Ja ik weet het: ik heb al eens gevraagd om meer klassiekers die niet zo bekend zijn, en nu maak ik me zelf schuldig aan het schrijven over de MG B. Lekker inconsequent… Maar de B verdient zijn plekje tussen alle andere klassiekers, al was het alleen maar omdat het een veel geziene gast is bij alle klassiekerevenementen en races.
Tot de komst van de Mazda MX5 was het ook nog eens de meest gebouwde sportwagen ter wereld. Zoek je een klassieker waarin je niet krap zit en waardoor je niet per sé krap komt te zitten, die comfortabel rijdt, technisch eenvoudig is (makkelijk sleutelen!) en waarvan de onderdelenvoorziening vrijwel perfect is, dan is de B een goede keuze.
MG B Tourer
In 1958 begond MG’s hoofdingenieur Syd Enever met het ontwerpen van de MG B als vervanger voor de zeer populaire MG A. In tegenstelling tot de A zou de B geen apart chassis meer krijgen, maar een zelfdragende carrosserie. Software om uit te rekenen hoe sterk bepaalde carrosseriedelen moesten zijn had men toen nog niet. Uit voorzorg werd daarom alles ‘sterk genoeg’ uitgevoerd. Als gevolg daarvan is de B relatief zwaar (920 kg), maar inderdaad erg stevig.
De onafhankelijke voorwielophanging aan z’n eigen subframe en de achteras met bladveren werden van de A overgenomen en waar nodig aangepast. Als schokdempers werden de zogenaamde Armstrong schokdempers gebruikt. Deze schokdempers werken met een hefboom waar twee zuigertjes aan bevestigd zijn. Door weerstand in een ventiel vertragen deze de beweging van de arm. In splinternieuwe staat werkt dit wel aardig, maar ik weet uit eigen ervaring dat een set telescopische Koni’s wonderen doet voor de wegligging!
De motor van de MG A werd vergroot tot 1798 cc, waardoor een gezonde 95 pk beschikbaar kwam. Bij de eerste B’s was de krukas slechts drie maal gelagerd. Onder de kenners gelden deze motoren als de pittigere, maar de in 1964 geïntroduceerde vijfmaal gelagerde motor was iets betrouwbaarder. Het vermogen bleef overigens gelijk.
De carrosserie is vrij sober gelijnd en minder ‘wulps’ dan bij de A het geval is. Dat maakt de B in de ogen van sommigen wat saai. De in rudimentaire vinnen gemonteerde achterlichten veranderen daar weinig aan. Als een van de eerste auto’s was de B uitgevoerd met kreukelzones die de inzittenden tot een aanrijding van bijna 50 km/u moesten beschermen. Veel B’s zijn niet uitgevoerd met gordels (was tijdens de eerste productiejaren nog niet verplicht), dus ik zou het er niet op aan willen laten komen.
MG B GT
Drie jaar na de introductie van de Tourer verscheen de GT. Deze gesloten versie werd ook wel ‘poor man’s Aston Martin’ genoemd. Wie deze auto ooit in zilvergrijs met verchroomde spaakwielen heeft gezien, begrijpt wel waarom. De fraaie lijnen had de GT deels ook te danken aan de bemoeienis van de grootmeester in carrosserievormen: Pininfarina, die tevens het prototype bouwde.
MG C / C GT
In 1967 bracht MG ook een cabrio en coupé met zes-in-lijn op de markt. Deze ‘MGC’ gedoopte variant was bedoeld als opvolger van de Austin Healey. Die iconische status heeft de C echter nooit kunnen bereiken. Dit was deels te wijden aan de autojournalisten, die destijds de handling van de auto bekritiseerden. Het zwaardere motorblok en de voorvering door middel van torsiestaven beïnvloedden het rijgedrag in negatieve zin. Dit is tegenwoordig echter prima op te lossen door een goede bandenkeuze en andere afstelling van het onderstel. Al na twee jaar trok BMC (British Motor Company) de stekker uit de productie van dit model.
MG B GT V8
Voor de GT werd in 1973 de Rover V8 aan het motorenpalet toegevoegd. De MG B GT werd daarmee MG B GT V8. Volgens mij een van de bizarste maar ook coolste typeaanduidingen ooit! Nog een bizar feitje: de V8 was zo’n 27 kilo lichter dan het gietijzeren 4 cilinder blok! Vooral in de uitvoering met chroombumpers zijn ze relatief zeldzaam, maar op ebay.co.uk zijn ze nog regelmatig te vinden en niet eens schrikbarend duur. Het stuurtje zit dan meestal wel aan de verkeerde kant, maar de motor compenseert dat ongemak met een heerlijke roffel!
