In navolging van autoblogger, die al eens schreef over het hard zuigen van Ferrari, leek het me leuk eens uit de doeken te doen waar ik een hekel aan heb. Mercedes dus! Ik wil proberen te verklaren waar mijn afkeer vandaan komt en daarvoor moet ik terug naar mijn jeugd.
Ik heb namelijk al een hekel aan Mercedes zo lang ik me kan herinneren. Al sinds ik een klein mennekke was. En helaas kan ik niet anders dan concluderen dat de wortel van mijn haat jegens de ster in mijn opvoeding zit. Van jongs af aan werd mij verteld dat Mercedesrijders aso’s waren. En Opelrijders saai. BMW-rijders kregen hetzelfde stempel als Mercedesrijders, dus kan het nooit alleen maar de opvoeding zijn geweest. Wat hield mijn vooroordelen in stand?
Misschien zit het in het feit dat Mercedes lelijke auto’s maakte tijdens mijn opgroeien. Er was in de jaren 80 geen model bij dat had misstaan in de laatste spotserie van Appeltje, “vierkante auto’s“. De vierkante D-serie, het alom bekende model wat nog steeds als taxi wordt gebruikt, is zo’n beetje getekend zoals iedere 4 jaar oude snotneus een auto tekent. Maar ook dat is niet meer actueel, want de CLS is gewoon wulps, sexy haast. De SLR is zelfs zo wulps dat het vulgair te noemen valt. Kortom: ook dat argument houdt geen stand.
En toen was er een paar weken geleden dat moment dat ik in een CL AMG V12 moest stappen om van A naar B gekomen tijdens de Droomrit. En hoewel we die auto de hele dag liefkozend ‘onze taxi’ noemden, kan ik alleen maar bekennen dat het een verschrikkelijk prettige auto was. Ook als je het vermogen weg denkt blijft het een indrukwekkende auto. Het laatste argument wat ik zou kunnen hebben is de gebrekkige bouwkwaliteit, maar ook dat is niet meer van deze tijd. Dat behoort echt tot de jaren 90, misschien begin deze eeuw. Maar het is niet meer
actueel.
Mercedes bouwt dus tegenwoordig, kort samengevat, sexy, degelijke, indrukwekkende auto’s. Dat zou betekenen dat ik terug moet komen op mijn statement. Dat ik jaren vol van strenge anti-Mercedes sentimenten overboord moet gooien. Maar gelukkig zijn auto’s ook emotie. Dus kan ik, ondanks alle rationele zaken die mijn mening ontkrachten, ondanks alle feiten, afsluiten kan met het volgende statement: Mercedes zuigt. En daarmee basta.
ossscar zegt
Helemaal gelijk :)
Emile_Benz zegt
Jij bent duidelijk geen Mercedes gewend. Maar als het aan je opvoeding ligt, waarom ben je dan (in je puberteit) niet tegen dat standpunt van je ouders ingegaan zoals vele pubers dat doen? Tegen de mening etc van de ouders ingaan.
Mercedes zuigt NIET!!! M’n meissie, die zuigt…
Kleine Techno zegt
En dat is juist het mooie van die emotie… Ik krijg juist kippenvel bij elke Mercedes en dat is juist te danken aan mijn jeugd. Omdat een Mercedes bij ons een teken is van Status en onafhankelijkheid is er gewoon geen ander merk dat in onze gedachten komt….
Daaentegen is BMW natuurlijk weer net niks terwijl daar natuurlijk qua kwaliteit weinig aan op te merken is… Er staat alleen het verkeerde logo op!
MrSelected zegt
Goed geschreven, was lekker te lezen.
Ik ben het alleen niet met je eens. Grote kans dat dat komt omdat ik ben opgevoed in een omgeving waar alleen BMW en Mercedes gereden werd. De Opel en Volkswagen rijders waren de personen die niet genoeg durfden, en dat kwam wel overeen met de persoonlijkheid.
Mercedes is voor mij een goed merk, op de periode eind jaren ‘ 90 – begin ’00 na.
Daniel zegt
Hehehe dat filmpje van die cl amg v12 is opgenomen in Maasbree^^
Best grappig opeens zo dichtbij
Btw. leuk artikeltje
lincoln zegt
inderdaad .. behalve die met een hoefijzer op de grill ..
Tjerk zegt
Helemaal mee eens! In een Merc heb je dus niet die stijl die je in bijvoorbeeld een USA Classic wel hebt.
autoblogger zegt
Alhoewel ik ook geen echte fan ben van Mercedes, merk ik wel dat ze een soort trendsetters zijn. Dat lijkt me een positief teken. Denk aan de ML (een van de eerste SUV’s), de CLS (een van de eerste vierdeurs coupe’s) en straks wellicht een CLK Shooting Brake?
primramessar zegt
Trauma?
Incognito zegt
Ach, Mercedes is prima als je Piet Veerman heet.
Jann zegt
– “Als ik een Mercedes wil, stap ik wel in een taxi”
– “Liever een ster in de voorruit dan 1 voorop de motorkap”
– “Mensen zonder smaak denken zich een status te kunnen aan meten door een Mercedes te kopen.”
Zijn woorden uit mijn jeugd en daarmee basta ;-)
OJ zegt
Ben het met je eens, maar mis wat concrete punten in je betoog. Ik vind Mercedes bijvoorbeeld zuigen omdat er weinig fantasie in het design zit. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de huidige CL en C wel kan waarderen, maar waarschijnlijk is dat als sneeuw voor de zon verdwenen als de nieuwe E er is met een totaal niet verrassend design dat een combo is van alle klassen…
Dan de motoren! Ook al kan ik de duurste versies niet betalen, een merk moet mij overtuigen van zijn sportiviteit door de snelste modellen. Maar in elke AMG zie ik weer hetzelfde blok verschijnen. Het zij met een ander aantal pk’s, maar dan nog. Het geeft mij een gevoel van gebrek aan exclusiviteit. And last but not least is het gebrek aan een handbak op de AMG-versies. Da’s echt de druppel. En daarom vind IK dat Mercedes zuigt. :) Zo, dat lucht op…
prop zegt
De ML was wel de eerste suv maar heeft nooit die erkenning gehad zals de X5 of de Cayenne… het vergelijk wordt simpelweg zelfs nu nog niet gemaakt.. en dat zegt al genoeg
tis ook meer een auto voor een kermisexploitant of voor andere gare gasten als jantje smit enzo
Einser zegt
Ik ben ook geen Mercedes-fan, wat vooral komt door het slag volk dat zich met een Mercedes stutus meent aan te meten.
