Hoewel als je kijkt hoeveel mensen tegen dit misverstand aan lopen is het eigenlijk maar een heel klein misverstandje. Ik heb het over terreinrijden, in de ‘volksmond’ wordt hier maar al te vaak “krossûh”, “raggûh” en “rally-racen” onder verstaan. Minder bekend maar beter beschrijvend kan je het trial-rijden noemen. Een trial is dan net weer een uiterste waarbij auto’s heel erg aangepast moeten worden om zo ingewikkeld mogelijke parcours met vier wielen aan de grond af te leggen maar in essentie gaat het erom zo beheerst en gecontroleerd mogelijk met lage snelheid de ‘natuur’ met je voertuig(auto) te bedwingen. Dat tegenwoordig vrijwel ieder terrein uiterst gecultiveerd is (vooral ook de offroad parcoursen) rekenen we voor het gemak niet mee.
Volgens sommigen is de natuur door God geschapen, God of gewoon een hoop geweld maakt niet uit. De Schepper of schepping heeft in ieder geval zijn uiterste best gedaan de ‘default layout’ van het landschap zo moeilijk mogelijk begaanbaar te maken voor auto’s. Door de jaren heen heeft de mens geleerd dat je tijd en geld kan winnen door alles plat en glad te maken maar er lopen nog steeds wilden rond die zich daar niks van aan trekken en toch weer de natuur in trekken. Een deel van die ‘gekken’ koopt gewoon geen auto, stopt met vleeseten en gaat in een boshut wonen, de verstandiger 10 procent koopt een Landrover Defender.
…Ja inderdaad… er is hier geen vergissing gemaakt in het typen van de laatste zin; verstandig en Defender staat hier allebei genoemd. Defender slaat inderdaad terug op Landrover en op verstandig…
Om terug te komen op het terreinrijden. Het gaat hier dus vooral niet om het crossen, zelfs een ‘dakargevoel’ is vaak ver te zoeken (althans, het tv-dakar-gevoel, ik heb hem nog niet gereden). Eigenlijk verdwijnt al het tijdsbesef zodra je met terreinrijden aan de gang gaat en dat is maar goed ook. Zodra snelheid en tijd mee gaan tellen ben je niet meer aan het terreinrijden maar wordt het inderdaad crossen. Waar het wel om gaat bij terreinrijden is:
– Je auto in basis heel houden
– Het terrein bestuderen
– Lopen
– Langzamer rijden dan je normaal loopt
– Vast komen te zitten
– Scheppen
– Nog steeds vast zitten
– Meer scheppen
– Enigszins balen en te veel gasgeven
– Meer scheppen
– Toch maar lieren
(Voorgaande zeven stappen nog een stuk of 10x herhalen)
– Toch door alle obstakels en bagger heen komen
– Moe zijn na echtwel heel veel bewogen te hebben maar een onbeschrijfelijk voldaan gevoel hebben
– Zien hoe het gewicht van een auto door modder kan verdubbelen
– Met natte billen over de snelweg terug naar huis hobbelen
– Dagen lang(!) poetsen, schoonmaken en toch nog overal modder vinden
Allemaal punten waar veel mensen waarschijnlijk totaal niet bij nadenken tot ze een keer echt hebben terrein gereden of iemand kennen die het vaak doet. Leuk is het als je graag buiten bent en vuil werk wil verrichten, voor de lol. Mooie auto’s om het in te doen worden in steeds mindere aantallen gemaakt maar er zijn nog steeds genoeg Jimny’s, Vitara’s en Defenders op deze wereld om lol in te beleven. De favoriete voertuigen in deze klasse onderscheiden zich door simpel ontwerp, ouderwetse techniek en motoren met weinig vermogen en veel koppel. Spiraalveren zijn erg prettig om op te rijden en gewicht is dodelijk zodra de ondergrond geen weerstand meer biedt.
Spreekt het bovenstaande verhaal tot de verbeelding zorg dan dat je het eerstvolgende vrije weekend niet nóg een slipcursus mee pakt en ook niet op het circuit aan een lamborghini experience mee doet. Zoek een leuk offroad terrein op en neem een cursus(!) ploeteren in de modder.
