Ja, de Nürburgring, laten we het daar nog eens over hebben. Tegenwoordig moet schijnbaar elke fabrikant bewijzen dat ze zich kunnen meten met de concurrent. En aangezien de concurrenten hun auto’s ook beproeven op de Ring komt het wel goed uit als men net iets sneller is. De marketingmachines van merken als Porsche, Nissan, Corvette spinnen er garen bij. Maar ook de huis, tuin en keukenmerken als Renault, Opel, Volkswagen, Mitsubishi en vele anderen rijden er met regelmaat hun rondjes. Maar is de Nürburgring wel zo’n goede graadmeter? Of worden de Ringtijden gewoon harder gehyped dan de iPod?
Eerst maar een stukje geschiedenis. De Nürburgring vergaarde oorspronkelijk haar roem als Formule 1 circuit. Het toen bijna 23 kilometer lange circuit was echter zeer gevaarlijk, wat pijnlijk duidelijk werd toen Niki Lauda er in 1976 bijna verongelukte. De beelden kennen we allemaal, de uitkomst ook. Niki Lauda zat al snel weer in zijn wagen maar in “De Groene Hel” werd geen wedstrijd meer gereden voor het Formule 1 kampioenschap. Overigens waren er voor het ongeluk van Lauda al meerdere coureurs om het leven gekomen op het circuit, waaronder in 1964 de Nederlander Carel Godin de Beaufort. Midden jaren ’80 werd er een modern en veilig circuit gerealiseerd vlak naast de Ring en keerde Formule 1 er terug.
De vele slachtoffers die het circuit heeft opgeëist illustreren al hoe zwaar een rondje op de Ring kan zijn. De vele bochten en belachelijk snelle rechte stukken wisselen elkaar in hoog tempo af, waarbij de remmen heftig belast worden. Vraag dat maar aan Patrick. Het asfalt heeft niet bepaald de gladheid van een biljartlaken dus onderstel en banden moeten optimaal beproefd. En dan zijn er nog de bizarre “Carrousel” bochten waar je, als je niet oppast, je auto makkelijk op zijn kant kan leggen. Check dit filmpje maar eens:
Kortom: als je je auto optimaal wil belasten dan koop je een paar tickets á 21 euro. BMW stelt dat een auto na 600 rondjes Ring eigenlijk volledig opnieuw opgebouwd zou moeten worden. Dat is dus na pak hem beet 13.000 kilometer. En dan hebben we het nog niet gehad over bandenslijtage en dergelijke. Voor ruim 25 autofabrikanten is dit dan ook de aanleiding om er met regelmaat hun snellere modellen te testen. En naast die autofabrikanten zijn ook bijna alle grote bandenleveranciers vertegenwoordigd in de regio, alsmede vele fabrikanten van aftermarket performance spul.
Maar doet die rondetijd er toe als men een auto gaat kopen? Is een potentiële leaserijder bereid om zijn keus te baseren op basis van een paar seconden verschil met de concurrent? Ik geloof er niet zo in, eerlijk gezegd. Volgens mij is de leaserijder meer geïnteresseerd in bijtelling, uitstraling, een gratis paraplu en een bos bloemen voor de vrouw bij de aflevering. Natuurlijk kan een merk haar imago wel sportiever doen lijken door te roepen dat men uitgebreid haar rondes doet op de Ring, maar dat doen tegenwoordig bijna alle merken. Ook Land Rover wordt regelmatig op de baan gesignaleerd, niet bepaald een merk dat het moet hebben van de snelle rondetijden ten opzichte van de concurrentie. Dus kunnen we ons beter richten op de merken die ook echt hard gaan: Porsche, Ferrari, Maserati, Aston Martin, kortom: de exoten. En eerlijk gezegd denk ik dat daar weer een heel ander dilemma de kop opsteekt, namelijk “wat vind ik mooi” en “welke auto heeft de juiste uitstraling”. Ook hier geldt mijns inziens dat de ringtijd slechts een leuke bonus kan zijn. Vergeet niet dat veel van deze auto’s slechts voor een zonnige zondag dan wel voor dagelijks gebruik worden gekocht. Slechts een klein aantal mensen laat deze wagens ook echt los op het circuit. En de meeste circuits zijn weer niet vergelijkbaar met de Ring omdat ze zo glad zijn als een biljartlaken en lang niet zo uitdagend.
