Audi heeft officiële info van de nieuwe S4 en S4 Avant vrijgegeven. De nieuwe 3-liter V6 heeft een vermogen van 333 pk en 440 Nm max koppel, resultaat is een van 0-100 in 5,1 seconden.
De nieuwe Audi S4 zal voor het eerst aan het publiek onthuld worden op de autoshow van Parijs (2-19 oktober 2008). Het hart van de S4 en S4 Avant is een compleet nieuwe motor, het gaat om de 3.0 TFSI. Deze V6 is een 2,995 cc motor met supercharger. De sedan gaat van 0-100 km/u in 5,1 seconden, de Avant doet het in 5,2 seconden. De topsnelheid van beide modellen is begrensd op 250 km/u (155.34 mph).
Audi zal de nieuwe S4 gaan leveren vanaf maart 2009. Afhankelijk van de prijs kun je dan een keuze maken, of gewoon wachten op de nieuwe RS4…
Op de autotentoonstelling van Parijs (4-19 oktober) beleven de nieuwe Audi S4 en S4 Avant hun wereldpremière. De typeaanduiding S4 is synoniem voor sportiviteit en met een direct ingespoten drieliter V6 compressormotor met 245 kW/333 pk maken de nieuwe modellen dat waar. De S4-modellen beschikken standaard over quattro-aandrijving. De nieuwe zeventraps S tronic versnellingsbak en een sportdifferentieel zijn optioneel. Hoewel de prestaties van hoog niveau zijn, is het gemiddelde verbruik met 9,7 l/100 km zeer gunstig.
De motor van de nieuwe Audi S4-modellen is compleet nieuw. De cilinderinhoud van de V6 TFSI bedraagt 2.995 cm3. Bijzonder is de toepassing van een mechanische compressor. Deze is zo compact dat hij een plaatsje tussen de twee cilinderrijen heeft kunnen vinden. Een breed pakket maatregelen beperkt de geluidsproductie van de compressor tot een minimum. De compressor werkt met toerentallen tot 23.000 t/min. en wordt gekoeld door middel van een tussenkoeler met een eigen koelwatersysteem. De compressor wordt aangedreven door middel van een riem en is in tegenstelling tot meer conventionele oplossingen achter de gasklep geplaatst. Het grote voordeel is dat hij al vanaf stationair toerental druk opbouwt. Daardoor bereikt de 3.0 TFSI al bij 2.500 t/min. zijn maximale koppel (440 Nm). Deze waarde houdt hij vast tot 4.850 t/min.. De prestaties zijn dan ook van uitzonderlijk hoog niveau. De topsnelheid van de Audi S4/S4 Avant bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd) en de sprint van 0-100 km/h duurt 5,1 seconden (S4 Avant 5,2 seconden). Maar de krachtige karakteristiek van de compressormotor komt pas echt tot uiting bij de tussenacceleraties: voor de sprint van 80-120 km/h is slechts 4,4 seconden nodig. Het brandstofverbruik van de 245 kW/333 pk sterke motor staat bijna in schril contrast met de prestaties. De Audi S4 heeft gemiddeld slechts 9,7 liter brandstof per 100 km nodig (S4 Avant: 9,9 l). Daarmee zijn de nieuwe S4-modellen maar liefst 23% zuiniger dan de modellen die ze aflossen.
Een dynamische optelsom
De nieuwe Audi S4-modellen hebben standaard een zesversnellingsbak. Optioneel is de nieuwe zeventraps S tronic-versnellingsbak beschikbaar. Deze transmissie met dubbele koppeling bestaat feitelijk uit twee aparte versnellingsbakken. Als een bepaalde versnelling is ingeschakeld, zet de tweede koppeling de volgende versnelling alvast klaar. Zo is het mogelijk om te schakelen zonder de trekkracht te onderbreken. De zeventraps S tronic transmissie kent een volautomatische modus, maar kan ook handmatig worden bediend door ’flippers’ achter het stuur of via de versnellingspook. De S tronic-transmissie draagt door zijn efficiency ook bij aan een gunstig verbruik.
