Een drievoudige Europese primeur bracht Chevrolet mee. Samen met de Orlando en Camaro heeft Chevrolet ook de Cruze meegenomen naar Parijs. Vanaf maart 2009 moet deze vierdeurs coupe de concurrentie gaan verpletteren!
De Cruze heeft namelijk veel meer te bieden dan de standaard middenklasse sedan waar heel Nederland al in rondrijdt. Ze is groter, ruimer en mooier dan de concurrentie. Omdat Chevrolet niet onder wil doen voor de gevestigde orde hebben ze ook veel aandacht aan het interieur besteedt. Het moet een prettige en comfortabele auto worden om langere tijd in door te brengen. De harde materialen in het interieur zijn tot een minimum beperkt. Zachte oppervlakken en ‘low-gloss’ details zijn rijkelijk toegepast om het premium design van de auto kracht bij te zetten.
Drie krachtbronnen zijn er in de Cruze beschikbaar. Twee benzineverbruikers met een inhoud van 1.6 en 1.8 liter, beiden zestienkleppers. De 1.6 beschikt over 112pk(82kW), de 1.8 heeft een vermogen van 140pk(103kW). De diesel die ook in de Orlando concept zit heeft een inhoud van twee liter. Qua vermogen wint deze diesel het van beiden benzine varianten, de zelfontbrander beschikt over 150pk(110kW) en 320Nm.
Detroit – The first photographs of Chevrolet’s all-new Cruze sedan – making its world premiere at the Paris Motor Show in October – reveal a dynamic four-door coupe that proves exciting design and value are not mutually exclusive.
On sale beginning in Europe from March next year, Cruze features a dramatic re-interpretation of the traditional sedan featuring Chevrolet’s new global design language that is becoming a signature on all new products carrying the gold bowtie.
Cruze’s arching roof-line, extending from the steeply raked windshield to its sloping rear pillars and short rear deck, brings coupe-like proportions to a compact sedan.
Wider and longer than most of its competitors, Cruze has a purposeful stance with its wheels located at the outer edges of the tautly drawn bodywork. Noticeably tight body panel fits and a restrained use of exterior trim add to a high quality, ‘hewn from solid’ appearance.
Cruze’s dramatic profile is matched by bold front styling, with large headlamp housings that wrap around the front corners and sweep up, arrow-like, into the fenders and sculpted hood. Other distinct design themes include a concave shoulder line, the two-tier grille and a “wheels-out/body-in” stance. Inside, Cruze features a ’twin cockpit’ design motif, first introduced in the iconic Corvette sports car.
“Our goal in designing Cruze was to be bold, not evolutionary,” says chief designer Taewan Kim. “We wanted to take a big step forward, making a strong design statement for Chevrolet products around the world.”
Visitors to the Paris show will see how Chevrolet’s progressive design is also reflected in the quality of Cruze’s interior. The use of grained surfaces, soft-touch materials and low gloss trim panels ensures a quality ambience that echoes the clean, harmonious design of the exterior.
At launch in Europe, Cruze will be available with 16-valve, 1.6-liter (112 hp/82 kW) and 1.8-liter (140 hp/103 kW) gasoline engines featuring variable valve timing (VVT) on both inlet and exhaust sides, giving more power as well as better fuel economy and lower emissions. A new 2.0-liter turbo diesel, developing 150 hp/ 110 kW and 320 Nm of torque adds power with even greater frugality. Five-speed manual gearboxes and an all-new automatic transmission, Chevrolet’s first six-speed application in the compact segment, complete the powertrain menu.
With sales in Europe up by 23 percent for the first six months of 2008, Chevrolet is GM Europe’s fastest-growing mainstream brand. The arrival of Cruze spearheads an exciting new product roll-out program that is expected to propel the brand to even greater success.
“We are proud that Europe is leading the introduction for this global product,” said Wayne Brannon, Executive Director, Chevrolet Europe. “Chevrolet has always stood for expressive value and Cruze delivers on that promise like never before. It further redefines Chevrolet with its design, quality, materials and great style inside and out. The fit and finish for gaps and interfaces sets a new standard for this segment in Europe and around the world.”
Cruze is the result of a development process harnessing GM’s global expertise and is the first of a new family of compact products that will deliver world class quality. It will be backed by expected highest scores in all major crash safety ratings.
The Chevrolet Cruze will be available in Europe from March 2009, followed by other global markets with regional-specific engine choices.
Pino zegt
komt deze ook in de nieuwe transformers-film?
japp zegt
hij ziet er eigk niet eens zo slecht uit..
komt chevrolet dan toch terug? :O
nice ;)
gr. japp
omg zegt
Hmm, wel een lelijke motorkap!
Benji zegt
prijsklasse?
robert zegt
not bad. maar ze hadden hem toch wel iets meer persoonlijkheid kunnen geven.
VantageR zegt
Zo op het eerste gezicht een hele geslaagde auto, alleen dan kom je bij dat plaatje van de achterkant, en dan is het imago weer helemaal weg. Jammer.
JP zegt
ik ben benieuwd, ga de 15de van oktober naar Parijs en moet hem gewoon in het echt zien. Net als je rest wat hier de afgelopen dagen voorbij is gekomen van Parijs. Heb er wel echt zin in :P
RubenBaeten zegt
Eindelijk weer een echte Chevrolet en geen verkapte Daewoo. Het interieur voelt goed, het ziet er mooi uit en is in ieder geval niet saai. Ben benieuwd hoe hij rijdt en hoe hij het gaat doen…
Rob USA zegt
Nix (geen topic) over de Camaro?? :(
@Ruben Baeten: Ik had al eerder gepost dat die grappen van Chevrolet oh nee Daewoo bij verschillende autobloggers van autoblog eens mag stoppen is nl. niet leuk meer! Getuigd ook van niet veel autokennis want wij zien echt wel of het van de Chevy tak komt of van de Daewoo! :)
Timmy zegt
Dus eigenlijk een passat maar dan groter, Amerikaanser maar toch voor hun normen heel europees?
Gaat die dan zo rond de prijs van de mondeo en de C5 zitten? Goedkoper dan de duitsers maar toch zeker niet slechter.
Tiemen zegt
Mooie kar hoor. Eindelijk weer eens iets wat erop lijkt van de jongens en meisjes van Chevvy.
C6.R zegt
Ja, ik vind hem er wel heel erg geslaagd uitzien, iig niet meer zo koreaans/cheap/ugly als de voorgangers!
Zou wel eens een hit kunnen worden…
Mtyn zegt
Ik vind de camaro meesterlijk, prachtig retro. De Cruze is mij iets té amerikaans, maar hij ziet er een stuk beter uit dan de huidige Daewoo/Chevy’s. :)
silversurfer zegt
verbruik? als het verbruik niet gunstig is voorspel ik niet veel verkopen voor deze wagen met benzine prijzen die de pan uitreizen. ze zeggen er niks over dus zal het wel weer zo’n amerikaanse sluper zijn helaas.
silversurfer zegt
ps leuk hoor dat die autopoetser ook eens op de foto staat :-)
Skyline.. zegt
Wauw, dat rood is echt 1 van de mooiste kleurtjes dat ik ooit heb gezien op een auto!
lincoln zegt
@Skyline .. leuk dat ik dat van je lees .. anders had het me niet opgevallen ..
geweldige kleur voor op mijn xjc ..