Het product offensief van Fiat is reden voor vele speculaties. Zo zijn er al een tijdje geruchten over een lichtgewicht sportauto van het Italiaanse merk. Deze zou volgens eerdere berichten met een Abarth-badge op de markt moeten komen, maar nu is er informatie vrijgekomen waarbij de aloude Dino-naam wordt genoemd.
In de zestiger jaren was er al een Fiat Dino, dat was een goedkoop alternatief voor mensen die geen Ferrari konden betalen. Deze Fiat Dino was een cabriolet en gebaseerd op het chassis van de 124 Spider.
De nieuwe Fiat Dino wordt echter gebaseerd op de volgende generatie Lotus Elise. Zoals we onlangs al schreven hebben Abarth CEO Luca de Meo en Lotus elkaar inmiddels gevonden. Volgens CAR Magazine kunnen we over 3 jaar (2011) een Fiat sportwagen op basis van de Lotus Elise verwachten. Het gaat daarbij om de volgende generatie van de Lotus Elise roadster.
Citrofiel zegt
–edit: dank u, is gefixt–
lincoln zegt
o,ja .. weer een Miata vechter ??
nou .. succes dan maar weer ..
gerjan zegt
tja zonder fiat geen ferarie. laten ze wat van hun sportwagen afdeling in de fiat sportauto’s stoppen de techiek hebben.
–edit: leer eerst eens schrijven–
Klassiekerrally zegt
De Dino werd zo genoemd vanwege z’n motorisering: de V6 uit de Dino (Ferrari).
Waarom dan nu de naam Dino afgestofd wordt is mij een raadsel…?
autoblogger zegt
@Klassiekerrally: omdat ie bekend was?
Klassiekerrally zegt
@ autoblogger: gadverdamme, dat vind ik zo’n gemakkelijke reden… Dat ze ’t Lotus chassis gebruiken is tot daar aan toe, maar om dan de naam Dino alleen maar toe te passen omdat die bekend is… Slap!
autoblogger zegt
Slap? Nee dat heet marketing ;)
Klassiekerrally zegt
Aanvullinkje: Er zijn zoveel leuke Ferrari namen om te gebruiken, met even leuke techniek.
Enzo, Fiorano, Mondial, Maranello, Modena, Scaglietti
Deze tip was gratis, beste meneren van Fiat ;)
IlCuoreSportivo zegt
Hoho, goed nieuws, dan zal er voor alfa ook wel iets inzitten op basis van de elyse veronderstel ik.
Misschien voor de duetto.
Klassiekerrally zegt
Marketing… Bah Humbug! Engineering is the word! ;)
Marketing is voor modepopjes. Engineering is voor echte mannen (M/V)!
IlCuoreSportivo zegt
klassiekerboy;
Traditie heet zoiets, iets wat je spijtig genoeg enkel vindt bij Italiaanse merken.
Ik vind het geweldig, een supersnelle vederlichte sportauto voor een zacht prijsje, en hij zal er goed uitzien, want op het vlak van design doet fiat de laatste tijd gouden zaken.
Klassiekerrally zegt
@ sportief hartje: traditie is ok, ben ook een groot liefhebber van Italiaans auto’s. Ik vind alleen de naam ‘Dino’ in dit geval nergens op slaan. Ergens gewoon maar een naam uit het verleden opplakken vind ik wel erg makkelijk…
IlCuoreSportivo zegt
Ik vind het fijn, het is een goed klinkende naam. En aangezien ze al es eerder een dino hadden is het toch gerechtvaardigd. Trouwens ook giulia, duetto, … komen terug, het zal de trent zijn.
dekster zegt
@Klassiekerrally
Ik vind de naam ‘Delta’ voor een nieuwe Lancia MPV ongepaster dan Dino voor een Fiat op basis van de volgende basis elise.
Misschien kunnen ze de V6 vanuit de maserati 3200gt gebruiken, die komt ook van Ferrari…
technopatat zegt
@ilcuorespotrtivo : ook by mercedes, heb je dat ook een beetje, denk maar aan de SLR 722, de nieuwe Gullwing die gemaakt wordt, en vooral de AMG 6.2 liter die wordt aangeduid als 6.3 uit traditie ;)! maar het is inderdaag niet zoals de tradities bij de italianen :)!
dekster zegt
Correctie: de 3200 GT heeft geen V6, maar V8. :oops:
DJD zegt
Vind het een leuk idee, maar ik denk toch ook dat dit enkel als visitekaartje gedaan wordt. Zoals de Veyron eigenlijk bedoelt was om VW er wat leuker uit te laten zien. Maar afgezien van het marketinggezeik kan dit weleens iets leuks worden. Hopen dat ze er fatsoenlijke styling ingooien en hem enkel op het chassis van de Elise baseren, i.p.v. andere lampen en een ander logo erop (Slopel Speedster). Een gevalletje gedeelde emotie, maar toch met een “Soul And Passion” overhang.
