De geruchten gingen al een tijdje door het paddock, maar gister heeft de FIA dan eindelijk gekend gemaakt dat ze overwegen om in 2010 gebruik te gaan maken van standaard motoren. Oftewel dezelfde motor voor alle auto’s. Inmiddels heeft de FIA al een zogenaamde tender uitgeschreven waarop bedrijven kunnen reageren die interesse hebben om deze standaardmotor te ontwerpen en te leveren.
Maar zoals met zoveel dingen het geval is wordt hier de soep ook niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. In een duidelijkere uitleg van het plan valt namelijk te lezen dat er een product komt die een ‘standaard’ motor zal ontwerpen. Het design hiervan zal tot in detail vastgelegd worden. Vervolgens krijgen de teams de mogelijkheid om die motor direct van die fabrikant te kopen of om de ‘bouwtekeningen’ te kopen en die motor volgens de gestelde specificaties zelf ‘na te bouwen’. De teams zijn dus sterk belemmerd in hun mogelijkheden. Ook is er nog de optie om bepaalde onderdelen in te kopen en andere delen zelf ‘na te maken’.
“Mochten de fabrikanten besluiten om een deel van de motor of de gehele krachtbron zelf te maken, dan zal de leverancier de FIA assisteren bij het controleren van die motoren. Alle onderdelen moeten dan volgens de gezette richtlijnen zijn gebouwd.”
Het plan is vooral omstreden omdat maar liefst 6 van 11 teams gesteund worden door een autofabrikant die natuurlijk veel trots halen uit het feit dat ze hun eigen motor ontwerpen en bouwen. Voor het terug brengen van de kosten is dit natuurlijk een goed plan, maar de kans is natuurlijk wel groot dat bepaalde grote fabrikanten de pijp aan Maarten geven en uit de Formule 1 stappen. (via: gpupdate.net)
BAAP zegt
ongelovelijk!!!
dat gaat niet goed komen met de Formula 1 als dit er door gedrukt wordt!!
maar goed…das mijn mening….jammer
ford zegt
hehe eindelijk!!
Het zijn altijd dezelfde die winnen.
lincoln zegt
hiet de soep = bietesoep .. en smerig lijkt me ..
-edit: yummie ;) –
belikenoother zegt
pfff ik vind dat geen goed idee hoor!
ik denk dat de meeste teams dan wel uit de F1 zullen stappen en een eigen soort van “tweede formule 1” gaan beginnen
Stel je eens voor dat bijvoorbeeld Ferrari toe zou staan dat ze met een mercedes motor moeten gaan racen, dat kan toch helemaal niet!!!!!
jamesBROWN zegt
Ik kan me niet voorstellen dat Ferrari of McLaren hier ooit mee zouden instemmen… Het idee op zich is al belachelijk, ze moeten met hun geld-schrapende poten van de tradities afblijven.
Dink zegt
Tja, ik ben erg voor een toerenbegrenzer: tot 7000 tpm . . . en dan maximaal 7 liter motoren.
Lijkt me voor de sport helemaal het einde.
mikey zegt
Het lijkt er toch echt op dat de formule 1 zijn hele eigen identiteit aan het verliezen is, de charme van vroeger is er echt vanaf nu. Dat begon wat mij betreft al toen de teams met een echt karakter begonnen te verdwijnen (Jordan, Arrows, Minardi, Sauber etc.) en de teams veranderden in zakelijke, koude businessobjecten. Maar met dit soort veranderingen wordt het gewoon een soort luxe A1 GP. Jammer! Aan de andere kant, een sport als formule 1 moet altijd blijven evolueren en veranderen… Maar niet op deze manier!
VonStroke zegt
Ik had liever standaardisering van andere onderdelen gezien. Chassis, vleugels etc.
w0o0dy zegt
Standaard zuigers, standaard basis motorblok en standaard krukassen en de rest is vrij…. succes!