Aan de andere kant heeft Mercedes door de jaren heen zo veel bijdragen aan de ontwikkeling van de auto geleverd, dat enig respect voor het merk wel op zijn plaats is…
Nico zegt
myn ouders zeggen bmw als je jong bent mercedes als je oud wordt
Fortuna zegt
In navolging van autoblogger en casper, die al eens schreven over het hard zuigen van Ferrari en Mercedes, leek het me leuk eens uit de doeken te doen waar ik een hekel aan heb. Casper dus! Ik wil proberen te verklaren waar mijn afkeer vandaan komt en daarvoor moet ik terug naar mijn begindagen op autoblog.nl.
Nog nooit zo’n slechte argumentatie gelezen. Opelrijders saai? Fout! Opel is saai! De stijl van de wagen zegt niet iets over de stijl van de mens die ermee rijdt. Kunnen best hele leuke mensen zijn, alleen hebben ze geen bal interesse in de wagen waarmee ze rijden. Hun keuze. Ik heb ook geen bal interesse in de kleren die ik draag, dus koop ik voor kledijgoeroes waarschijnlijk saaie kleren.
En een Mercedes D-serie? What the hell is that? Een W124 zal je wel bedoelen, één van de mooist getekende auto’s ooit. Een paar eenvoudige pentrekken en je hebt een mooi samenhangend, robuust en elegant model.
Koop een schriftje en schrijf daar wat in, in plaats van hier je ongefundeerde gal te spuwen.
Mercedes-Gek zegt
Ik vindt Mercedes niet zuigen hoor, maar het is gewoon een mening. Het is nou eenmaal een mening, en het blijft een mening.
ZeRoo zegt
laatse S AMG.. genoeg gezegd!! en dat is positief!
Bartholomeo zegt
mercedes en bmw rijders zijn inderdaad asociale gevallen.
Mooie auto’s, maar jammer van die verschrikkelijk dure optie genaamd : “richtingaanwijzers’
Bas zegt
De nieuwe SL rijd anders echt meer dan prima.
Maar voor de rest heb ik het niet zo op Mercedes, zo’n A of B classe, echt een mislukkeling. En dan komen we bij de R klasse, weer zo’n kansloose auto van Mercedes. Komen we bij de AMGjes dan word het wel weer leuk, maar zo’n CLS of CL is echt een pooier bak. Wat een Mercedes al gauw word, witte lak en gooi er een paar chrome velgen onder en je hebt die ultimated pooier-bak.
Kleine Techno zegt
Wat jullie niet in de gaten hebben dat wij Nederlanders zo een beetje het enigste land ter wereld zijn waar Mercedes ondergewaardeerd wordt. Voor een Duitser is een Mercedes nog steeds de meest begerenswaardige auto ter wereld. Ondanks dat Audi en BMW een enorme inhaalpoging gewaagd hebben. En als je in de USA een Mercedes hebt ben je helemaal je van het. Japan, China alle een beetje vooraanstaande landen houden van Mercedes. Alleen omdat ze in Nederland een verkeerde naam hebben denkt iedereen dat Mercedes huge overgewaardeerd word, terwijl het hier in NL juist anderson is. Mensen met een beetje status worden maar wat graag in hun Benz gezien.
Rick dos zegt
Leuke column hoor.
Maar dan niet om het onderwerp.
Deze column zegt namelijk meer over de persoon die dit geschreven heeft dan over de rijders die hij tegenkomt.
Casper, is het voor je al duidelijk dat je nogal een mannetje bent met héél véél vooroordelen?
Robske zegt
Een beetje een dubieuze column als je het mij vraagt. Ik kan me wel vinden in wat je screef over de vormgeving van Mercedeses uit de jaren 80. Maar Toch is Mercedes al heel lang een Premium car merk. Als je nagaat dat Mercedessen al erg snel elektrische ramen hadden en dergelijke snufjes. De bouwkwaliteit is volgens mij altijd al wel goed geweest vergeleken met de concurrentie. In de jaren ’50 zag je Mercedes met een naar mijn mening werkelijk mooi model, namelijk de Mercedes-Benz 300SL Gullwing. Mercedes was dan ook actief in de racerij. Ik heb het hier dan niet over de meest betaalbare mercedessen, maar als ik de geschiedenis van de SL serie bekijk, zitten daar toch wat puike wagens tussen. Nu moet ik zeggen dat het merk tot ver in de jaren 90 voor ook veel saaie enigszins betaalbare 65+ auto’s heeft gemaakt die meer gericht waren op comfort dan sportiviteit. Maar als we dan weer naar de AMG’s kijken zijn dit auto’s die op straat altijd zijn nagekeken. Bmw heeft natuurlijk de kroon gespannen op circuit territorium met de M’s, De AMG’s Hebben de M’s heel erg vaak klop gegeven op de dragstrip.
Mij is ook van jongs af aan verteld dat Mercedessen Pooierbakken en Bmw’s Turkenbakken zijn en ook omdat zij op de meest vreemde manier vaak aan deze auto’s komen. Maar ik rij nu zelf ook in een degelijke Bmw. Wat ik bij Mercedes wel snel heb is dat ik de modellen zo snel vind verouderen. Komt dit omdat de vernieuwde modellen steeds mooier worden of omdat het iconen/ een afspiegeling zijn van de tijd waarin ze gebouwd worden. Ze zijn dus snel gedateerd. Nu ben ik zelf echt nooit een fan geweest van Mercedes, maar hoe meer ik me ben gaan verdiepen in de historie van dit merk des te meer ik het ga waarderen.
M Freak zegt
Ik vind alleen sommige AMG modellen er netjes uitzien, en voor een G-Klasse of een SLR kun je me ook wakker maken.
De rest van de modellen, ja die zuigen.
GS_ultrAslan zegt
Ik zal vooropstellen dat ik niet echt fan ben van een specifieke merk. Ik waardeer auto’s als ik ze mooi vind of het nu een Audi, BMW of een Mercedes is.
De laatste jaren vind ik auto’s van Audi’s echter het mooiste, met de nieuwe modellen van BMW heb ik echter weinig. BMW modellen van de jaren 90 en eind jaren 80 waren zeer fraai en miskenbaar BMW naar mijn mening.
