Vandaag was het weer Prinsjesdag. Met als gevolg dat er diverse veranderingen gaan plaatsvinden, vooral voor de leaserijders en pk-liefhebbers. Ik heb de belangrijkste zaken even op een rijtje gezet…
14, 20 en 25% bijtelling
De regering introduceert voor auto’s met een lage uitstoot een gunstiger bijtellingtarief van 20 in plaats van 25 procent. Dat is interessant, zeker als je geen zin hebt om een Toyota Prius of Honda Civic Hybrid te kopen (14 procent bijtelling). Het nieuwe bijtellingspercentage van 20 procent geldt voor auto’s die van 111 tot en met 140 gram (benzine) of van 96 tot en met 116 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten.
Voor “zuinige” auto’s betaal je geen BPM
Voor de auto’s die een bijtellingstarief van 14 procent hebben (95 gram CO2/km voor diesels en 110 gram CO2/km voor benzineauto’s) hoeft helemaal geen BPM meer te worden betaald.
Verlaging BPM
Voor de overige modellen gaan we minder BPM betalen. De BPM gaat opnieuw met 5 procent naar beneden, als voorbereiding op de kilometerheffing.
Slurptaks wordt flink duurder
Voor autoliefhebbers wordt het moeilijk, de slurptaks maar eens flink aangescherpt. Eerst lag de grens op 232 gram (benzine) en 192 gram (diesel), volgend jaar komt deze te liggen op respectievelijk 212 gram en 176 gram. Daarnaast zal het tarief omhoog gaan van 110 euro per extra gram naar 125 euro per gram!
Overig
De rijtuigenbelasting wordt iets verhoogd, de fijnstoftaks blijft gehandhaafd en er moet een einde komen aan de discussie over de doortrekking van de A4 Midden-Delfland…
Opmerkingen
-Leuke regeling met die BPM afschaffing voor Prii enzo, maar iedereen die dit jaar al voor een energiezuinige auto koos wordt daar nu voor gestraft? Daarnaast zien leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders de waarde van hybride auto’s scherp dalen.
– LPG rijders krijgen wederom geen voordeel!
– Nog steeds zijn autorijders de grootste slachtoffers in de strijd tegen de CO2 uitstoot, terwijl hun aandeel zeer gering is gebleken.
Miguel zegt
Dieven!
René zegt
Inderdaad! DIEVEN!
Prop zegt
Echt om te kotsen dit.. ik kan amper verwoorden hoe erg je genaaid wordt als autorijder… de misselijke milieuhype als geldmachine gebruiken
Dood aan Bos!
C6.R zegt
Jammer dat conventionele brandstof auto’s die even zuinig of zuiniger dan Hybrides zijn worden benadeeld.
SjoerdV zegt
moah, dood is ook zo rigoreus, vervangen zou een goede optie zijn…
Maar massaal BOEE!!! roepen zou zeker niet helpen, of wel?
Marcel zegt
Nu ben ik dan benieuwd, als ik een Hybrid ga leasen in 2009, moet ik dan 14% over (het catalogusbedrag – BPM) betalen?
M.a.w. dat snijdt dan aan twee kanten, wat mooi is voor de mensen die bovenstaande doen, maar niet mooi voor mensen die al een half jaartje in een Hybrid rijden.
EN! aangezien de BPM voor leasemaatschappijen verdwijnt zullen de leasebedragen ook omlaag moeten gaan voor Hybrids.
Kan iemand dit bevestigen?
six-trey zegt
Ben ik blij dat ik in belgie woon ;) het land zonder slurptaks en bmp
Jesper zegt
“Eerst lag de grens op 232 gram (benzine) en 192 gram (diesel), volgend jaar komt deze te liggen op respectievelijk 212 gram en 176 gram. Daarnaast zal het tarief omhoog gaan van 110 euro per extra gram naar 125 euro per gram!”
Schandalig!!! Zelfs een normale auto met iets meer dan gemiddeld pittige motor rijden wordt al afgestraft…. Ik krijg wederom serieuze verhuisplannen.