quattro met sportdifferentieel
Uiteraard zijn de nieuwe Audi S4-modellen standaard voorzien van quatrro permanente vierwielaandrijving. Voor nog meer dynamiek kan dat worden gekoppeld aan een sportdifferentieel. Bij insturen en/of accelereren wordt het grootste gedeelte van de aandrijfkracht dan naar het buitenste achterwiel ‘gestuurd’. Zo wordt onderstuur in de kiem gesmoord. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur aanpassen. In combinatie met de vrijwel geheel uit aluminium bestaande multilink vóór- en achterwielophanging, de verlaagde carrosserie (20 mm) en de sportieve afstemming van vering en demping zorgt dat voor een zeer precies, dynamisch én stabiel weggedrag. Standaard worden 18 inch wielen gemonteerd – 19 inch is optioneel. De remmen met geventileerde schijven vóór en achter zijn krachtig en hebben een groot uithoudingsvermogen. De zwarte remklauwen vallen op door het S4-logo.
Dynamiek naar wens
De nieuwe Audi S4-modellen zijn leverbaar met Audi drive select. Dit systeem regelt de reactiesnelheid op het gaspedaal, het past de schakelmomenten aan en het regelt de mate van stuurbekrachtiging. Audi drive select kent drie standen: comfort, auto en dynamic. Als de auto is uitgevoerd met MMI kan de bestuurder diverse instellingen naar eigen wens programmeren. Audi drive select is leverbaar in combinatie met één of meer van de volgende voorzieningen: het sportdifferentieel, de adaptieve schokdemperregeling en de dynamische besturing. Deze besturing helpt de auto in kritische situaties stabiel te houden door razendsnelle stuurcorrecties.
Het uiterlijk van een topsporter
De Audi S4 en Audi S4 Avant zijn onmiddellijk herkenbaar als topsporters. Dat zit hem in de 18 inch lichtmetalen velgen en het uitlaatsysteem met vier eindpijpen, maar ook in de zijskirts en de discrete achterspoiler. De buitenspiegels zijn uitgevoerd in aluminium. Xenon plus-verlichting en LED-dagrijverlichting zijn standaard. Van binnen valt het instrumentenpaneel met grijze wijzerplaten en witte wijzers op. Dit contrasteert fraai met het overwegend zwarte interieur met sportstoelen.
Door een breed optieprogramma zijn de nieuwe S4-modellen vergaand te personaliseren. Zo zijn ze leverbaar met een adaptieve cruise control met braking guard (waarschuwt voor kop-staartbotsingen), Audi side assist (voor veiliger van rijbaan veranderen) en het Audi parking system, dat achteruit inparkeren nog eenvoudiger maakt. Ook op het gebied van communicatie en entertainment is het aanbod groot. Er is keus uit twee navigatiesystemen en diverse Sound systems, waaronder van Bang & Olufsen.De nieuwe Audi S4-modellen zijn te bestellen vanaf november – de levering start in het tweede kwartaal van 2009. Prijzen zijn nog niet bekend.
®uben zegt
SUPER!! auto ben al hard aan het sparen ( maar dan natuurlijk wel voor de RS ) alles is gewoon nagenoeg perfect aan een Audi maar dat zullen jullie allemaal ongetwijfeld ook wel vinden want laatste tijd alleen maar AUDI berichten waarbij meer dan 80 reacties op gegeven worden en is er dan is een keertje een BMW bericht dan houd dat al op bij een reactie of 40 :)
hulde aan !! AUDI !!
deora zegt
Weer een 6 cilinder heerlijk :D . Hopelijk binnenkort ook weer 5 cilinders :D
Scirocco zegt
Ziet er allemaal weer lekker uit…AUDI is laatste tijd wel goed bezig…
Omar zegt
pff al die audi’s lijken tegenwoordig op elkaar joh.. Opel, Alfa Romeo, Lancia en Fiat en Ford komen tenminste nog met originele modellen die van elkaar te onderscheiden zijn…
wj zegt
Jemig, ik zou bijna iets willen zeggen over die audi’s, maar gelukkig werd de sluikreclame . . van Saab me in het gezicht geduwd. Ik hoop maar dat Autoblog veel geld ervoor krijgt, en dat dat het ze waard is.
