Dat issue ivm het opladen van de nieuwe Chevrolet Volt ligt toch iets genuanceerder dan dat Dennis ons deed geloven. Het probleem was dat de PR mensen van GM het blijkbaar ook nog niet helemaal snappen, volgens de laatste berichten zal de accu opladen indien er vermogen over is (dus als je niet aan het accelereren bent oid).
Jalopnik schrijft: “GM’s VP for Global Program Management, John Lauckner, rebuffing the initial claims, stated, in no uncertain terms, the engine can recharge the battery, but recharging the battery is not its objective. Whatever that means.”
Kortom, het opladen van de accu is voor de verbrandingsmotor een bijzaak. Er hoeft dus geen sterkere motor in de Volt om extra energie op te wekken…
Een ander noemenswaardig bericht is dat de Volt waarschijnlijk een verbruikscijfer van 100mpg krijgt. Alhoewel het hier gaat om een elektrische aandrijving, blijven we voor het gemak (vergelijkingen enzo) even rekenen met het verbruik in liters benzine. In Nederlandse termen zou de Volt 2.35 liter per 100 kilometer verbruiken, zeer netjes!
Aston Martin zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ripjans zegt
Beetje rare berichtgeving van GM dan. Denk persoonlijk ook dat die 100mpg iets vertekend is, danwel onconventioneel berekend is :P
Robske zegt
Nu nog een dak wat bestaat uit zonnepanelen, hier een daar wat dynamo’s met propellortjes in air vents en daar rijdt je dan in een elektriciteitscentrale.
RA999 zegt
@ Robske
Een dak met zonnepanelen is een optie op de Volt ;)
Zoef zegt
Voor ze’t weten zullen die “vermaledijde” Amerikanen een voorsprong hebben inzake electrische wagens.
Ik ben wel tegenstander van investeringen in milieuverbeteringen, omdat die namelijk hoegenaamd niet nodig zijn. Maar ik ben geen tegenstander van electrische wagens. Ik denk zelfs dat “eens electrisch, altijd electrisch” wel eens waar zal kunnen blijken, wegens trillingsvrijheid, koppel, soepele rijstijl en dergelijke voordelen.
Zoef zegt
@Saab-online: ja dat turbo-gen is mooi idd. Als jullie nu ook nog eens terug echte saabs gingen maken ipv de opel vectra uit te melken en voor twee keer meer geld dan de opel vectra te verpatsen, dan zou die 9-3 van jullie ook nog eens een échte auto met karakter kunnen worden.
MRP zegt
Lekker bezig Dennis! Voortaan een tel langer nadenken voordat je iets publiceert
Willem zegt
@RA99
zijde serieus? is da serieus een optie :D ???
Lada zegt
Zoals ik het in de autobladen las is de 1,5 benzine-motor in de volt alleen maar bedoeld om de accu’s te laden tijdens langere ritten (meer dan een km of 60, dan zijn ze namelijk leeg). De motor kent hiervoor vier toerental-varianten afhankelijk van het gevraagde elektrische vermogen. De aandrijving van de Volt geschiedt dus altijd elektrisch!
RA999 zegt
@Willem
Ik ben serieus, luister maar naar het interview met Bob Lutz uit The Colbert Report ;)
http://uk.youtube.com/watch?v=ZVtfpYgoLcc (2:35)
Timmie zegt
vergelijkingen enzo – vergelijkingen Enzo :)
Citrofiel zegt
Dat verbruikscijfer is natuurlijk wel sterk afhankelijk van hoe veel je per dag rijdt. Bij kleine afstanden rijd je puur elektrisch, dus dan zal het lager zijn. Bij grote afstanden moet de verbrandingsmotor de elektrische motor gaan aandrijven en eventueel dus de accu’s opladen (zoals ik nu begrijp). Een verbrandingsmotor heeft nu eenmaal een lager rendement, dus dan zal het gemiddelde verbruik wel hoger komen te liggen, denk ik.
@ Lada; Deels waar. De verbrandingsmotor die werkt, als de accu’s ‘op’ zijn, om de elektrische motor aan te drijven, waarmee dan weer de wielen worden aangedreven. Zoals uit dit artikel blijkt, is het niet het doel om eerst de accu’s op te laden, en dan daarmee de elektromotor aan te drijven om de wielen te laten draaien…
RX-7/6UK Owner zegt
@ Citrofiel
en de overige enegie die onstaat met consante snelheid gaat wel naar het opladen van de accu’s…zoals ik begrijp uit dit artikel
Citrofiel zegt
@ RX-7/6UK Owner; Zoiets snap ik ook ja… Ik vraag me af bij hoeveel procent opgeladen accu’s die dan weer het werk gaan overnemen van de verbrandingsmotor.
Juppe zegt
Er hoeft dus geen sterkere motor in de Volt om extra energie op te wekken…
Nee, hehe. Elke auto heeft al teveel vermogen. Kijk naar Hybrides, daar zit juist een minder sterke motor in.
Beetje rare redenatie van de heren Autoblog.
Bob zegt
Duh .. dit zei ik ook al in het eerste artikel in de comments.
RX-7/6UK Owner zegt
@ Citrofiel
Ik denk zelf dat die het weer overneemt als die weer helemaal opgeladen is wat heb je anders aan zon grote accu als je hem bijv. maar voor de helft gebruikt.
JCD zegt
Ze waren zelfs zo zuinig die auto’s dat zelfs de informatie Bob Lutz niet bereikten… stelletje fuckfaces daar bij GM :D
blackseries zegt
chevolet ???
nieuw merk fzo xD?
MAAR! dit is de perfecte auto voor men ex leraar auto technieken
zuinigste man ooit!!
RX-7/6UK Owner zegt
@ blackseries
je hebt helemaal gelijk was me nog nie opgevallen
007 zegt
@ blackseries
wat kom jij eig op een autosite doen als jij niet eens CHEVROLET kent?
007 zegt
@ blackseries
excuseer me, er staat idd een schrijffout , maar ik dacht dat je chevy niet kende Ö :p goed opgemerkt ;d