Darahan zegt
Tsja, ik ben van mening dat iedereen maar met serieproductie 1600CC motoren moet gaan rijden, maar dan wel met een turbocharger van hier tot tokio.. Stel een aantal races in dat zo’n motor mee moet kunnen gaan en stel een maximum turbodruk in, die een aantal keer per race verhoogd mag worden om in te halen.. Wedden dat je dan een veel en veel gavere raceklasse krijgt? Omdat de blokken gewoon straatblokken zijn zullen de kosten dan ook wel wat meevallen..
henkie zegt
@ Dink
7 liter motoren? Hoe had je je dat dan voorgesteld?
Nu rijdt de F1 al met 2,4 liter V8 motoren..
Björn Borgmoer zegt
Mwah, ik vind dat de FIA teveel een poging doet om de Formule 1 een soort van merkencup te laten worden. De Formule 1 is dat nooit geweest, en moet dat ook nooit worden.
Hadden ze het ook niet ooit over een max. ontwikkelingsbudget per team? Of bleek dat uiteindelijk neit realiseerbaar?
Mr.V8 zegt
Dit gaat veel te ver! Dit komt door de groene leugens! Zelfs de F1 moet eraan geloven! Wat ik erg jammer vind is dat de kosten naar beneden moeten van Dhr. Mosley & Ecclestone… F1 is the pinnacle of motorsports, KEEP IT THAT WAY!!!! Het is geen A1GP!!!!
Gerben zegt
pffffff
net als de races terug aantrekkelijk worden
komen ze met deze dooddoener aanzetten…
weg Ferrari, Lambo, Mercedes, Toyota, Honda etc…
dit is de F1 onwaardig
poiil zegt
einde van de sport =)
Maarten zegt
De strijd om het kampioenschap wordt nu net spannend; er zijn nu meer kandidaten die mee doen om de titel. Jammer dat ze juist nu ingrijpen… Maar wij zelf kunnen er niks aan doen, afwachten dus.
sansebastiano zegt
A1 Grand Prix is al zo’n succes met standaard auto’s… Not
Nick zegt
Weg fabrieksteams en waarschijnlijk ook de motorleveranciers daarmee, dus de doodsvonnis van Formule 1 is hierbij getekend.
Ferrari zal een langzame dood sterven, Mercedes zal McLaren van de hand doen, BMW zal Sauber van de hand doen.
Red Bull zal hun sterkste marketingselement kwijt zijn.
Jippie!
Een jaar wachten op een 24 uurs race van Le Mans (op ALMS na) is ook niet leuk. :(
RiKe zegt
De auto sport bloed dood door de groene, kapitalistische hufters.
Bij de mensen die dit soort dingen regelen, moet ook eens iets dierbaars afgenomen worden, wat dan later ook gebeurt blijkt te zijn door een leugen.
Flyguy zegt
Formule 1 is de hoogste tak in de autosport en is dat geworden door alle innovaties die er in zijn doorgevoerd. Nu zijn ze daar de laatste 10 jaar drastisch mee de andere kant op gegaan….
DaMarcus zegt
Nu ook standaardmotoren?
Welcome A1GP 2.0
Oetlul zegt
Haha. Daar gaat de formule 1.
Het wordt toch maar eens tijd voor een andere bestuurder bij de fia
F430Rijder zegt
Jammer. Formule 1 was nou juist zo uniek. Helaas.
andy_son zegt
Ja hoor, want die 0,0000000000000000000001% CO2 uitstoot afkomstig van het F1 brengt wel ernstige schade toen aan ons milieu.
Armbijter zegt
Wie heeft het hier over milieu? Het gaat om de kosten en de gelijkheid onderling.
In ieder geval zonde van de sport dat ze dit willen doen. Kan me dan ook inderdaad niet voorstellen dat teams zoals Ferrari en Mclaren hier blij mee zullen zijn.