MG bracht de V8 nooit als roadster uit, maar een ombouw is relatief eenvoudig, helemaal wanneer een ‘rubber bumper’ als basis genomen wordt. Deze heeft namelijk een ander schutbord, dat meer ruimte aan de motor en de transmissie biedt.
Amerikaanse eisen
Over rubberbumpers gesproken… Deze loeizware zwarte jongens werden gemonteerd om te kunnen voldoen aan de Amerikaanse botsproeven. De koplampen zaten volgens de overzeese vrienden ook te laag. Dit werd opgelost door de auto ongeveer 25 mm hoger op de wielen te zetten. Niet echt bevorderlijk voor het weggedrag… Om het gewenste oppervlak van de voorruit te kunnen wissen werden drie in plaats van twee ruitewissers geplaatst en om de inzittenden een rudimentaire vorm van veiligheid te bieden werd het dashboard van (iets) zachter materiaal gemaakt. Als vlieg in de soep werden ook nog de uitlaatgassen onder de loep genomen en de te nemen maatregelen deden het vermogen van de motor geen goed.
Lang leven
Al met al is de MGB in al zijn vormen 18(!) jaar in productie geweest. In de vorm van de RV8 keerde hij in 1992 nog even terug. De carrosserie van de RV8 baseerde op die van de B, maar alle panelen -afgezien van deuren en kofferdeksel- zijn uniek en niet uitwisselbaar. Ook de voorwielophanging en de voorremmen werden aangepast. De achteras en de bladveren werden gewoon overgenomen van de B, waarbij de achteras wel van een sperdifferentieel werd voorzien. De motor was de heerlijke V8 die we kennen uit de GT V8.
Ideale klassieker
Door de grote aantallen die geproduceerd zijn, is de onderdelenvoorziening perfect te noemen. Ook de onderdelenprijzen zijn in de meeste gevallen zeer prettig. Het rijgedrag is anders dan een moderne auto, maar je komt met een MGB nog erg goed mee in het huidige verkeer. Sterker nog: wanneer een B is voorzien van een setje Koni’s, rij je sommige auto’s het snot nog voor de ogen. Een echte klassieker dus, die z’n plek in de automobielgeschiedenis dubbel en dwars verdient heeft.
Met dank aan klassiekerrally voor de bijdrage!
dekster zegt
Ik dacht dat er ook een Belgische Coachbuild is geweest op basis van de MG-B
dekster zegt
Dit is dus een Belgische MG-B.
De Coune MGB Berlinette uit 1963.
ZwerverRoodbaard zegt
De MG B GT en Tourer zijn toch wel de mooiste van het stel :)
Leuke bijdrage was dit weer!
dekster zegt
Linkjes met meer uitleg:
http://www.oldtimersweb.be/jansartikelen/mgb-jacques-coune.htm
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=25285
Klassiekerrally zegt
@ dekster: klopt. Een prachtige GT, die eigenlijk om zeep geholpen werd doordat MG met de B GT kwam. Naar verluid is er gekeken naar de mogelijkheid de door Coune gecreëerde Berlinetta in grote aantallen te produceren. Doordat er met name aan de achterzijde erg veel plaatwerk met de hand gefabriceerd was, viel deze optie af. Ook het feit dat men de vormgeving te Italiaans vond, schijnt een rol gespeeld te hebben.
Dat maakt het feit dat Pininfarina de B GT tekende des te frappanter…
dekster zegt
Is het ook niet zo dat Coune’s Berlinetta met overgewicht kampte?
Klassiekerrally zegt
Dat zou bij met name de eerste exemplaren het geval geweest kunnen zijn: die waren in plaatstaal uitgevoerd. Bij de overige exemplaren werd met glasvezel versterkt kunststof toegepast.
Wilbert zegt
Ik ben zelf in het bezit geweest van een BGT. Ik denk er nog steeds met veel weemoed aan terug.
Michiel_vd_Brink zegt
Zie hier de Coune MGB Berlinette: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=25285
Michiel_vd_Brink zegt
En nog twee varianten…
Een MGB Hardtop met Coune neus:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=27156
En een one-off Targa, genaamd Gemini Spyder:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=27182
Dink zegt
Goeie tepels die dame!
Ik mag niet achterblijven en drop hierbij wat mooie MGB-plaatjes:
Een mooie B is niet lelijk!
De 1.8 is goed tunebaar en lapt met 175 pk SpaF zomaar in 3:20.
Ze klinken ook lekker en in raceoutfit zien ze er ineens minder lief uit.
