Hoe zou het toch komen dat je tegenwoordig bij het woordje melkkoe niet meer aan boeren denkt, maar aan auto’s? Het zal toch niets te maken hebben met het feit dat onze overheid gaten in de begroting dicht, door heel eenvoudig steeds weer meer geld uit de zakken van de de automobilisten te kloppen? Nu het volgende week dinsdag weer Prinsjesdag is, houden veel leaserijders hun hart vast.
Ieder jaar op Prinsjesdag -de derde dinsdag in september- maakt de regering haar plannen voor het komende jaar bekend. Uit onderzoek van autoverhuurbedrijf Avis blijkt dat 67% van de leaserijders slecht nieuws verwacht over bijtelling. Een kwart van de ondervraagden houdt rekening met een hoger percentage voor de bijtelling, terwijl 7 procent vreest dat er aan het aantal toegestane privékilometers zal worden gesleuteld. 37 procent verwacht simpelweg slecht nieuws, zonder aan te kunnen geven hoe dat er dan uit zal zien.
Zo’n 83 procent van de leaserijders, gebruiken de leaseauto ook privé en hebben daarom te maken met bijtelling. Een derde van die groep verwacht maakt zich dan ook daadwerkelijk zrogen over de extra lasten van de bijtelling.
En toch, zo blijkt iedere keer maar weer, neemt 77 procent van de leaserijders nog geen stappen om de bijtelling te voorkomen of te verminderen. Opties als kleiner rijden of in een hybride auto vallen vooralsnog niet in de smaak.
Thom Doorenbosch, woordvoerder van Avis Autoverhuur:
De leaseauto blijkt hiermee heiliger dan een privéauto. Een leaserijder die ook een privéauto heeft, kiest in zijn vrije tijd in 62% van de gevallen toch voor de auto van de zaak. Je kunt je dan afvragen of het voor die groep wel echt nodig is om een privéauto voor de deur te hebben staan.
De weinig optimistische verwachtingen hebben desondanks vooral effect op privé-huishoudens. De privéauto wordt door slechts 13% geslachtofferd. De extra lasten van de bijtelling betekenen vooral weinig goeds voor de spaarrekeningen en vrijetijdsbestedingen van de leaserijders. 45% van de ondervraagden geeft aan dat ze minder gaan sparen door de bijtelling. Verder schuift 18% de vakantieplannen op de lange baan en zegt 11% het lidmaatschap van een vereniging op.
Voor mij was het opmerkelijk dat 5% van de ondervraagden toegeeft dat ze smokkelen met de kilometerregistratie om onder de bijtelling uit te komen. Een onnodig risico! Ik vraag me daarom af of leaserijders voor de privékilometers wel alle alternatieven voor ogen hebben. Als hier in het onderzoek naar wordt gevraagd, komt 42% weinig origineel op de proppen met de eveneens dure oplossing van een privéauto. Een derde van de ondervraagden komt met het minder comfortabele alternatief om met het openbaar vervoer te reizen. Autohuur wordt bijna vergeten. Daarom lanceren we binnenkort een speciaal pakket voor leaserijders. Ons alternatief voor de privékilometers kan zelfs een maandsalaris opleveren!
Natuurlijk een beetje gekleurde berichtgeving, want AVIS baseert zijn uitspraken op een eigen onderzoek en als ik het samenvat, staat er zoiets als: “De lasten voor leaserijders zouden na dinsdag alleen maar groter kunnen worden, maar wij zijn met onze huurauto’s de vaak vergeten redders in nood”. Uitstekende reclame toch?
Ik verwacht ook niet dat het plaatje voor de leaserijders er ooit gunstiger uit zal zien, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen en nog heel even aanstaande dinsdag afwachten.
TBK zegt
Lang leve Belgïe. Zoveel km’s als ik wil (afgelopen 4 maand 25.000km gereden) en kost me geen knijt extra. Wel lullig voor jullie Nederlanders natuurlijk. M’n medeleven.
Witte zegt
Tussen NL en B hangt dan ook een groot gordijn die de CO2 uitstoot van B tegenhoud zodat het milieu hier gespaard blijft…hihi..(dat is nog eens een goeie mop). PS nu is het nog 62% dat de leaseauto gebruikt…maar dat wordt snel minder (leasecontracten lopen eens in de 4 jaar af) en veel mensen om mij heen nemen er een gammele stinkende en walmende oude auto voor in de plaats…maar goed…zo luxe leasebak staat natuurlijk wel chique voor de deur. Oh en omdat men minder gaat rijden zijn de uitgaven ook minder…en dat is weer goed voor de files..ik bedoel economie..tja..en wie moet die gedorven inkomsten (accijnzen, pretparken etc) gaan betalen…pfff….
Dude zegt
Eerste zin van Thom: “privéaut” -> privéauto?
