Dit weekend vindt op Silverstone de laatste race van de Le Mans Series plaats en dat leek Peugeot wel een mooie gelegenheid om een hybride versie van de 908 HDi FAP te presenteren. De 908 HDi FAP is zeer succesvol (behalve op Le Mans, want daar wint Audi altijd). Maar blijkbaar was een diesel raceauto nog niet erg genoeg en dus komt Peugeot nu met een diesel hybride op de proppen.
Een ‘echte’ hybride zoals een Toyota Prius is het eigenlijk ook niet. Het is meer een ‘normale’ raceauto, maar dan ook nog eens voorzien van KERS (net zoals de F1 krijgt). Voorlopig gaat het nog om een prototype, want volgend jaar mogen ‘hybride’ race auto’s wel racen op Le Mans en in de Le Mans Series, maar ze doen dan wel buiten mededinging mee. Pas vanaf 2010 kunnen hybrides ook echt voor de overwinning gaan strijden. Overigens schijnt Toyota ook bezig te zijn met het ontwikkelen van een hybride endurance racer.
Peugeot reveals the 908 HY
Peugeot Sport will profit from the final round of the 2008 Le Mans Series at Silverstone to unveil a 908 HDi FAP equipped with hybrid power featuring a kinetic energy recovery system. The 908 HY will be shown in a new, specific silver-grey livery and will provide a foretaste of what Peugeot’s next endurance racing challenger could resemble, although its use will depend on the regulations that will govern LMP1 cars from 2009.
HY technology enables a proportion of the kinetic energy produced under braking to be either recovered or stored. In the case of a non-hybrid car, this energy is dissipated in the form of heat via the brakes. However, when harnessed, it enables the vehicle’s efficiency to be improved in one of two ways:
– enhanced performance with no increase in the amount of energy consumed thanks to the combination of the stored mechanical energy and the energy produced by the internal combustion engine.
– reduced fuel consumption for the same level of performance thanks to the availability of stored mechanical energy.The system featured on this demonstrator comprises three key elements:
1) a 60kW gear-driven electric motor-generator which takes the place of the conventional starter motor,
2) batteries which permit recovered energy to be stored in 600 lithium-ion cells divided into 10 battery packs (six in the cockpit instead of the conventional battery and four on the left-hand side of the flat bottom).
3) an electronic power converter (located in the rear part of the front left wing) which controls the flow of energy between the batteries and the motor-generator.The 908 HY can be powered in one of three ways:
– electric mode only (e.g. in the pit-lane),
– internal combustion engine only,
– a combination of the two.In the course of a lap of Le Mans, for example, the system will recuperate energy for between 20 and 30 seconds. This energy can be used:
1) either to deliver extra power thanks to an additional boost of 60kW (80hp) for approximately 20 seconds per lap, either automatically when re-accelerating, or when the driver chooses to make use of it (‘push to pass’).
2) or to reduce fuel consumption for the equivalent level of performance
thanks to the mechanical energy recovered (between three and five per
cent).Michel Barge (Peugeot Sport, Director): “This hybrid 908 HDi FAP is in
perfect keeping with the overall mission of our endurance racing
programme which covers not only the challenge of competing, of course,
but also the fact that as a car manufacturer we can use motor sport as a
research and development tool for the Peugeot brand as a whole. After
innovating through the use of our HDi FAP technology in competition,
running a hybrid car in endurance racing would give Peugeot a chance to
gain extremely valuable experience that would benefit the development of production cars. Whether we use this technology or not in 2009 will
obviously depend on the details of the new regulations published by the
Automobile Club de l’Ouest.”
glo95 zegt
Bah en zo gaat de autosport naar de klote….
w0o0dy zegt
Ziet er wel geweldig uit in die kleurstelling. Stoer, modern…. a stone cold killer!
Bramzel zegt
Nee glo95, zo gaat autosport met zijn tijd mee. Als autosport niks doet en continu maar met ouderwetse motoren blijft rijden, dán gaat de autosport naar de klote.
vla zegt
:lol: Komen alle andere racers brullend voorbij, bolt deze uit op zijn motor om energie te winnen met een geluid à la ‘zzzzzzzzzzzzzzzziiiiii’… :mrgreen: Dit wordt een spectakel én een anticlimax!
VonStroke zegt
Foutje in de titel ;-)
-edit: check!-
Tiemen zegt
Ben benieuwd. :)
C6.R zegt
Oh ja, wat is de autosport wereld toch heerlijk groen bezig! Met bioethanol uit voedsel en nu dus ook KERS. Vond het vorig weekend in Spa-Francorchamps wel weer lekker ontnuchterend om te zien wat een armada aan trucks daar staat om het hele zooitje te vervoeren. Ook de file aan helicopters om VIPs te vervoeren, heeeel goed voor het milieu!
Allemaal PR BS!
Omar Pasha zegt
Mooi van boven
Armbijter zegt
Was Zytek hier ook al niet mee bezig?