Gert zegt
Ja wordt een stuk leuker zo allemaal. En de sport wordt goedkoper. (stomtoevallig gaat er wel wat meer geld naar de FIA toe voor de motoren, maar dat moet je niet te hard zeggen hoor….)
Tommy zegt
Ja en vanaf 2012 moeten alle auto’s in Formule 1 zeker hybride zijn, gaat lekker zo, eerst de V12 eruit, toen de V10 en nu blijft er nog een schrale V8 over die straks ook nog is allemaal door dezelfde motorbouwer gemaakt worden (wat nu ook al het geval is volgens mij op Ferrari na).
GrannySmith zegt
@Tommy: Eh? Weet je wel waar je over praat? We hebben Ferrari, Mercedes, Honda, Toyota en Renault motoren in de F1… dus ik begrijp je zin niet: “ie straks ook nog is allemaal door dezelfde motorbouwer gemaakt worden (wat nu ook al het geval is volgens mij op Ferrari na).”
SyriX zegt
@ford
nee het zijn niet altijd dezelfde die winnen.. het zijn de BESTE die winnen.. als jij een veel beter motor hebt ontwikkeld dan mij.. dan ga je natuurlijk vaker winnen.. F1 is niet alleen een wedstrijd om te zien wie de snelste is maar ook wie de slimste is.
Erikson zegt
Wie is Maarten? :D
bozewolf zegt
De “ongelijkheid” is er altijd al geweest, wtf. Heeft er ook aan bijgedragen dat de sport voorop loopt op het gebied van innovatie en research. En dat nu maar even op de schop gooien?
=/
Net zoiets als alle rijke voetbalclubs een Jopie’s spaarrekening geven “om het eerlijker te maken”.
Fucked up. Hoop dat ze dat er nooit door krijgen.
Die Ecclestone is toch onderhand ook al 80 ofzo? Lijkt op een zombie(tje). Ventje moet z’n scepter eens aan de wilgen hangen.
Nico zegt
@Ford
Ook met deze maatregel zullen het dezelfde zijn die gaan winnen hoor. De topteams beschikken over de beste ingenieurs, de duurste windtunnels en zullen dan winnen door de aerodynamica van het koetswerk dat rond die motor zit. Daar zit nu ook al een groot verschil tussen de teams, want Red Bull en Torro Rosso rijden met dezelfde ferrari motoren, mar toch zie je zo dat Torro Rosso een stuk sneller is, en dat komt door de rijders en de aerodynamica hoor
Rolo zegt
Goed idee, nu gaat het eindelijk om de rijderskwaliteiten :) En als de Formule 1 kapot gaat, kan ik er ook geen nacht van wakker liggen.
arjontje zegt
@nico
Red Bull rijd niet met Ferrari blokken. Alleen Torro Rosso.
Iceman zegt
Dat wordt de ondergang van de F1.
Wat heeft een automerk er nog te zoeken.
Ice.
RenesisHP zegt
Dit lijkt inderdaad steeds meer op de A1 GP.
Ik vind de formule1 sinds het verdwijnen van de 10 cilinders toch al een stuk minder boeiend. :?
Op deze manier wordt dat zeker niet beter.
Als ze dan toch “goedkoop” willen denken… Stel een maximum jaarbudget in voor iedereen.