Klassiekerrally zegt
De Sebring -gemaakt voor de racerij- ziet er ook wel imposant uit. Onder de kap schuilt de zes-in-lijn:
Klassiekerrally zegt
Deze kitcar daarentegen… ach, oordeel zelf:
Michiel_vd_Brink zegt
En nog een leuk racertje:
Klassiekerrally zegt
Vliegen happen (tenzij je je vizier dicht houdt) ;)
Ik ga proberen deze winter de B weer klaar te krijgen. Je moet een keer mee, Albert!
Ziet er misschien lief uit, maar kan onverwacht stevig rijden :twisted:
wouter zegt
Mijn oom heeft een MG B cabrio uit 1968. Zwarte leren stoelen erin en beige lak. Motor is onlangs gereviseert en gelijk aangepast om op ongelood te kunnen rijden, want dat konden die motoren niet! Zelf ook even mogen rijden en dat is pas het echte rijden. Geen elektronische hulp en een mooi geroffel van de 4 cilinder motor. Tot nu toe alleen positieve reacties van voorbijgangers gehad dus de auto wordt zeer gewaardeert. Met een prijs van rond de 8500 euro voor de auto in perfecte staat, vind ik dat niet veel voor een stuk autohistorie!
Michiel_vd_Brink zegt
Die kitcar! OMG! Met koplampen van een Suzuki Swift/Geo Metro!
Klassiekerrally zegt
@ Michiel: tja, Britten he… Ze maken juweeltjes, maar ook bagger… Wel erg leuk dat het daar blijkbaar gewoon kan. Ik hou wel van die cultuur. In elk geval zijn er altijd weer een paar gekken, euh, enthousiastelingen die het proberen.
vla zegt
Bijna vergeten: toen ik naar school reed (vrijdag ofzo) kwamen ineens 4 MG Beetjes en 2 MG TF’s langsrijden!! Ik greep helaas te laat naar mijn gsm, heb dan maar genoten van het geheel. :)
@ Klassiekerrally
Heb jij een MG B? New to me!
Klassiekerrally zegt
@ de vlaeminck: Ik had er een. Was m’n derde auto, na twee Kevers bezeten te hebben. M’n vader heeft ‘m van me overgenomen. Is dus gelukkig nog wel in de familie. Ik doe het onderhoud. Wanneer ik tijd heb, tenminste… Staat nu al te lang stil omdat er laswerk verricht moet worden. Niks ernstigs, maar het moet wel ‘even’ gebeuren.
vla zegt
@ Klassiekerrally
Onderstel of koets? En hoe toevallig: ik las net OKM en ik zag ook van die typische roadsters (Triumph, MG enzo) en dacht: wat als ik dat als eerste auto koop? En nu kun jij dat beantwoorden! Het was dan mss je derde, maar toch: valt dat mee? Goedkoop is het igg wel!
Klassiekerrally zegt
Kleine roestschades aan de carrosserie.
Als eerste klassieker is een B een goede keuze. Maar zoals bij veel dingen geldt ook hier: goedkoop is duurkoop. Laat me maar weten wanneer je er aan toe bent, ik heb nu goede adressen die mij achteraf veel geld hadden kunnen besparen. (ik had pech…)
vla zegt
@ Klassiekerrally
Wow, bedankt! Dit soort roadsters staan zowieso hoog aangeschreven op mijn reeële verlanglijst, dus is het erg fijn om zo’n contact als jij te hebben! :D
Dink zegt
Ik ga zeker mee, ik hou wel van open rijden in de winter.
Klassiekerrally zegt
Dat wordt wel lente voor ‘ie weer klaar is… Gelukkig (?) zijn er na Spa Six Hours geen evenementen meer die ik ga bezoeken, dus die tijd hou ik theoretisch over voor de B :)
Rick dos zegt
Mijn vader heeft in een ver verleden een MG TF 1500 gehad.
Tot op de dag van vandaag heeft hij het nog steeds over die auto. Nostalgie, prachtig!
Dink zegt
De B gaat dus mee op de Dutch Spring Run 2009?
Ik doe trouwens alleen een toerrit: die was in editie 1 al uber-succesvol!
Misschien wel met een slapie van zaterdag op zondag . . . bedenk ik me nu.
binkie zegt
Ahw, geweldig! topic over mijn eerste, en nog altijd leukste autootje :)
Ik mis m’n ouwe doorgeroeste knalrode BGT nog dagelijks..
Noof zegt
Ik heb de mijne in de verkoop. Kan er na 3 knie-operaties i.c.m. de brede tunnel niet meer pijnvrij in rijden. Balen!