Nee, tijden van een rondje Nordschleiffe zijn maar relevant voor een zeer select publiek. En dat publiek koopt helemaal de auto’s niet. Dat publiek reageert op websites als autoblog.nl en laat de gemoederen regelmatig hoog oplopen tussen de fanboys van de verschillende merken. Neem de recente Porsche / Nissan rel maar eens als voorbeeld. Reeds goed voor honderden reacties en het einde lijkt nog niet in zicht, maar er is natuurlijk bijna niemand tussen die überhaupt ooit in staat gaat zijn een Porsche of GTR aan te schaffen. Daarnaast is het natuurlijk een enorme onzindiscussie, die Porsche waarschijnlijk meer gaat schaden dan helpen. Porsche krijgt hierdoor slechts het imago van zeurkous, of het nu terecht is of niet.
Hebben ringtijden relevantie? Natuurlijk. Een snelle tijd is een goed visitekaartje. Echter, twee seconden sneller zijn dan de concurrent gaat mijns inziens niemand over de streep trekken om toch maar die andere auto te kopen. Die keuze hangt veel meer samen met prijs, uitrusting, image, enzovoorts. Wel wordt er met door middel van de snelle tijden een enorme fanbase opgebouwd. De vele reacties op artikelen die hierover gaan bewijzen dat. En die mensen die misschien nu nog jong zijn maar later wellicht wel het geld hebben worden nu alvast beïnvloed. Die zien nu dat de GT-R het allersnelst is en daarom wordt het een droomauto. Ze willen hem later hebben, of in ieder geval iets dat erop lijkt. Autofabrikanten bouwen daarmee wellicht aan de toekomst, maar niet aan de recente verkoopcijfers. Ondertussen is het voor ons natuurlijk puur vermaak. Dus ik wil ze zeker niet ontmoedigen daar in Stuttgart of Japan. Nee, blijf maar lekker ontwikkelen en hard gaan daar op de Ring, dan koop ik later jullie auto’s wel. Beloofd.
stefan zegt
Gewoon een zeepbel die nurburgring want een bugatti doet er 7:40 over en een gt-r doet er 7:29 over en wil je dan zeggen dat de bugatti langzamer is dan een gt-r?! Nou dacht het niet want zo’n nissan is gewoon ingesteld voor de ring. En de Bugatti niet.!
VonStroke zegt
Uiteraard hebben de meeste mensen niets aan die tijden op de Ring, de meesten zullen zelfs niet eens snappen waarover het gaat. Waar ik wel van overtuigd ben is dat al dat gooi, test en smijtwerk op de Ring zich vertaald naar een betere auto. En daar is nooit iets mis mee.
jkn zegt
De ringtijden zeggen ook veel over de berijder, en niet ltijd veel over de auto. Ik bedoel, zet Suzuki eens in een snelle Porsche en hij zou misschien de GT-R tijd kunnen evenaren. Mijn moraal van het verhaal is dus dat de driver de tijden bepaald en niet altijd de auto.
w0o0dy zegt
Door de eigenschappen van het circuit geeft een snelle tijd aan dat een auto een goede allround wegligging heeft…. of niet natuurlijk. Zo komt uit een test van Drivers Republic naar voren dat de 125i met m sportpakket teveel stuitert op asfalt met flinke oneffenheden. De auto wordt nerveus en dat wil je liever niet…. Met een 125i kun je misschien nog wel achter de minpunten in de buurt van de limiet komen door op de openbare weg te rijden, maar met snellere apparaten wordt dat erg moeilijk omdat echte sportwagens tegenwoordig zo hard gaan dat het onverantwoord is de limieten op te zoeken op de openbare weg….