W!d zegt
Ik verwacht de 20% regeling.. en dus een groter aantal leaserijders die een lagere bjitelling krijgen
Timmah zegt
Ze mogen er hier in België ook wat aan doen. Ik was onlangs bij klanten , een koppel jonge veertigers (man en vrouw)die beide op hetzelfde bedrijf werken en elk hun bedrijfswagen hebben + nog een privé wagen.
En elk rijden ze dagelijks van en naar hun werk in hun eigen wagen , wat in mijn ogen niet echt kan in deze tijden.
In zo een geval zou het bedrijf hen moeten verplichten van 1 wagen te gebruiken.
Frank deH zegt
Baggerding zo’n gouden Spyker. Altijd van die koude kak die met zo’n ding rijden.
René zegt
Het komt uit de lengte of de breedte is het gezegde.
Volgens mij moet het hier in Nederland zowel uit de lengte en breedte komen.
Offtopic, een ook de zorgpremie weer omhoog.
We gaan weer mooie jaren tegemoet :(
JP zegt
Hoeveel procent bijtelling moet je eigenlijk betalen voor z’on gouden koets?
Zoepie zegt
De Belgische regering denkt eraan om de aftrek van het bedrijf voor bedrijfswagens te halveren, eens zien wie er dan nog een bedrijfswagen krijgt in België
jinxed zegt
Ach, niet zeuren, leasen blijft een spotgoedkope manier van autorijden, 325 Euro All-in per maand voor een auto van 30.000 Euro is toch geen geld. Nooit geen onverwachte uitgaven, geen investering van kapitaal, de mensen die klagen over de kosten van een lease auto, zijn de mensen die nooit een prive auto hebben gereden.
Majinstar zegt
Pak al die lease rijders maar lekker aan. Zij zijn de grootste milieu vervuilers van Nederland.
jinxed zegt
@Majinstar,
Zou dat niet de industrie zijn? Er zal toch ook wel een reden zijn dat ze zoveel kilometers maken?
Citrofiel zegt
“maakt zich dan ook daadwerkelijk zrogen” :arrow: zorgen
Het is wel waar dat ze nu de verhoging van de BTW niet door gaat, ze een extra gat te dichten hebben. Er zou een 20%-regeling aankomen voor de leasers, maar die zouden ze best eens op zijn minst kunnen gaan uitstellen…
kadett rijdt beter zegt
O gut o gut hoor,
Alsof lease-rijders het zo slecht hebben.. .
Dit is net zoiets als het voorstel van McCain om de belastingen voor de rijken opnieuw te verlagen…
Of zoiets als beweren dat je honger hebt in plaats van trek: Sinds wanneer leven wij in Afrika?
Wat mij betreft kan de lease bijtelling naar 50%!
Dan gaan werkgevers en werknemers vanzelf nadenken over
1)openbaar vervoer, (mits fatsoenlijk)
2)thuiswerken, (mits mogelijk in organisatie)
3)indien mogelijk dichter bij huis werken
4)enz, enz.
Ik begrijp het wel jongetjes:
Kleine pik, grote lease-auto
Ik bedoel: het blijft natuurlijk een status-symbool, zo’n leasebak,
Maar hou alsjeblieft op met dat decadente gezeur over die zogenaamde hoge bijtelling!
p.s. ik heb een lease-bak geweigerd omdat ik het asociaal vind om van utrecht naar amsterdam bijlmer iedere dag op en neer ‘lucht te verplaatsten’ via de a2!
Kom maar op met die reacties!
Majinstar zegt
@t Jinxed:
Een buurman van mij heeft een 5 serie als leasebak en wat doet hij. Hij gaat met de fiets naar zijn werk, zodat hij zijn prive kilometers kan opsparen om volgend jaar naar Zuid-Frankrijk te kunnen rijden. Niet dat ik hem dat niet gun. Mijn oom rijdt een A6 v/d zaak en gaat met de trein naar zijn werk. Zo zie je maar hoeveel kilometers ze per jaar daadwerkelijk maken.
Mensen die een auto leasen kunnen geen auto betalen. Hoe raar moet het zijn om in een auto te rijden wat niet van jou is ???
Majinstar zegt
Lease rijders zijn net taxichauffeurs. Rijden dikke bakken en denken dat dat hun auto is. Toppunt van humor.
lincoln zegt
dus je baas heeft een auto over .. en jij mag er in rijden ..
toch te achterlijk voor woorden dat daar uberhaupt over betaald moet worden ..