Het lijkt haast wel of de Nederlandse regering met diverse autofabrikanten (raad maar welke) samenspant…
Boeie dat die BPM 5% verlaagd wordt, we worden gewoon op alle andere belastingen veel harder uitgezogen!! Stelletje dieven!! Alleen om die spuuglelijke hoedjes te vergoeden die die debiele taart ophad tijdens het lezen van de nota vanmiddag!! (sarcasm alert; reken me er niet op af :P )
FrieZ zegt
Goh, mijn emigratie naar België is wederom een stapje dichterbij gekomen!
Bedankt Boskabouter, dat je de keuze voor mij steeds makkelijker maakt :D
Tinos zegt
Waardeloos. Die grenzen zijn ook weer zo gekozen dat bijna niemand er wat aan heeft. Natuurlijk expres gedaan want het milieu telt helemaal niet, die slurptax moet gewoon de verlaging van de bpm compenseren, en het liefst meer dan dat.
Ach, politici, ze zijn allemaal hetzelfde. Namelijk onbetrouwbaar. Waren het normale, fatsoenlijke mensen, dan zat heel Nederland in de politiek.
binkie zegt
Fijn, heb ik een expres een zuinige B-label auto gekozen .. de schoonste van de hele reeks met 149 gr/km.. maakt het nog geen moer uit. Had ik dus net zo goed wel een dikke V6 kunnen nemen..
Appieflappie zegt
Hahaha elke keer lees je berichten van emigratie dit emigratie dat. Jammer dat jullie geen ballen hebben. Grote praatjes vullen geen gaatjes jongens. Maar ja hopelijk verplicht dit autofabrikanten om met nog milieuvriendelijkere modellen te komen.
NuttelozeBPM zegt
Weet wel! In Belgie moet je meer belastingen over je inkomen betalen!!!
Dom dat de meese mensen verhuizen voor een idiote wagen, tewijl er genoeg opties zijn om dit allemaal te omzeilen!!!
jack zegt
tja wat zal ik zeggen, als je het niet had zien aan komen dan zou je toch ’s terug naar school moeten.
En verder volledig eens met Appieflappie, typische nederlanders.
ripjans zegt
Ik vind het wel prima, algehele verlaging van de BPM en geen BPM over zuinige auto’s. Aan te nemen is dat er steeds meer auto’s zullen komen met een A energielabel, dus ik denk dat het voor veel mensen voordeel kan opleveren.
Als je dan toch nog een R8 V12 TDI wilt kopen, zal wat je extra moet betalen voor milieubelastingen ook wel niet een grote greep uit de portomonnee zijn.
Wat ik wel jammer vind zijn die rigoureuze afbakening van dit is zuinig en dat niet. 116gr/km is dus wel zuinig, maar 117gr/km is een een stuk minder zuinig en moet belast worden. Zelf zou ik liever gezien hebben dat het percentage via een of andere formule gekoppeld is aan de uitstoot, met een plafond.
Incognito zegt
Ik snap niet wat jullie zeuren, de overheid stuurt aan op ‘groener’ verkeer, dit is een keuze en hier houden ze zich aan met deze nota. Als jij zo nodig meer wilt uitstoten en verbruiken dan dok je daar gewoon voor.
Verder is deze nota absoluut niet schokkend, BPM met 5% omlaag… en je rijtuigenbelasting iets omhoog.
En dat een Prius-rijder een voordeel heeft, prima, hij zit ook in een Prius. Dat lijkt me voldoende straf.
AutoInformatief zegt
Die 5 % minder BPM is om het nog een beetje positief te doen klinken. Dat geld wat ze daarmee mislopen pakken ze dus terug door extra slurptax etc.