Dat gedrag zul je op een “normaal circuit” niet zomaar boven water krijgen en toch zul je voor het rijden op de limiet een circuit moeten opzoeken (of zoals men recent bij Autocar deed een weg op het eiland Man af laten zetten). Hoeveel invloed die minpunten hebben op de prestaties kun je dus redelijk efficiënt uitvinden door op de Ring te gaan rijden…
Dat maakt een tijd op de Ring niet tot de beslissende factor voor het wel of niet aanschaffen van een auto door een normale berijder, maar het geeft wel een beter beeld dan rijden op een ander circuit.
hape zegt
Als je elke dag op de nurburgring moet rijden om op je werk te komen en (zoals ik) elke morgen te laat vertrekt…. dan is het mss interessant.
Ga toch gewoon de auto, die je denkt te willen kopen, testrijden en vergelijken met een paar concu’s en bepaal dan ZELF of je deze auto nog steeds fijn vind. Internet is machtig maar er wordt op dit medium opzettelijk ook een heleboel onzin, geruchten en weet ik wat allemaal verspreid. Het is inmiddels allang een marketing medium van de grote (auto)merken geworden.
Het rondje nurburgring is een van deze zinloze tools. Wat zegt me het als een auto 2 seconden sneller over de nurburgring rijdt, alleen in de praktijk een bokkebak van de eerste orde is?
Nickel zegt
@ Stefan
Het is niet zo dat de GTR specifiek is afgesteld op de Ring, maar dat de Veyron niet is afgesteld op korte snelle bochten. En dat kan de GTR juist weer als de beste. Als het om top en acceleraratie zou gaan… stuur dan maar eens (extreem voorbeeld) een Vampire Dragster (de car die R. Hammond de grond in boorde) de ring rond.
johnnyt-jet zegt
is de prijs nu al weer € 21 , kortgeleden nog 14 en als laatste 19 muntjes ?
Nou , vooruit dan maar.
DRU zegt
Gast! Wat wil je nou zeggen? Je hebt je hele verhaal kapot genuanceerd. Je pittige vraagstelling “zeepbel of graadmeter” belooft een duidelijke stelling of een goed gevonden (desnoods controversiële) conclusie van jouw kant.
Rick dos zegt
Je kan inieder geval niet zeggen dat het een zeepbel is als het op de auto aankomt. Dat zou immers impliceren dat een auto die die tijd neerzet geen inhoud heeft of die tijd nergens op gefundeerd is. En het moge blijken dat dat wel het geval is. De enige die in het hele vergelijk als zeepbel aangeduid kan worden is de bestuurder, want het is één ding om te zeggen dat “MIJN auto” een zeven punt zoveel op de ring heeft gedaan maar het is totaal iets anders om het ook daadwerkelijk te halen.
Dus ik zou niet willen spreken over een zeepbel maar eerder over marketing. Als je immers een concument zo ver kan krijgen dat hij op basis van een rondetijd een auto koopt dan heeft marketing het goed gedaan.
Of het een graadmeter is? Tja, dat ligt eraan wie je het vraagt. Als je het in een discussie opvoert dan KAN het een graadmeter zijn, als je wilt weten waar jouw product staat t.o.v. z’n voorganger of concurrent dan KUN je het als graadmeter gebruiken. Als je het als gemiddelde consument erbij krijgt dan is het leuk meegenomen, die pochrechten die je bij de auto krijgt, maar dan dient het echter niet als voorwaarde van je aankoop en dus ook niet als graadmeter.