DockVenom zegt
Ja inderdaad, vind de reclame nou niet echt storend. ik schrok wel de eerste keer. Anyways, weer een geslaagd model van het merk met de ringen. BLijf het een prachtig merk vinden. owjah, iets wat mooi genoeg is hoeft niet veranderd te worden (@Omar)
Henkie zegt
Saab wil ik niet meer zien. Jullie waren een topsite, maar nu wordt het alweer veel te commercieel, ik blijf hier voortaan wel weg
En audi, Pfff rij ik nu een a3 of een a8, kan jij t verschil nog zien??
Roadronner zegt
@Henkie:
Als jij het verschil niet kunt zien tussen een A3 en een A8 dan raad ik je aan om eens wat vaker hier @ autoblog te komen ;)
Klaas zegt
@SAAB-Online: Je bedrijf maakt veel verlies, het moeder bedrijf maakt veel verlies, het is jaren geleden dat je bedrijf een nieuwe auto heeft geïntroduceerd. Het idee van SAAB over milieu is auto’s laten rijden op voedsel waarmee voedsel prijzen stijgen en de honger in de wereld erger wordt.
Wat wil SAAB? Ouwe turbo’s voor veel geld verkopen? Bespaar je de advertentiekosten en ga eens een fatsoenlijke innovatieve auto ontwikkelen. Dat is sinds de 99 niet meer gelukt.
bnc zegt
Die avant blijft toch wel een geile bak..
@ reclame: Ik gebruik Firefox in combinatie met Adblock dus het meeste blijft me gespaard maar ik verschiet toch ook ff nu ik Autoblog in Internet Explorer open doe… :|
RemcoZ zegt
Mooie bak
@ reclame
Ik begrijp dat Autoblog door reclame wat probeert te verdienen, maar dit gaat echt te ver. In een maandje tijd is het van kleine advertorials (niet erg storend) doorgeslagen naar complete startpagina’s en achtergrondbladen. Dit gaat wat mij betreft heel erg snel de verkeerde kant op!
Henkie zegt
@ Roadronner
Je moet het bij wijze van spreke zien:
Je kan niet zeggen dat audi nu blijk geeft van veel inspiratie..
En vaker op autoblog komen? Nog meer saab’s in beeld, nee dank u;)
Diederick zegt
Grappig hoe sommige mensen hier blijven commentaar geven dat Audi’s weinig verschillen van elkaar… Is het om dan toch maar iets te zeggen?
Voor mij is Audi super bezig! Gaat waarschijnlijk heerlijk rijden, een 3.0 TFSI!!
clijde zegt
@Klaas
AMEN!
Omar zegt
heb zelf nu 2 auto’s voor de deur staan, Opel astra 2005 model en een Audi A3 uit 2004, maak tussen de 80.000 en 90.000 km per jaar. Maar ik zeg je eerlijk rij liever in mijn opel omdat die veel comfortabeler is. En minder tractor geluid.. Navigatiesysteem van de Opel werkt ook veel prettiger…
Timmie zegt
Begrensd op 250? Waaschijnlijk kan die net iets harder, omdat de rest ook harder kan!
autoblogger zegt
@RemcoZ: hahahaha, heb je die comments bij advertorials wel eens gezien? Ja, daar was iederene heel positief over! kuch. Het is nooit goed, dus wees blij dat we wat anders doen dan popups en layovers. Die zijn pas irritant.
–edit: hier kun je je comments kwijt-
Aub weer ontopic nu.
Philip zegt
@ Omar: Opel en Ford komen met originele modellen?
hahahahahahaha, kan je niet elke dag ’s ochtends zo’n goeie grap maken?
Paul zegt
@autoblogger.
Wordt de auto echt oktober 2009 bekend gemaakt aan het grote publiek en in maart al verkocht? Of worden ze in 2008 al bekend gemaakt :)
autoblogger zegt
@Pauk: whoops, heb het aangepast ;)
VonStroke zegt
De Audi’s lijken inderdaad veel te veel op elkaar, maar van 0-100 in 5,1 sec? Dat is bloedsnel, en wetende dat de RS nog moet komen kunnen we daar alleen maar gelukkig mee zijn.
