BMW ziet de vraag naar zijn traditionele modellen (lees sedan en touring) de afgelopen jaren gestaag dalen. En om dat tegen te gaan kwamen ze in 2000 al met de X5 (SAV, Sports Activity Vehicle) op de markt en niet veel later met de X3 en de X6 (SAC, Sports Activity Coupé) en volgend jaar komt de PAS (Progressive Activity Sedan) op basis van de volgende generatie 5 Serie op de markt. Maar BMW wil meer, veel meer!
BMW is op dit moment namelijk serieus aan het nadenken over een nieuwe variant op basis van volgende generatie 3 Serie. De fabriek waar momenteel de 3 Serie sedan en touring worden gebouwd heeft een capaciteit van 1.000 auto’s per dag, maar de vraag naar dit soort modellen neemt af. En daarom wil BMW een deze variant ontwikkelen om werkgelegenheid in de fabriek te garanderen. In het verleden gingen er al geruchten over een 3 Serie Shooting Brake, dus wie weet.
En ook de 5 Serie moet er aan geloven. Alleen een sedan en touring is niet meer genoeg voor BMW. Dus misschien dat de geruchten over een hatchback 5 Serie toch waar zijn?
Over de inmiddels al bevestigde X1 en X4 (SAS, Sports Activity Sedan) en CS zal ik maar zwijgen. (via: Automotive News)
G. de Groot zegt
Dit roept vragen op:
Is er iemand wiens baan het is om die afkortingen te verzinnen?
Zo ja, betalen ze deze persoon met geld?
Citrofiel zegt
Nog meer modellen? Die Duitsers kunnen er wat van zeg… BMW en Mercedes zijn niet te houden!
RobertJ zegt
shooting brake ziet er goed uit… van mij mag ie komen :)
Een betere ontwerper zegt
De vraag is bij mij, willen ze er zoveel geld instoppen, zodat men echt niet meer weet wat te kiezen, terwijl het beter misschien aan technologie en innovatie kan worden besteed?
AutoInformatief zegt
@ G. de Groot.
Zo iemand zal natuurlijk wel betaalt krijgen per afkorting die hij verzint ;)
Zo’n shooting brake vind ik trouwens bij sommige modellen mooi uitzien. Dus ik zou zeggen even uitwerken en maken die handel!
robbie zegt
@Een betere ontwerper, het is juist slimmer om meerdere varianten op 1 onderstel te ontwikkelen –> lagere kosten en dus meer geld over voor R&D.
Rick dos zegt
“BMW ziet de vraag naar zijn traditionele modellen (lees sedan en touring) de afgelopen jaren gestaag dalen.”
Dit klopt niet.
De oorzaak zoals die hier geschetst wordt en het gevolg dat daardoor de X5 in het leven is geroepen kloppen niet.
BMW heeft sinds de jaren ’90 alleen maar groei laten zien. De groei in het aanbod dat BMW toentertijd had kwam tegen z’n plafond aan te zitten. Hierdoor moesten ze wel andere wegen gaan bewandelen om de groei van het bedrijf te garanderen. Aangezien Amerika ná Duitsland hun grootste markt is en was en Amerika helemaal lyrisch van de SUV’s en sportscars was en is heeft men besloten om de X-series en Z-series in het leven te roepen. Dat is ook de reden waar Spartanburg zijn bestaansrecht aan ontleend.
Appii zegt
Rick dos… My man :D
dekster zegt
Chris Bangle kan alleen maar niche modellen mooi vorm geven, want een gewone sedan of touring daar gaat hij compleet de mist mee in.
robbie zegt
@Rick dos, BMW denkt daar toch echt anders over ;)
A 3-series offshoot could allow BMW’s assembly plant here to operate more profitably. Because of falling demand in conventional segments, it will be hard for the company to use all of the plant’s daily capacity of 1,000 vehicles with just the 3-series sedan and touring models now built there.
Victor zegt
BMW zal toch niet ook zo’n grote en onoverzichtelijke modellijn krijgen als Mercedes.
bnc zegt
Uiteindelijk blijven het nog altijd niché modellen voor “de massa”.. en dat is perfect verstaanbaar natuurlijk.
Maar ergens hoop ik toch al een hele tijd stiekem dat BMW ooit de strijd zou aan gaan in een andere soort niche markt. Namelijk die van de entry level supercars. Een echte concurrent voor de F430/Turbo/R10.. Maw, de M1 nieuw leven in roepen, maar ik vrees dat het er echt nooit meer van zal komen.. :(
SimonMc zegt
Niche?Als je die X6 ziet zou je toch echt zweren dat die e in niche een t moet worden.
ripjans zegt
Op die foto ziet het er best tof uit, als ze zoiets ontwikkelen… en het verkopen van kleine aantallen, in een groot aantal verschillende niches kan best wat opleveren :)
Rick dos zegt
@appii
Slap me some skin. ;)
@robbie
Dat interpreteer je dan in jouw stuk toch even verkeerd. ;)
Het is een ieder wel bekend dat bijna iedereen in de automarkt in zwaar weer zit. BMW is daar niet gevrijwaard van. Door dit zware weer heeft BMW overcapaciteit. Die overcapaciteit wilt men nu gaan inzetten om de gaten in de markt te dichten. En zodoende de winstgevendheid van die fabriek te verhogen.
Dit alles staat los van de introductie van de X5.