Roadronner zegt
Dat hele milieu interesseert me niet zo veel. Het punt waar het mij om gaat is mobiliteit, dat je met een auto ergens komen kunt, en dat je dat ook nog lekker snel en in alle comfort kunt doen. Of dat ding nu op benzine of diesel of water loopt interesseert me vrij weinig, het gaat om het produkt dat geleverd wordt. Het is dan ook aan de industrie om te komen met auto’s die niet op fossiele brandstoffen lopen.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren als auto’s niet meer op fossiele brandstoffen lopen, maar op bijv. stroom dat is opgewekt via windmolens of waterkrachtcentrales, want dan is er geen sprake meer van slurptaks, fijnstoftaks, accijns op brandstof, enz. Wat dan, overheid, wat dan? ;)
Martijn K zegt
C6.R schrijft,
16 September 2008 om 17:35
Jammer dat conventionele brandstof auto’s die even zuinig of zuiniger dan Hybrides zijn worden benadeeld.
AMEN!!!
ik kan me nog een artikel herinneren over een 2.0L 5-serie Vs. een toyota prius. BMW won.
Martijn K zegt
was een 520 D trouwens
Martijn K zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/18/onderzoek-wijst-uit-5-serie-zuiniger-dan-prius
link gevonden
Juppe zegt
C6.R schrijft,
16 September 2008 om 17:35
Jammer dat conventionele brandstof auto’s die even zuinig of zuiniger dan Hybrides zijn worden benadeeld.
Hoe dan?
@autoblogger,
Leg je 1e opmerking eens uit? Als je het ff uit rekent, kom je op een BPM verschil van 5% uit. Net als andere auto’s. Het verschil wordt zelfs kleiner (paar tientjes minder voordeel tov andere auto’s). Dus ik snap je punt niet.
Iedereen klaagt, maar volgens mij wordt het juist makkelijker om goedkoper te rijden. Ik weet niet welke auto’s in de 20% regeling gaan vallen, maar dat zullen er vast een leuk aantal zijn.
Cooper S zegt
Wedden dat ze in Den Haag zichzelf nu lekker op de borst staan de kloppen? Lekker voorop lopen in Europa, over de rug en portemonnee van, jawel, DE KIEZER.
En wederom wordt er uitsluitend naar BEZIT gekeken. Iemand die minder 10 duizend Km in een Audi A4 1.9 TDI rijdt, wordt onevenredig veel zwaarder de sigaar als iemand die 50 duizend Km in zijn Prius rijdt.
vanwalsum zegt
Daarom gaan we ook over op kilometerheffing ;)
René zegt
@Roadronner: dat zal niet gebeuren. Het gaat deze regering namelijk helemaal niet om het milieu. Om diezelfde reden is het rijden op bio-ethanol ook gewoon niet interessant voor het milieu, wel voor de staatskas. Nederland is het duurste land in Europa mbt de prij van 1 liter bio-ethanol: 1,90 euro. Het één na duurste land is Noorwegen: 1,00 euro. De prijs is hier dus bijna het dubbele van de één na duurste. Dus hoezo milieu? Zakken vullen, het is gewoon ordinair zakkenvullen!!!!!!!! De Nederlandse regering geeft geen moer om het milieu en het wordt hoog tijd dat ze dat eens toegeven. Anders zouden er vele milieumaatregelen worden genomen om de industrie aan te pakken.
Mo zegt
Echt lullig voor de huidige leaserijder, maar such is life. Wat ben ik poepieblij zeg dat mijn leaseauto pas in februari komt. Dat scheelt me op maandbasis 160 euro. :D :D :D :D
Dat de BPM lager zou worden, dat stond al vast. Daar moet niemand over gaan huilen. Maar dat er een tussencategorie komt, dat was effe gissen. Blijven de huidige A-label rijders 25% heffing betalen of is dat vanaf volgend jaar 20%?
Emile_Benz zegt
@ NuttelozeBPM: Hoe dan? Heb die mogelijkheden ff gemist. :? Door leasecontract in ’t buitenland?