Jesper zegt
@ Darahan: je bedoelt dus, laten we van de F1 een instappertje maken voor jonkies die naar de hogere takken willen zoals de F1, o wacht, dit is de F1 al…. Yeeey ik ben F1 rijder, jammer dat er geen ruk meer aan is… zoiets? :P
Nee ff serieus, als de heren van de FIA op Darahan in zouden gaan, krijg je gewoon weer een veredelde F-Renault, dat was geen succes. En wat jij suggereert met een soort van overboost, wat we nu ook in de A1 GP hebben die je 4x mag gebruiken, we hebben al gezien dat dat niet werkt, dank u ;)
En nu weer OnT: als de FIA dit erdoor drukt, zeggen Ferarri en McLaren doodleuk gedag, en loopt de FIA miljarden euro’s aan tv-rechten, sponsoring, naamsbekendheid, contacten, you name it, mis. En die merken zijn zich echt wel prima bewust van hun zeggenschap hoor ;)
Jesper zegt
Herstel: Ferrari natuurlijk he, what was i thinking ;)
super zegt
f1 was nooit alleen een wedstrijd tussen rijders maar juist ook een wedstrijd tussen teams/fabrikanten. Dat was ook de aantrekkingskracht van de f1, het was niet alleen een wedstrijd tussen zus en zo rijder maar ook tussen zus en zo fabrikant met verschillende techniek etc. en het was altijd mooi om te zien met wat voor een innovaties bepaalde teams kwamen. Dat staat ergens ook dicht bij de belevingswereld van de “gewone man”, die identificeert zich misschien nog wel meer met een bepaald merk dan met een bepaalde coureur.
Ik vind f1 nu al bijna niets meer aan, maar als ze zo doorgaan zal ik echt nooit meer kijken denk ik.
Trouwens, was de bedoeling niet dat er meer ingehaald ging worden? hoe willen ze dat ooit voor elkaar krijgen als iedereeen dezelfde motor heeft?
rob zegt
formule 1 ter zielle gaat ken ik dr niet van wakker liggen??wat??ben je gek, de konigsklasse moet ook echt DE koningsklasse blijven eerst de v12 eruit doodzonde toen v10 echt janken voor de tv..nu v8 ook wel leuk maar niet die coole sound van vroeger,f1 is zoveel aan banden gelegd dat er echt niet zoveel meer aan is helaas!! kijkcijfers lopen overal al terug en nu dezelfde layout van een motor voor iedereen weer een blunder eerste klas! echt irritant allemaal,ken zo wel ff uurtje doorgaan, tijd voor bier ; )
Daan zegt
Ja laten we de A1 gp na gaan doen maar dan met F1 :S
Dit zou inderdaad veel fabrikanten kunnen doen besluiten om uit het dure formule 1 spelletje te stappen…
Zonde!
straks moet zo’n ding ook nog een A label!
Timmie zegt
Dat is de druppel… Downsizing tot daar nog toe, maar één gezamenlijke motor??? Dan krijgen we een Europese kloon van de GP2 (Dallara-Renault, 600 pk)! De FIA zegt dat kosten drukken het doel is. De kosten zullen wel gedrukt worden, maar ik denk toch dat het hoofddoel het close-racing bevorderen is (vermijden dat een team voor de rest uitrijdt). Dat was (is) met Seat in het WTCC ook zo, maar daar is de FIA meteen door de mand gevallen. De kans is groot dat de FIA teruggefloten wordt door… McLaren en/of Ferrari. Als een van deze (belangrijke) merken eruit dreigt te stappen, zal de FIA meteen bijdraaien… Men vorme een gemeenschappelijk front TEGEN de FIA!!!
Timmie zegt
Hier en daar wordt gefluisterd dat de FIA dit alles doet om het veld dichter bij elkaar te houden. Jaja, ze proberen het te verbergen, maar ze zijn te stom om het verborgen te houden. Er zullen veel merken afhaken, wat het kijkcijfer drastisch verlaagt. En wat met toekomstige technische innovaties? Als iedereen met een vooraf geselecteerde motor rijdt, wordt er toch (bijna) niets meer aan gedaan? Tegenwoordig is veel van de nuttige moderne technologie afkomstig van de F1. Ik weet niet wat voor uilskuikens daar bij de FIA zitten. Het wordt dringend tijd dat ze zichzelf eens verantwoorden, wat ze nu willen. Heeft Mosley soms een persoonlijke vendetta met de autowereld? Geef nu toe: de enige echte rem voor de autosport IS de FIA!!!
