Mitsubishi doet altijd leuke dingen met de Lancer EVO: zo maken ze regelmatig FQ-versies die een stevig aantal pk’s krijgen. De FQ400 krijgt er maar liefst 400.
Ook de vorige Lancer versie was in diverse FQ versies te krijgen, waaronder de FQ360 die we ooit in Londen tegen het lijf liepen. Om van een reguliere EVO X een FQ400 te maken zal Mitsubishi waarschijnlijk een nieuwe turbo, uitlaatspruitstuk en een aangepast motormanagementsysteem monteren. Om alle 400 paarden in bedwang te houden, krijgen onderstel, remmen en bodywork ook diverse aanpassingen. Het resultaat? Een topsnelheid van pakweg 270 km/u en een sprint naar de 100 in ongeveer 3,5 seconden.
RenJie zegt
3,5 o.O zoals altijd zó ongelooflijk snel ;)
civic zegt
joh daar gaat je prosche en dat met de kinderstoel op de achterbank:D
en dikke sub in de kofferbak:P
MATSS zegt
dat is gewoon een rallywagen voor op de weg 3.5 naar de 100!!!
dat is het eigenlijk al altijd geweest een rallywagen voor op de weg maar dit is wel heeel extreem
Rick dos zegt
Al die specs van die evo’s zijn gaaf hoor en stoer….maar even eerlijk….Iemand hier die die evo’s ooit ECHT mooi hebben gevonden?
Fortuna zegt
Om van een reguliere EVO X een FQ400 TE MAKEN
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
micheloo0 zegt
3.5 naar 100 maak dat eens mee met een mitsubishi :D
der ghopmeister zegt
zag vandaag nog een 2000 turbo :P
vind ik toch veel mooier als deze als ik eerlijk moet zijn
bozewolf zegt
@ Rick Dos
Nee :) Tis uiterlijk gezien een boodschappenwagen natuurlijk. Het zou ook een Seat kunnen zijn. Maar welke auto in dit segment is *wel* onbetwist een natuurlijke schoonheid?
Inderdaad, geen.
Wat betreft de techniek kunnen we alleen maar diep buigen, natuurlijk.
Tijdens flink doorhalen zal de fuel efficiency wel drastisch naar beneden duiken, though. Herinneren jullie je de vorige 400 die over de TG track werd gejenst en tijdens dat grapje een slordige 1 op 2.5 reed ofzo? Hilarisch.
Jaws149 zegt
Hoe machtig, 3,5 naar de 100!! Dan kan je veel aan :P ook al denken die mensen in hun dure bak dat niet
robin zegt
word het een 5 of 6 bak
Rick dos zegt
@bozewolf
Nee, oké, maar dan nog. Ookal heeft het het uiterlijk van een boodschappenwagen, dan kun je een boodschappenauto er nog geciviliseerd uit laten zien. De evo IX of VIII of VII (ik weet het niet meer) had een mega spoiler achterop en een uitlaat dat zo van een aftermarket shop kon komen.
Klassiekerrally zegt
Lelijk hok. Maar wel een belachelijk snel lelijk hok!
Zou er wel eens in willen sturen, maar verlang toch terug naar de tijd dat alleen supersportwagens 400 pk hadden. Zonder elektronische shit, zonder vierwielaandrijving.
CSL zegt
Ik heb hem altijd beter dan de Impreza gevonden.
Ik wist niet dat Mitsubishi zelf de FQ versie aanbod. Ik dacht dat het altijd om een Engelse bedrijfje ging!
RX-7/6UK Owner zegt
maakte ze van de mz3 sedan maar zo een gave bak achjah dat gebeurt alleen in dromen… :p
w0o0dy zegt
Onder typisch nederlandse omstandigheden is een Evo een extreem snelle en veilige auto…..