BMW 535D zegt
Beste autoblog lezers,
We hebben allemaal een grotebek, we doen er niks aan. Iedereen maar zeuren over iemand de Bos heet. Wij zijn een makkelijk doel voor de overheid, ze kunnen alles doen met auto rijders want we moeten en we blijven rijden. Ik heb pas geleden een stuk gelezen weet alleen niet waar, dat een vliegtuig of zo’n nasa rakket per rit meer co2 uitstoot dan een auto in een jaar of een aantal auto’s per jaar. Maar goed hopelijk begrijpen jullie wat ik er mee bedoel.En dan wat een fabriek uitstoot. Als we alles een beetje gaan vergelijken is een auto toch milieu vriendelijker dan de rest.
Maar zoals ik het eerder zei we zijn een makkelijk doel.Ook al betalen we voor een liter diesel €2.- en nog hoger wegenbelasting we rijden toch.
Waar ik wel antwoord op wil hebben is waarom wij in z’n klein land zo veel wegen belasting per kwartaal betalen. Duitsland is veel groter en daar betalen ze voor een bmw 535D bj 2005 €320,- per jaar en ik hier in Nederland €385,- per kwartaal.
Weet iemand dat…???
Mo zegt
Wat een zeikerds zitten er hier trouwens op Autoblog. Het wordt goedkoper als je zuiniger rijdt. Wat wil je nog meer?
En de industrie wordt ook hard aangepakt, maar het is logisch dat ze niet zo hard worden aangepakt. Tenslotte hebben we dankzij de industrie in Nederland een welvarende economie. Of heb je liever een net zo hoog percentage werklozen als in Frankrijk?
Sorcerer zegt
Hmm, wordt de bijtelling bepaald aan de hand van de nieuwprijs bij aankoop, of aan de recente nieuwprijs?
Niet eerlijk voor mensen die dit jaar een zuinige auto kochten…
Sowieso jammer voor sportautokopers. Alsof je 20.000 per jaar in een Ferrari rijdt… pfff…
René zegt
@Mo, de logica achter jouw verhaal ontgaat mij VOLLEDIG! Waarom de industrie niet aanpakken? Omdat die voor 95% van de luchtvervuiling verantwoordelijk zijn? Dat ze, door te investeren MET subsidie, net als andere bedrijven wel de uitstoot kunnen beperken? Nee, laten we de auto’s nog een keer aanpakken die wel voor een luttel procent verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van CO2. En Frankrijk heeft veel werklozen omdat ze daar de industrie hebben aangepakt? Net als in Afrika waar mensen dood gaan van de honger omdat ze daar de industrie hebben aangepakt? Hou op met de nergens op gebaseerde onzin zeg….. Schoon rijden is prima maar laten we het wel eerlijk houden….
Lexie zegt
BPM op een Civic Hybride is 482 euro dus echt een kosten verlagend iets zal het niet worden.
Bos is ook niet gek om bij de melk koe geld weg te geven. Per saldo zullen we met z’n allen meer betalen.
Tuut zegt
Aaahhhhh..mijn bmw 118d stoot 119 gram CO2 uit per km. F***cking 3 gram! te veel.
BlueVFRank zegt
dacht 1482 aan bpm, maar heb mijn papieren niet bij de hand. Zolang er voor een 2 hands hybride meer betaald wordt dan voor een nieuwe waarvoor je 6 maanden moet wachten ben ik een tevreden rijder.
edgar zegt
Ze blijven maar bezig met ons belastingsgeld jatten hè…
maar eh… motorrijders worden nu ook de dupe van die politieke piefen daar in den haag?? :-(
RV zegt
Eigenlijk belachelijk voor mensen die gek zijn van sportwagens. Meestal rijden die auto’s bijna niks maar ondertussen moeten ze wel zoveel BPM en nog eens de slurptax betalen. Meestal worden dat soort auto’s aangeschaft als een speeltje op de zondag of als kunst om naar te kijken met een lekker glas wijn. Ze zouden gebruikerslasten moeten invoeren (rekeningrijden)
Superkoerier! zegt
Blijf ook vooral op partijen zoals GL, PvdA, CDA, VVD, D66 stemmen. Dan weet je zeker dat je bij de volgende miljoenennota weer extra gepaald gaat worden. Iedereen die een van de drie regeringspartijen heeft gestemd moet overigens sowieso niet zeuren, want dankzij hem/haar hebben we deze bagger te danken.