royboy zegt
Waar is men mee bezig in de F1, wat denk je dat een fabrikant als Renault met een verkapte “”‘mercedes” of “”‘ferrari” in het kampioenschap wil verschijnen…. ga vooral zo door Eccelstone…. ponnielul
M-lover zegt
voor de rijders is dit wel beter, voor de ontwikkeling daarentegen niet!
clubbtraxx zegt
Alweer zo’n ‘briljante’ maatregel van die lutsers van de FIA cq ecclestone cs…
Jammer van de sport, want als dit doorgaat is het einde echt nabij.
Het gaat om innovatief zijn en dingen bedenken (ook motortechnisch) waarmee je de concurentie voorblijft.
Al dat geleuter over kostenbesparing etc helpt daar zeker niet aan mee en standaard blokken al helemaal niet.
Tuurlijk is de oude/huidige opzet te duur voor de prive teams (voor zover die er nog zijn op Williams na) maar dat is eenvoudig op te lossen door die uitvreter van een ecclestone zijn 50%(!) van de televisierechten inkomsten af te pakken… Dat helpt de kleine teams vooruit! :-)
yannee zegt
haha wie gelooft dit nu? zever in pakskes pagina vulling dit
gebbetje zegt
Ach de formule 1 zal voorlopig wel net zo saai blijven als ze de laatste 15 jaar was.
erik zegt
hm wie had het over groene kapitalisten? die moeten volgens mij nog uitgevonden worden…
Mr. V8 zegt
@ gebbetje, dan heb jij de laatste 15 jaar geen formule 1 gekeken of wel? Het was alleen saai van 2000 tm 2004 omdat Schumi alles won, wat ik zelf overigens totaal niet saai of erg vond als diehard Schumacher supporter! ;)
Rick dos zegt
Ach, de soep zal heus niet zo heet gegeten worden. Dit is alleen maar manouvreren van de FIA t.o.v. de autofabrikanten om zich zelf een onderhandelingspositie te verschaffen in deze issue, maar vooral ook om autofabrikanten te bewegen om klantenmotoren voor een schappelijke prijs beschikbaar te stellen.
Je denkt toch niet dat ze zichzelf hun eigen genadeklap gaan toedienen?
Ik begrijp alleen niet waarom er zo moeilijk gedaan moet worden over een onderwerp dat eigenlijk vrij simpel is op te lossen.
Introduceer gewoon een maximum aan het budget. Dan kun je binnen die kaders nog steeds het summum van de autosport zijn. Klaar.
Armbijter zegt
Een maximum aan het budget lijkt me niet haalbaar. Ik weet niet hoe moeilijk of makkelijk het is om te controleren hoeveel centjes teams dan extra neerleggen. Het lijkt me in ieder geval gewoon te lastig om alles na te gaan.
Bovendien vallen de lonen van de werknemers ook onder het budget. Daar zal dan misschien ook wel op bespaard gaan worden om meer geld in het ontwikkelen en testen zelf te stoppen. Denk ik dan.
Fortuna zegt
De FIA is goed bezig om de autosport te killen. Afschaffen die FIA!
Franco zegt
@Rick dos,
Een maxi-bugdet is onhaalbaar. Hoe wil je dan bepalen welke investering onder de F1 valt en welke onder de bedrijfsvoering van de fabriek? BMW, Mercedes en Renault zouden dan bepaalde kosten, zeg R&D, kunnen invoeren onder (algemene straat-)modelontwikkeling!
Dan krijg je weer geruzie van de teams zonder fabrikant!
Nee, naar mijn bescheiden mening zou de klantenchassis een deel van de oplossing kunnen zijn. Immers, als je een chassis, motor en bak kunt kopen…dan bespaar je op ontwikkelingskosten. Kosten die teams als Ferrari, McLaren en BMW makkelijk kunnen dragen!