Het terreinrijden kan ook in Landcruisers en Wranglers. Die auto’s missen alleen net het stukje emotie en brutaliteit wat in het volgende filmpje zo mooi beschreven is.
BmwMPower (voorheen M Freak!!) zegt
Weer wat leuke dingen geleerd op de mooie zondag morgen!
Leuk geschreven column en het leest makkelijk weg :)
dirk s zegt
klopt top auto!
Appieflappie zegt
Deja Vu moment. Heb ik dit niet eerder gelezen of is alleen de video hetzelfde? Echt apart :s
Chrisy76 zegt
@ Appieflappie
Dat idee had ik ook al :-/ Ik zal ff terug zoeken, RAAR!
Bij deed deze zin het: “in de ‘volksmond’ wordt hier maar al te vaak “krossûh”, “raggûh” en “rally-racen” onder verstaan.”
DavidZ zegt
Jammer dat er nog steeds geen nieuwe Defender is. Die oude zouden ze dan als “Classic” of iets dergelijks buiten Europa in het programma kunnen houden. De onveiligheid van het huidige model is een erg groot minpunt.
Webber zegt
Klopt, ik heb de hele column al eens eerder gezien, weet alleen niet meer waar (volgens mij gewoon hier). Repost dan dus.
RDS zegt
Ja een Landrover is leuk maar als het echt moeilijk wordt neem je een pinzgauer.
http://www.youtube.com/watch?v=FqhwEgudlKg
http://www.youtube.com/watch?v=JOKIeaqtPzY&feature=related
AutoInformatief zegt
– Vast komen te zitten
– Scheppen
– Nog steeds vast zitten
– Meer scheppen
– Enigszins balen en te veel gasgeven
– Meer scheppen
– Toch maar lieren
(Voorgaande zeven stappen nog een stuk of 10x herhalen)
– Met natte billen over de snelweg terug naar huis hobbelen
Gek genoeg moest ik toch even lachen toen ik deze punten las! Leuk geschreven. Verder dan één keer met een H2 over een bospaadje scheuren ben ik nog niet gekomen, en aangezien ik niet zoveel voel voor scheppen en nog maar scheppen denk ik dat dat ook goed genoeg is voor mij ;)
Pieter zegt
“Defender slaat inderdaad terug op Landrover en op verstandig…”
Wat is er mis met Land Rover om ze niet verstandig te noemen? Het is jammer genoeg maar een van de HEEL weinig merken die zich na al die jaren nog maar enkel bezighoudt met dat waar het voor opgericht is. Alle andere autobouwers zijn ook begonnen met de SUV’s, alleen maar omdat consumenten het leuk vinden. BMW, Porsche, Nissan, Volvo, allemaal ‘valse’ SUV’s en hebben een pak van m’n respect verloren met daaraan toe te geven… gaan voor de cash schiet bij mij meestal het verkeerde keelgat in.
Dus Land Rover veroordelen voor, laat me raden uitstoot?, bwa… 17 liter voor de Range rover sport turbo… krachtigste versie. Er zijn sportwagens die slechter doen en niet tegen 1 stootje kunnen.
Rick dos zegt
Jaren en jaren geleden toen de NL-se landmacht nog in de LaRo’s rondreden heb ik het genoegen gehad om met die auto’s mijn miitaire dienstplicht te verullen.
Daarmee heb ik vaak genoeg door het terrein gecrossed. En laat me je één ding zeggen: Het staat in de top van mijn lijstje met kicks hebben met een auto.
Ik heb nooit een slipcursus gehad. Maar ik ben er van overtuigd dat je met terreinrijden dezelfde misschien wel een nog betere feel met de auto krijg. Ik persoonlijk heb mij genoeg uit hachelijke situaties kunnen redden dóór mijn ervaring met terreinrijden.
Ik heb het al in tijden niet meer gedaan. Normaal dan neem ik nog wel eens een 4X4 door de bergen in Spanje. Moet het toch maar weer eens gaan doen…
www.stijnvankooten.com zegt
Eindelijk weten mensen waar het inderdaad over gaat! Ook een aantal goede terreinauto’s zijn de Hummer H1, de Suzuki SJ413, de LJ80 en de G-Klasse!