Mairsil zegt
Ik zie een systeem, voor elke 5% bpm die verdwijnt wordt de slurptax-grens met 20g verlaagd en het gramstarief met 15 euro verhoogd. Dus als de andere 90% bpm ook weg is, zitten we met een slurptax vanaf 32g/km, van 305 euro per extra gram.
Remon zegt
@sixtrey
wij kennen hier ook geen bmp hoor..
Mvg,
Remon
Jochempie zegt
Goed, je wordt weer zwaarder gestraft dan voorheen als je een onzuinige auto wil kopen. Maar goed, los van de industrie praktijken moeten de mensen ook hun steentje bijdragen aan een schoner milieu, dus is het wel zo eerlijk om de zuinigere auto’s wat te ontheffen. En dat gebeurt dus ook!
Even voor de hypocriete rechtsstemmers: de prijzen van dure auto’s gaan omhoog en die van goedkope auto’s omlaag (zo kun je dat over het algemeen nu stellen). Daardoor daalt de inruilwaarde van je goedkope auto maar de prijs van je nieuwe goedkope auto ook! Voor de duurrijders worden de nieuwe auto’s duurder (al is het marginaal ten opzichte van het goedkoper worden van de goedkoopies!) maar daardoor stijgt ook je inruilwaarde.
Conclusie: het wordt de duurrijder fors aantrekkelijker gemaakt om een hoge prijs voor hun bolide terug te krijgen en een goedkoop blikkie aan te schaffen, het voordeel is nog groter dan voorheen.
Het wordt voor de goedkooprijders een hele stap om in een dure auto te kunnen gaan rijden, tenzij je een mini of je een bmw 1-serie achtige wil rijden. En zo hoort het te zijn, onzuinige rijders gaan zuinig rijden en zuinige rijders blijven zuinig rijden :)
En overigens zijn de reaguurders hier over het algemeen nog niet in het bezit van het rijvaardigheidsbewijs dus ahum… smoel dicht. (tenzij je een rijbewijs hebt natuurlijk, laat horen! :) )
wimbers zegt
di geeft wel aan dat die milieulabels nergens op slaan, alle fatsoenlijke gezinsauto´s met A label hebben meer dan 140 gram uitstoot. 20% gaat dus nooit lukken…
ook niet met een ultraschone bmw 120, audi a4 oid.
w0o0dy zegt
Ik dacht dat het bezit van een auto goedkoper moest gaan worden en het rijden duurder? Dat strookt niet met een verhoging van de wegenbelasting (puur op bezit).
Er is ooit gesproken over het hanteren van de uitstoot op LPG voor de bijtelling van lease auto’s die op LPG rijden…. daar hebben we niets meer van vernomen?
ripjans zegt
@Jochempie, ik heb 2 jaar mijn rijbewijs, direct gehaald toen ik 18 werd. En eerlijk gezegt maakt het mij geen klap uit hoe zuinig die auto is of niet, alleen de aanschafwaarde merk in de portomonnee.
Aan je hobby kun je prima wat geld besteden in de vorm van benzine of diesel, of je gaat een golfpas oid halen (kost ook een klap geld meen ik) ;)
Ik vind wel dat benzine te rap in prijs is gestegen, maar nu de olie 90-95 dollar per vat weer kost merk je er niks van aan de pomp – de prijs gaat hoogstens een paar cent omlaag, in plaats van terug naar het ‘normale’ niveau. Dat is pas genept worden door de oliemaatschappijen, daar is de regering niks bij toch! ;)
René zegt
Samen staan ze sterk Ripjans…. Ze belazeren beide en wij worden dus dubbel belazerd. Maar ik heb bij de aanschaf van mijn laatste auto voor mijzelf een standpunt ingenomen: wat voor auto ik rij, ik word uitgemolken tot en met. Dus heb ik maar gewoon een auto genomen met een F label. Natuurlijk geef ik om het milieu. Ik heb kinderen die ik ook een toekomst gun. Maar dat ik met mijn auto mijn steentje bijdraag vind ik echt onzin. Nogmaals, de auto’s aandeel is marginaal maar onevenredig belast. En @superkoerier: geef mij eens een stemadvies want ik kan volgens jou alleen nog maar SGP, PVV of TON stemmen. Dan betaal ik liever 50% bijtelling…..
