Dat je bij het kopen van een auto een aardig bedrag kan aftikken door los te gaan met een optielijst, dat is bekend. We kennen ook allemaal de standaard zaken zoals climate control of cruise control, maar welke opties zijn nu echt onmisbaar voor de decadente petrolhead? We hebben 10 tips om je losgeld aan uit te geven…
Autofabrikanten hebben er een handje van het de koper niet makkelijk te maken. Is die kleinere auto met grotere motor de betere optie of wil je toch een ruimere cabine in je autobahn-cruiser? Vervolgens wordt de optielijst getrokken en blijkt dat je die kleine Volvo C30 bijna net zo heftig aan kan kleden als een Audi A8. Gelukkig hebben de jongens van Car and Driver een lijst gemaakt van de tien meest essentiële opties.
10. BMW Comfort Access: Met de sleutel van je beemer kun je de ramen alvast naar beneden doen. Als je een cabrio hebt dan kan je via de sleutelbos het dak ook alvast open klappen.
9. Porsche Customized Leather List: Bij een Porsche kun je sowieso los gaan met opties, vooral de lederen accessoires zijn de moeite maar kosten een vermogen.
8. Mercedes-Benz Designo Interior: Sacha liet het al zien in de CL500 (niet in de CL65). Een mooi interieur is belangrijk en je wil natuurlijk geen irritatie vanwege allerlei plastic, hout of andere pauper-afwerking.
7. Mercedes-Benz Drive-Dynamic Seats: een massage kan nooit kwaad! Deze luxe zetels van Mercedes krijg je standaard bij elke V12 of AMG-versie.
6. Lexus Executive Package: inclusief uitschuifbare achterstoelen in je verlengde LS 460 L, waarom zou je dan nog een Maybach kopen?
5. Mercedes-Benz Airscarf: scary shit!
4. Rolls-Royce Starlight Headliner: een sterrenhemel in je auto, waarom niet?
3. Maybach Granite Interior: een granieten(!) interieur voor je Maybach kost slechts €43.000,- (ex), een koopje toch?
2. Aston Martin Jaeger-LeCoultre AMVOX2 DBS Transponder Watch: vanaf 27.500,- heb je een bijpassende klok voor je Aston Martin DBS.
1. Bugatti Veyron 16.4 Paint Packages: aangepaste lak voor je Veyron schijnt nogal duur te zijn. Vandaar dat die Pur Sang en Fbg par Hermès wat extra kosten…
Panzie zegt
nummer 10 om je ramen te openen da zit dachtek standaard op een mercedes?
wij kunnen dat allesinds bij de onze :P
nummer 3 is ook wel overdreven wie steekt er nu graniet in zijn auto :O
cas zegt
doe mij maar een schapenvachtje van de halfords in een 02tje of n e21..
Tijn zegt
Mijn corsa doet ook zn raampjes naar beneden met de afstandsbediening (standaard) ;-)
autoblogger zegt
@Tijn: het dak ook?
Rene zegt
Bij mijn vorige Passat kon ik de ramen ook al met de afstandsbediening openen en sluiten……
Graniet is misschien leuk voor een begrafenisondernemer. Anders zou ik het ook niet weten.
Tijn zegt
hahaha, nee helaas geen cabrio corsa ;-)
Edman zegt
Ik vind AMG vloermatten anders ook wel heel decadent :P
RenJie zegt
Ik ga voor het Maybach Granite Interior.
losgeld : : zwart geld
Tuurlijk zegt
Nr10: Is ook standaard voor BMW :S Gewoon het open knopje lang indrukken.
Benjamin1 zegt
Dat comfort acces van BMW zie ik wel zitten, terwijl je aan komt lopen alvast het dak opendoen.
sjazz zegt
granieten interieur???? hoeveel weegt dat ding dan???
èrcé zegt
Ik heb die BMW Comfort Acces optie op m’n BMW 325i Coupe en ben daar echt helemaal blij mee. Hoef m’n sleutels nooit meer te voorschijn te halen. Deur gaat vanzelf van het slot, zodra ik er naast sta en de deurgreep vastpak en weer op slot doen is een kwestie van even de deurgreep aantippen als ik buiten sta. Ideaal. Om de zoveel tijd af en toe even je sleutel in het dashboard prikken om hem op te laden, maar that’s it. Die optie gaat dus een stuk verder dan alleen je ramen openen op afstand (wat volgens mij al jaren mogelijk is).
Simpson zegt
je BMW in een slechte buurt zetten. Zijn ook de raampjes automatisch open voordat je bij je auto komt :D
maar zo’n sterrenhemel lijkt me wel wat
B3noît zegt
Nr 10 comfort access is iets helemaal anders.
Wil gewoon zeggen dat je de sleutel niet meer hoeft uit te halen om je deuren/koffer te openen of te sluiten of de motor te starten.
Alles kan met de sleutel in je binnenzak te laten…
Simpson zegt
@èrcé kun je je sleutel ook buiten de auto opladen dan?
je zult het maar net een keer niet gedaan hebben
B3noît zegt
@ èrcé: je was me voor. Maar inderdaad, kan je geen ongelijk geven.