Echter moet ik eerlijk toegeven wanneer ik kijk naar het gehele plaatje en de geschiedenis er maar een merk is en dat is Mercedes. Ook gister heb ik weer zeer genoten van Top Gear toen Clarkson de Mercedes 600 testte uit 1963, dat was in die tijd de ultieme auto. In die tijd lag Mercedes ver voor op de concurrentie. Ook de jaren erna hebben ze veel mooie en kwalitatief goede auto’s gemaakt.
Mercedes heeft door de jaren heen zeer gedurfde stappen gezet, zoals het maken van de A, B en de R Klasse waarover de meingen zeer verdeeld zijn. Ook niet te vergeten de CLS, waarvan nu andere atomerken een soortgelijke model op de markt zullen gaan (en willen) brengen. De belangrijkste model het vlaggenschip van Mercedes de S-Klasse dat decennia lang de meest populaire auto was/ is van het hoge segment. Mercedes een van de grootste automerken verdient wel wat meer respect!
Benji zegt
Bijna elk model van gelijk welke constructeur zuigt, en vervolgens pompt het de cilinders terug naar boven..
Mercedes >> BMW
Een betere ontwerper zegt
Dat mag je best vinden, maar ja je kijkt alleen maar naar wat je zelf vind.
Ik houd niet alleen vanwege de auto’s die ik zie van MB, ook vanwege de beroemde geschiedenis die vol racesuccessen en records staat, en ze hebben nogal eens de primeurs gehad in autowereld. Dat vind ik er zo mooi aan. En het is min of meer met MB allemaal begonnen…
super zegt
hmm, vind mercedessen wel ok, heb wel een aversie tegen audi’s, lelijke autos met opgepimpte vw techniek vind ik dat.
jampa zegt
mercedes ZUIGT hard, tot en met de merc e klasse is voor kampers, taxi’s en ander schorriemorrie, alles daarboven is voor de drugsdealers met het grote geld, de echte bandieten, iemand met stijl koopt geen mercedes!
lincoln zegt
lui die er openlijk voor uitkomen dat een auto “emotie” is zuigen harder ..
en dan bij voorkeur s,nachts op dubieuze pakeer plekken ..
Mo zegt
Nederlanders vinden al snel iets zuigen als het ze het niet kunnen betalen. Calvinistische rotinstelling.
Quattro zegt
@ Emile_Benz: Mercedes zuigt NIET!!! M’n meissie, die zuigt…
En goed zelfs, neem het van mij aan! ;)
Jigzoz zegt
Ik heb een tijd geleden ook eens een stukje geschreven over Mercedes. Misschien wel aardig als tegencolumn:
Mercedes geniet weinig populariteit onder autoliefhebbers. Ze zijn er wel, Mercedes-fans, maar veel zijn het er niet. De meeste autoliefhebbers gaan op dit moment voor Porsche, Audi of BMW, of ze gaan vol voor een Aziaat. Maar Mercedes? Nee, want dat zijn taxi’s.
Telkens als Mercedessen taxi’s worden genoemd, gaan mijn nekharen overeind staan. Ik kan het gewoon niet hebben. Op zo’n moment bekruipt me eenzelfde gevoel als wanneer er iemand terloops even opmerkt dat de boeken van Simon Vestdijk ‘stoffig’ zijn. Ronald Giphart flikte dat eens. Sindsdien vind ik dat we Ronald Giphart moeten uitzetten. Op welke manier dan ook. Het land uit of een druk op de uitknop. Als ik maar niet meer met ‘m geconfronteerd hoef te worden.
Ik ben nogal overgevoelig op sommige gebieden. Natuurlijk als het gaat om mijn vrouw of kinderen, maar ook als het gaat om andere zaken. Literatuur dus, maar ook Mercedes. Dat ik zo gek ben van Vestdijk is nog wel te verklaren. Mijn liefde voor Mercedes is wat moeilijker uit te leggen. Toch waag ik maar eens een poging.
Het eerste moment dat ik meereed in een Mercedes, was toen ik op de achterbank zat van de auto van de vader van een klasgenoot. Hij haalde ons op van school. Ik weet nog dat ik op dat moment besefte dat ik nog nooit lekkerder in een auto had gezeten dan toen. Ik was bovendien nogal onder de indruk van de acceleratie. Ik was een jaar of twaalf en nog niet zoveel gewend. Mijn vader reed geen Mercedes. Ik kende weinig anders dan de achterbank van een Nissan Primera.
Jaren later, toen ik met een vriend van me uit was geweest en we een taxi (ja inderdaad, een taxi) probeerden aan te houden, stopte er een bordeauxrode S-klasse uit de jaren zeventig voor onze neus. We informeerden nog even naar de ritprijs, want we waren een beetje huiverig om failliet te gaan door een ritje in een auto van een limousineservice. De man verzekerde ons dat hij een normaal tarief rekende, dus stapten we in. Ondertussen is dat ritje alweer een jaar of acht geleden, maar ik herinner me nog precies hoe ontzettend fijn die auto reed. Het zachte geluid van die rustige V8, de fluwelen achterbank… In maar weinig auto’s heerst standaard zo’n gemoedelijke sfeer.
Mijn eerste rijles had ik in een nieuwe C-klasse. Het centrum van Amsterdam leek me van te voren totaal niet te overzien en een Mercedes daar doorheen sturen leek me doodeng. Maar na een aantal minuten zelf gereden te hebben, voelde ik me steeds meer op m’n gemak. M’n handen steeds losser om het met leer beklede stuurwiel, de ster schuin voor me, de straat die als vanzelf onder die ster verdwijnt. Weer die rust, die gemoedelijke sfeer.
En zelfs toen ik eens thuisgebracht werd door een collega in een voor nog geen negenhonderd euro gekochte witte 190D, zat ik helemaal op mijn plek. Het ding had roestplekken op elke hoek, rook vreemd van binnen en had bijna een halve minuut nodig om een snelheid van honderd kilomter per uur te halen. Veel harder moest je er ook niet mee gaan, want deze 190D had maar vier versnellingen. Bij honderdtwintig wordt het dan vrij lastig om nog een normaal gesprek te voeren. Thuis aangekomen ben ik eens gaan rekenen of ik niet toevallig ergens nog negenhonderd euro vandaan kon halen.