DAT zegt
Niet zeuren mensen; 200 euro korting op je Aygo !
vespuci zegt
Tijd voor een spoedig einde van het kabinet Bak-ellende!!!!
Ik zou iedereen met een oude stinkende diesel zonder roetfilter maar met roetpluim willen vragen om een dag of drie rond het binnenhof te rijden zodat ze de donkere roetwolken vn de gemiddeld auto mobilist kunnen zien..
De T.ring dit zijn geen grappen meer
CSL zegt
Volgens Autoweek over AARDgas:
Op dit moment betalen mensen die een auto op aardgas hebben het hoge MRB-tarief dat ook geldt voor mensen met een lpg-auto. Het tarief voor aardgas-auto’s wordt volgend jaar evenwel verlaagd naar het tarief van benzineauto’s.
Bangle zegt
@Wimbers: mijn BMW 118d heeft maar 119g/km uitstoot, dat is al 3 meer dan toegestaan voor het 20% tarief… een B-label en superzuinig zegt dus niets!
Mo zegt
Rene, dan moet je maar terug naar de schoolbanken, of nog een keer lezen. De industrie hebben wij nodig. Je kan ze niet teveel belasten omdat onze concurrentiepositie anders in het geding komt. Volg je het tot zover? Mooi.
Auto’s hebben we ook nodig, maar niet zoveel als er nu rond rijden. Daarnaast is een Prius of een Bluemotion net zo functioneel voor de meeste autorijders. Waarom dan zeer vervuilende auto rijden als dat duidelijk slecht is voor het milieu? Tenzij je ervoor wilt betalen.
Juppe zegt
@CSL,
LPG G3 tarief wel te verstaan he?
Marco zegt
Opmerkelijk, wordt een Prius 1000-2400 euro goedkoper als de BPM wegvalt. Moet Toyota dan ook wel het prijsje verlagen…. Idem voor Honda Civic Hybrid. En daar zie ik er al zo veel van…
Prop zegt
mmmh overigens… Bos zn vieze spelletjes heeft ie niet van een vreemde als shell afgevaardigde
een vat olie is met 10-tallen dollars omlaag gegaan de afgelopen weken maar de prijs aan de pomp blijft stijgen… heel apart
BAM zegt
Jammer….de nieuwe focus die ik ga rijden stoot 119 gr/km co2 uit…das dan wel weer jammer
frederik zegt
Nu kunnen de invoerders hun prijzen van zuinige auto’s weer verhogen! Jullie hebben toch één van de laagste nettoprijzen van Europa, niet? Dan zijn jullie Nederlanders wel dubbel gekloot! Wat ik jullie niet toewens.
Immigratie naar België gebeurt niet staat hierboven… Er zijn toch een aantal Nederlanders met een buitenverblijfje hier en dan staat hun bolide toch wel hier ingeschreven…
jopie zegt
Kilometerheffing is het ultieme machtsmiddel van een regering. Het stelt ze in staat om de burger te controleren, te volgen en financieel uit te knijpen. Het begint nog onschuldig, maar al snel zal het tarief stijgen.
Vervolgens blijkt het in het kader van de “strijd tegen het terrorisme” noodzakelijk om alle bewegingen van burgers te registreren, en daar gaat je privacy. Dan bedenken ze dat het ook prima in te zetten is om gemiddelde snelheid te meten in het kader van de “verkeersveiligheid”.
Dit moeten we niet willen! Stem bij de volgende verkiezingen op een partij die tegenstander is van kilometerheffing.