1% is al teveel .. 1 cent is al oplichterij ..
begrijp niet dat belastingbetalers daar aan meewerken ..
wimbers zegt
ik heb mijn lease-auto geweigerd omdat ik in een klasse val die ik niet wil hebben als ik de bijtelling bekijk. (begint bij 35000 en loopt door tot 50000)
ik heb nu een groot deel van de leasevergoeding bij mijn salaris bedongenop voorwaarde dat ik mijn eigen vervoer regel en geen reiskostenvergoeding krijg.
voor mij een enorm verschil in salaris, en voor die paar kilometer die ik zakelijk rijdt een super compensatie. als ik om mij heen kijk bij collegae die wel leasen maar niet zakelijk rijden vraag ik me af waarom ons bedrijf zo´n policy heeft.
als bedrijf is het veel voordeliger om gewoon een aantal auto´s te leasen en ter beschikking te stellen aan medewerkers.
ik rijdt nu sinds kort een 5 jaar oude geimporteerde audi s4 station voor minder geld dan ik voor mijn lease-auto kwijt zou zijn (lpg-niet schelden)
Witte zegt
precies…bijtelling naar 50%..en plots hebben we allemaal een grote pik!!
Oh, en natuurlijk is dan het openbaar vervoer een goed alternatief..en thuiswerken is ook een oplossing..zeker als je niet thuis maar bij een klant moet zijn..en de overheid stimuleert idd dichter bij werk gaan wonen..echter bij bepaalde salarissen horen bepaalde huizen ( en auto’s A6/5 serie etc) dat noemen we levensstandaard. Om iemand met een huis van 500K dichter naar zijn werk te verhuizen komt meer kijken dan E 5000 subsidie…maar goed..zo te lezen hebben we hier vooral met fiets koeriers en pizza bezorgers van doen die over de auto van de buurman lullen. Gatver..wat hollands! Jaloezie!! En ja..leasen is nog altijd goedkoper dan prive rijden…en veel milieu vriendelijker..maar dat telt natuurlijk even niet mee…
Wize zegt
@majinstar
ik moet kotsen van jouw reacties. Onderbouw ze of reageer gewoon niet.
@kadet rijdt beter
Ik hoop dat je vrouw inmiddels de financien doet in huis, want als jij een leasebak weigerde terwijl het maandelijks goedkoper is dan een eigen wagen doe je toch iets niet helemaal goed.
(Ow, en kom nu niet aan met een smoes dat je opeltje goedkoper is dan je leasebak. Je kan ook in een Punto naar de zaak)
Wize zegt
@Witte
100% mee eens.
kadett rijdt beter zegt
@Witte
Jij laat je wel kennen zeg!
Bovendien lees je niet nauwkeurig:
1)openbaar vervoer, (MITS FATSOENLIJK )
2)thuiswerken, (MITS MOGELIJK IN ORGANISATIE)
Of moet ik een nog groter lettertype gebruiken?
Ook wel slim als je iets roept: eerst even nadenken!
Hoe kan ik nu jaloers zijn op iemand die een leasebak heeft als ik er zelf een GEWEIGERD HEB!
Ben ik DUIDELIJK genoeg?
smokin zegt
Ik heb 5 jaar geleden al gekozen voor een privé auto in plaats van een lease auto. De kosten van een leaseauto zijn helemaal niet kinderachtig, naast de belastingdienst moeten de meesten (ik destijds in ieder geval wel) een eigen bijdrage betalen aan je werkgever. Daarnaast wordt je in je keuze zwaar beperkt.
Dus verplicht Octavia rijden voor 800 euro per maand, terwijl de auto die je eigenlijk had willen hebben 900 euro kost.
Marco zegt
Leuk dat ze zeggen dat 77% niet wil overstappen naar lagere bijtelling, maar ze vergeten te zeggen dat er leasemij’s zijn die dit niet toestaan.
Zo zit ik dus ook aan m’n dure auto vast :(
AudiSport.be zegt
@Timmah: Tenzij ze alletwee veel op de baan moeten…
In afwachting van een nieuwe zegt
Wel leuk al dat gezeik op die leaserijders… maar iedereen die de lease auto niet meer neemt, kiest voor een (over het algemeen) meer vervuilende auto privé… mjah, wie wordt er nu echt beter van?
En over de 14% categorie, of ik mag er niet in rijden (geen diesel) of ik wil er niet in rijden… de smart diesel heb ik 2x als vervangend vervoer gehad, no way dat ik daar 35 tot 50.000 per jaar in ga rijden. Verder dus geen enkele stimulans om een schone(re) auto uit A, B of C-categorie te gaan rijden, het levert toch geen klap op.
René zegt
@Kadett rijdt beter: je hebt de volgorde verkeerd en je bent er één vergeten:
1)privé een hele dikke vette V8 kopen (550 g/km) uit 1968 waar ik ieder dag mee naar Amsterdam rij (want dat maakt niets uit voor het milieu toch?)
2)thuiswerken, (mits mogelijk in organisatie)
3)indien mogelijk dichter bij huis werken
4)openbaar vervoer, (mits fatsoenlijk)
En idd, ik heb een hele kleine. Toch kijkt de gemiddelde vrouw wel naar mij in mijn dikke auto. Dat kleine lulletje ziet ze toch niet……
René zegt
He, mijn slotzin is weggevallen (net als de site overigens). Daarom nogmaals de laatste alinea:
En idd, ik heb een hele kleine. Toch kijk de gemiddelde vrouw wel naar mij in mijn dikke auto. Dat kleine lulletje ziet ze toch niet…… Vrouwen die jou in je natte stinkende jas in de trein of bus tegenkomen zullen zo ver mogelijk bij de stank wegblijven…. Laat mij dus maar een klein lulletje hebben maar wel heel veel plezier!