Piston zegt
Allemaal puike techniek, maar ik krijg het niet warm van deze auto’s. Daarenboven tegen wanneer ze op de markt komen ben ik waarschijnlijk al uitgekeken op de A4 gezien deze sterk op de oude versie lijkt.
Laurens zegt
De Bayerische Motoren komen tegenwoordig uit Ingolstadt!
Compressor op een V6, ben benieuwd naar specifiek verbruik en prestaties!
BMW liefhebber zegt
Rijdt sinds kort een A4 Avant met 143 PK diesel. Een echte niets aan de hand auto van de zaak. Beetje opgeleukt met 18″ wielen en leren sportstoelen. En toch verlang ik terug naar een BMW. Waarom?
Het ongeevenaarde stuurgevoel en de achterwielaandrijving. De Audi is wel veel mooier van binnen en buiten.
Fej zegt
@ BMW liefhebber
ga jij dan driftend door de bochten op de openbare weg? Kan me niet inbeelden dat achterwielaandrijving op de openbare weg een voordeel heeft tov 4X4. Het stuurgevoel, daar heb je dan wel weer gelijk in.
Thomas zegt
Huh? Waarom lijken al die Audi’s toch zoveel op elkaar. Ik dacht in eerste instantie dat er weer nieuws was betreffende de rs6..
Snelle versies zijn best stoer maar vind echt jammer dat ze teveel op elkaar lijken allemaal..
Bramzel zegt
Erg fraai, maar hadden er nou niet iets grotere velgen onder gekund?
Antoon zegt
Toch knap dat ze zo’n topmodel op een 1.8 T Fsi laten lijken….
Ow ik bedoel jammer dat ze zo’n topmodel zo op een 1.8 T Fsi laten lijken.
peter zegt
Waarom die Audi gekte? Prima auto, maar niet overdrijven.
De liefde voor een Skoda is een stuk minder. Dat terwijl de prijs- kwaliteits verhouding, een stuk beter is. Ach ik weet het al! Skoda is tenslotte niet zoals Audi, maar liefst al 20 jaar een premium merk.
jorden zegt
@ thomas
Geen aandrijving op de voorwielen komt het stuurgevoel wel degelijk ten goede!
BMW liefhebber zegt
@Fej: Mijn Audi is een voorwielaandrijver, geen quatro. En nee, ik drift niet dagelijks de hoek om, maar voorwielaandrijving is bij acceleratie altijd voelbaar in het stuur en bij uitkomen van de bocht verlies je tractie en dat wil je niet als je een beetje sportief wil rijden. Een BMW betrekt je meer bij het rijden op zich en als je veel km op de weg doorbrengt is dat leuker. Maar het moet gezegd, de Audi is ontspannender en dat is ook wel fijn als ik op bestemming ben aangekomen. En zoals gezegd, de Audi is echt veel mooier afgewerkt van binnen, dat is ook wat waard.
Rutger zegt
Mij werd onlangs nog verteld dat de S4 een compressor met turbo zou krijgen.
Ik vraag mij nu af wat het verschil is tussen deze motor en de 3.0TFSI in de A6 met 290pk. Als die motor ook in de A4 de 3.2 gaat vervangen en met een chip kuurtje naar de 330pk gaat dan is de S4 niet meer het speciale model dat het tot nu toe wel was.
Windhoos zegt
@Rutger, de S4 is veel lichter en als je daar weer een tuningskuurtje tegen aan gooit is die weer veel sneller en zo kunnen we nog wel ff doorgaan….
Doe hem mij maar in het wit ;-)
Willem vd Velde zegt
Wat een verschil met het commentaar op autoweek…
Anyway, mooie auto, en dattie nogal zuiniger is dan z’n voorganger is zelfs prettig voor de beter gefortuneerden in NL.
Rutger zegt
Ik bedoelde eigenlijk dat de S4 en RS4 altijd werden geleverd met motoren die uniek zijn voor het model. Een 4.2 kon je niet in een normale A4 bestellen bijvoorbeeld.
Ik ben dan ook benieuwd waarin deze ‘nieuwe’ motor afwijkt van de normale 3.0TFSI.
herke zegt
Whoei, ik schrok van die achterkant! wat lelijk zeg!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, da’s best snel!