Jesper zegt
@ Pieter: In tegenstelling tot de andere merken die je opnoemt, bouwt Nissan geen nep SUV’s hoor :? De Patrol en de Navara zijn de Land Rovers van vandaag! Ze worden ingezet door de landmacht, de marrechaussee, ontwikkelingshulp, rallye’s als de Dakar, en kunnen een paardentrailer over een verzopen weiland trekken :D
De Patrol is ook een van de weinige SUV’s die nog echt gebruikt wordt waar die voor bedoelt is, dat zie ik mensen met een X5 niet doen ;)
Michael zegt
Leuke column idd, en stond een paar weken geleden even op de site maar was na een paar minuten al verdwenen.
Dus ze hebben even gewacht op een beter moment om hem te plaatsen (ie a slow news day :p)
Pieter zegt
Jesper: zulke zaken is lauter contractueel. Dat de landmacht daar mee rijt is omdat ze goedkoper zijn en voor hen qua kwaliteit voldoen. Maar zet ze naast elkaar en zet er m’n kop op, dat Land Rover het haalt.
Er zijn voor mij drie échte terreinwagens;
Land Rover
Wrangler
Toyota Landcruiser (die bewees zich doorheen decennia, ondanks toyota)
Raptor zegt
En dat misverstand is ?
Jesper zegt
@ Pieter: hoe dom dat ik de LandCruiser vergat!! Dat is een van ’s werelds beste off-roaders ooit!! (ook daar rijd landmacht/marrechaussee mee ;) )
De LandCruiser gaat overigens al evenlang (of langer) mee dan de LR, de LC bestond namelijk al ver vóór WOII.
Maarre, dat de landmacht met Patrols en LC’s rijdt heeft niets met contracten te maken, tis niet zo dat die een ‘dealtje’ met Toyota en Nissan heeft ofzo, ze kiezen gewoon de auto’s die het best geschikt zijn voor de taak.
Overigens durf ik te wedden dat een hedendaagse LC vaker van de verharde weg af gaat dan een Range Rover of LR. Dus wat dat betreft hebben die jappen vandaag de dag een iets betere rep.
Tombnolz zegt
Ik heb het ook voor de Defender hoor. Wat een mooie auto en echt extreem vaardig in het terrein. Als ik later wat centjes over heb zou ik me gerust aan de hobby terreinrijden willen wagen. Vrijdag nog met een Defender meegereden, heerlijk gevoel geeft dat, maar zo basic wat betreft acceleratie, topsnelheid, weggedrag, lawaai, remafstand, veiligheid (enkel ABS)…
Volgens mij zijn de Hummers, Nissan Patrols, Suzuki Vitara, pick-ups à la Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux ook wel zeer capabel op onverhard terrein.
Audi A6 zegt
-edit: dank u, is verbeterd-
lincoln zegt
@Raptor .. het misverstand is dat sommige lui denken werkelijk voor uit te komen in de bush bush met een auto .. terwijl kruipen sneller gaat ..
DafMaf zegt
-edit: tnx, het artikel is aangepast-
www.stijnvankooten.com zegt
@ Pieter, je vergeet de G-Klasse, de SJ413 en de LJ80!
Nic zegt
Een aantal weken geleden samen met mijn vader en broer meegedaan aan een 4×4 trial in een zandwinningsterrein. We reden in mijn vaders Defender. En werkelijk: waar de Wranglers problemen kregen in de waterbak (met hun benzinemotoren) en de Patrols sommige grasheuvels niet opkwamen vanwege hun gewicht ging de Defender zonder problemen overal tegenop, zowel de nieuwe als een aantal van wel 40 jaar terug. Het is een brok nostalgie, zelfs al ben je van na 1980. Het is werkelijk geweldig om in te rijden.