Zomaar even een paar ervaringen met verschillende modellen van Mercedes. Het is duidelijk een gevoelskwestie. Een Mercedes geeft mij een ontzettend goed gevoel. Daardoor vergeef ik het merk heel makkelijk vrijwel al zijn minpunten. De pluspunten winnen het toch wel. Of dat door het merk komt of door mijn gekleurde bril, maakt me eerlijk gezegd geen moer uit.
Einser zegt
@Jampa;
– Lachen!-
Goed zo! Een beetje leven in de brouwerij!
CasperH zegt
@ Rick Dos en anderen: weet je, eigenlijk valt het met die vooroordelen wel mee. Wat mijn voornaamste bedoeling was met deze column, was de spot drijven met de extreme, ongefundeerde emoties die mensen vaak tegen merken hebben. Opel saai? Ze maken misschien wel spannender auto’s dan ‘de grote drie’. Mercedes is natuurlijk een van de beste merken en misschien zelfs wel het meest vernieuwende out there. Ik dacht dat uit de column wel duidelijk werd dat mijn conclusie ongefundeerd en onterecht was. Ik dacht dat ik aardig de spot met mezelf dreef. Eigenlijk is deze column een hommage aan De Ster, ten koste van mezelf. Jammer dat dat niet duidelijk is overgekomen.
@ Fortuna; ik vind jou geweldig, je reageert op al mijn columns en je bent mijn trouwste anti-fan. Mijn ultieme doel in het leven is ooit een compliment van je te krijgen, dan is mijn leven echt compleet!
Philippe zegt
Ik vind maar weinig Mercedessen mooi:
C, CL, CLS, M, SL, SLR
Andere Mercedessen vind ik saai en ik heb zelfs nog nooit de moeite gedaan om een Mercedes garage binnen te stappen bij aankoop van nieuwe auto… Ben blij met mijn BMW 335d coupé! Heeft Mercedes daar een (mooi) alternatief voor? Niet echt…
Brian zegt
-edit: probeer het eens te onderbouwen-
Frasker zegt
Op de SL/CL modellijnen na ben ik het met je eens…
Fortuna zegt
Ik ben dan ook geweldig!
Fortuna zegt
@ Phillippe
Daar noem je net de helft van de huidige Mercedes productie, en dat zijn er meer dan ik er tegenwoordig nog echt mooi van vind.
C AMG zegt
& Jigzoz
Bravo goed verhaal :D :D
Peter zegt
@Jann: Bedoel je niet dat je liever een voorhuid in je ster hebt ?
Dirk zegt
Wat anderen denken maakt niets uit.
Ik kan het me niet permiteren anders zou ik er niet tegen op zien om met een 500 cl rond te toeren.
Nu ben ik tevreden met mijn 407 coupe v6 omdat in zijn segment de betere auto is.
Emile_Benz zegt
@ quattro: hoe kun jij nu weten hoe mijn meissie zuigt? :|
C6.R zegt
Mercedes is gewoon een flink overgewaardeerd merk. Net als heel veel andere merken… Te grote naam, te groot prijskaartje en wat mij betreft kunnen ze dat meestal niet waarmaken met hun producten.
De enige recente Mercedes die ik wel wat vind hebben is de C63 AMG daar zag ik gisteren een matzwart exemplaar van. Op zich zou je dat als automobiele porno kunnen beschouwen, maar toen er even later een standaard Corvette C6 voorbij kwam was ik die Benz alweer vergeten…
GOD zegt
ik ben ook niet echt een Mercedes fan, een kennis van mij heeft een nieuwe C klasse AMG, 6, nog wat en wat ik er het allemooiste aan vind zijn de AMG remklauwen?, verder is de auto wel mooi en bruut maar het heeft geen wow factor, 190 E EVO is wel mooi en de mooiste vind ik de oude C klasse met die driehoekige achter lichten en ronde koplampen, SLR vind ik niks en die CSL vind ik wel weer wat hebben.
Het zijn geen lelijke auto’s en geen slechte ofzo maar het is gewoon niet mijn merk.
Een betere ontwerper zegt
@Jigzoz: kan me wel voorstelle ja hoe je je voelt als voor de triljardste keer taxi wordt geroepen…
Ik heb ook gewoon een hekel aan mensen die telkens taxi en turkenbak zeggen, dat zijn in mijn ogen toch vooral weer die mensen die net ver genoeg kunnen denken om de E en S klasses tevoorschijn te halen in hun gedachten, en ik heb soms het gevoel dat ze gewoon meelopen met de rest.
Emile_Benz zegt
LOL @ lincolns laatste post. :lol:
Citrofiel zegt
Tot enkele jaren geleden had ik dezelfde onverklaarbare afkeer van Mercedes als Casper hier uit de doeken doet. Vreemd, want Mercedes is juist de comfortabele tegenhanger van de andere Duitse merken, en ook nog innovatief. Dat zou me moeten aanspreken als citrofiel. Gelukkig kan ik melden dat het goed is gekomen, en dat ik inmiddels geen haat tegen Mercedes meer koester. Go Mercedes!
wilco zegt
Stempel geven aan mensen door automerk vind ik kortzichtig.
Bas zegt
Mijn vader heeft altijd met een Mercedes gereden (het was geen pooier) en kocht deze omdat ze heel duurzaam, degelijk en comfortabel zijn. Toen ik jonger was begreep ik niet waarom hij steeds met een Mercedes-benz wou rijden. Ondertussen heb ik het begrepen en werk ik al 7 jaar voor het merk.
Mercedes heeft een heel breed gamma van de A tot de S-klasse. Als ik lees dat sommige “autoliefhebbers” beweren dat Mercedes lelijke, saaie, ouderwetse … wagens maakt voor pooiers en taxichauffeurs dan ben ik eigenlijk gerustgesteld dat ik met mensen te maken heb die niet weten waarover ze spreken. Is heel het gamma dan zo lelijk?
De BMW Coupé, de Audi R8, de Porsche 911, de BMW 5, de Maseratie GT, de C-klasse, de CLS, de CL zijn in mijn ogen mooie wagens … Elk merk heeft heeft wel minder geslaagde modellen in het gamme, sommige modellen moeten vernieuwd worden en worden met een gloednieuw model vergeleken, sommige mensen leggen de nadruk op comfort en andere op sportiviteit …
Vooroordelen zullen er altijd zijn maar denk toch eens na (indien mogelijk) voor je zo een uitspraken doet!