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: “Deze Fiat Dino was een cabriolet …”
De Fiat Dino was er niet alleen als cabrio. Er was ook een coupe versie. Deze is de Dino 2400 Bertone. De spider was van Pininfarina.
Esprit_de_Flandre zegt
Moet wel toegeven dat de coupe-versie minder bekend is, en dus nu veel exclusiever is. Niettemin prachtige wagen.
Esprit_de_Flandre zegt
Oei eerste foto wil niet mee. Nieuwe poging met een andere.
Klassiekerrally zegt
Ik vind de naam ‘Delta’ voor een nieuwe Lancia MPV ongepaster dan Dino voor een Fiat op basis van de volgende basis elise.
Daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens. De huidige Delta is een enorm lomp gevaarte vergeleken met de rallykanonnen van weleer, maar het is een opvolger in de modellijn.
‘Delta’ is gewoon een typeaanduiding die geen betrekking heeft op de techniek. ‘Dino’ had heel duidelijk wel betrekking op de techniek. Die link is nu volledig zoek.
Dat is mijn enige bezwaar tegen het gebruik van de type-aanduiding ‘Dino’.
Verder juich ik de productie van zulk soort auto’s natuurlijk alleen maar toe.
Esprit_de_Flandre zegt
Damn sorry 4e post op rij, maar wou nog iets kwijt.
Misschien zou het een idee zijn om een nieuw merk in het leven te roepen onder de naam Dino. Ze hebben het al eens geprobeerd, als goedkope Ferrari, maar moesten ze nu het merk Dino positioneren tussen Abarth en Ferrari? Uiteindelijk hoort de naam Dino zowel bij Ferrari als bij Fiat, en er waren eerder ook geruchten over een nieuwe Ferrari Dino. Dus, lanceer zowel de Fiat Dino als Ferrari Dino opnieuw onder de merknaam Dino.
Nu ja, zien wel he.
Esprit_de_Flandre zegt
En nummer 5.
@Klassiekerrally: Je zit ernaast beste vriend. De Fiat Dino was niet technisch gebaseerd op de Ferrari Dino, maar ongekeerd. De Fiat Dino was er eerst – 1966. En pas daarna de Dino 206GT in 1968.
VonStroke zegt
Zoals eerder vermeld zou het nogal flauw zijn om de naam Dino alleen om marketingredenen te gebruiken. Steek er dan op zn minst een 6 cylinder in. Al zie ik dat denk ik niet snel gebeuren.
Klassiekerrally zegt
@ Esprit de Flandre: Ik zit er niet naast hoor, want ik had het alleen over referentie aan de naam van de motor. De Ferrari V6 stamt uit 1957 en werd naar de aan ziekte overleden zoon van Enzo genoemd. De motor werd gebruikt in een Grand Prix racer, de 2,5 liter Dino. Mike Hawthorn werd in deze auto wereldkampioen.
In hoeverre de V6 uit de Fiat nog overeenkomt met die uit 1957 weet ik niet… Zou ik in moeten duiken.
Jesper zegt
De Ferrari Dino heeft zijn naam gekregen omdat iemand bij Ferrari (weet ff niet wie) brood zag in een lichte goedkopere Ferrari met V6 middenmotor. Enzo veegde dat echter van de baan omdat hij van mening was dat Ferrari’s enkel V12’s mochten hebben – en terecht!!
Het project mocht door, maar niet onder de merknaam Ferrari, toen werd de naam Dino van Enzo’s zoon gekozen.
OnT: dat ze met zo’n Fiat komen juich ik alleen maar toe, maar gezien het segment en de (verwachtte) motorisering hadden ze naam mijn mening beter de naam Mondial gebruikt ;)
w0o0dy zegt
Zolang de originele Dino als inspiratiebron gebruikt gaat worden en eer een heerlijke v6 onder de kap komt heb ik geen bezwaren tegen de naam Dino. Tuurlijk is het wat vergezocht als de link naar Ferrari er niet meer is… maar beter een Dino in de stijl van een Dino dan een cabriolet die minder sierlijk en toch sportief oogt met een nietszeggende naam.
De Dino Coupé maar vooral de Cabrio is een ongelofelijk fraaie cabriolet. Ik hoop er op termijn een keer één te proberen en wie weet….
w0o0dy zegt
Prachtig…..
w0o0dy zegt
Ja toch? Niet dan? Nou dan!
dekster zegt
@Jesper
Dit is ook een Dino
BaRa zegt
Toegegeven, het is een zeer ernstig probleem. Fiat die wil samenwerken met Lotus om een nieuwe tweezit op de markt op de markt te brengen. Die zal waarschijnlijk niet eens zo slecht rijden. Maar er dan de naam “Dino” aan geven? Tja, niemand, maar dan ook echt niemand, zal in die kar gezien willen worden. Laat staan hem kopen. Ach, ’t is op voorhand verloren, Fiat kan het idee maar beter opbergen. Misschien kunnen ze hem maar beter “Barchetta” noemen. Of heeft Ferrari volgens jullie ook het patent en het godgegeven recht op die naam? In dat geval kunnen we misschien “Spider” proberen? Oh shit, neen, daar heeft Ferrari er ook een paar van rondrijden. Er zit dus echt niks anders op: het project MOET worden opgeborgen.