R18A1 zegt
@Kadett rijdt beter: ik hoor je hier nooit tenzij het over leaseauto’s gaat. Afgunst?
Majinstar zegt
@t Wize: Aha je bent een lease rijdertje. Tja de realiteit is nou eenmaal hard voor de standaard lease rijder. Over onderbouwen van reacties gesproken. Leg het maar vast op een filmpje als je toch gaat ( kosten ).
Witte zegt
@kadett rijdt beter: je kan het nog groter schrijven, schreeuwen wat dan ook..maar los je er ook wat mee op of blijf je gewoon maar uit je nek lullen? ( als, mits, eventueel, maar, misschien……)
Overigens ben ik trots op je dat je je auto gewijgerd hebt..in jou geval is het idd alleen maar lucht verplaatsing en kan het klaarblijkelijk….dat zouden meer mensen moeten doen; goed voor het milieu en de files!
@majinstar: lease rijdertje? standaard lease rijder….?? Onderbouw dat eens…bestaan daarin verschillen…of werk je voor de overheid en ga je ons op prinsjesdag verrassen?
Overigens..wat weten jullie toch veel!!
René zegt
@Majinstar: leg even uit, nieuwe term voor mij: de standaard lease rijder. Je bedoelt misschien die mensen die een auto rijden waar jij alleen van kunt dromen? En hoe kom je er bij dat mensen die een leaseauto rijden niet zelf een auto kunnen betalen? Verdienen die minder dan mensen zonder leaseauto? Mensen die een leaseauto mogen rijden kunnen ook kiezen om privé een auto aan te schaffen. Dan krijgen ze er vaak nog salaris bij plus een km vergoeding. Ik snap er geen pepernoot van dus leg eens uit.
Majinstar zegt
@t Witte:
De standaard lease rijder staat voor de rijder die altijd least en geen andere opties tot zijn beschikking heeft, dan alleen het openbare vervoer.
@t Rene:
Of je een 3 serie van 599 per maand haalt of een porsche 911 van 1199 per maand haalt. Het zijn allemaal de standaard lease rijders. Je least om voordeliger uit te zijn en omdat je baas dit deels sponsort.
Hoe ik erbij kom dat mensen die leasen geen auto van dezelfde lease waarden kunnen betalen. Heel simpel: v.b. Stel mijn buurman heeft een Porsche Cayenne S Turbo van de zaak. Ik haal met mijn leeftijd gezien een 330i, met alle opties van dien. Hij kijkt dagelijks vol bewondering naar mijn auto en vraagt hoeveel hij heeft gekost, waarna ik hem dat vertel en mij daarop aanspreekt. Jezus dat was vroeger een huis.
Ergens moet er dan toch een lichtje branden dat hij A) Zo vervreemd denkt, terwijl hij een Porsche Cayenne S Turbo rijdt en dit blijkbaar kan betalen B) Of toch helemaal niet ??
Mensen kunnen ervoor kiezen, maar doen het niet ( om prive een auto aan te schaffen ). Ik kan tal van voorbeelden opnoemen. Een vriend van mij, zijn baas rijdt een Audi A6 4.2 ( thans dat staat op de achterkant ). Het is een S6 uitvoering van de Audi baas geweest ( exclusief model ). Sinds kort omdat alles zo duur is geworden moest hij kleiner rijden ( dus hij kan het niet betalen ).
Tja het klinkt hier onlogisch, maar het is de realiteit. Ik zie het van dichtbij, dus niemand hoeft mij hier te vertellen dat er lease rijders zijn die gelijkwaardig auto’s kunnen betalen als wat ze leasen. Er zijn daarentegen uitzondering op zich.
René zegt
Ik snap het nog niet helemaal maar denk dat ik de strekking kan volgen. Jouw buurman weet dondersgoed wat die Cayenne kost. Anders liegt hij dat hij barst. Een Cayenne koop/lease je niet zomaar. Maar je hebt echt geen idee mbt leaseprijzen. Een 911 van 1199 per maand…. Ik rij een Volvo V70 van 71.500 euro. Die kost in de lease 1248 euro exclusief brandstof. Inclusief kom ik op zo’n 1500 euro per maand. Tel daar 1400 buto aan bijtelling bij op. Als ik de auto niet lease dan krijg ik dus 1500 + 1400 bruto = 2900 euro bruto bij mijn salaris. Wat denk je, kan ik daar een auto van rijden? Ja he! Het is dus ongelooflijke onzin wat jij schrijft.