Dus ter conclusie: De relevantie van die vraag is voor zoveel mensen weer anders. Maar voor jou, de gemiddelde consument, is het irrelevant tenzij je weer virtueel een paar centimeter aan je hersenen wil toevoegen. Ja, precies ja, dus niet die hersenen daarboven maar daar onder….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Bij de fabrikanten wordt het woord ‘Nürburgring’ denk ik meer gehoord op de marketingafdeling dan op de technische afdeling…
Citrofiel zegt
Sorry, voor de off-topic, maar Autoblog… Zijn jullie nu toch gezwicht voor de pop-up!? :o
Ik dacht dat dat iets was waar jullie zo erg op tegen waren… :(
Citrofiel zegt
(en sorry voor de vervolgreactie)
Niet dat ik niet snap dat jullie ook inkomsten moeten hebben, dus begin maar niet voor de zoveelste keer dat verhaal op te hangen, maar ik heb vele malen van jullie gehoord dat jullie ons wilden beschermen voor de pop-ups. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik liever een pop-up heb dan een fluisterende dame die je elke keer weer opnieuw uit moet zetten. :roll:
Fortuna zegt
De ringtijden zijn maar slechts één aspect van wat de constructeurs daar doen. Het merendeel van de tijd zijn ze daar bezig met tuning: dempers, remmen, bushes, stabi’s,… maar dat ontgaat casper weer. Een hele hoop dingen niet zien, daar is hij goed in. Net als het samenvatten van de geschiedenis van de Ring, in twee puntjes over de Nordshleiffe en eentje over het nieuwe circuit. Van het belang voor de Duitse economie en de Duitse autobouwers, geen woord.
Een stukje tekst schrijven is makkelijk, maar voor een column moet je weten waarover je schrijft. Wij zitten wekelijks op de Nordschleiffe, tijden interesseren ons geen bal, dat is voor de marketingnerdjes, wij kijken ernaar hoe de auto evolueert en hoe de klant daar voordeel uit kan halen, dat is veel belangrijker.
RenJie zegt
“Maar doet die rondetijd er toe als men een auto gaat kopen? Is een potentiële leaserijder bereid om zijn keus te baseren op basis van een paar seconden verschil met de concurrent? Ik geloof er niet zo in, eerlijk gezegd.”
Waar wordt dit beweerd dan? Of is dit gewoon je eigen stelling..
jurrian zegt
Kan iemand Rick dos zijn reactie omwisselen met het artikel, want daar staat helemaal niks in. is dit weer een poging om lekker veel reacties op te wekken?
en het feit dat steeds meer serieuse automerken diezelfde nurburgring als benchmark zien zegt toch wel ook wel wat. en hoeveel mensen zijn er wel niet die porsche GT3’s, M3 CSL’s, AM V8 N24’s kopen? ik denk dat het voor die mensen echt wel wat zegt, aangezien een aanzienlijk deel ze wel over het circuit zal jagen, al dan niet verbouwd voor competitie.
CasperH zegt
@ fortuna; je hebt gelijk. om de een of andere reden heb ik niet goed opgelet want de titel had moeten zijn ‘ de Nürburgring ringtijdenrace: graadmeter of zeepbel ‘
Foutje, bedankt. Als de redactie dit aan zou kunnen passen zou dat erg fijn zijn.
–edit: is inmiddels gefixt–
Overigens; het is wel een column, geen wikipedia pagina. Het stukje geschiedenis was dan ook puur bedoeld ter illustratie van de zwaarte van het parcours.
Jeroen zegt
Ik denk dat de Ring-rondetijden alleen nut zouden hebben als je altijd dezelfde bestuurder had
Gert zegt
Wat nog buiten beschouwing wordt gelaten is het weer.
Het kan weliswaar helemaal droog zijn bij 2 tests maar door (on)verklaarbare redenen zoals de temperatuur, regen de dag ervoor, wind, luchtvochtigheid, zon/geen zon, etc. kan de rondetijd met vele secondes worden beïnvloed. Op een ‘normaal’ circuit van pak hem beet 5 km kan het verschil tussen een ‘hele goede’ en ‘hele slechte’ dag al zomaar 2 seconden uitmaken! Laat staan hoeveel verschil het kan opleveren op zo’n lange baan als de Nürburgring!