Eigenlijk is het raar dat de KLPD die dingen niet gebruikt… niemand die de dienders met een Evo met 400 pk er zomaar ff af rijdt… En een Lancer staat op 9 bij de meest betrouwbare auto’s in tegenstelling tot die VW Golfjes of Volvo’s.
Cooper S zegt
Die trekt een R8 eruit, tenminste zeker op de 0-100!
Fruitcake zegt
FQ staat trouwens voor Fucking Quick :mrgreen:
Benjamin1 zegt
Echt een vette bak, hiermee laat je menig porsche je uitlaatgassen ruiken.
RenesisHP zegt
Dit ding had beter FU400 kunnen heten.
De prestaties zijn wel beestachtig. Dat dan weer wel. :twisted:
Timmie zegt
Zelfs de WRC-rallywagens komen niet aan dit vermogen (uiteraard met restricties aan o.a. de turbo’s en dergelijke…). Een C4 WRC zit bijvoorbeeld aan 315 pk en 580 Nm
G. de Groot zegt
Het blijft een viercylinder en mooier dan de Audi S4 is ie ook niet, duurder vast wel. Moeilijke keuze? Neen.
bozewolf zegt
Duurder dan een S4?
Haha. Een kale S4 kost je een coole 76000 euro, man. Gaat zo’n Lancer nevernooit overheen.
bozewolf zegt
HERSTEL:
Een nieuwe kale X kost al 60k :|
Wow.
Stephan Tast zegt
De vorige FQ400 kwam al eens langs bij Top Gear ( http://www.youtube.com/watch?v=kUdRt1cEKA0 ). Leuk voor het circuit, maar niet als boodschappenauto, misschien dat deze X het in het huishoudelijk gebruik wat beter doet.
SimonMc zegt
@G.de Groot: cylinder??
Mooier dan een S4?Smaken verschillen.
Feit is wel dat deze lancer rondjes rond die S4 draait.
marruk zegt
@bozewolf & Rick dos:
Ehm, Alfa 159 GTA als die er nog komt??
Schoonheid en ook 400 pk met 4WD…
ot: 0-100 in 3,5s is inderdaad een tijd waarmee je een Enzo tot de 100 bij kunt houden, idioot gewoon…
G. de Groot zegt
Kijk, dat bedoel ik dus, zo veel geld voor zo’n klein motortje :P .
Of een S4 nou mooier is of niet maakt eigenlijk niet eens zo veel uit (Hoewel ik persoonlijk vind dat de S4 mooier is), het blijft kiezen tussen een 2-liter 4-c i linder en een 4.2-liter V8. Ja, de Evo is een net-geen 2 secondes sneller bij de 100, maar de S4 gaat langer door (Zonder begrenzer dan).
Emerald Green Jag zegt
EVO’s zijn naar mijn mening niets meer dan rijdende, lelijke en opgefokte computers, ook de hier besproken. Hij mag wel snel zijn maar da’s ook het enige.
Ik heb een tijdje voor mijn werk in een gewone Lancer (de laatste versie) rond moeten rijden en weet uit ervaring dat een Lancer ook voor boodschappen inadequaat is. Hij heeft misschien een heel hoge kont, maar als je de kofferbak openmaakt vraag je je af waar al die hoogte in gaat zitten.
Het interieur is erg plastic, het zitcomfort (ook al had ik een meer uitgebreide versie) is laag, en trek de deur maar eens dicht – of rijd er maar eens in rond met de regen: je hoort dat het goedkoop en dun(!) blik is. De auto voelt niet solide aan, ja zelfs zweverig, en de dode hoeken zijn te groot.
sjazz zegt
Lepel dat maar eens in de colt!
WDV zegt
Die 3,5 seconden gaat ie niet halen met “maar” 400 pk en een gewicht van 1560 kg! Origineel met een kleine 300 pk gaat ie in 5,4 seconden naar de 100 en met de seq. versnellingsbak in 6,3. Denk dat 4,5 seconden meer in de buurt komt… Dus de reacties van Posche/ Enzo killer… Denk et niet, maar dat zijn zn concurenten ook niet!