Tommy zegt
De Defender in het filmpje is wel een echte terreinwagen ja. De Range Rover SUV is dat niet, hoewel deze auto’s zich ook heel goed kunnen redden. Maar ik denk dat SUV’s veel minder goed bestand zijn tegen stof en water etc. In feite red elke auto met vierwielaandrijving zich wel in het terrein, maar als je over bomen en rotsblokken wilt moet je een Defender of een Jeep hebben.
joe zegt
Vroeger ben ik regelmatig wezen terreinrijden met de Range Rover van mijn vader. Echt genoten van die tijd :)
thom zegt
Doe et dan goed.
http://nl.youtube.com/watch?v=_VmwbdDqQJ4&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=trvy1GIrQXg&feature=related
Emile_Benz zegt
Sorry, doe mij toch maar 1 van de vroege Jeep-modellen (Willys, CJ3/4, Nekaf) of HMMWV…
Emile_Benz zegt
@ thom:
Doe ’t beter:
http://www.youtube.com/watch?v=tWDv8ZQNeFk
http://www.youtube.com/watch?v=z0N7lXwfveM
joost zegt
nou toevallig dat ik net van een weekend krossûh, raggen, jagen terug kom :D we zijn met 5 suzuki samurai’s gegaan naar Mammut in duitsland, echt geweldig hoe sterk die dingen zijn er zit niks op of aan dus kan ook niet kapot of bijna niet kapot echt gaaf!
er ging zo’n defender omhoog in een geul en schuurde daarbij met de zijkant tegen een muur van zand en de gehele carrosserie kraakte alsof er van alles af zou breken ( weet niet waar die dingen van gemaakt zijn of wat ze met die gedaan hadden) maar de samurai gaf geen krimp! geweldig!
ze kosten geen drol en je heb net zo veel schik dacht ik zo!
Bob zegt
@www.stijnvankooten.com .. de H1 is zinloos omdat hij veel te groot is. Dat betekend dat de meeste routes niet mogelijk zijn zonder of schade aan de auto op te lopen of schade aan het terrein.
@Tommy. De Range Rover is een zeer goede offroader. Je moet rekening houden met het feit dat de auto zo goed is als de bestuurder. Kun je niet rijden, dan mag je wel het beste materiaal hebben, maar dan kom je nog steeds vast te zitten.
Ik heb mijn Range Rover over obstakels gereden waar de meeste Wranglers het niet redden. Simpelweg kennis en weten wat je moet doen help hier. Het enige kleine manco van de Range Rover is de overhang achter de achteras waardoor je bij het omhooggaan van steile opstakels soms de trekhaak over de grond sleept.
Het fijne van offroaden zoals in dit artikel beschreven is het feit dat je kippevel kunt krijgen met 2km/h. In Nederland ben je overgeleverd aan het rijden in zandwinningsputten, maar in de VS rij ik regelmatig de rockies in over ‘paden’ die 40 jaar geleden voor de boskap zijn gemaakt .. de ene kant rotsen .. de andere kant een afgrond van 600 meter diep en geen vangrail.
http://forum.solihullsociety.org/cphoto/
Emile_Benz zegt
@ Bob:
te groot? O…
Meet the Hummbug:
michiel zegt
Mooie column, kan me er als groot land rover en offroad liefhebber wel in vinden.
Ik zit regelmatig in het terrein met een 90, en dat is geweldig. Maar vergis je niet, elke land rover, behalve eigenlijk de freelander, komt gigantisch ver in het terrein. Daar zullen veel mensen versteld van staan.
@joost:
Mammut is inderdaad erg leuk, ben er van de winter nog een weekendje geweest. Toevallig was er toen ook een nederlandse suzuki club.
BaRa zegt
@Bob: Over de H1 schrijf je: “de H1 is zinloos omdat hij veel te groot is. Dat betekend dat de meeste routes niet mogelijk zijn zonder of schade aan de auto op te lopen of schade aan het terrein.” Dat klopt maar gedeeltelijk. In Afrika, Zuid-Amerika en andere gebieden met veel aarden wegen heb je in het natte seizoen het grote nadeel dat vrachtwagens sporen trekken in het wegdek (lees: de modder). En vrachtwagens hebben een grotere spoorbreedte dan een doorsnee terreinvoertuig. Dat maakt het rijden een heel stuk moeilijker. ‘k Heb het zelf als passagier in een LR of LC) vaak genoeg meegemaakt. Precies voor die situaties is een H1 heel efficiënt, omdat zijn spoorbreedte zowat samenvalt met die van een vrachtwagen.