Istie weer een snippertje sneller dan de Saab Turbo X!
Tenminste, van 0-100…
Maar gelukkig voor de Saab zijn er nog bochten, want die Quattro vierwielaandrijving is wel echt uit het jaar nul natuurlijk he…
Vincent996 zegt
Super mooi en lekker snel. Echt iets voor mij. Alleen het geld nog. Maar toch kan ik het niet laten om te denken dat de oude s4, hoewel langsamer, toch een dikke 4.2 V8 onder de kap had met 344 paardjes. Dus naar een vorige generatie 2de hands zou mijn voorkeur naar uitgaan.
Willem vd Velde zegt
oude generatie doet 1 op 7,5 gemiddeld, deze 1 op 10,3, bij normaal gebruik een stuk aangenamer in de portemonee… Doe mij deze dus maar :)
Beetje Verward zegt
Wat vind ik die nieuwe A4 S4 eigenlijk lelijk. Echt geprobeerd om er aan te wennen. Maar gewoon te lang geworden. Net een A6. En dan die deuken in de zijkant. Een beetje Hyundai van een paar jaar geleden. Echt jammer.
Heyhuub zegt
@Svenska Aeroplan AB
Haha, mag ik even lachen. Als je echt denk dat een Saab sneller is dan deze S4, dan is er wat mis met je. Zelfs een normale 3.2 V6 A4 zal weinig moeite hebben met de Saab in de bochten.
Dan heb je trouwens ook nog gemist dat deze S4 een geheel nieuw sport-differentieel heeft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Heyhuub:
Dat mag.
Maar voortaan wel eerst even goed lezen svp…
Dat ‘geheel nieuwe’ differentieel heeft Saab al een paar jaar (bron: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/09/saab-turbo-x-zweeds-monster), en wel gekoppeld aan een Haldex Gen 4 XWD systeem. Quattro is Haldex Gen 2, nu ‘opgelapt’ met ook een sperdifferentieel.
Maakt niet uit, Audi investeert nu eenmaal liever in design en afwerking dan in onderstel. Zo heeft iedereen wat!
trotsky zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Ik was altijd in de veronderstelling dat het quattro-systeem in de audi A4 een Torsen differentieel betrof. Gezien het hoge opleidingsniveau van saab-affectionado’s durf ik jouw woorden evenwel niet in twijfel te trekken .
Heyhuub zegt
Alleen de A3 en TT gebruiken het Haldex systeem. In alle andere Audi’s wordt een Torsen systeem gebruikt die nu met dit door Audi ontwikkelde differentieel wordt uitgevoerd.
In een recente circuit test van Autobild was de Saab 9-3 Turbo-X Sportcombi overigens langzamer dan een Opel Corsa OPC en welgeteld meer dan 3,5 seconden langzamer dan de Audi A4 3.2 Avant.
Brian zegt
Netjes!
En de prijzen zullen rond de 90 ruggen beginnen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Grappig is dat toch!
Serieus: In Teknikens Varld (Zweeds autoblad), won de Saab het dik van de (vorige type) S4! En in Autobild wint de A4!!
:D
Toch mooi dat er naast de Deutschers nog andere landen Nationalistisch zijn…
Midi zegt
@S A AB, Heyhuub heeft gelijk. Het meest gebruikte quattro systeem (wat dus niet in alle audi quattro modellen exact gelijk is) maakt gebruik van een Torque Sensing differentieel.
Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander overigens. Ik denk dat de Nissan GTR heeft laten zien dat de mogelijkheden van AWD nog niet volledig benut werden.
Het is trouwens niet te zien dat Audi meer investeert in design! Afwerking is dan weer wel op orde.
Heyhuub zegt
Naja, het vorige type S4 is dan ook al 6 jaar oud.
Martijn zegt
Super mooie auto!
Echt heel gaaf, waarbij de normale A4 eigenlijk wat soft is…maakt deze S4 het helemaal goed!
Nog niet zo mooi als de S5..maar de A5/S5 is toch wel DE auto!
@tommy..
De audi is begrensd op 250…haal je die begrenzer eraf, dan is 280 makkelijk haalbaar! Dus net zo snel/sneller dan concurrentie…prachtig dus!