Michael zegt
Hey, kijk eens aan de Ford Ka hier voor het huis op de parkeerplaats heeft 140 gram, blijf ik hem misschien toch nog maar een jaartje zakelijk rijden scheelt toch zeker 4% van 9000 euri=270 euro bruto = 135 netto = een tientje per maand: Wow!
Rene zegt
@Mo, de industrie in de afgepen jaren enorm bezig geweest om milieuvriendelijker te worden. Dit gebeurt met name in de westerse landen. Maar milieu houdt niet op bij de grens. Daarom zijn er nog steeds vreselijke smerige industrieen waar ook wij last van hebben. Bovendien zou je het milieu echt helpen door bijvoorbeeld geen vlees te eten. Maar aardig dat je mij terugstuurt naar de schoolbanken terwijl je zelf niet erg belezen bent, zo blijkt uit jouw reactie. Industrie heb je nodig, mobiliteit ook. Daarom maar niet aanpakken? Moet jouw pakje boter niet vervoert worden? Wordt dat door de postduif gebracht bij jou?
cosa zegt
Ze zijn fucking gek worden ik meen het…
Ik wil zo snel mogelijk mn opleiding afronden en EMIGREREN!
STOP Slurptax zegt
Nederland 2020, 2/3 rijd Hybride, auto’s als de Mercedes S, BMW 7 serie, Audi A8 etc. verdwijnen uit het straatbeeld. Het is hip om een zuinige kleine milieu vriendelijke auto te rijden. Geloof mij de tijd gaat hard in auto land
Laurens zegt
Gelukkig, de bevoordeling van hybrides verdwijnt! Die betaalden effectief al nauwelijks BPM i.v.m. de korting van 5000 Euro, geldt nu ook voor de andere zuinigerts (alhoewel een Aygo ook maar 182 Euro BPM heeft).
Want als ik het artikel goed lees kijkt men naar verbruik, en niet meer hoe je dit qua techniek bereikt.
Binnenkort komt er vast een nieuw model Golf Diesel met minder dan 95 gram CO2, ik dacht dat ze al een uitvoering hebben die 96 gram haalt?
Wat ik trouwens nog steeds grote onzin vind is het verschil benzine-diesel. Dat zou zijn omdat een diesel fijnstof uitstoot ofzo?
Balkenende, je bent een autoliefhebber, als je dit leest, en dat doe je anders ben je geen liefhebber, doe er wat aan! Tenzij autoliefhebbers dieselhaters zijn :-)
En dan eindelijk de A4 Midden Delfland aanleggen! Ik woon er binnen 1 km vanaf, en ben derhalve belanghebbend, maar zeker voor! Overlast van snelwegen wordt schromelijk overdreven.
nummer32 zegt
GVD..ik rijd een 118d met 119 gr/km CO2 uitstoot…zou daar in de aangifte creatief mee te rekenen zijn?..
ON: denk dat de algehele gedachte wel goed is, zuinigere auto’s worden gestimuleerd. Wil je er niet aan mee doen..prima, dan moet je dokken.
De exacte uitwerking (zie mijn gevalletje) zal altijd discussie opleveren, maar daar kan de overheid niet altijd rekening mee houden..
prop zegt
Nummer32… dude, snap je het niet ofzo… je rijdt zelf in milieutechnisch wondertje en alsnog wordt ook jij ‘gestraft’ … fok die algehele gedachte van:
” zuinigere auto’s worden gestimuleerd. Wil je er niet aan mee doen..prima, dan moet je dokken”
Vergeet het milieu en zuinigheid.. dat is gewoon ignorant… het gaat er gewoon om op de meest creatieve manier gebruik maken van een van de grootste cash cows van Nederland. Speel in op de milieuhype en de massa gelooft het wel. Jij blijkbaar ook in ieder geval
Een van de meest voorruitstrevende en minst milieubelastende industrieen die vooral in de afgelopen jaren zeer veel winst heeft geboekt op uitstoot reductie worden de nek omgedraaid.. druk vanuit de EU of niet.. de automotive blijft toch wel doorgaan met het ontwikkelen van steeds milieuvriendelijkere auto’s.. al is het alleen al vanuit het oogpunt van concurrentie
Mo zegt
Nou Rene, dat valt reuze mee. En daarnaast, ik hoef niet belezen te zijn om te zien dat je mij nu eigenlijk gelijk geeft. Bedankt daarvoor. Drogargumenten erbij halen dat er buitenlandse industrieen zijn en dat 100 gram vlees vervuilender is dan 100 gram rijst doen daar niks aan af. Deze maatregel gaat helpen en het is een goede en makkelijk in te voeren maatregel.