Hebben we ook op de 5 en het is verdomme handig :)
B3noit zegt
@ Simpson: geen probleem, dan kun je nog altijd de afstandsbediening normaal gebruiken en desnoods heb je nog een reservesleutel waar die comfort access ook op gecodeerd staat hé
Echt wel een handige optie hoor; hebben we ook op de 5
M Freak zegt
Ja, dat heb ik al allemaal!
Tijd voor iets nieuws ;) :P
Oom Agent zegt
Ik wil net zeggen.. dat ramen opendoen van nummer 10 doet onze Zafira ook. Dat lijkt me niets bijzonders.
Het dak is dan weer een lastiger verhaal… :P
èrcé zegt
@ Simpson: dan open je je auto gewoon met de reservesleutel die in je afstandbediening zit
èrcé zegt
erh, wat b3noit dus eigenlijk al zegt :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ramen én Cabriokap met de afstandbediening openen is al jaren standaard op de Saab Cabriolet hoor!
Doe mij de JLC Amvox maar… Jummie!
Ik zag trouwens laatst pas ECHT een foute optie: een Sjonnie-BMW-M-klasse pookknop met VERLICHT M-LOGO!!!!!!!!!!! :shock:
Floyd zegt
De ‘nummer 10’ (lijkt wel een bestelling bij de afhaalchinees) is al bijna 20 jaar beschikbaar bij BMW, en valt ook wel bij andere automerken. Ook het elektrisch schuif/kanteldak kon hiermee bediend worden.
Met comfort acces bedoelt men bij BMW dat je de koffer of deur kan openen zonder eerst de afstandsbediening te zoeken. Handig als mevrouw is gaan shoppen dus.
Ook starten gaat zonder sleutel, gewoon op de knop duwen en rijden maar.
De optie comfort acces is pas ingevoerd bij de lancering van de huidige ‘5’; toch ook alweer enkele jaren geleden.
Ook bij BMW heeft men waanzinnige leder-opties, zoals een toeslag van 9000 euro voor een vollederen bekleding-in standaard kleurtjes dan nog. Als het kleurtje assortie moet zijn met het horlogebandje van meneer kost het nog wat meer.
Amigo zegt
2. Aston Martin Jaeger-LeCoultre AMVOX2 DBS Transponder Watch -> duur maar wel mooi en echt gaaf!
èrcé zegt
ach ja, vergeten wat floyd aanvult. starten gebeurt idd ook zonder sleutel.
RoT___ zegt
@Floyd: Citroën doet ook vrolijk mee wat betreft onbenullige optieprijzen, een vollederen interieur in de C5 kost je €7000. Echter, hier krijg je dan ook meteen een hele berg opties bij wat BMW dan weer niet doet.
Comfort access is superhandig. Dan heeft het systeem met de start/stop-toets ook het meeste nut vind ik. Mijn vader heeft het niet op z’n Laguna, daar moet je dus eerst de kaart in de sleuf doen en dan op start drukken, omslachtig.
JeanJacque zegt
Leuk stukje om te lezen, maar is een bron vermelding niet netjes?
http://www.caranddriver.com/reviews/hot_lists/high_performance/features_classic_cars/the_ten_most_decadent_options_feature
Niet om te zeuren hoor, maar meestal zijn jullie altijd wel netjes met bronvermeldingen.
autoblogger zegt
@JeanJacque: doe het bericht eens goed lezen, die link staat er al sinds het begin…
Jelle zegt
#10 zit ook standaard in Volvo’s S80.
JeanJacque zegt
@ autoblogger
Excuus :)
B3noit zegt
@èrcé; dat van de motor had ik eigenlijk ook al vermeld ;)
Eric zegt
Laat al die rommel er maar af en geef me een auto die 200 kg minder weegt.
autoblogger zegt
@JeanJacque: kan gebeuren ;)
Maximus-GTR zegt
Die AMG Dynamic Seats zijn iedere Euro dubbel en dwars waard!
Jaap zegt
Ha, nummer 10 heb ik! Maar hij doet meer: auto op slot doen door het slot aan te raken. En van het slot halen door het handvat vast te pakken. Auto starten. Soft close portieren. Zolang je de sleutel maar bij je hebt.
TomS zegt
hahaha, nummer tien had ik al op mijn vw vento in 1997!!
OELEWAPPERT zegt
Volgens mij hebben alle BMW’s de optie om de ramen te kunnen openen en sluiten met de sleutel. Althans, mijn 130 heeft het en het stond niet in de optielijst. Die overigens, al is het een High Executive, verdimde lang was. Als je alles aanvinkte kon je bijna tot de 75 ruggen komen. Voor een BMW in Astra formaat!
Dat heb ik dan maar gedaan. Ik weet nog goed dat ik iets met mijn geld moest doen. Ik dacht nog, ga ik er aandelen Fortis van kopen, of een volledig aangeklede BMW 130i. Gelukkig ben ik voor de waardevaste variant gegaan! ;-)
lincoln zegt
o.k. .. dat waren de eerste levensbehoeftes ..
nu de decadente opties please ..