Maestro zegt
Een lichte sportwagen daar kun je niet tegen zijn. Ik denk alleen dat het slimmer is van FIAT om de auto die ism Lotus wordt gebouwd en dus zo’n €50.000 gaat kosten onder de naam van ALFA te verkopen. FIAT zou zich moeten richten op een opvolger van de 850, ook licht en sportief maar goedkoop. Reken maar dat een lichte en lage coupe op basis van de Grande Punto verkoopt!!
Klassiekerrally zegt
Dit is ook een Dino:
En dit ook:
Oranje staat ‘m geweldig…
w0o0dy: Ik heb er nog steeds moeite mee, de naam is zo onlosmakelijk verbonden met de motor… Maar als ze de ‘spirit’ weten te vangen, is het al wat dragelijker ;)
Motorisering moet -vind ik- in elk geval een V6 zijn. Dat is mogelijk, maar op basis van het Elise chassis alleen als middenmotor. Er zullen dus wel grote verschillen zijn.
En welke motor moet ’t dan worden? De Alfa V6? In Elises wordt ‘ie wel eens ingebouwd… Klinkt goed, maar komt dichter bij Opel dan bij Ferrari.
Hoe dan ook, ik geef Fiat het voordeel van de twijfel, want ze zijn de laatste tijd goed bezig. Ik pulk het ‘Dino’ logo er wel af ;)
LPJ zegt
@Klassiekerrally: we weten al langer dat Alfa terug bezig was met hun eigen V6. Ontwikkeld door ex-Ferrai Paolo Martinelli dan nog, en dan klopt het plaatje weer wel ;)
GWBoes zegt
@ Esprit de Flandre:
Even ter correctie van je foto’s, dat zijn geen 2400’s. De 2400 heeft andere luchtroosters in de c-stijl, getint glas, logo op de motorkap, compleet ander dashboard, etc. Deze foto’s zijn van de eerdere 2 liters.
En over de exclusiviteit: van de spider zijn er minder gemaakt. maar de coupe lijkt exclusivier omdat die minder waard zijn en dus minder snel gerestaureerd worden en meestal eindigen als donor voor een ferrari replica.
En waarom weet ik deze onzin? omdat deze licht groene 2400 van m’n vader is:
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: op zich zou een X1/9 opvolger met een middenmotor meer voor de hand liggen. Gewicht laag houden, Fiat’s lichte 1,4 turbo motor en knallen maar! Daarnaast mogen ze van mij ook wel eens denken over een nieuwe 2+2 spider als opvolger van de 124 spider…. Maar als ze een moderne spider kunnen ontwerpen met de Dino als inspiratie op het niveau van het ontwerp van de nieuwe 500 dan wordt het een hele fraai spider/cabrio.
Misschien moet ik toch eens met een klassieke Dino gaan rijden…. dat virus blijft hardnekkig aanwezig, net als de Montreal…. Over een goede basis als inspiratie voor een nieuw model gesproken… v8 voorin, transaxle achter en niet te zwaar en vooral ook erg mooi… Let’s make something like that! Yeah, that’s a Great idea! ;)
Klassiekerrally zegt
@ Lennart: oh ja, dat klopt! :)
@ w0o0dy: hou op over de Montreal… Daar ben ik helemaal gek op! Motor met racing heritage: de tipo 33 *zwijmel* Heerlijk!
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: Deze? ;)
http://www.youtube.com/watch?v=wiV5QNcf48s
Klassiekerrally zegt
w0o0dy, wat ben jij een slecht mens! ;)
Klassiekerrally zegt
Off topic, maar o zo lekker:
http://www.youtube.com/watch?v=QzBMfuBJ32Q
On topic, fijn geluid, fijne omgeving:
http://www.youtube.com/watch?v=4r5nkediOqU
Klinkt top, dat paardje op het stuur is wel een beetje sneu…
http://www.youtube.com/watch?v=syi0vS7QoZw
Timo zegt
Als ik me niet vergis was de Fiat Dino niet gebouwd puur als een verkoops-strategie,geloof me een auto met zo’n lijn had ook met een Fiat blok wel verkocht.
De reden van het ontstaan van de Dino was iets compleet anders,Enzo Ferrari wou met dit blok racen….maar om dat te mogen doen moest z’n motor gehomologeerd zijn, dus hij moest meer dan (ik denk) 5000 stuks verkopen,en omdat Ferrari nooit aan die aantallen zou geraakt zijn….besloot hij bij Fiat aan te kloppen…..met de vraag of hij zijn motor zou mogen inbouwen in een van hun wagens…..en Fiat zei ok en het resultaat is de Dino