Tip: breng een bezoek aan het Mercedes museum in Stuttgart!
Midas zegt
mercedes is zeker weten een merk dat emoties losmaakt ; bij ons op de zaak mag je gerust een Audi kiezen of lexus, maar Mercedes niet: te ‘patserig’ voor een commerciele functie. Andere bedrijven kiezen er juist bewust wel voor om te laten zien hoe goed het gaat met een Mercedes, en dan mag een VW’tje weer niet.
Quattro zegt
@ Emile_Benz: Gebruik eens je verstand man.
En vraag nu niet hoe ze noemt ofz’, want dààr vraag je geen namen. ;)
Emile_Benz zegt
@ quattro: LOL :lol:
klaas jan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Edman zegt
-edit: en nu een keertje inhoudelijk proberen-
CasperH zegt
@ wilco: ik ook!
trommelt zegt
Thuis altijd Mercedes gereden en die hebben nooit ontgoocheld. Wat voor mij de kwaliteiten ervan bewijst.
Echt speciaal zijn de wagens op zich niet: saaie Deutsche Grundlichkeit.
Maar een SL500 is voor mij nog steeds de top: een degelijke comfortabele sportwagen.
Dus ik ben het totaal oneens met de stelling.
JPM zegt
@ Quattro
hahaha ik lach echt dubbel om je post, en ik moest nog meer lachen na de reactie van Emile geweldig. :D
Iron45 zegt
Wouter plaatst interessante objectieve en goedonderbouwde posts. Van caspertje kan dit niet gezegd worden.
Rob USA zegt
@Autoblogger/prop: ML één van de eerste/de eerste SUV’s ???
Zijn jullie die tientallen uit de States vergeten dan ???
Mercedes vind ik suf en saai (exept CLS,SLR,CL), Audi vind ik het mooist van de drie..na een hele berg Ami’s dan! :)
Tjerk zegt
Een jaartje geleden gingen we kijken voor een nieuwe B-klasse, nou inderdaad overpriced! 40.000 euro voor een MPV met een 1500 dieseltje en ZONDER AIRCO…
Misschien is dat nu wel aangepast maar toen ik dat hoorde zijn we gelijk uit de showroom weggestapt..
N!SS@N zegt
MB heeft een hele tijd ‘gezogen’ maar de laatste model zijn weer échte Benzen :P
DennieFR zegt
En toch heb ik liever een Benz!
:D
M Freak zegt
Toen ik van A naar B moest per fiets, ben ik diverse Mercedessen tegen gekomen. Allemaal CLK’s met AMG velgen, en sjonnies er in.
Allemaal E-Klasse’s met AMG velgen, en wederom sjonnies er in of ander volk waar veel mensen iets tegen hebben.
Heel hard de muziek met als doel: Kijk mij in mijn Mercedes.
Bah, gajes.
Edgar zegt
Casper: ben ik met je eens!!
mercedesh maakt nog steeds lelijke auto’s!!
paul zegt
als ik aan mercedes en bmw denk, denk ik aan opgefokte personen die zo snel mogelijk langs je heen proberen te komen of dat nou links of rechts is!
alleen jammer dat ik met onze lc gewoon het gat keihard dicht rijd!
E320cdi zegt
@ jampa:
sterke en goed onderbouwde argumenten man! *not*…
Als je iets vind, prima, maar geef wel een beetje een reden. Dit is zo’n stomme zwart-wit gedachte waar niemand wat aan heeft!
Op zich redelijk geschreven maar ik als Mercedes liefhebber kan het natuurlijk niet waarderen.
Trouwens Casper: Zonder Mercedes kende je het woord ‘auto’ niet eens!
Jorden zegt
@ iedereen die BMW en mercedes aso vinden;
Als je in een auto rijdt die zo gemakkelijk snel hard gaat (in een BMW is het nog moeilijker je inhouden) ben je je gewoon van geen kwaat bewust je rijdt gewoon lekker vlotjes door!
JPM zegt
@ Rob USA
Noem jij een Ford Explorer een SUV? Dat ding rolde al om als je met 40 door een bocht ging. Ik denk dat autoblogger een goed functionerende SUV bedoelt, dus iets meer dan een stoel in een blik op een verhoging.
classic red zegt
Je voorliefde voor of afkeer van bepaalde auto’s ontstaat meestal in je jeugd. Bij mij in de straat stonden vroeger 2 Mercedessen, model W107. De een zwart de ander een schijt kleur groen. Aangezien ik beide auto’s lelijk vond (zeker naast de Alfa Spider van de overbuurman) en er jaren tegenaan gekeken heb, is er een afkeer voor het merk ontstaan. Net zoals tegen Opel vanwege de vreselijke Kadetts die werkelijk overal stonden. Wat ook niet helpt is dat ik vlak bij de Duitse grens woon en daardoor regelmatig in contact kom met Duitsers. Wanneer je een Duitser over zijn Benz hebt gehoord, die natuurlijk viel besser ist als alle andere auto’s, heb je een prima reden nooit een Benz te kopen. Het meest tekend voor het merk vind ik de SL. Op zich best een mooie auto, maar SL staat voor sport leicht. Mercedes’ idee van een lichtgewicht sportwagen. Zo’n ding weegt 2 ton! En dan een stuur met het formaat van het reuzerad en een automaat. Toch niet echt mijn idee van een sportwagen.
six-trey zegt
@JPM
hier heb je een amerikaanse SUV uit 1934 ik wil een mercedes uit het zelvde jaar wel eens beter zien doen
)
Als ik een duitse auto zou kopen zou het wel een Mercedes zijn en zeker niet een BMW of Audi
Citrofiel zegt
@ six trey; En in welke zin is dat een SUV? Is het een “luxe personenauto met vierwielaandrijving”? Is het een “auto die ontwikkeld is om voornamelijk op de weg te rijden en daarnaast eigenschappen heeft om in het terrein ook uit de voeten te kunnen.”? (dat zijn zo’n beetje alle auto’s, maar ja xD) Of valt het hier onder: “Een Sports Utility Vehicle (SUV) is een auto met een hoog laadvermogen en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon, in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD).”
Ik vind het namelijk niet echt een SUV. Een SUV is voor mij een luxe terreinwagen die wat beter op de weg rijdt, en wat minder in het terrein. Ik zie geen terreinautokenmerken in die Amerikaan die jij post.