Richard Brunsveld zegt
3.5 Seconden :| Dit zijn echt zieke specificaties!
Heerlijke wagen!
jurrian zegt
@ G de Groot
Maar de S4 is een logge zware patserbak en de Lancer is een bruut rallykanon en heeft op een beetje circuit totaal geen kans tegen de lancer.
en over wat mooi is, ik hou persoonlijk van vorm volgt functie, dus een spoiler mag als hij ergens voor is. daarbij is de EVO zeldzamer als een S4 en zal ik niet 1 keer omkijken als er een s4 voorbijkomt en zal een EVO mij wel interesseren.
www.stijnvankooten.com zegt
Deze zal op octaan 100 lopen? Dit was bij de Evo IX wel zo. Die kon een Lamborghini Murciélago inhalen tijdens het racern op een cricuit, maar het enige nadeel was het hoge octaangehalte van 100 of 102. En ik zou sowieso liever de Evo IX hebben dan de Evo X. Ook met de Subaru vindt ik de vorige versie mooier dan de huidige versie!
DockVenom zegt
3,5? Daymnn….. lekker petjes en patsers klieren!!
johnnyt-jet zegt
leest iemand hier nog de voorgaande reacties .? Geen 3.5 sec . dus.
v8x zegt
Wel 3.5 seconden dus. Waarom kan de evo dit en andere supercars met meer pk’s niet? Efficientie en tractie.
FQ modellen zijn enkel voor UK markt.
Mairsil zegt
@www.stijnvankooten.com
De oude FQ400 had nog wel een paar nadelen, zoals een 3000km service interval, en een enorm nauwe powerband.
Bij de huidige generatie was Clarkson bij Top Gear ook al voorstander van de mildere FQ300 (de snelste versie die in NL verkocht wordt), en niet van de FQ360. Ze zijn toch allebei absurd snel, maar de 300pk versie is betaalbaarder en makkelijker mee om te gaan. Ander voordeel voor ons is dat de FQ300 ook te koop is met het stuur aan de linker kant, de getunede versies worden volgens mij alleen met het stuur rechts geleverd voor jp/uk/aus.
johnnyt-jet zegt
v8x , ik heb vele uren met een EVO gereden die op de rollenbank 313 pk had. Je mag van mij aannemen dat een grote jongen dan niet snel onder de 5 sec. komt. Het gewicht speelt een stukje mee. Tractie alleen is hierbij niet voldoende .
Ik was trowuens blij dit ding weer in te leveren . Zo veel tractie is zo saai en dan dat geluid.
monk zegt
turbo gat iemand?
johnnyt-jet zegt
ja , ook vervelend op de lange duur.
sjeuf335 zegt
3,5 sec….No way
sjeuf335 zegt
@Dockvenom
Petjes klieren??? Dit vind ik toch echt de ultieme petjes auto!!
Cheers
johnnyt-jet zegt
i.t.t een petjes auto heeft deze niet alleen het lawaai maar ook de guts. Daarnaast is de aanschaf prijs ook niet op het petjesniveau.
Brian zegt
200 paardjes uit een pak melk persen, we zijn al ver =D
bozewolf zegt
De vorige 400 deed volgens mij 0-100 in net onder de 4. Of deze met zn extra pondjes daar nog eens 4 tienden afrijdt betwijfel ik.
Waar ik wel redelijk zeker van ben is dat dit ding bijna alles eruittrekt bij het stoplicht als je em goed launched. Mitsu AWD is not to be sniffed at. Ding wordt echt gelanceerd gewoon i.t.t. sommige andere bekende systemen die de neiging hebben tot “bogging down” vanaf de lijn.
w0o0dy zegt
Is de 3,5 seconden niet de tijd voor 0-60mijl? Oftwel 96km/u? Verder kan de sprinttijd flink omlaag als de auto de 100 in 2 kan halen…. misschien is dankzij de 400pk en een iets langere eindoverbrenging dat wel het geval en dan ben je zomaar een halve seconde sneller bij de 100 (als het niet meer is).