Mijn pakje eko-boter komt gewoon met de vrachtwagen binnen bij de supermarkt met een grote dieselwalm achter zich. Daar gaat dit stuk niet over, het gaat over personenauto’s.
prop zegt
Je zegt het zelf Mo.. deze personen autoindustrie is een zo specifiek niche segment en daardoor zo goed als verwaarloosbaar… het enige effect is uit te drukken in geld voor de overheid.
replo zegt
Belgie!!!!!! here i come!!!!!!!!!!!!!!!!
Fuck you Holland!!!! met je mooie praatjes.
Arnoud zegt
Laten we lekker gaan fietsen.
Ik kan 90% van mijn afgelegde kilometers ook wel met de benenwagen of de fiets af. Kan mij die auto nu verrotten. Ik koop wel een of ander oud japannertje dat (bijna) nooit stuk gaat. En als ik eens een grote auto nodig heb is er altijd nog de KAV. Ik ben alleen maar blij met de kilometerheffing.
Cosworth Driver zegt
EEEHHHH, gewoon nooit meer een nieuwe auto kopen, gewoon een milieuvervuilende, 25 jaar of oudere, belastingvrije wagen kopen.
Helaas kun je die nog niet leasen, maar misschien als de vraag groot genoeg word, komen die er ook wel.
Rene zegt
@Mo, je begrijpt het echt niet dus. Heb je het stuk gelezen over 2007? Nee, anders had je iets anders geschreven. De vervuiling door auto’s is marginaal. Alleen in de autoindustrie zijn er grote stappen gemaakt waardoor het aandeel wat al klein was nu echt minimaal is. Dus het beleid van de overheid wat gericht is op deze groep is dus niet ingegeven door milieu overwegingen maar door een andere. Al zouden we allemaal in een Prius/Civic Hybride of Smart rijden, we dragen daarmee helemaal niets bij aan de schoner milieu. Het gaat hier om een maatregel om het milieu te verbeteren. Iedere investeerder zou kijken waar zijn/haar euro het beste is besteed. Dat betekent dus wanneer je investeert in een beter milieu en het geld ter investering weg wil halen bij de grootste vervuiler dan moet je niet bij de automobilist zijn maar bij de industrie. Daar kun je nog een paar belachelijke teksten over schrijven maar het RIVM presenteert jaarlijks een rapport waarin dit zo na te lezen valt. Of je belezen bent heeft daar dus zeker mee te maken want je mist nu de feiten…..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Prima maatregelen, vooral voor de staatskas…
1 ding zal ECHT te ver gaan: deze maatregelen doorvoeren, en tegelijkertijd toestaan dat E.on een fabriek bouwt met de uitstoot gelijk aan 2 MILJOEN auto’s!!!!!!!!!!!!!!!
Druppel op een gloeiende plaat dus…
Heeft he-le-maal NIKS met het milieu te maken!
Joop Koggen zegt
Sterker nog: deze hele site heeft helemaal niets met het milieu te maken!
Menno Verbaan zegt
“Hoe is het mogelijk dat de auto-industrie niets heeft gedaan met de al decennia bestaande technologie om auto’s zuiniger te laten rijden? De huidige olieprijzen, de afhankelijkheid van bedenkelijke olieproducerende staten en de toegenomen aandacht voor het milieu, dwingen de grote autofabrikanten eindelijk om naar het brandstofverbruik van hun auto’s te kijken.”