Verder lijkt het mij verstandig om de teams met maar 4 motoren/bakken per jaar te laten rijden, waarbij de ontwikkeling vrij is! Iets wat simpel op te lossen is, door het vermogen terug te schroeven…
Maar bovenal zouden ze die twee demente bejaarden (Mosley en Ecclestone) eruit moeten trappen. Het is mooi geweest, heren! Ga maar werken in de tuin!
Nick` zegt
Ik zeg weg met Ecclestone & Mosley!
Belachelijk, écht belachelijk dit.
Rick dos zegt
@armbijter en Franco
Ik denk dat alle maatregelen die je bedenkt onhaalbaar is in de F1. Zie het verleden waar iedereen gaten in de regelementen zag om toch weer voordeel te krijgen. Kijk alleen maar naar de zogenaamde “engine freeze”. Bepaalde teams hebben er toch voordeel er weten uit te halen. Het is dus kiezen uit kwaden en dan het minst kwade daarvan kiezen. Daarom denk ik dat een maximale budget meer vruchten zal afwerpen.
Ik kan me zo voorstellen dat men een accountantsbureau opzet. Waar elk team zijn budget voordat bij laat houden. Hoewel het niet waterdicht is, is het wel wat makkelijker te overzien. Iedereen kan heus wel bij benadering aangeven wat het een en ander kost daarvoor hoef je niet bij het team te werken.
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Mijn mening verdedigen?
En bedankt. :)
Franco zegt
@Rick dos,
Is niet te controleren in mijn ogen.
Als wat worden de uitgaven van bijvoorbeeld BMW als geheel aan het F1-project ingeschaald? Marketing? R&D? Sport? Ga zo maar door.
Lijkt mij onmogelijk, dus kan je het maar beter op z`n beloop laten.
(Bijna) alle teams die meedoen zijn inmiddels toch al rijke fabrieksteams voor wie geld geen rol speelt. Winnen willen ze allemaal no matter what (check Toyota, Honda etc.), dus geld speelt geen rol. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat er vanaf een bepaald punt wel een soort van nivellering optreedt, zeg maar dat het niet veel meer uitmaakt of je er nou 250 miljoen, of 500 miljoen in pompt…
Kijk maar naar het verschil tussen de teams op pole en de ‘achterblijvers. Vroeger… :roll: …Ik word oud, he…beliep het verschil wel tot 10 sec. per ronde welteverstaan!!! Andrea Moda was het lachertje met een verschil van maar liefst 15 sec. per ronde!
Zie het verschil nu tussen McLaren/Ferrari en Force India…amper 3,5 sec. per ronde.
Mijn mening…laat het zoals het nu is. Dus ook geen KERS en andere ‘milieubewuste nonsens’! Die vergroten alleen maar het verschil tussen de kleintjes en de grote jongens!
BTW, het is vooral de FIA geweest die vanaf 1995 met allerlei maatregelen de kosten zo hoog opgejaagd heeft!
Rick dos zegt
@Franco
Zoals ik al zei, het zal niet waterdicht zijn maar het zal het allemaal wel overzichtelijker maken en tegelijkertijd kan men inovatief zijn binnen dat budget.
Je kan wellicht niet tot de latste cent zien wat een team daadwerkelijk heeft uitgegeven, maar je kan wel bij benadering aangeven dat een x-aantal uren in de windtunnel een x bedrag kost of een paar dagen testen kost een x bedrag etc. etc. leg dat naast het gecaimde van de individuele teams en je kunt een redelijk kostenplaatje maken. Nu is hetgeen wat ik hier schrijf ruw en niet helemaal doordacht maar ik denk dat als er een paar knappe koppen bij elkaar gaan zitten dat je veel meer variabelen eruit kan halen.
Wat volgens mij ook een positief neveneffect zal hebben is dat onafhankelijke constructeurs weer hun intrede kunnen doen. Je hebt namelijk net zoveel kans als een ander als je het budget bij elkaar kan krijgen.