Richard Brunsveld zegt
Toch vond ik de vorige A4 Sedan mooier.
CSL zegt
Vage boel. Oude S4 344pk nieuwe 333pk!! Minder vermogen dus. Maar toch halve seconde sneller!! Echt vaag.
En geen sper-differentieel!!
Heyhuub zegt
@CSL
De snellere acceleratie is te danken aan de superieure vermogenslijn en lagere gewicht.
Enne deze heeft gewoon een sper-diff net als elke andere Audi quattro, bij deze wordt echter nog elektronisch geregeld welk wiel het koppel het best kan gebruiken.
Citrofiel zegt
En halverwege 2009 zal het al wel weer stikken van deze modellen op de behoudende en saaie Nederlandse wegen, helaas…
kowalsk zegt
Reactie op Thomas ‘Huh? Waarom lijken al die Audi’s toch zoveel op elkaar. Ik dacht in eerste instantie dat er weer nieuws was betreffende de rs6…’:
Ik word toch zo moe van dit gezeik. Als je een RS6 niet van een S4 kunt
onderscheiden ligt dat toch echt aan jezelf hoor.
Tommy zegt
Jemig! Nu al de S4 vrij gegeven?! Ik dacht dat hij pas op de Essen Motorshow onthuld zou worden! De speculatie van de 3.0 TFSI rond de 330 pk klopte wel aardig dus. Die sedan is echt top!
Die ledjes in de achterlichten maken de achterkant helemaal mooi af. De normale sedan is trouwens ook al mooi “af”. Goed van Audi om weer voor een V6 te kiezen, zolang de RS4 maar een V8 houd. Eens kijken wat de Roots-compressor er van zal bakken! :D Ben ook beniewd hoe de nieuwe S-tronic en de quattro met sportdifferentieel het er van af zullen brengen. Snel een test doen als hij uit komt!
GS_ultrAslan zegt
De nieuwe Audi’s zijn veel mooier dan de nieuwe BMW of Mercedessen (behalve de nieuwe C Klasse) Daarnaast zijn ze erg betrouwbaar, hebben een hele sterke carrosserie, zijn netjes afgewerkt en hebben een mooie overzichtelijke dashboard.
Majinstar zegt
Leuk, maar nog steeds slomer dan een Bmw M3 sedan en coupe. Suckers.
tdj zegt
@majinstar: Deze S4 is gepositioneerd tov bijv. de 335i, niet de m3.
Martijn zegt
@majinstar…
nou he ertan…de S4 concurreert ook niet met een M3…maar met de 335i!
De RS4 is concurrent van de M3…
Willem vd Velde zegt
@majinstar, heb jij een M3 voor de deur staan of kun je die betalen?
Een Lambo is ook sneller, so?
MurcieBoy zegt
het zal wel aan mij liggen maar ik vind die rode audi veel lijken op de 135i, maar dat zal wel aan mij liggen :P
Tommy zegt
@MurcieBoy: gek, ik vindt’m juist op een 130i lijken…. Slaat nergens op, ik heb nog nooit een BMW met een single-frame grille zien rijden!
@Majinstar: Misschien is het verstandig in het vervolg eerst je te verdiepen in auto’s en dan pas gaan schreeuwen wat je dwars zit…
lincoln zegt
donder toch op met die Audi,s en BMW,s ..
allemaal slecht uitgevoerde kopieen van Saab ..
phantom zegt
@ murieboy; dat komt om dat ze bmw na-apen :)
ontopic: Altijd als er een nieuw s of rs model van audi komt heb ik zoiets van: leuk… alweer een nieuwe.. en nu?
Als er een m versie bij bmw komt dan is het gelijk: Bang, wat een vette bak!!
maar ja dat zal wel aan de verschillende identiteiten van de merken liggen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Lincoln!
Je hebt het weer lekker op je heupen met je cynische opmerkingen…
Slechte dag gehad? :D
lincoln zegt
@SAAB .. nope .. heerlijke vruchtbare dag achter de rug ..
maar op 1 of andere wijze ben ik (na het aanklikken van mijn computer) tot bessef en bezinning gekomen dat er Saab is .. en slappe aftreksel daarvan ..
ik weet het gewoon zo zeker .. elk ander merk is voor dameskappers ..
dubbele punt uit ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: zelfs Lincoln?????