Klassiekerrally zegt
DRU schrijft: Gast! Wat wil je nou zeggen? Je hebt je hele verhaal kapot genuanceerd. Je pittige vraagstelling “zeepbel of graadmeter” belooft een duidelijke stelling of een goed gevonden (desnoods controversiële) conclusie van jouw kant.
Helemaal mee eens. What’s your point? Waar ligt het probleem? En wat kan ons dat eigenlijk schelen?
gofl gti zegt
je zou maar wekelijks op de nurburgring zitten, die fortuna heeft echt een topleven. Beter neem je een cursus komma’s zetten.
sjaak1234 zegt
”Gewoon een zeepbel die nurburgring want een bugatti doet er 7:40 over en een gt-r doet er 7:29 over en wil je dan zeggen dat de bugatti langzamer is dan een gt-r?! Nou dacht het niet want zo’n nissan is gewoon ingesteld voor de ring. En de Bugatti niet.!”
De veyron is een dom lomp ding. Gemaakt om hard rechtuit te gaan en thats it. Dat ding weegt bijna 2 ton, vind je het gek dat ie niet normaal een bocht om kan of dat remmen gewoon meer tijd kost (duurt ff voordat al dat gewicht stil staat). Dit is nou weer net 1 van die gevallen waar ik wel zonder twijfel zou zeggen ja die GTR is gewoon sneller.
Bouncing Bullet zegt
ik ben 19 en mijn droomauto is helemaal geen nissan gtr. nee, geef mij maar een alpina B3 Biturbo (geen tijden op de Nordschleife denk ik) of een Mansory Stallone (599 gtb Fiorano) of een AM dbs! Die zijn tenminste uniek.
Bouncing Bullet zegt
Zou Autoblog geen van die drie testen? of een hamann thunder, na de brabus.
Benjamin1 zegt
Fabrikanten als nissan en VAG maken de R8 en de Veyron en de GT-R ook alleen maar als marketing. Alleen het idee al dat jouw A4 van dezelfde fabrikant is als de R8 trekt al veel mensen over de streep. En een snelle ringtijd betekent nieuws dus publiek dus reclame dus meer autoverkoop. En dat is de enige reden waarom ze snelle tijden willen neerzetten.
Gerard zegt
Een snelle rondetijd op de ring geeft volgens mij niet de pure snelheid aan, maar meer hoe het zit met de wegligging.
Job zegt
Op de wijze waarop dit stuk is geschreven kun je de acceleratietijd, remvertraging, topsnelheid, uitstraling, etc, ook neerzetten als nietszeggende graadmeters. Elke groep kopers heeft een verschillende kijk op de graadmeters, en ze zijn allen belangrijk.
Bovendien stomen de fabrikanten o.a. ons klaar voor het kopen van dit soort auto’s als wij, de bezoekers van autoblog, 50+ zijn en geld over hebben voor een sportwagen. Dan denken wij, net als onze vaders, terug aan bijvoorbeeld die GT-R of die 911 die WIJ zo vet vonden, 20-30 jaar geleden. Marlboro deed het met z’n sigaretten in de jaren 50 (geef kinderen chocolade sigaretten van Marlboro, en 20 jaar later hebben ze een voorkeur voor Marlboro).
Kortom, elke graadmeter is van belang, anders zouden de fabrikanten hem niet in het leven hebben geroepen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Benjamin: precies!
Halo-cars noemen ze dat.
En er zijn altijd mensen die erin trappen…
:D
mashell zegt
Een openbaar testcircuit. Haha. Hoe kun je nou serieus onderstel en afstemming testen als je te maken hebt met ander verkeer? Inderdaad, dat kan vrijwel niet. De Ring dient louter en alleen om te laten zien dat men bezig is en is dus vooral show, het echte ontwikkelwerk gebeurt door de fabrikanten op de eigen afgesloten test circuits.