Citrofiel zegt
Oh, en die beschrijvingen kwamen uit de Van Dale en van Wikipedia. ;)
six-trey zegt
@Citrofiel
hier heb je 2 stukken uit wikipedia maar in het engels ik vond het niet in nederlands :)
The Chevrolet Suburban is a large sport utility vehicle from Chevrolet. It is the longest-lived continuous automobile nameplate still in production, dating from 1935 and is likely to be produced under this name for the foreseeable future.
Chevrolet offered the body style as a “Carryall Suburban”. These share the front sheetmetal and frames of the 1/2 ton pickup models of the same year, but featured all-metal wagon bodies differing very little in shape from contemporary “woodie” wagons. Seating for up to eight occupants was provided, with three in front row, two in the middle row, and three in the rear row. Either rear panel doors or a rear tailgate/lift window were provided for easy loading and unloading of luggage.
Dus dit is een permitieve vorm van een SUV
Citrofiel zegt
@ six trey; Dus het heeft de naam van wat tegenwoordig een SUV is… Niet erg overtuigend. Daarentegen, hij is gebaseerd op een pickup, een truck dus, en daarmee robuuster, dus toch iets van een SUV…
Quattro zegt
Blijkbaar was het toch grappig. :P
Pieter zegt
Met alle respect vind ik U benadering van mercedes wat bekrompen. Ik ben ook lang tegen bmw geweest, maar de 3 reeks kan je niet onder je neus laten voorbij gaan. Nog maar te zwijgen van de M3, die formidabel is.
Soms moet je je mening herzien, zoals je zelf zegt halverwege je artikel met enkele toegevingen te doen, dat sommige modellen je wél bekoren… dan eindigen met ‘mercedes zuigt’… een contradictie is het wel.
Dot lijkt me eerder om leuk over te komen dan een echt doordrongen mening :)
Remy Dekker zegt
Ik ben opgegroeid met Mercedes, waar ik een hekel aan hebt, is dat sommige mensen gewoon niet weten wat het Merk mercedes heeft betekent in de autowereld.
Zal ik ze even opsommen??
Mercedes is ten eerste de allereerste auto TER WERELD.
Mercedes was onverslaanbaar tijdens de silver arrow races.
Mercedes was de 1e die begon met rijden voor de veiligheid.
mercedes heeft ABS ontwikkeld, en de airbags.
Mercedes had de SL300 Gullwing de eerste auto’s die vleugeldeuren had.
Kan wel doorgaan, maar dat hoeft niet, Mercedes staat voor elegantie, kwalitiet,veiligheid, kortom het merk heeft zijn sporen verdient in de auto-industrie, daarom vind ik het walgelijk als er dus mensen komen met verhalen die zij NIET kunnen onderbouwen, maar puur op de buitenkant afgaan, en over het “soort” mensen dat erin rijden.
Eigenlijk kan je dat ook zien als Pure afgunst…
En over de W124 serie??
heb jij ooit een BMW, Opel of welk ander merk dan ook ter wereld een kmstand zien halen van 4 miljoen km???
De W124 serie heeft dat wel gehaald.
Met VW dan, Vw type, typ2 type 3 type 4.
Al die auto’s zien er hetzelfde uit, andere achterlichten, andere voorlampen..
maar model blijft gelijk, dus dat ff overtekenen zo klaar.
Dat kan een peuter ook.
Mercedes??
Kijk naar de E-klasse, verschil in elk opzicht.
Zij bouwen ook wel degelijk punten ter verbetering.
En elke E-klasse, is anders gebouwd, niet dat simpele overtrekwerk zoals men dat doet bij opel.
Mercedes is gewoon het beste merk dat er is.
Welk punt je ook in acht neemt.
En me vader heeft ook altijd mercedes gereden..
Nog niet 1 keer hebben wij pech gehad met een Mercedes.
En dan heb ik het niet over lullige kmstanden.
De w124 hebben wij 7 ton op de teller gezet, daarna verkocht
De 190D, 5 ton.
De E-klasse W210 6 ton.
Daarom eens een BENZ altijd een BENZ.
9000cse zegt
Omdat iedereen er wel een mening over heeft, geef ik de mijne dan ook maar.
Mercedes maakt ontegenzeggelijk kwalitatief hoogwaardige auto’s voor bijna ieders smaak en portemonnee (=ik bedoel mensen, die een nieuwe auto kunnen kopen). De vraag daarbij is dan hoogstwaarschijnlijk of je mooi vindt, wat je voor die prijs krijgt. En laten we eerlijk zijn: Het prijskaartje is hoog. Zó hoog, dat je daarvoor bij ieder ander merk ook een kwalitatief hoogwaardig produkt kunt kopen.
Bij MB weet je echter, dat je bij inruil straks weer een hoge prijs terug zult krijgen. Maar er komt nog iets anders bij kijken. Hoe gevoelig ben je voor de mening van anderen?
Je zult na je aankoop door vrienden, buren, collega’s, kerkgangers en andere deskundigen gevraagd worden: Wat voor een? Mocht er geen verontwaardigde kreet komen, let dan eens op de uitdrukking op de diverse gezichten, wanneer je vol enthousiasme zegt: Een A-klasse. Een 150 of 170.
Of wat te denken van een C-klasse. Ja, een 180 Kompressor! Om nog maar te zwijgen van een E 200 Kompressor! Velen, jazeker hier op Autoblog.nl, zullen zich dan afvragen, hoeveel procent je van je hersenmassa hebt laten amputeren. Want wat telt, heet AMG, liefst gechip-tuned of Brabus. En dat, terwijl de voornoemde modellen misschien wel de beste keuze voor Nederlandse begrippen vormen. Samen met de diesels natuurlijk.
Wat echter ook nog een belangrijke rol speelt is, wat er gebeurt, als, vooral de grotere modellen, een jaar of acht tot tien jong zijn. Ontkennen heeft geen zin, want mijn ogen bedriegen me niet. Een gedeelte van dit type auto’s komt onomstotelijk in handen van lieden, die ik thuis echt niet over de vloer zou willen hebben. Nog niet eens om de kikkers uit m’n vijver te halen. (Mag dat eigenlijk nog tegenwoordig?) Nou ja, brulkikkers dan.