B3noit zegt
@Jaap: soft close voor deuren is een totaal andere optie en heeft niets met comfort access te maken ;)
MFX zegt
Keyless entry is al te bestellen (startkaart in je zak houden bij deur open/dicht en auto starten) vanaf de clio, gaan ook meteen je dak en ramen DICHT als je dat wilt.
startkaart al dan niet met keyless entry is als sinds jaar en dag standaard vanaf de mégane.
(werkt super, nog nooit problemen mee gehad!)
ZubZero zegt
Geen Audi te zien ?? :P
GeoBem007 zegt
Dat van Porsche is wel serieus waar :)
Ik was op de Duitse Porsche website mijn Carrera S aan het samenstellen en ik zat voor 50.000+ euro aan opties, waaronder geloof ik rond de 30K aan leer. Alles kan in het leer zoals hemel, zijkanten, alle dashboarddingen, … En ik had dan nog eens niet alles in het leer, maar ook een groot deel in carbon aangevinkt!
thomas zegt
krijg je standaard bij elke V12 of AMG-versie. ging hier toch over opties
autoblogger zegt
@thomas: bij de andere versies is het dus een (dure) optie.
DRU zegt
Airscarf zou ik wel willen proberen.
Want een normale scarf + windscherm + verwarming op max hot is niet genoeg als het wat frisjes wordt. En het is juist zo leuk om open te rijden nu alle blaadjes van de bomen vallen.
Nobarium zegt
Mercedes leverd optioneel al jaren natuurstenen afwerking in de S en CL. Gewoon i.p.v. de houten afwerking. En dan kost het geen 43000 euro!
bozewolf zegt
Dat Aston horloge, wat ludiek, zeg. Tienduizenden euro’s voor een horloge. Onzin.
En dan nog het ergste, een LELIJK horloge.
Met alle respect, “DBS” in koeienletters op je horloge is absoluut *niet* stijlvol. Hou het toch beschaafd, Aston, voor de echte gentlemen.
thomas zegt
4 op een rij !!!!
GerreLekker zegt
10. BMW Comfort Access: Met de sleutel van je beemer kun je de ramen alvast naar beneden doen.
Dat kan met mijn Skoda Octavia ook en zelfs terug dicht! En ze sluiten vanzelf als het begint te regenen….
Bart zegt
– Electrische bediening van de achterklep (Audi, de doeltreffendheid hiervan is door James May gedemonstreerd in TG)
– B&O audiosysteem op Audi, AMG en Aston Martin (kost €12k op de A8 maar dan heb je ook wat)
– pedaalset met audiosymbolen pauze, stop en start voor de Clio RS (Meest Onnutte Accessoire Ooit)
Endlezz zegt
ik heb ook een leuke optie… een paar weken geleden gingen plots alle ramen van mijn audi a4 open zonder enige aanwijsbare reden
als dat ooit gebeurt als hij ergens geparkeerd staat… :/
Lagonda zegt
Endlezz@ dat had ik een paar jaar geleden met mijn Golf. Alleen jammer dat ie ’t s’nachts deed en dat het regende. De buren belden s’morgens aan met de mededeling dat er een ingeregende Golf stond. Bleek uiteindelijk een sluiting in het slot van de achterklep geweest te zijn. Nooit gebruikt dat slot vanwege de afstandsbediening. Gelukkig ben ik van de auto verlost.
Back to topic: Die sterrenhemel heb ik ook als ik het dak er s’avonds afdoe :P
strebbel zegt
ik kan met sleutel lekker de raampjes open en dicht bij mijn skoda!!!!!
Rob USA zegt
Op de Buick Park Avenue van 15 jaar geleden, op afstand de motor starten en het interieur voorverwarmen!
roeffe zegt
ramen naar beneden met de afstandsbediening kan ‘k zelfs met mn golf 4 :)
Arne zegt
Nummer 10 zit denk ik zowat bij iedere auto die een sleutel heeft met afstandsbediening.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Arne: jaaaaa, maar zoals Autoblogger al zei: niet de cabrio-kap!
DUHHHHH
The.T zegt
Nr.2 is volgens mij geen klok maar een horloge, of heb k t fout?:P
bee zegt
optie? vreemd autoblogger dat je daar het verschil niet in weet Haha! :D
wessel zegt
waarom ramen open als je ook airco hebt
Christiaan zegt
Ik wil net zeggen, nr10 is niet zo bijzonder, wij hebben een opel zafira waar dat ook mogelijk is xD
Andy zegt
http://www.nospeedlimit.com/cd-the-ten-most-decadent-options
lekker knipen en plakken zo kan ik het ook autoblog
autoblogger zegt
@Andy: haha, heb je de bronvermelding in het bovenstaande artikel gezien (Car and Driver)? En kijk daarna eens bij de bronvermelding van de link die jij plaatst. Moeilijk he, internet…
Frank zegt
Knop ingedrukt houden dan gaat de ruit dicht en niet open bij bmw