Iemand die toe is aan wind in z’n haren?
Edwin zegt
Grappig, vooral de foto van de bgt op het vliegveld… Vriend van me heeft zelfde uitvoering : http://www.tiben.org/data/adverts/mg_b_gt_1966/mg_b_gt_1966.asp
nog belangstelling ??
Klassiekerrally zegt
@ Edwin: wanneer ik ’t geld zo in m’n portemonnee zou hebben, zou ik sterk in verleiding gebracht worden… Het moet er ooit van komen vrees ik. Maar dan toch liever de V8…
Laurens zegt
Dit is mijn garage:
http://www.mgworkshop.nl . Leuke site!
Zijn erg behulpzaam. Als je er een koopt, eerst flink wat auto’s bekijken, er zit wel eens wat kaf onder het koren.
Tomiseentijger zegt
@ dekster, zie ik ind e foto’s het achterkantje van de 8C competitione terug?
leuk stukje, leuke auto ook:)
Edwin zegt
@klassiekerrally,
Tja blijven leuke auto’s ! Mijn vriendin en ik hebben een aantal jaren een BGT in de combi Creme(ext) / Rood (int) gehad, zijn prima auto’s en kunnen goed meekomen in het dagelijks verkeer. kenlowe wel aan te raden voor de files…
ik heb zelf de Triumph tegenhanger: de GT6
Misschien een auto die wel voldoet aan relatief onbekend ?
Klassiekerrally zegt
@ Edwin: die had ik bijna gekocht in plaats van de B! Twee liter zes-in-lijn onder de kap, fraaie lijn. Vind het nog steeds een zeer aantrekkelijke auto. Maar ik wilde een cabrio :) (gay he? rot toch op man! heb m’n vrouw in de B leren kennen!)
Gionni zegt
Inderdaad een erg mooie auto. Wat mij echter opvalt is dat er met geen woord gerept wordt over de vermeende twijfelachtige bouwkwaliteit? Hadden laatst een studentenrally waarin ook een aantal B-tjes meereden, en de berijders hiervan wisten wel te melden dat papa (de eigenaar dus ;-)) nogal eens langs de weg had gestaan. Iedere tussenstop olie bijvullen gebeurde ook meer dan regelmatig. Iemand?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Gionni: welkom in de wereld van de klassiekers. ;) Regelmatig olie bijvullen is vaak wel het minste waar menig oldtimerrijder zich druk om maakt.
Laurens zegt
@Gionni
Niemand heeft het over bouwkwaliteit => daarmee zit het wel goed!
Ik denk dat ze voor hun tijd wel goed in elkaar geschroeft zijn. Engelse auto’s hebben wel een reputatie dat ze wat olie lekken, misschien komt dat omdat er relatief veel auto’s uit dat land overgebleven zijn, want alle oude auto’s lekken.
Betrouwbaarheid is ook uitstekend, soms stopt de electrische benzinepomp ermee, dit alleen bij auto’s waar nooit mee gereden wordt. Een tik erop helpt meestal wel, als je tenminste weet waar het ding zit. ANWB krijgt ze in ieder geval altijd weer aan de praat.
Ken drie Delftse studenten met een BGT, hoor ze nooit over betrouwbaarheid, misschien omdat ze wat “handiger” zijn dan gemiddeld?
Zelf heb ik een CGT, ook probleemloos.
Gionni zegt
@ Michiel van den Brink: Haha, dank voor je welkom… Heb echter vorige maand m’n Volvo Amazon verkocht, dus ik weet er ondertussen wel het een en ander van ;). Moet overigens wel toegeven dat ik ook het onderhoud daarvan heb onderschat, wat een van de redenen van verkoop vormde. Als student heb je het namelijk niet altijd even breed natuurlijk… ;). Die Amazon gebruikte overigens bijna geen olie, heb in een jaar tijd bijna geen olie hoeven bij te vullen. Vandaar mijn verbazing dat al deze B-tjes om de 80 km weer een slok olie nodig hadden…
Laurens zegt
@Gionni
Hou eens op over dat olieverbruik, die B-tjes waar jij het over hebt zijn duidelijk extreme schijthuizen! 1 liter per 80 km, sommige diesels halen dat al bijna.
Ik heb mijn C heen en weer naar Classic Lemans gereden, en geen olie verbruikt.
Wat je bij MG’s wel ziet, is dat omdat het relatief betaalbare auto’s zijn, ze wat sneller gekocht worden door mensen die geen geld hebben om fatsoenlijk onderhoud te doen.