Knalselder zegt
@Majinstar
Is het dan een probleem dat leaserijders in auto’s rijden die ze zelf niet kunnen/willen betalen? De economie zwengelt er mee aan en nieuwe wagens verbuiken minder en stoten minder uit. Wat is dan nog het probleem buiten jouw afgunst?
René zegt
Die bijtelling enzo interesseert mij echt helemaal niks net als de benzine prijzen, ik rij er geen meter minder om. Maar wat mij stoort is het feit dat leaserijders gediscrimineerd worden. Waarom moet een leaserijder met een auto wat een c label heeft 25% bijtelling betalen terwijl mijn buurman met zijn oude stink Volvo, die echt zwaar belastend is voor het milieu, niks extra te betalen? Hij rijdt nog meer km’s per jaar dan ik. De enige reden van die bijtelling is omdat auto’s uberhaupt een makkelijke prooi zijn maar leaseauto’s wel in het bijzonder. Het is de werkgever die een auto ter beschikking stelt en dat doet de werkgever niet voor niets. Of de werknemer moet voor de uitoefening van zijn functie veel km’s maken of het is een stuk extra beloning. Milieu = milieu, of je nou zakelijk of prive belast, milieu blijft milieu. En dan leert de praktijk dat leaseauto’s altijd goed onderhouden en nieuwe auto’s zijn die dus per definitie minder belastend zijn voor het milieu.
jinxed zegt
Laat leaserijders lekker in hun auto rijden, ze moeten er alleen niet zo piepen over dat het zo duur is. Ik dacht dat op deze site mensen kwamen die van auto’s houden, maar als ik sommige reactie’s zo lees lijken ze wel van de millieumaffia. Ik vond het in ieder geval lekker shoppen toen ik nog een auto van de zaak had, lekker optie’s aanvinken en rijden in een auto die je prive niet kon betalen zonder te lenen, niets mis mee ,ik gun iedereen zijn leaseauto. Afgunst kwam toen ook al vaak voor, mooie auto buurman zeker een lease auto? En dan was de auto blijkbaar ineens minder mooi.
Gerrit zegt
Even een rekensommetje, stel je verdiend zo’n 40.000 per jaar en rijdt een Passat van de zaak ook prive, je betaald geen eigen bijdrage; deze auto kost je:
Bijtelling (25% van catatlogusprijs 35000) 8750
Deze 8750 komt bij je inkomen op, bij een inkomen van 40.000 betaal je 42% belasting dus 42% van 8750 is:
3675 bij auto van de zaak
Nu prive
Je hebt geen zin om een nieuwe auto te kopen dus koopt een passat uit 2004 deze kost:
Verzekering (all risk 30 per maand) = 360
Diesel je rijdt 25000 per jaar 1 op 20
bij een prijs van 1.35 = 1687.50
Afschrijving = 2000
Wegenbelasting = 1200
Onderhoud =750
Totaal 5997.50
Kilometervergoeding woon werk 1200
5997.50 -1200 = 4797.50 bij prive auto
In dit geval is een prive auto dus duurder, alleen als je echt bijna niet priver rijdt is een auto van de zaak duurder, dus een auto van de zaak kan bijna altijd uit. De bijtelling mag wat mij betreft nog wel wat omhoog.
René zegt
Dan vergeet je wel gemakshalve om het bedrag wat je bij je salaris krijgt als je niet least te verwerken in jouw berekening. Er komt dus, laten we zeggen, iedere maand zo’n 800 euro bruto bij. Dat is dus 12*800=9600. Bij een belastingtarief van 42% in jouw voorbeeld is dat dus netto 4800 euro. Dus kosten 5997,50 – 4800 = 1997,50. En dan mag je werkgever ook nog eens die km vergoeding geven. Dan kom je dus op 1997,50 – 1200 = 797,50. Dat is dus een stuk minder dan bij de leaseauto….. Andere kant van het verhaal is dat je ook de moet aanschaffen. Er vanuit gaande dat je dat geld leent heb je dus ook de maandelijkse kosten van een lening.
Leasen is met het huidige belastingstelsel helemaal niet zo gunstig meer. Een leaseauto is makkelijk omdat het zorgenloos is. Als er iets stuk gaat hoef je niet met geknepen billen naar de garage….
