Het geliefde elektrische autobedrijf Tesla heeft het moeilijk. Als gevolg van matige beurskoersen en onzekerheid in Amerika is het geliefde automerk in een onzekere positie terecht gekomen. Berichtten we eerder al over ruzies met transmissie-fabrikanten en ontwerp studio’s, nu zijn het onder andere financiële onzekerheden die voor problemen zorgen.
Er staan honderd banen op de tocht, de CEO is inmiddels vervangen, de productie is tijdelijk op een laag pitje gezet en de ontwikkeling voor een nieuw model staat in de ijskast. De kersverse autofabrikant lijkt aan een zijden draadje boven een bak accuzuur te hangen.
Door de problemen heeft Elon Musk de touwtjes in handen genomen. In een reactie op het Tesla-blog schrijft de CEO dat hij persoonlijk garant staat voor de aflevering van de auto’s. De klanten hoeven geen minuut te twijfelen over de aankoop en er ligt een duidelijk plan klaar om het merk weer fit te krijgen. Een bezem door het personeelsbestand is daarin schijnbaar een belangrijk punt. De nieuwe CEO wil alleen de beste en meest gemotiveerde mensen over houden.
Geld stroomt weer binnen vanaf het moment dat het nieuwe hoofdkantoor gebruikt kan worden. Het geld is de sleutel naar de ontwikkeling voor een nieuw Tesla Model S, een elektrische vierdeurs sedan. Door milieu wetgeving en een flinke dosis bureaucratie kan de afdeling engineering en het hoofdkantoor echter nog niet verhuizen. Dit probleem moet met zes maanden opgelost zijn waarna er op dubbele snelheid verder ontwikkeld kan worden. (via: TTAC)
Laurens zegt
De “crisis” begint erin te hakken. De sterken zullen overleven. Geldt ook voor milieu initiatieven, ik zie de windmolens al omwaaien :-)
Werner zegt
Foutje: “een onzekere posietie”
-edit: bedankt en gefixed-
Hopelijk houden ze het hoofd boven water. Ideeen die worden geintroduceerd bij exclusieve auto’s zakken vanzelf ook wel naar de betaalbare merken.
èrcé zegt
goh, ik dacht dat die dingen niet aan te slepen waren en er een wachttijd van een jaar was. en opeens wordt de productie teruggeschroefd… right
DRU zegt
Oe, dat is zonde als een motherfucker. Ik ruik een conspiracy theory.
Eric zegt
Zou het jammer vinden dat ze de deuren moesten sluiten. Die 4 deurs hoop ik ook in Europa te zien!
ELB zegt
Ik krijg een soort van Spijker-gevoel bij al die berichgeving over Tesla. Superproduct, maar in de bedrijfsvoering gaat het echt goed mis.
LD zegt
Zou jammer zijn als Tesla het hoofd niet boven water kan houden. Ook de andere (Amerikaanse) autobedrijven zie ik, gezien de financiele problemen daar, ook niet zo snel Tesla overnemen.
Dennis zegt
dit zou zonde zijn… eindelijk een merk die het ook realiseert/realiseerde
Guan zegt
Als politici nu eens op de langere termijn zouden gaan denken dan gaan ze niet miljarden in de bankwereld en in de big 3 pompen, maar geven ze een miniscuul deel van dat bedrag aan bedrijven die wel vooruitstrevend zijn, zoals Tesla.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/2211193/__Sarkozy_wil_hulp_voor_Europese_auto-industrie__.html?p=2,1
VonStroke zegt
Ik word niet meteen warm van Tesla’s maar het zou zonde zijn mocht dit bedrijf door de financiële crisis onderuit gaan. Ik wens ze het in alle geval niet toe.
Citrofiel zegt
Ja, die kans heb je als vooruitstrevend en vooruit lopend merk. Toch jammer. Hopelijk redden ze het, want dit wordt een klassiek merk in elektrische auto-land.
Larrs zegt
Het zou zeker zonde zijn als een bedrijf als Tesla ten onder gaat. Een bedrijf als Telsa kan misschien een koploper worden als het om elektrische auto’s gaat.
Benjamin1 zegt
Ik denk dat Exxon Mobile hierachter zit, die willen schone auto’s die geen fossiele brandstoffen gebruiken helemaal kapot maken….
Rick dos zegt
“In een reactie op het Tesla-blog schrijft de CEO dat hij persoonlijk garant staat voor de aflevering van de auto’s.”
Prima. Maar door deze uitspraak moet ik ineens aan iets anders denken. Maar wat gebeurt er daarna? Heb je dadelijk een auto waarmee je natuurlijk niet naar de eerste de beste Kwik-Fit garage kan gaan om een beurtje of iets dergelijks te krijgen…
Roger zegt
Moet het eens zijn met Guan. Zoals in de laatste aflevering van Tegenlicht al gesteld werd; de auto van de toekomst komt niet uit Detroit – de EV-1 hebben ze zelf(s) de versnipperaar in gedaan – maar uit Silicon Valley.
Ondertussen schuiven we in Europa bakken met subsidie naar de grote autofabrikanten voor auto’s op waterstof. Nutteloze actie zolang we nog geen HR zonnecellen hebben of werkende kernfusie. Waarom kan die subsidie niet naar de kleine Europese ondernemer voordat we links of rechts worden ingehaald door Tesla of Toyota?