En ik persoonlijk? Nee, ik geef toch de voorkeur aan auto’s, die niet zo massaal op de weg te zien zijn, maar met kwaliteiten, die me heel erg goed bevallen.
M Freak zegt
Makers En Rijders Combineren Ergernis Drank En Schroot. en
Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip.
Rob USA zegt
@JPM: We hadden het alleen maar over de EERSTE niet de BESTE!Ford Explorer is redelijk maar ik dacht meer aan de Chevy Blazers en dan vooral de C10 die de ME en politie hier in R’dam gebruikte.Die zijn zo breed/dik dat ze nooit kunnen omvallen. Voor de rest heb je gelijk. :)
@Citrofiel: Het woord SUV is uit the States dus je hoeft het echt niet uit te leggen, ze weten zelf echt best wat ze eronder verstaan.Het succes model is gewoon gecopied over de hele wereld. :)
ML320cdi zegt
Wel leuk dat er op dit soort collums altijd zoveel mensen reageren. En ik merk het ook.. je wilt reageren omdat je het er toch vaak niet mee eens bent.
Maar er zit wel een kern van waarheid in het verhaal als je het mij vraagt, alleen vind ik dat geen 1 auto merk zuigt! (naja misschien die chinese troep)
Het is toch allemaal een kwestie van smaak.(en wat jaloezie)
Als je 10 jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik een mercedes zou gaan rijden, had ik je voor gek verklaren!
Een betere ontwerper zegt
@Remy Dekker: amen to that.
Klefdog zegt
@ Remy Dekker
Helemaal gelijk!!!! Mooie feiten ook!
audi_jan zegt
mercedes heb ik ook niet zoveel mee,bmw vind ik achteruit gaan.
en ja ondanks dat ik zelf een audi rijder/fan ben maken die wel momenteel de mooiste auto’s.
maar dat mercedes zuigt nee dat vind ik overdreven.
echte lelijke auto is een nisan,maar ja dat is mijn mening.
Testpiloot zegt
Blijkbaar nemen niet alle mensen de tijd om alle reacties te lezen.
Daarom @ Casper: Ik ben blij dat de column als ‘zelfspot’ bedoeld is en niet jouw echte ongezouten mening weergeeft.
Ik merk elke keer weer dat de mensen die afgeven en kritiek hebben op het merk Mercedes-Benz vaak in een van de onderstaande categorieën vallen:
– Ze hebben nooit een Mercedes-Benz gehad
– Ze vormen een mening die niet berust op gegronde argumenten en feiten
– De ouders van dit soort personen hebben nooit een Mercedes-Benz gehad en hebben de kroost jaren lang kunnen indoctrineren met fabeltjes
– Ze zijn jaloers op Mercedes-Benz rijders in wat voor vorm dan ook
– En hebben geen borstvoeding gehad
Zo, na mijn gal te hebben gespuwd wil ik graag het volgende zeggen:
Door de jaren heen heb ik in veel auto’s gereden. Van Fiat Panda tot S-klasse. En van bijna-circuitauto tot SUV. En ik kom elke keer weer tot de conclusie dat Mercedes heerlijke, mooie, fascinerende en goede auto’s bouwt die je simpelweg een fijn en behagen gevoel geven. Een gevoel dat je óók in auto’s van andere merken kan krijgen, maar een gevoel dat je altijd in élke Mercedes krijgt.
bmw zegt
Ik rij BMW.
Mercedes heeft in alle jaren ook prachtige auto’s gemaakt.
Kwalitatief ook geweldig.
Meneer de schrijver: niet zo huilen he, kan er ook niks aan doen dat jij een rotjeugd heb gehad.
IlCuoreSportivo zegt
Ik vond ze ook altijd verschrikkelijk, met als laagtepunt de vorige E klasse.
Tegenwoordig doen ze het echter toch wel helemaal anders.
Vroeger waren het bootjes op wielen waar geen bocht mee te nemen valt,
nu zou dat helemaal anders zijn, ze maken zelfs brute beulen die nauwelijks onder controle te houden zijn naar het schijnt.
Dus…
Ik heb onlangs mijn haat laten varen, zo een C klasse staat me zelfs redelijk aan, veel mooier dan een 3.
Maar toch blijft er een imago van oude mensen auto aan vast hangen. En het status streven is ook een probleem.
Toch, ik plaats ze voor bmw en audi, maar mijn mening telt eigenlijk niet want ik zal in mijn leven alleen nog Italianen aanschaffen, daar bestaat ook veel kritiek op, maar die kan alleen maar komen van mensen die er nooit één gehad hebben, en dus niet weten wat hun hartje mist in een mercedes, bmw, audi,…
Bob zegt
@Autoblogger De ML de eerste SUV? Onder welke rots heb jij geleefd dat je dat denkt ??
Bob zegt
De ML kwam toch echt wel een jaar of 40 nadat de eerste ‘car based’ SUVs op de markt waren gekomen. http://wikicars.org/en/Crossover_SUV
Damoklets zegt
Het valt me op dat de groep die zich aangevallen voelt extreem offensief reageert. Dat zou iets kunnen zeggen over de Mercedessympathisant…
Daarbij worden ook de zieligste taalfouten gemaakt door deze zelfde groep.
Buiten die taalfouten bevatten hun teksten ook de meeste irrelevanties.
Het meest saillante detail echter is dat deze groep ook duidelijk niet in staat is om een tekst fatsoenlijk te lezen en op de juiste wijze te interpreteren.
Casper geeft juist aan dat het zo vreemd is dat zijn vooroordeel zo sterk gevormd is, en evenwel onterecht is. Vervolgens valt het hele mercedesfront over zijn column uit waarmee ze dus eigenlijk de zojuist ongegrond bewezen vooroordelen weer kracht bij zetten.
Lees eerst het stuk goed, interpreteer deze op de juiste wijze, en reageer dan. Het is lang niet zo moeilijk als jullie het doen lijken.
Je hoort bijvoorbeeld Sacha, grootst praktiserend- en ontwikkeld mercedesfan op autoblog, toch ook niet zich zelf voor schut zetten hier?
Goede column Casper, leuke invalshoek, jammer van het niet toereikende niveau van de lezers. chapeau!