:D
lincoln zegt
@SAAB .. en BMW al helemaal .. die zijn speciaal voor dameskappers met kroes-control ..
en Lincoln ?? welnee man .. ik heb het natuurlijk over de europeese meuk ..
RenJie zegt
naiz! Kom op, deze verkies je toch wel boven een S6 mensen..
bent zegt
zal wel weer een goede auto zijn. (bla bla bla) geen twijfel over mogelijk uch,
en voor een zacht prijsje is die de jouwe. (bla bla bla) tuurlijk
pffffffff, ik word een beetje moe van Audi.
audi een auto voor de gewone mens. (iets nieuws please!!!!!!!!!!!!!!!!)
Timmy zegt
@Renjie: Dat zal toch van de potremonnee afhangen. Sommige kunnen het verbruike, wegentaks, verzekering … permiteren van een 5 liter V10 dus waarom dan een s4.
Vind audi’s hele mooie wagens alleen die prijzen. Niet normaal. Bij ons in belgie kost een a4 s line 3.0tdi 2000euro meer dan een 530d dan is mijn keuze toch snel gemaakt.
Nick zegt
Huh, 5,1 en 5,2 seconde?
De B7 S4 (vorig model) deed er 5,8 seconde over.
Ik wist dat het B8 platform lichter was en een betere gewichtsdistributie had, maar hij is ook daadwerkelijk sneller geworden, ondanks de kleinere motor?
Nou ben ik helemaal nieuwsgierig naar de B8 RS4, want die zou vanwege de betere gewichtsverdeling volgens Audi de E90 M3 het leven zuur maken.
Willem vd Velde zegt
@Nick, heb je ooit turbo gereden???? Dan snap je ook waarom dat met minder pk toch sneller kan zijn….
Windhoos zegt
Kan gemakkelijk Nick, dat de nieuwe S4 een betere gewichtsverdeling heeft. Kijk maar naar de Nissan GTR, concurrenten met een betere pk gewichts gemiddelde moeten het toch nog afleggen….
Windhoos zegt
@Willem, heeft niet zoveel met wel of geen turbo te maken. Het is meer hetgevoel dat je krijgt, bij een bepaald toerental krijg je met een turbo echt het gevoel dat je opeens in de stoelen gedrukt word. Een atmosferische blok zal meer lineaire snelheid maken….
Willem vd Velde zegt
@Windhoos, op het moment dat die turbo er ‘bij’ komt gaat het koppel meestal behoorlijk omhoog, in tegenstelling tot atmo motor, daarom kan een turbo auto ook echt sneller zijn, en niet voelen.
Sorcerer zegt
Krijgen we ook weer de koppel/pk-discussie.
PK’s zijn hoofdzakelijk bepalend, maar koppel kan (zoals in dit geval!) een belangrijke rol spelen, vooral als je vroeg veel koppel hebt zoals bij een turbo.
Door dat hoge koppel heb je een groot deel van je pk’s al vroeg beschikbaar, bij weinig toeren. Bij atmosferische motoren heb je ze pas als je boven de 5000 toeren komt (bijvoorbeeld!)
Vandaar dat een turbomotor inderdaad een stukje sneller is, vooral op de openbare weg gereden (met een atmo-motor moet je terugschakelen voor voldoende vermogen, een turbomotor heeft van zichzelf vaak al genoeg voorhanden). Maar toch: pk’s blijven een belangrijkere leidraad!
Beem bim bop zegt
De achterkant van die sedan is zo ontzettend ford capri…
Rutger zegt
Koppel en pk verloop is een stuk gunstiger van deze S4.
De GT-R heeft standaard veel meer vermogen dan door Nissan wordt aangegeven, waardoor de reele pk/gewicht verhouding anders ligt dan op basis vande fabriekscijfers.
