Autojunk bezoeker autoblog7 zag onlangs een wel heel bijzondere Diablo staan bij hem in de buurt. Namelijk een SVR, zegt je dat niks? Dat kan wel kloppen want er zijn er namelijk maar 32 van gemaakt. De SVR (SV modificate Racing) is een speciale versie van de Diablo SV die door Lamborghini was ontwikkeld voor de Diablo merkencup die in 1996 van start ging. Vergelijk het maar met de Toyota Yaris cup, maar dan iets heftiger.
Zo weegt een Diablo SVR maar 1385 kilo (191 kilo minder dan een Diablo SV), maar ook de 5,7 liter grote V12 is onder handen genomen. In de normale SV levert dat blok 517 pk, maar in de SVR is dat 547 pk dankzij onder andere een verbeterd brandstofinjectiesysteem en variabele kleptiming (voor het eerst op een Diablo). Verder vinden we aangepaste bumpers op de SVR en een heftige achterspoiler. En is de SVR voorzien van 18″ OZ Racing one-piece hollow spoke magnesium wielen.
Onder de 32 geproduceerde SVR’s bevinden zich ook nog een paar aparte exemplaren. Zo is er ook een roadster variant gemaakt met de naam VT Roadster R. Ook zijn er een aantal exemplaren (hoogstwaarschijnlijk 4) omgebouwd voor gebruik op de openbare weg.
Het exemplaar dat door autoblog7 gespot is heeft geraced met startnummer 5 en is #010 die gebouwd is door Lamborghini. Al dat praten en die droge feitjes zijn natuurlijk wel interessant, maar we willen die motor natuurlijk horen brullen! Gelukkig heb ik wat video’s gevonden voor jullie waarop je deze brute Diablo’s kan horen en zien. Er is overigens geraced van 1996 tot en met 1999 met de SVR. Daarna werd ie met pensien gestuurd en opgevolgd door de Diablo GTR met 600 pk.
Als je meer wil lezen over de Diablo SVR dan kan je HIER en HIER terecht.
Diablo SVR op een dyno
Diablo SVR – Stars and Stripes
Helaas met Frans commentaar, maar dat mag de pret niet drukken!
UPDATE Wat extra filmpjes van deze auto op Spa Francorchamps
Stancke zegt
Die stond op Spa Italia?
C5 tourer zegt
stoer
renaat zegt
heb ik denk ik al eens gezien bij jv tuning in belgie, die eerste
wat een beest man
C5 tourer zegt
allemaal lamboos daar bij filmpje 2 goed geluid.
bij 1 branden met die banden.
Richard Brunsveld zegt
Nice,
Stefan zegt
ja klopt een belg d8 ik heeft er eentje en komt al flink aantal jaartjes op spa italia, vorig jaar kon je er ook in mee rijden dacht ik voor 200 euro 2 rondjes ofzo
aardig aan de prijzige kant als je bedenkt dat je voor 150 half uur lambo kan rijde op de openbare weg
echt een aanrader :D!
Citrofiel zegt
En dit gespotte exemplaar is een van de exemplaren die op de openbare weg is toegestaan? Aangezien hij ernaast staat… Hoewel dat niets hoeft te zeggen. Of is het een uithangbord voor de autozaak erachter, en is het een racer? Ik zie geen nummerplaten of iets dergelijks, dus ik denk het laatste.
Een betere ontwerper zegt
Diablo is mijn droom lamborghini. :D
robbie zegt
@Citrofiel, volgens mij is deze niet aangepast voor de openbare weg. Maar meer informatie dan de foto’s heb ik niet over dit exemplaar. Wellicht dat de spotter ons meer kan vertellen?
chilleville zegt
Naaaaaais :D
sebastianchubasco zegt
een van de laatsten der mohikanen?
segura zegt
dammm kom da tegen azo een beest heb nog es de normale versie gezien bij men vroeger werk maar deze zie ik toch veel liever
Steve zegt
De auto staat in West Vlaanderen. Er staan meerdere juweeltjes bij deze eigenaar.
jobbb zegt
Dikk!, was ook op Spa Italia, dat geluid van dat ding toen :twisted:
Timpreza zegt
Die is van JAC Cars in Waregem, die zijn garage staat vol met zo’n spul.
frakske4711 zegt
@ het franse filmpje:
zie in board camera: een diablo rijden? een kind kan de was doen! LOL
Op die manier worden de 140+ bochten van de Grüne Hölle alsof het er 300+ zijn?
Het is moeilijk om het verschil voor mij tussen Ferrari en Lambo uit te leggen.
De F40 blijft toch wel een all time favorite, maar Ferrari blijft voor mij snobistisch aanvoelen, zeker de midden front motor coupe’s.
Lambo blijft indruk maken met oer-gevoelens m.b.t. styling, geluid enz.
Er zijn nog altijd 2 auto’s die van kinds af aan indruk gemaakt hebben, omdat ze live bij een garage in de buurt te bewonderen waren:
Een van de eerste Countach’s met carburateurs en een “clean” body zonder spatbordverbreders en spoilers. En een Detomaso Pantera (GT5?) met z’n V8 mooi zichtbaar, kort achter de stoelen.
’s Zondags werden ze met wat 911’s en ander leuk spul wel eens uitgelaten.
Zeer indrukwekkend voor een petrol head in de tienerjaren!!
De 12 cilinder van de Countach paste qua geluid nog het beste bij een sport auto: het klonk indrukwekkend & exotisch
zondagsrijder zegt
Een echte sportwagen om van te dromen. Iets anders dus dan die volkswagens van nu.
robbie zegt
UPDATE Wat extra filmpjes van deze auto op Spa Francorchamps
autoblog7 zegt
ik weet het echt niet of hij is toegestaan op de openbare weg maar de sleutels zaten in ieder geval wel in het contact
gebbetje zegt
Met dat franse commentaar lijkt het wel alsof een ongelooflijke hetero een cursus bloemschikken promoot.
gvr zegt
is de diablo van Jac Cars in waregem
daar kijk jeje ogen uit in die zijn garage staat vol met oude lambo’s,alfa’s,etc
MarkNauta.nl zegt
2 foto’s van mijn kant ;).
http://www.marknauta.nl/extra/MPN_0486copy.jpg
http://www.marknauta.nl/extra/MPN_0482copy.jpg
Miguel zegt
Met die SV-R heb ik meegereden :)
Echt pure power, de eigenaar is een kennis van me, en heeft oa een Countach, LM002, 2x Espada, Jalpa, Detomaso Pantera, enkele TVR’s…
Als ik nog eens ga, neem ik wat foto’s vn zn collectie ;)
pim zegt
SVR? onpraktisch! geef mij maar een SRV
pim zegt
Overigens, wel een echte spykstaal
pieter-jan zegt
die is inderdaad van jaq-cars is ook een zeer goede kennis van me en men ex-baas ;p ik heb er nog gewerkt als mechanicien,heeft inderdaad en serieuze collectie prachtig matriaal staan,vooral de lamborghini jeep is een eclusief staaltje!