René zegt
en dan vergeet ik nog te melden dat de privéauto ook nog geld opbrengt na 3 jaar wat je met een leaseauto ook niet hebt…..
mashell zegt
“Ik bedoel: het blijft natuurlijk een status-symbool, zo’n leasebak”
Dat zegt natuurlijk meer over jou dan over de lease rijder. Als jij een lease auto status verhogend vind dan heet dat gewoon jaloezie. Alleen jammer dat dat niet iets is om jaloers op te zijn. Knappe vriendin, leuk gezin, een mooi huis of een goed inkomen, dat kan ik me voorstellen. Maar jaloers zijn op een Skoda Octavia, een Passat Bluemotion of een Peugeot 207? Nee, dan heb je het zelf toch echt wel slecht. Kadett zei je, ja nou kan ik me er iets bij voorstellen.
mashell zegt
Waarom wachten we eigen prinsjesdag in spanning af. Het is behoorlijk voorspelbaar: autorijden wordt voor iedereen duurder, voor de leaserijder nog een beetje meer. En het “gezin is hoeksteen van de samenleving” kabinet zal de CDA stemmer weer matsen met iets leuks voor (alleen) gezinnen, na de gratis zorg voor kinderen, de hogere kinder bijslag en de gratis schoolboeken zal het kabinet toch wel weer wat verzinnen, extra belasting aftrek voor kinderen verzorgende moeders of zoiets.
nummer32 zegt
D&H,
Het bovenstaande stemt mij niet vrolijk hoor..vele halve argumenten. Slecht geschreven meningen..dat maakt schriftelijk communiceren wel lastig hoor.
Anyway, @ Rene: bijtelling op de leaseauto krijg je pas als je die ook prive gaat gebruiken. Op een leaseauto die uitsluitend zakelijk wordt gebruikt, wordt geen bijtelling geheven. Als je de auto prive gebruikt is dat een extra voordeel en wordt het gezien als een vergoeding van de werkgever en dat zijn weer inkomsten/loon. Daarom wordt het belast in de inkomstenbelasting als je de auto van de zaak prive rijdt.
Ik ben leaserijder. Wat interesseert mij het of het bijtellingspercentage van 22% naar 25% gaat of naar 30%? Alles wordt toch duurder.
Ik rijd zonder zorgen 50K km per jaar in een spiksplinternieuwe BMW. Heerlijk toch? Ik rijd graag een nieuwe auto, want ik ben dol op auto’s. Als ik geld moet lenen voor een nieuwe BMW dan betekent dat in mijn geval grotere kosten dan in mijn huidige leaseconstructie. Ik kan de BMW wel kopen, begrijp me goed, maar dan kost het me meer geld..ben je nou nederlander of niet? Natuurlijk kun je goedkoper auto rijden, maar dan geen nieuwe!
Wil je goedkoper rijden..dat kan vast. Vind je’t milieu belangrijk genoeg, dan kun je fietsen, OV’en of zo.. Ik wil een nieuwe auto rijden. Beetje verdraagzaamheid mensen. En zeurende leaserijders staan in de rij achter de zeurende zorgverzekeringbetalers, de zeurende 65+ers met een ‘reeel’ dalend pensioentje en zijn ook in veel gevallen gewoon zeurende hard werkende nederlanders.
Niemand wil belasting betalen, maar we moeten wel omdat die ‘algemene middelen’ worden gebruikt om de resten van onze verzorgingsstaat op het huidige niveau te houden onder andere. Er zijn wel belangrijkere zaken dan het bijtellingspercentage op de leaseauto. Maar hier zijn we aan het ‘autobloggen’, dan kun je hier toch gewoon over spreken? Zonder bestempeld te worden als ‘zeurderig’?
Bovenstaande uiteraard puur ter lering en de vermaak..
smokin zegt
Ik snap de logica van het kabinet niet helemaal. Leaseauto mag, maar zodra je er privé mee gaat rijden wordt het heel erg duur, en waarschijnlijk straks nòg veel duurder.
Mensen zullen echt wel privé blijven rijden, dus als men dan de leaseauto niet kan pakken zal er een tweede autootje moeten komen voor de privé kilometers. Dat zal dan echt geen nieuwe hybride zijn, eerder een Golf III op benzine.
Hoe de overheid daarbij gebaat zou kunnen zijn is mij echt een raadsel.
eric zegt
Heb nog een leuke tip voor Wouter Bos, Veel van mijn collega’s rijden een lease bak. Zelf heb ik gekozen voor alternatief vervoer en reis dus voornamelijk met de trein. De bijtelling heeft betrekking op de waarde van de auto. Nu is het ook zo dat binnen het bedrijf waar ik werk de brandstof volledig betaald wordt. Zijn er collega’s die netjes alles betalen, maar daarlangs ook nog 30.000 km per jaar privé rijden. Dit is inclusief vakantie km’s. Even rekenen met afgeronde getallen 30.000 km / door 1 op 15 maakt 2.000 liter brandstof. Voor het gemak 1 liter is 1,50 Euro maakt dus 3000 Euro loon in Natura. Laat ze over dat bedrag ook belasting betalen. De mensen die kiezen voor een milieu vriendelijke oplossing komen dus niet in aanmerking voor deze gratis vakanties. Mijn treinkaartjes stoppen bij de grens.
Concreet iedereen moet een registratie bijhouden. Mocht de brandstof door de werkgever worden vergoed moet over het privé gereden deel inkomsten belasting betaald worden. Het gebruik van de auto word betaald door de bijtelling.