Ik heb VW ook wel eens verdacht van die truc bij vergelijkingstest van TDI’s. Die haalde vaak ruim de fabrieksopgave en waren met dezelfde pk’s vaak veel sneller dan de concurrentie. Ik verdacht VW ervan soms auto geleverd te hebben die van andere software waren voorzien. ;-)
Tommy zegt
In het persbericht staat trouwes dat de motor zijn maximale koppel tussen 2.500 en 4.850 tpm levert, terwlijl in de bijbehoorde afbeelding van de koppelcurve 2.900 tot 5.300 tpm wordt weergegeven. Foutje van de typiste? Het toerental in de tekst is van de 3.0 TFSI in de nieuwe Audi A6 namelijk.
Majinstar zegt
@t Tdj & Martijn: Speciale uitvoeringen worden vergelijken met andere speciale uitvoeringen ( de S, RS en M zijn dat ). De 335i hoort gewoon in het rijtje bij 330i, 320i, 318i etc..
@t Willem v Velde:
Waarom wordt je persoonlij ? Kan jij een M3 betalen of heb je er een. Maar los van dit. Een S4 blijft gewoon slomer. Erken het gewoon, dan zijn we van je gezeik af.
@t Tommy:
Ik heb me in alle auto’s verdiept op een na ( 3x raden ). :lol:
Heyhuub zegt
@Majinstar
Is de S4 dan ooit sneller geweest dan de M3?
Tommy zegt
@Majinstar: Maar hij is toch sneller dan de 335i, pak de cijfers er maar bij. ;)
Je vergelijking met de M3 slaat weer is nergens op, die heeft een V8 onder de kap en is bijna 2x zo duur. De 335i heeft net als de S4 een geladen 3-liter zescilinder dus dat is zijn soortgelijk. En Audi kennende zal de RS4 zal toch weer sneller zijn dan een M3, zit daar maar niet over in.
tdj zegt
@Majinstar: Topmodel vs topmodel = M3 vs RS4
Windhoos zegt
Dat snapt Majinstar niet, die komt altijd “dit en dat is beter” geblaat. Zie dan liever iemand die wat info geven kan over bepaalde merken (ongeacht welke) maar dat heb ik hem vrijwel nog nooit zien doen…..
AudiPROEvolution zegt
Audi’s 6 cilinders kan nooit tippen aan BMW’s 6 in lijn cilinders!
AudivsBMW zegt
Audi gebruikt slechts 1 CAD/CAM design waaruit de mallen voor hun auto’s worden geperst! Lekker goedkope productie kosten.
Qua techniek doet Audi misschien niet onder voor BMW. Qua design zijn ze bagger!
Tommy zegt
@AudivsBMW: Jahoor en BMW perst zijn voorbumpers met nieren ook allemaal uit dezelfde mal…
Elke auto heeft andere verhoudingen en afmetingen dus ook eingen beplating slimbo. Daarbij doet Audi vaker een restyling dan BMW dus daar steken ze meer moeite in. Die doen het maar 2x en Audi soms wel 3x.
Martijn zegt
@audiPROEvolution…
de 6 in lijn motoren van BMW zijn sterk, maar geen enkel merk rond deze klasse kan tippen aan de kracht van de V8 van Audi! In de V8 is Audi de sterkte…echt ALTIJD kracht, ongeacht de versnelling…dat is bij BMW en Mercedes wel een anders, die moete terugschakelen voor volle kracht…is bij Audi’s V8 niet nodig!
Maar daar is BMW dan sterk met de 6cilinders
Windhoos zegt
Wat een slap gelul weer, zo kunnen we nog wel ff door gaan met vergelijken….
Ik vraag me zelfs af of de mensen die dit soort slap gelul leveren weleens in allebei de merken hebben gereden, natuurlijk zeggen jullie van wel om niet af te willen gaan. Wat ik dan weer oprecht vreemd vind is dat er hier zoveel zijn die dit beweren. Toeval? I don’t think so…..
patrick zegt
super mooie wagen maar blijf het toch jammer vinden dat de 8cilinder is verdwenen
crew zegt
ok.. ff tussendoor… word niemand moe van zichzelf door dat geruzie over welk merk betere cijfers heeft? wat ik vind… : je moet erin rijden om te vergelijken, en ik durf te wedden dat 95% hier nog nooit in heeft gereden!!