Timmy zegt
Denkt er eigenlijk iemand aan het feit dat daar wel is de mitsubishi variant van de dsg in zou kunnen zitte? Dan kan iedereen 3.5 seconde halen. Launchcontrole op en knalle. Maar gaat de koppeling niet zo lekker vinden als je het bij elk stoplicht gaat toepassen.
Zou hem trouwens liever met de dubbele koppeling automaat hebben. Kennen jullie nog het filmpje van clarkson die een Murcielago zit te pesten op het circuit maar daarna de nadelen toont. Zoals steeds stilvallen als hij wil vertrekken en het mega turbogat als hij gaat optrekken tegen een renault senic. Renault is al te ver weg om terug voorbij te gaan voor zijn turbo opgespoeld is.
Beter twin turbo ipv mega turbo en intercooler als je het mij. Kwestie voor over heel de lijn power met bergen te hebben.
Jesper zegt
Sjezus wat een bashers weer hier zeg :o Bijna iedereen loopt te janken dat die 3,5 seconde niet mogelijk is, terwijl de helft van die mensen waarschijnlijk amper legaal een scooter mag berijden, laat staan een rallykanon!
Alleen omdat WDV één keer zei dat t met 1560kg en 400pk niet mogelijk is, gaat iedereen m klakkeloos achterna! Kom op mensen, een lichtelijk getunede EVO VII met 350pk zat al aan een krappe 4 seconden!
Ik waag ook te betwijvelen of zo’n FQ400 wel de volle 1560kg weegt, dat lijkt me vrij stug, eerder 1400 ofzo, anyone??
@ Dos: de EVO VII en IX hadden verreweg het belachelijkste uiterlijk. de VII met zijn ronduit onpractische bodykit, en de IX met zijn strijkplank en kachelpijp aan de achtersteven :P
clubbtraxx zegt
@www.stijnvankooten.com
Wanneer leren jullie hier nou ’s dat zoiets als ‘octaangehalte’ niet bestaat?
Nog 1 keer dan… Het is octaangetal, en dit octaangetal is een grootheid om weer te geven hoe makkelijk het benzine/luchtmengsel ontbrand, hoe hoger bv de compressie hoe eerder de brandstof zal ontbranden (en dus ook VOORDAT je dat wilt door zelfontbranding) om dit tegen te gaan heb je dus brandstoffen met een hoger octaangetal.
Of die EVO dat nodig heeft weet ik niet, maar dat terzijde…
G. de Groot zegt
Whatever the case may be, het blijft een Mitsubishi. Zoals de Carisma, Colt, Galant, Outlander, Space Star, Space Wagon en Space Runner.
phantom zegt
wat betekent fq ookal weer?
Remco zegt
@ phantom
fq betekent Fukking Quick..
@ Bozewolf
De vorige 400 deed volgens mij 0-100 in net onder de 4. Of deze met zn extra pondjes daar nog eens 4 tienden afrijdt betwijfel ik.
– misschien wel in combi met de automatische versnellingsbak.. schakelt ook sneller..
Ik heb het voorrecht gehad om in de nieuwe Lancer Evolution ( de 295PK versie met Twin Clutch ) te rijden en ik kan je zeggen…. Fenomenaal in het quadraat !! Wat een wegligging en de automaat doet ook prima zijn werk.
Helaas is de auto behoorlijk hufterproof en is minder spannend dan een Evo IX. Qua looks is het toch echt wel een DIK ding !!
RoseRendeR zegt
Weet er iemand hoe ik aan zo’n “Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-400” kan komen met stuur gewoon aan de linkerkant?