RubenBaeten zegt
@mashell: De Ring is maar af en toe open voor publiek, heel vaak is het afgehuurd door fabrikanten. Voor dit soort tests dus.
Artijn zegt
Beetje een raar stuk in mijn optiek… er worden in mijn optiek teveel aannames gedaan die slechts bijdragen om jou stelling kracht te geven. Maar niet in twijfel worden getrokken of slechts door een opmerking: denk ik…
Verder wel leuk om over na te denken maar ben het er niet helemaal mee eens. Want hoe je het ook went of keert de keus voor een auto is afhankelijk van wat voor soort rijder je bent en het soort rijder zegt ook wat over zijn interesse gebied. Dit heb je in alle inkomsten categorien en is daarom niet relevant in relatie met de aannames die jij maakt.
Maar goed wil niet alleen zeiken dus hou ik het op leuk om je denkwijze te lezen. Ik heb ook niet altijd gelijk! ;-) en wellicht heb je inderdaad wel gelijk!
ps. ik realiseer mij dat dit ook een raar berichtje is! ;-)
Laurens zegt
Goed geargumenteerd verhaal, Autoblog.
Idem voor vele van de bijdragen.
Discussie over tijden is idd geheel zinloos, behalve voor het onderhouden/opbouwen van de merkidentiteit van een autofabrikant. Dat dit belangrijk is bewijst Porsche, de hoogste winstgevendheid per auto van de hele industrie. Daar hebben ze sinds WOII aan gewerkt. En echt niet de beste auto’s (o nee, dat is subjectief).
Ik wacht op de dag dat alle snelle auto’s in een volwaardige race onder dezelfde condities tegen elkaar gaan racen op de Ring. Dit lukt echter zelfs niet in een formule klasse als F1. Want tenslotte kan de snelste rijder niet in alle auto’s tegelijk rijden.
Overigens wordt het echte testwerk volgens mij nog steeds gedaan op min of meer geheime circuits. Ford heeft er een net over de grens in de buurt van Lommel.
CSL zegt
Nürburgring is gewoon de benchmark voor het afstellen van je auto.
bozewolf zegt
Laurens hierboven vat het het beste samen imo. Daarbij lijken veel posters de column niet goed gelezen te hebben.
Een Ring-tijd is onderhevig aan een heleboel factoren. En dan bedoel ik een heleboel. Echt een hoop. Serieus.
Dus aangezien Ring-tijden pas sinds de laatste twee jaar interessant zijn geworden voor het publiek (ergo, ons) is het *nog* geen stabiele graadmeter. Ga ermee door, test regelmatig elke wagen, stel uiteindelijk misschien zelfs voorschriften op voor offciele auto-tests en dan zal een Ring-tijd een goede graadmeter worden voor de maximale prestatie capaciteit van een auto.
Want de volle Ring is zo’n gevarieerd circuit dat mensen met een beetje know-how en kennis van de specificatie van de auto een goede indicatie kunnen maken van het prestatie niveau onder ideale omstandigheden.
Maar tot nu toe zijn de meeste tijden te onderhevig aan instabiele factoren (weer, verkeer, eventueel gesjoemel met settings/banden) om er een directe conclusie tov de concurrende auto’s uit af te leiden. Dat een tijd van 7 en een half spuugsnel is mag duidelijk wezen. Dat de auto die 7-half reed ook echt sneller is dan de auto 2-half seconden achter hem, is vandaag de dag nog een heel ander verhaal.
Rob USA zegt
@Casper: Ik vind het wel een leuk stukje en de meeste reacties ook, maar de Corvette is ( volgens mijn info) nog steeds de KING OF THE RING dus al je dan ook graag de juiste volgorde aan wil houden graag! :)
Oftewel in de 1e alinea : porsche/nissan/Corvette woord dus Corvette/nissan/porsche!
En in de laatste alinea:”Die zien nu dat de GT-R het allersnelst is en het daarom een droomauto wordt.”