Dit is geen wraak actie ik gun iedereen het beste, maar het gezeur van lease rijders komt me langzaam de keel uit. Waarom klagen met gezonden benen.
Majinstar zegt
@t Rene:
Ik krijg regelmatig folders binnen van Mercedes, Porsche en nog een paar andere merken. In het foldertje van Porsche stond dat je een 911 voor ( ongeveer of net iets meer ) 1100€ kon leasen. ?
Als jij een Volvo least van 1500€ per maand, dan ben/wordt je hard genaaid :D. Het zal me niet verbazen dat je een auto kan betalen, maar niet voor dezelfde waarde als dat jij least. Als dat het geval zou zijn, dan zouden er veel minder mensen leasen. ;) Je least omdat je geen auto kan betalen ( in de zin van: Een auto met een aardige waarde, die je anders nooit zou halen of kunnen betalen ) of omdat je baas dit deels sponsort. Ik kan hier best lang over lullen, maar veel zin heeft het niet, zoals ik zei. Ik zie alles van dichtbij.
@t Knalseder:
Totaal niet, maar het ging mij meer om dat lease rijders milieu vervuilers zijn. Dus mogen zijn hard aangepakt worden. Daarna ging de rest dieper in op de discussie.
Prankster zegt
@ Gerrit, Ik mis in jouw berekening bij de aanschaf van de privé auto. De rente die je niet meer ontvangt omdat je geld in een auto zit, danwel de kosten van een eventuele financiering.
Rene zegt
@Majinstar: je least een Porsche misschien wel voor 1100 euro maar dat is dan met een incourant contract en geen full operational lease. Kijk maar eens op een directlease.nl en pak de goedkoopste Porsche op een contract 36 maanden 40000 km per jaar.
Ik word helemaal niet hard genaaid door de leasemaatschappij. Leaseauto’s zijn gewoon duur. Zowel voor werknemer als werkgever.
Verder lease ik niet omdat ik een privé auto niet kan betalen. Ik lease omdat ik het makkelijk vind. EN voor jouw informatie, ik kan mijn auto ook gewoon kopen hoor. Hoef ik niet eens geld voor te lenen. Maar geld op de bank rendeert een stuk beter dan dat geld te investeren in een auto!
@Nummer 32: precies. De bijtelling is ingesteld om het privé voordeel van de auto te belasten. Dat is dan ook precies de reden waarom ik schrijf dat de leaserijder wordt gediscrimineerd. Tenslotte wordt er op een auto vanaf bepaalde labels slurptax geheven. Dit is dus om het effect van de auto op het milieu te belasten. Dat betaalt iedereen, de leaserijder verwerkt in het leasebedrag en de privé rijder bij aanschaf. Waarom wordt er dan nog onderscheid gemaakt als je de auto least afhankelijk van het energielabel? Het ging toch om privé voordeel? Heb ik meer privévoordeel van een auto in de categorie F dan iemand die die auto privé rijdt?
Bovendien is het hele stelsel hoogst opmerkelijk. Je betaalt namelijk inkomstenbelasting over een bedrag wat voor bijna de helft uit belasting bestaat (BPM en BTW). Volgens de Nederlandse wet mag je geen belasting over belasting heffen. BPM staat toch voor Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen? En BTW staat toch voor Belasting Toegvoegde Waarde?
mashell zegt
“Porsche stond dat je een 911 voor ( ongeveer of net iets meer ) 1100€ kon leasen. ?
Als jij een Volvo least van 1500€ per maand, dan ben/wordt je hard genaaid”
Nou dat hoeft niet. Het hangt allemaal sterk van de voorwaarden af. Leaseprijzen tussen maatschappijen zijn vrijwel onvergelijkbaar. Er zijn bureau’s dit dit voor bedrijven in de gaten houden. Leasen is hogere wiskunde.
Zoals Rene al schrijft is dat prive voordeel wel heel vreemd geregeld. Ik rijd prive maar weinig (zakelijk juist heel veel) dus over die pakweg 3000km dit jaar moet ik 25% x 42% x €30000 betalen. Hoezo? Nergens in het sommetje komt mijn eigenlijke prive gebruik en dus voordeel voor.
Majinstar zegt
@t Rene:
Je moet je afvragen hoeveel lease rijders hier in Nederland een leasebak rijden zonder full options etc… ( ik had al eerder verkondigd: dat er uitzonderingen zijn op zich. Lease auto’s zijn duur ( met alle respect, maar dit is lachwekkend ) ??? Integendeel het juist goedkoper. Al helemaal als je bekijkt dat veel mensen leasen, omdat de baas dit voor ze deels financiert. Prive lease rijders is een ander verhaal, dan kan ik je best gelijk geven op duurzaamheid.