Ik heb namelijk bij Mitsubishi “BIJNA” een “Mitsubishi Lancer Evolution X MR Premium” met custom coating in de kleur carbon/black ZONDER spoiler, logo’s en embleempjes besteld, tot mij werd gevraagt door een stage-loper daar waarom ik DIE wou nemen en niet de FQ-400 omdat-ie die veeeeel beter bij mij vond passen (waarschijnlijk omdat m’n huidige auto een BMW M3 CSL uit 2004 is).
En, hebben jullie enig idee of de FQ-400 dezelfde specificaties (of beter) qua interieur, electronica en alles wat de MR Premium een MR Premium maken biedt t.o.v de MR Premium?
Dat was (anders than you guys) mijn eerste encounter met de FQ-400.
Ik laat jullie weer verder discusseren.
Mijn excuses voor de onderbreking, dit wordt getypt door mijn neefje, ik zit er nooit achter (te druk met auto’s je weet ;))
PIDANE zegt
Hier een echte Mitsubishi rijder.
In het het bezit van de New lancer instyle. Deze rijdt al geweldig en hard en uiterlijk geweldig. Kun je nagaan wat een bak de EVO X moet zijn en dan nog ff wat opgeschroefde pk’s er in. Nu maar hopen dat ik morgen de Staatsloterij win.Dan st ik overmorgen weer bij de dealer.
RoseRendeR zegt
Ja jongens ik heb ‘em besteld!!! :p
Ik heb dit op een andere site laten posten:
It has the highest HP/L ratio “I” ‘ve ever seen in a road-car (about 203HP/L)!
AND it’s one of “if not THE” safest “if not SUPER-” cars in the world! So ya can take your family along with ya as ya race!
It really is Fuckin’-Quick 400HP and in 3.5 secs from 0kmh to 100kmh with a top-speed of about 285km/h! NEVER forget this: “It’s not about the amount of power, but it’s all about the amount of power per space!”
It’s ALL about technique!
Cause EVERYBODY can create more HP by increasing the amount of cilinders and/or liters!
So 3 yell’s for Mitsubishi!
Come’on you guys…Ya don’t actually need a 30-year old Algerian guy from Holland to tell ya THAT?! Do ya?!
I was actually in a wheelchair caused by an accidant by car!
So some people say I’m FUCKIN’ crazy!
Last week I’ve been in England for a few days for a quick run in the “Mitsubishi FQ-400 Premium” package!
And the price?
Well, fyi it’s unbelievingly low for such a “if not super-” car!
So, I’m having a (they’re allready an RM edition) Premium edition, cause I really like them Fosgate 650 W speakers :p (custom colored in black/carbon without no spoiler, emblems, logos, symbols or banners Just a carbon-black question mark instead of the tri-stars :p) shipped from England!
I’ll post some pics when I got some time/oppurtunity for it!
ps: Please don’t mind the typographical errors cause it’s my 12-year old nephew who’s typing this cause I never really get behind a computer, unless it’s my PlayStation! :D
Dus jullie kunnen de foto’s (als eerste, zelfs vóór die andere site) binnenkort van me krijgen!
Happy touring iedereen! ;)
lennart zegt
hahah wat zegt die RoseRendeR tog alemaal mijn engels is niet zo goed wie wil dat even vertalen en waar heeft die hem nu besteld
g-unit zegt
270 is een lage topsnelheid voor een 400pk ferrari 360 die nu 10 jaar oud is haalt met 400 pk een top van net aan 300. mensen met hun dure bakken ik denk dat je bij het stoplicht tot en met 0-100 vrijwel alle auto’s eruit rijd. maar van 100-200 wat bijna niemand rijd mits je in duitsland woont er toch word uitgereden met een aantal verschillende amg,(r)s en m modellen. skyline rijd hem er zeker uit. wat is als ze nou een aantal turbo’s plaatsen op de honda s2000, die zal hem er zeker uitrijden.