Verwissel dus GT-R met ZR1 aub! Want wat begrijp je dan niet van de Ringtijden?? Corvette heeft juist zo hun best gedaan om iedereen te verslaan en jij zet ze doodleuk op de 3e plaats ??
GM fanboy idd.
Onehp zegt
“Reeds goed voor honderden reacties en het einde lijkt nog niet in zicht, maar er is natuurlijk bijna niemand tussen die überhaupt ooit in staat gaat zijn een Porsche of GTR aan te schaffen.”
…en diegene die wel het geld hebben, hebben meestal geen tijd om te reageren op Autoblog!
Is dit zelfkritiek mensen der autoblog??
Nu mogen jullie graag blijven posten over “supercars” maar graag wat minder betuttelend over “normale” auto’s die de meesten van ons wel kunnen veroorloven – ook al willen we altijd graag eens wat beters rijden…
En verder ook graag wat artikels over geavanceerde rijtechnieken voor de openbare weg… zodat al de dromende studenten die later stinkelnd rijk zijnde ook écht goed kunnen rijden (dwz. “vlot” én veilig)… goed rijden is een kunst!
Citrofiel zegt
En, dat is dan 100% gelijk voor Casper! Ik zou zo hetzelfde hebben geschreven, mocht ik het op een rijtje hebben kunnen krijgen. ;) Maar hoe dan ook, ik ben het volledig met je eens. Ringtijden zijn leuk, maar ze zullen niemand overtuigen.
phantom zegt
@sjaak 1234; omdat je dit zegt blijkt duidelijk dat je er niets vanaf weet;
”Ja die veyron kan alleen maar hard rechtuit”; tuurlijk, dat kan hij zeker maar lees maar eens aantal tests door, kijk maar eens een autoprogramma of zoiets, oordeel dan nog eens.
Rico zegt
Prachtige reacties allemaal, volgens mij heeft bijna niemand hierboven ooit een rondje op de ring gereden. Er lijkt geen enkel benul te zijn welke waarde aan een ringronde/ringtijd kan worden toebedeeld.
viola robbemondt zegt
King of The Ring is volgens mij momenteel Tom Coronel met een Dodge Viper. Hij reed dit ronderecord nog niet zo lang geleden :-)
Vraag me overigens af waarom je het in deze column hebt over leaserijders… Wat hebben die er nou mee van doen? De Ring is voor mensen met need for speed en niet voor filevolk.
Ik ben van mening dat een ronderecord vooral te maken heeft met een goede bestuurder en een beetje met geluk. De omstandigheden moeten ook een beetje meewerken. Ik heb drie rondjes Nurburgring op mijn naam staan en de tijd was eh, ik geloof iets van eh, een kwartier? ;-)) Sjesis wat een moeilijk circuit…
CasperH zegt
Viola, denk je echt dat de marketingmachines van merken als BMW en Mercedes zich richten op een dertienjarige met een Playstation?
viola robbemondt zegt
Nee. Maar ook niet op leaserijders, denk ik.
viola robbemondt zegt
Tenminste, niet als het gaat over records op de Nurburgring.
CasperH zegt
In ieder geval eerder op de leaserijder dan op de Playstationjeugd. Ik bedoel niet alleen de records met de supersports, denk ook eens aan een Mégane, Astra, dat soort wagens. Elke auto lijkt tegenwoordig mee te moeten doen in die race om de snelste tijd in zijn/haar klasse.
viola robbemondt zegt
http://www.carmeleon.be/2008/08/28/viper-acr-verovert-ronderecord-nurburgring/
Ja, snap ik hoor Casper. En ik begrijp dat eigenlijk wel. Succes op de ring straalt af op de auto. En daar wil je dan graag inzitten. Dat zijn onbewuste processen zijn waar de marketingmachines – en dat zijn het, daarover zijn we het zeer eens – op inspelen. Het is handig als je je daarvan bewust bent. En dat ben jij :-)