Thijs zegt
Ik heb niet gelezen wat bovenstaande mensen allemaal gezegd hebben, maar ik kan alleen maar zeggen dat iedereen die niet van oor tot oor glimlacht wanneer ze met 50° de heuvel op rijden die heeft teveel botox gehad.
Er staat hier een TD5 Defender op de oprit waarmee we ons laatst een dag vermaakt hebben op een offroad parcours in Wolvega. http://www.4x4wolvega.nl/ (geen lid van de Rotary club) en eigenlijk zou iedereen daar ooit eens aan mij moeten doen.
Ik rijd ook motor, dus ik ben bekend met de 250+ snelheden (de politie ook) en dit geeft net zo’n grote kick. We mogen toch nergens hard, waarom zou je dan niet langzaam gaan en nog steeds enorm veel lol hebben. Iedereen die ik ooit mee gehad heb in de Defender vond het prachtig en spannend. Desnoods vraag je eens om een proefrit bij de lokale Landrover dealer, ze vinden het altijd goed als je vraagt of je ook even ergens een heuveltje of iets dergelijks mee mag pakken.
bouwman zegt
Zelfs de taliban rijd met landcruisers
Emile_Benz zegt
@ Bob: weet je wat pas echt te groot is? Dit:
Bob zegt
@emile benz … tja .. er is altijd baas boven baas .. maar dit soort dingen zou ik nooit rijden.
@bara … in dat soort omstandigheden is het misschien handiger dat je een H1 rijdt (misschien moet je in dat geval misschien een kleine suzuki samurai rijden .. die heeft een kleinere spoorbreedte) ;) De H1 (en zelfs de H2) is in de meeste gevallen veel te breed en past niet door de routes die ik neem regelmatig.
Pietje zegt
Defender rijden is een ervaring die, als je het mij vraagt, iedereen in zijn leven een keer moet hebben mee gemaakt! Ik klim elke ochtend weer met een glim achter het stuur. Moet wel zeggen dat de onderhoudskosten wel eventjes wennen zijn…
Thijs zegt
@Pietje,
Welk model heb je en waar is bij jou het geld in gaan zitten? Ik heb nog geen echte problemen gehad met m’n TD5. Toegegeven hij heeft nog geen achterlijke afstanden gehad (70k).
Gerry zegt
Ik rij zelf met een Suziki samurai en wie zegt dat dit een dure hobby is, wel die is goet verkeerd. Ik heb mijn sam gekocht voor 1600 eur en heb er een nieuwe bumper voor en achter op gezet, sidesteps en een rolkooi op gemikt, modder banden en langere veerschommels gemaakt. Alles is eigen fabrikaat en dat heeft me een extra 700 eur gekost aan matreaal. samen dus 2300 EUR. Voor die prijs koop je geen land rover natuurlijk maar ik ben toch al op plaatsen door gereden waar ze met hun LR’s en andere suv’s bleven staan hoor. Ik heb ooit eens een LR defender los getrokken die goed vast gereden was. Met een 4×4 rijden maak je maar zo duur als je zelf wil. Stel een budget vast voor jezelf en ga daar niet over. Koop je een 4×4 naar jouw prijs en richt deze een beetje in naar jouw beurs en dan kost dat echt niet veel geld.
Vroeger heb ik met het paard gereden, wel dat kost veeeeeeeel meer dan mijn huidige hobby hoor. Welke hobby kost er eigelijk niet veel geld als je het op een goede mannier wil gaan doen. Zelfs darts spelen kost veel, je zou er van veschieten.
loekistrike zegt
Defender is zeker een goede bak. November vorig jaar meegedaan aan de Amsterdam-Dakar in een Patrol, en dus ook m’n uurtjes off-road meegepakt. En inderdaad, met 2 km/h kan je helemaal uit je dak gaan omdat je die greppel hebt gehaald of die zandduin op bent gereden, geweldig!
btw onze Patrol was inderdaad aan de (zeer) zware kant, maar na wat sloopwerk was dit gauw verholpen:)
Raptor zegt
Ik rijd zelf ook terrein, met een 4×4 crossover quad. Dat is ook dikke fun, kan ik je verzekeren.