Thom zegt
-edit: check!-
robbie zegt
@Armbijter, yep Zytek is er ook mee bezig.
Fortuna zegt
Wat is er nu hydride aan de wagen? De batterijen? NiMH?
q-oekje zegt
http://www.autobloggreen.com/photos/peugeot-908-hy/
Thom zegt
@ Fortuna
The system featured on this demonstrator comprises three key elements:
1) a 60kW gear-driven electric motor-generator which takes the place of the conventional starter motor,
2) batteries which permit recovered energy to be stored in 600 lithium-ion cells divided into 10 battery packs (six in the cockpit instead of the conventional battery and four on the left-hand side of the flat bottom).
3) an electronic power converter (located in the rear part of the front left wing) which controls the flow of energy between the batteries and the motor-generator.
(Staat in de tekst)
Solstice zegt
Pitcrew mag wel uitkijken: eerst horen ze de auto niet aankomen en dan als ze hem aanraken krijgen ze nog eens een opdonder ook! ;)
Frasker zegt
WTF dat ziet er egt goed uit…
timberleek zegt
straks krijgt elke auto een audiosysteem waar een motorgeluid uitkomt. anders hoor je alleen maar zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. van de elektromotoren.
Tommy zegt
Voorzien van een KERS? Nou wouw…. -.-
Volgens mij is een dikke dieselmoter nog altijd de beste keus, je weet ook niet hoe betrouwbaar zoiets is. Hoeveel weegt die ding trouwens? Meer denk aardig wat meer dan de standaard versie..
SW zegt
Is dit de voorbode van de 207 HY, de 308 HY enzovoort?
Een 308 HY met dieselhybride ben ik wel voor te vinden. Laat maar komen
arokh zegt
Tommy: betrouwbaarheid? daar gaat het niet om in de racerij. je rijdt op de puntjes vand e techniek om zo snel mogelijk te zijn. soms gaat het mis, soms gaat het goed, en kun je door kleine risicovolle aanpassingen toch winnen. of niet :-)
ik vind het geweldig wat ze er doen, er wordt een heleboel kennis opgedaan voor mijn gewone auto, die uiteindelijk een stuk betrouwbaarder is dan zo’n race-gedrocht
Een betere ontwerper zegt
Ik lus geen kers, mag ik er één zonder?
Gelukkig zit hier niet zo’n enorme lachbek op.
Luit Tinke zegt
@iedereen die zegt dat een elektromotor geen geluid maakt; De diesels waar mee geracet wordt zijn ook niet luidruchtig.
@topic; goed initiatief, met de tijd mee gaan.
Davidov zegt
Ziet er prachtig uit met die bliksem-print :)
Beetje Verward zegt
Altijd grappig om te zien hoe autoblog en zijn lezertjes in verwarring raken wanneer het hybride systeem door de echte technici gebruikt wordt bij een sportbolide. Zoals hier en laatst bij een M3.
Dan is het ineens iets anders dan wat bijvoorbeeld in de Prius wordt toegepast. Vraag me niet wat er dan precies anders is. In alle gevallen wordt een electro motor gebruikt voor extra power.
Ik zweer echt niet bij hybrides. Wat mij betreft verzinnen ze morgen weer wat anders. Ik heb alleen een hekel aan het verdraaien van de waarheid en soortgelijke ongein.
Frasker zegt
Laat maar komen, zelfs als ik er iets langer na ga kijken kan ik alleen maar op merken dat die luchtingangen voor de achterbanden korter moeten… Maar dat zal wel racen zijn…
Frasker zegt
Maar het is en blijft de standaard V12+ een electro motor…
epo zegt
Ben vast de enige die hier aan moest denken bij die neus?
Jeff zegt
Redactie,
In de jaren 90 heeft reeds een hybride auto meegestreden id 24h van Le Mans,nl een Panoz (variatie op de Batmobile) op dat moment zonder noemenswaardig resultaat overigens
rob205gti zegt
@arokh: bij Le Mans Series is betrouwbaarheid de sleutel tot de overwinning. Degene met de minste panne wint de race. Waar jij het over hebt geldt in “korte” races als F1 e.d. Endurace=anders.
moest ik even kwijt…
Vroegwakker zegt
Zodra hybrides aan deze races mee mogen doen, is het afgelopen met de oude automotoren. Hybride Rulez, totdat er uiteraard iets nog beters komt.
Timmie zegt
Diesel klinkt misschien vies, maar kijk maar naar de resultaten van peugeot en audi… Hiermee snoer ik critici meteen de mond. Waarom dan geen hybride…
herke zegt
bah!
horen al die toeschouwers straks net als een voorbij komende prius.
”iiiiiiiiimmmmmmmm GAY”
Bohica zegt
Volgens mij rijdt toyota in japan allang met een supra die gedeeltelijk hybride is.
Dus die stap zal niet zo heel groot zijn voor ze.