@bnc
Een M1 is niet helemaal van de baan alleen op een ;aag pitje gezet. Tenminste als je de woorden van BMW M president Ludwig Willisch mag geloven…
“We are busy with [the production version of the] Concept CS that is being developed here [at M division]. And that’s why, for now at least, the M1 Homage car is something we like very much, but for the time being is ruled out.”
http://www.drive.com.au/Editorial/ArticleDetail.aspx?ArticleID=56710
Geef de hoop dus nog niet op. ;)
V-power zegt
@Rickdos
offtopic;
Binnenkort een keer een wedstrijdje houden ;-)
De 135i wordt eind oktober geleverd hihi..
CSL zegt
Zet die Shootingbreak als 2 serie en mensen gaan als een gek kopen.
Moet je die voorkant eens zien. damm echt agressief….
Bart zegt
Je zou toch zeggen dat BMW vanuit de markt redeneert en niet vanuit eigen productie.
Martijn zegt
als de nieuwe modellen dan mooi worden zeg ik…oke.
Anders tijdverspilling!
K-Kalkan zegt
@ V-power; Oke oke wanneer en waar, ik wil erbij zijn :D
Ontopic; Iedereen moet minder auto’s maken. Iedereen moet downsizen. Het is gewoon niet anders maar over 10 jaar zullen we weer allemaal vrolijk een dikke V8 of 6-in-lijn rijden dus wees gerust :D
En om je fabriek niet te slopen moet je wel nieuwe modellen aanbrengen om alles nog te laten ‘werken’
Of zie ik het verkeerd? ;)
IlCuoreSportivo zegt
Als die Duitsers nu eens gewoon zouden zorgen dat hun berlines en tourings er fatsoenlijk uit zouden zien, zou dit probleem zich niet stellen. Dan moeten ze hun toevlucht niet nemen tot trendhoppers.
Klassiekerrally zegt
Groei groei groei groei groei… Dat is alles wat aandeelhouders willen. De rest zal ze worst zijn. Ik kan het niet meer horen! Ik moet altijd onwillekeurig aan de Toren van Babel denken…
On topic:
De impressie van de 3 Shooting brake ziet er wel lekker uit, met name de achterkant.
3-serial zegt
Mensen, ik mis de verwijzing naar de schitterende BMW PAS, zie ook http://www.autobild.de/artikel/alle-neuen-2009-teil-1_757097.html Leuke doorkijkjes naar de toekomst!!!
Jesper zegt
Moet bij zo’n Shooting Break (en niet Brake toch?!) onwillekeurig denken aan een M Roadster Coupe, uit de 90’s… And that’s a good thing, Yes sir ;)
Erik zegt
Aaah, shooting brake, i loving it :)
Laurens zegt
Mijn gedachten gaan uit naar mijn al lang overleden Lancia Beta HPE (= High Performance Estate). Was best een praktisch ding, zag eruit als een sportief auto’tje, toch kon je er met vier man en bagage nog mee uit de voeten.
Als alternatief voor een coupe model prima, net wat meer ruimte en toch mooie looks.
Dacht trouwens dat de foto een Scirocco met een BMW embleem was (tot ik wat beter keek).
Heyhuub zegt
En maar meer niche modellen maken en ondertussen de M3 CSL laten vallen :S
EM zegt
Laat maar komen.
Hopelijk veel mooier dan wat er nu te koop is want op de zes serie na is er van de pen van Bangle bangelijk weinig goeds gekomen.
De een serie verdient de prijs van lelijkste BMW ooit.
De achterzijde van de huidige drie oogt goedkoper dan de goedkoopste koreaan.
Gelukkig krijgt BMW van zijn aangangers veel krediet en blijven de verkopen heel hoog.
Kleef het logo van bv Toyota op een 1 en 3 serie en de verkoopcijfers dalen tot een vierde van wat ze nu zijn.
Motoren en chassis zijn top en verdienen om in een mooi kleedje te steken.
H zegt
Ja, tuuuurlijk wil niemand een 3, 5 het zijn de meest saaie auto’s ooit (evenals de A4, A6 en C en E)… de middelklasse sedans in het geheel dus en bovendien zijn ze lelijk en hun achterwielen lijken altijd kleiner dan de voorwielen.
De nieuwe 7 (ik vind hem magnefiek trouwens) is uiteindelijk ook maar een saaie sedan. Mensen willen een Z4 of een 6 (die ik trouwens ook mooi vind) of een MINI.
De vijf kan dan wel de perfecte auto zijn, maar als je ermee in de fille staat heb je niets aan dynamische tijkwaliteiten. Al stilstaand heeft iedere auto (en tractor en mobilhome) even goede rijkwaliteiten.
Daarom heb ik voor mezelf een beoordelingsfactor uitgevonden in de autowaardering “hoe aangenaam is het om ermee in de fille te staan” (op nummer één de MINI).
Om het kort te zeggen, hoe minder saaie sedans hoe beter en meer coupés en hatches. Als ze toch bezig zijn moeten ze maar een hatch (maar groot dan)uitbrengen bij Rolls, zoals ze eruitzagen in de jaren dertig, dat waren de enige echte rollses.
tata
yannee zegt
@ V-power
toch die met performance pakket he? want dat is de ultieme 1 serie! kameraad van me heeft die :D een machine die voiture!! kijk maar bij Bee em double V M3 op deze site. jonge knaap van bijna 20 en kan een serieus stukje rijde heeft al wat op zijn palmares staan met karting en op het circuit met wagens.
on topicc: rick dos ga ik eigelijk toch gelijk moeten geven… :)
V-power zegt
@K-Kalkan
Je bent meer dan welkom! :-)
@ yannee
Nope, wel met M pakket maar da’s meer cosmetisch.
LP640 zegt
LOL @ G. de Groot :P ”Is er iemand wiens baan het is om die afkortingen te verzinnen?”