@lincoln; Een auto is een machine. Irritatie, smaak, liefde, afkeer, etc. zijn emoties. Dus dat een auto geen emotie is (lees: er niets mee te maken heeft) zul je nooit hard kunnen maken. ;)
CasperH zegt
@ Damoklets: dank. Toch had ik zelf meer rekening moeten houden met het publiek waarvoor ik de column schreef, dus wil ik niet al te hard oordelen over de mensen die zich beledigd voelden en dus fel reageerden. Maar fijn dat er in ieder geval één iemand mijn boodschap heeft begrepen :)
AMG zegt
@ ROB USA
De SUV is in de states anders ook niet zo heel populair meer hoor dus
Pim Brussee zegt
Als de Mercedes luxewagens net zo goed zijn als hun vrachtwagens, dan hoef ik geen mercedes. Ook blijkt dat een bedrijf dat jarenlang BMW’s gebruikte voor enrstig zware beproevingen, vorig jaar voor de verandering hiervoor Mercedessen inzette. Zij hebben er behoorlijk spijt van, want die benzen kunnen lang niet aan wat zij met de BMW’s deden.
Let wel, ik ben geen BMW fan, ik heb namelijk niets met personenwagens, die dingen zijn gewoon vervoermiddelen, meer niet.
Menno zegt
NIKS ZUIGT
Mercedes heeft me altijd geirriteerd, al was het alleen al omdat onze oude buurman me vroeger (toen ik 16 jaar was) al tijdens het autowassen ervan probeerde te overtuigen dat zijn Mercedes beter was dan de dikke Jaguar van mijn vader. Waarschijnlijk was ik een geboren commercieel talent want na zijn 6e Mercedes kocht hij opeens een Jaguar Sovereign. Dat was wel ff lachen… Totdat hij hem 3 maanden later (met dik verlies uiteraard) weer fraai omruilde voor een Mercedes… dat kwam wel erg hard aan… (voor mijn toen nog Jaguar mind!)…
Een Peugeot GTI, Lancia Delta Intergrale EVO2(!), Porsche 911 Carrera4, Ferrari 348 en Maserati Cambiocorsa later haalde mijn vrouw me over om eens een proefrit te maken in een Mercedes… waaaat ? Nee nee meisje… daar trappen wij niet in…. (!)
Ze schoof me een maand lang een nieuwe C230 onder mijn kont (van Europcar)…
Ja… hij rijdt niet slecht was mijn eerste reactie…
Na 1 maand te hebben gereden met de auto vond ik het verbazingwekkend vervelend om te auto terug te brengen… (het reed wel erg relaxed over de snelweg namelijk..)
Uiteindelijk wist ze me ervan te overtuigen om gewoon eens een keer een Mercedes te kopen… Aangezien we net een zoontje gekregen hebben moest ik wel gaan toegeven aan een 4-deurs… en ach… waarom geen Mercedes ?
(EN DAT TERWIJL IK EEN BLOEDHEKEL AAN DAT MERK HAD!!!)
“Doet u mij dan maar een nieuwe C350 AMG pack met EUR 20.000 aan opties… ” zei ik vol onzekerheid tegen de aardige Mercedes verkoper.
EUR 80.000 voor een C-klasse ! Ik leek wel gek !
Ik geef toe dat ik heel wat nachten ervan heb wakker gelegen met de vraag of ik wel de goede keuze had gemaakt…
Ik heb de C350 nu een maand… WAT EEN VETTE BAK IS DAT !
Wat een power heeft die wagen ! echt een fantastische auto. Echt alles klopt aan deze auto tot in de kleinste details. (daar kan ik wel ff over doorgaan)
Ook door mijn jeugd heb ik het merk altijd verfoeid… Ook omdat ik mezelf meer een italiaan-rijder vond.. en als je van Italiaanse auto’s houdt kun je uiteraard niet gaan zitten opkomen voor een Mercedes… (wat een onzin! weet ik vandaag)
Kijk eens naar die nieuwe modellen en wees nu gewoon eerlijk… je kunt het simpel gaan proberen te vergelijken met BMW (ook mooi) maar in welke modellen concurreren ze nu echt ? Een CL ? Een CLS ? Een SL ??? allemaal auto’s waar BMW niet echt tegenop kan.
Misschien kun je proberen om een 6-serie naast een SL te zetten… maar dan moet je ook eerlijk zijn… als oude Mercedes hater durf ik te zeggen dat de SL toch echt wel een beetje mooier is…
En wat ziet er slechter uit ? een gepensioneerde opa in een 6-serie of in een SL ? Waar gepensioneerde opa’s wel in moeten rijden weet ik niet maar svp niet in dit soort sportauto’s want juist dat maakt het imago zo kapot !
Wil je als opa toch nog stoer doen dan koop dan een stijlvolle Maserati… die staat namelijk iedere boere lul goed… (KOOP HEM DAN ALLEEN NIET BIJ DIE OPLICHTERS VAN MUNSTERHUIS TE ENSCHEDE !… wordt vervolgt)
Waarschijnlijk is het zo dat de rijprestaties van mijn nieuwe C-klasse zo goed zijn dat ik daarom opeens zo veranderd ben van mening… Ik bedoel ik ben wel wat lekkere auto’s gewend maar de combinatie van hard rijden en comfort daar kan menig autofabrikant nog wat van leren… De zogenaamde sport stand maakt de auto zoveel dynamischer (het wordt een halve race-auto, vooral als je het stuur een beetje meer naar je toetrekt) en in de normale Comfort stand glijdt die met 160 heerlijk over de weg…
Niet te spreken over dat heerlijk geluid dat ze hem hebben meegegeven bij het AMG pakket… (oh ja wat haatte ik vroeger een AMG!!! al helemaal toen mijn vader een keer een M3 kocht). Achteraf had ik misschien beter de AMG kunnen kopen… Maar het is ook wel heeel erg lekker om een keertje niet smerig te worden aagekeken als je in een vette kar aankomt rijden… (en dat is overigens ook een erg lekker plus van deze auto)
Ik kwam mijn oude buurman onlangs nog tegen…
“Ik ga binnenkort kijken naar een nieuwe CL. Die verkoop ik jou nog een keer!” lachtte hij me toe.
“Doe dan maar een zwarte !” zei deze oude Mercedes hater vrolijk gemeen(d)…
P.S. maar een Ferrari voor in het weekend erbij is zeker niet mis ! Mercedes zuigt niet… en Ferrari zuigt al helemaal niet !
Maar je moet er wel mee kunnen (durven) rijden…