Franco zegt
Quote…”Wat volgens mij ook een positief neveneffect zal hebben is dat onafhankelijke constructeurs weer hun intrede kunnen doen. Je hebt namelijk net zoveel kans als een ander als je het budget bij elkaar kan krijgen”
Dat is idd. een positief punt! Dat ben ik wel met je eens! Maar wel zien wel hoe de FIA dit wil oplossen. Vaak zijn hun “oplossingen” nog complexer, dan het op te lossen probleem… :roll:
jodocus zegt
En wat is de relevantie nog van de Formule 1 ??
We kijken daar toch allemaal naar om ze uit de bocht te zien gaan ? om ze te zien crashen , om spectaculaire accidenten te zien en bloed te zien vloeien !
Ja toch ? Geef toe !
brood & spelen !
Wat is dan nog de relevantie van met welke motor dat ze dat doen ?
Voor de sponsors is er maar één ding belangrijk : er moet vééél volk komen kijken… met welke motor ze hun rondjes draaien daar geven die geen fuck om, dat is voer voor – in hun ogen – een beperkt stelletje formule 1 die-hards.
Tenandere die verbrandingsmotor is compleet out …. Realiseren jullie je dat nu niet ?
Blijf gerust plakken aan die lawaaierige en stinkende motor, – zeer zeker een prachtig staaltje van menselijk vernuft – maar we rijden ook niet meer met de stoomtrein, toch…
Blijf dus gerust racen met die motoren, maar ik geef het je op een blaadje : binnen de kortste keren: Game Over met Formule 1, …er is geen maatschappelijke noch ecologische relevantie meer om die dingen steeds verder te blijven ontwikkelen. De researsch en innovatie die vandaag nog in de F1 zogezegd geboekt worden – want daar wordt nog wat mee geschermd – is totaal niet meer relevant voor de techniek en motorisaties van onze huidige straat-auto’s.
En verdenk mij er nu niet van als zijnde de goene jongen – infiltrant, ik zeg alleen maar kijk is om je heen zonder oogkleppen en besef dat de toekomst niet meer bij die verbrandingsmotor ligt.
Als Formule 1 nog enig nut wil hebben dan geven ze de fabrikanten meteen de verplichting om een elektro-motor of waterstofmotor te ontwikkelen…. maar ook de vrijheid om dat allemaal zelf te ontwikkelen. dat de beste moge winnen !
Bovendien maatschappelijk en ecologisch verantwoord en bovenal : opnieuw spannend & spektakel ! én meer volk zal zich kunnen vinden in het gebeuren -en ook sponsors tevree !
Af & toe eens revolutie en vernieuwing in een wereldje dat compleet vastgeroest zit in een ivoren toren van geldgewin en zakkenvullerij kan mijn inziens helemaal geen kwaad.
Maar hier op deze site zullen we wel roepen in de woestijn …of vloeken in de kerk.
Mij niet gelaten, het is dat of de F1 rijdt zichzelf letterlijk, figuurlijk en financieel te pletter !
bassie zegt
lijkt mij een beetje teveel op a1 en dan nog iets f1 komt voort uit de competitie tussen de verschillende merken zoals vroeger :buggatie mercedez bmw audi het is niet voor jan doedel dat de teams zoals italia de kleur rood heeft en duitsland grijs frankrijk lichtblauw British racing green voor engeland dit zijn kleuren dat de teams kregen in het begin van de strijd tussen landen en merken hou je daar dan aan welk merk is het beste en het inovatiefste dat haal je weg door 1 motor te ontwikkelen dan ben je snel klaar
van my.ij mag het net als vroeger bedenk maar wat je kunt en win zoals omgekeerde hovercraft op de alfaromeo of ncvt op renault het beste idee wint je moet mensen niet beperken in hun creatiefitijd dat is mijn mening