Terwijl het niet eens zo duur is, een ruil gereviseerde motor kost zo’n 1800 Euro, uit en inbouwen 8 uur werk. Maar ja, voor misschien 500 km per jaar autorijden?
Sorry, ik ben een beetje een MG liefhebber, misschien daarom wat feller in deze reactie!
Klassiekerrally zegt
Ik heb vele duizenden probleemloze kilometers in de B gereden. De auto is eigenlijk heel degelijk gebouwd, zeker wanneer je bedenkt dat het concept al 46 jaar oud is.
Zoals Laurens al aangeeft is een goede basis en goed onderhoud natuurlijk wel een voorwaarde. Dit geldt echter niet alleen voor klassiekers…
Wat betreft het olie lekken: dat hoeft ‘ie helemaal niet te doen. Die van ons is kurkdroog. En de mensen die dan roepen “Als ‘ie niet lekt, zit er geen olie meer in!” hebben in dit geval dus ongelijk :)
Gionni zegt
@ Allen: dank! Het verbaasde mij gewoon dat niemand het erover gehad had. Weet nu ook waarom.
Het blijven trouwens gewoon erg mooie auto’s. Misschien in de toekomst?
Laurens zegt
@Gionni: ok. GT’tjes hoeven niet veel te kosten. Met een beetje zoeken heb je er al een voor zo’n 4000 Euro. Hoeft dan zelfs geen olie te verbruiken! Qua kosten vergelijkbaar met een Amazone denk ik….
Edwin zegt
@Gionni:
ik heb in mijn vorige posts al een B GT van een vriend lopen ‘pluggen’… Voorbeeld van een mooie GT van het eerste (mooiste) type die prima is onderhouden en ook dagelijks gebruikt wordt !
Wie weet is die toekomst wat dichterbij ;)
Edwin zegt
@ klassiekerrally,
Ik ken een GT6 die is voorzien van een spitfirebody (maar wel met GT dash en interieur) en uitgevoerd is met een TR6 2.5 liter blok.
best of 3 worlds zeg maar ;)
Klassiekerrally zegt
Van zo’n conversie heb ik wel eens gehoord. Vind het toch wel een beetje jammer van de GT6 carrosserie. Die is in mijn ogen aparter dan een ‘gewone’ (met alle respect) Spitfire…
Edwin zegt
och, als je het netjes doet :
maar ben wel eens dat ik de GT uitvoeringen mooier vind !
maar inderdaad
Laurens zegt
Prachtig duo! GT6 is toch een dichte auto?
Die BGT, is de kleur Sandy Beige? Heeft die van mij ook namelijk, met rood interieur, ik vind het prachtig. En de stalen wieldoppen, geweldig. Dat heb ik dan weer niet!
Klassiekerrally zegt
@ Edwin: maar dat is dan ook de mooiste Spitfire, de Mk1…
Edwin zegt
@laurens
GT6 is dichte auto, zie mijn eerdere posts met blauwe gt. Deze is voorzien van spitfire body.
Kleur klopt ! Mijn vriendin en ik hebben een tijdje deze BGT als dagelijkse auto gereden.
Ook de kleur van het interieur was (patina ;) ) Rood.
We hebben de auto destijds uit de UK gehaald onder het motto ” goed rijdende auto” . Vrijdag met enkele reis naar London gevlogen, en het idee was om dan zaterdag london zelf in te duiken en zondag naar huis te tuffen via dover-calais. Uiteindelijk heb ik vrijdag en zaterdag onder de auto geleden om de hele remmerij te reviseren en zat mijn vriendin in een garage bij een kacheltje te kleumen…
Na thuiskomst flink aangepakt en technisch in orde gemaakt. Met grote smile naar het werk !
Foto is overigens gemaakt aan de Oostzee, even een weekendje toeren..
@ klassiekerrally: weet niet meer exact of het een mk1 of 2 was. qua body maakt dat niet zoveel uit. de neus was anders, maar hier zit toch de voorkant van de GT6 er op.
MGB-Onderdelen zegt
Geen probleem om over de MGB te schrijven lijkt me, een prima onderwerp lijkt me. Zelf al een aantal MGB GT’s “versleten” en verveeld nogsteeds niet.
Mocht iemand onderdelen nodig hebben voor de MGB ( GT & Roadster of eventueel MG Midget/Sprite), dan kan deze site handig zijn:
http://www.MGB-Onderdelen.nl
Groet!
r v duijvenbode zegt
jongens ken deze probleemen allemaal niet mijn b is 40 jaar
en ik rij bijna dagelijks met de b
olie verbruik 0
wel benzine maar hoort bij de auto
als je hem start ga je toch glimlagen wat een lekker geluid