Ik heb al eerder vermeld, dat ik niet twijfel aan het feit of jij wel een auto kan kopen of niet. Maar als je het van die punt bekijkt ( geld rendeert beter op de bank ):
Een auto kopen rendeert meer dan een leasebak. Je krijgt namelijk nog een deel terug ( de huidige restwaarde van je auto, waar je zelfs nog boven kan zitten ). Ik zou me eens goed laten informeren waar ik voordeliger in zou kunnen zijn, als ik jouw punt(en) moet aanhalen.
Rene zegt
@majinstar: zie mijn eerder post, daar staat overduidelijk dat ik precies weet wat mijn kosten zijn. Uiteraard bereken ik ook of leasen voordeliger is of privé kopen. In mijn persoonlijke geval (ondernemer) maakt het gek genoeg maar een paar tientjes per maand uit. Maar zoals gezegd rendeert geld beter op een rekening….. Geld levert namelijk geld op!
En auto’s zijn duur en dus zijn leaseauto’s ook duur. Daar valt niet veel over te lachen lijkt mij.
Laurens zegt
Het onderwerp leeft, dat is duidelijk.
Ik zie een leaseauto als een vorm van beloning, dat er dan belasting geheven wordt lijkt me duidelijk.
Meeste werknemers krijgen de auto pas als er veel zakelijk gereden wordt naar klanten. Alternatief in die situatie is een onkostenvergoeding, dat geeft rompslomp etc..
Bij hogere functies zit de auto er standaard bij, misschien omdat het bedrijf wil dat werknemers in die functie een bepaalde uitstraling naar derden hebben en niet in een “oude” Volvo of zo aan komen rijden. Of omdat we dat zo gewend zijn geraakt.
De manier van belasting heffen maakt misschien deel uit van de onvrede bij sommigen. Onafhankelijk van het werkelijke privé voordeel wordt een vast bedrag geheven. Zelf reed ik altijd vrij weinig privé, ik had een collega met een vriendin in Zuid-Duitsland, die reed elk weekend op en neer, maar betaalde dezelfde heffing. Zijn voordeel was veel groter.
De belastingdienst zou een opgave kunnen vragen van de werkelijke privé kilometers en daar de heffing op afstemmen. Dat hebben we even gehad toen Bos staatssecretaris was, daar heb ik prettig van geprofiteerd. Helaas, zeer fraudegevoelig en arbeidsintensief qua controle, dus duurde niet lang.
Het huidige systeem is een mengsel van eenvoud van belasting heffen, en het vragen van een reële belasting over genoten privé voordeel. Niet altijd 100% eerlijk, maar dat geldt voor wel meer dingen. Ik heb geen kinderen, maar betaal wel mee aan het schoolgeld voor alle anderen bijvoorbeeld. Het zij zo.
Bertjan zegt
Kweenie hoor, maar volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. Ben zelf leaserijder en zie het als onderdeel van de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Volgens mij is dat voor de meesten zo en het duurder maken van leaserijden is voor leaserijders niets anders dan een extra belasting op arbeidsvoorwaarden. Volgens mij is het niet lastig te begrijpen voor niet-leaserijders dat niemand daar op zit te wachten. Hier boven wordt echter wel treurig geillustreerd dat het kennelijk een belastingmaatregel is die door niet-leaserijders breed ondersteund wordt om redenen die totaal niet ter zake doen. Waarom is het meer of minder terecht meer belasting te heffen op leaserijders, puur omdat een deel van hun loon in de vorm van mobiliteit wordt uitbetaald???
Majinstar zegt
@t Rene:
Een paar tientjes met je huidige leasebak zullen het verschil niet maken. Thans de auto ( Een Volvo van 71.500€ ) die jij voor 4 jaar ( meer of minder ) least, is op z”n minst daarna nog 10.000 tot 12.000 euro ( full options ) waard, afhankelijk van je kilometer stand.
Auto rijden is inderdaad in deze tijd vrij prijzig en het moet in je budget liggen. Leasen daarentegen totaal niet. Helemaal niet als je een leuke/degelijke auto kan leasen op deels de kosten van je baas. Ik vind het dan ook een goed idee dat Lease rijders worden aangepakt, want je kan ook met een milieuvriendelijkere auto je werkzaamheden verrichten voor de industrie.
Rene zegt
@Maljinstar: ook voor leasen geldt een budget. Niet iedereen kan die 911 leasen zoals je hopelijk zult begrijpen. Leasebudget is vaak gekoppeld aan een functie.
Wat je met de restwaarde bedoeld begrijp ik niet helemaal. Mijn auto is na de leaseperiode zeker nog geld waard, maar daar zie ik niks van terug.
@Laurens: ik maak ook geen bezwaar tegen een heffing voor het privévoordeel, ik maak bezwaar tegen het feit dat ook deze heffing nu wordt misbruikt om er een milieu draai aan te geven. Nogmaals, mijn auto zit in de categorie F. Of ik die zakelijk of privé rij maakt helemaal niks uit voor het milieu! En ik heb er ook niet meer plezier (=25% bijtelling) van of minder plezier (= 14% bijtelling) van.
Witte zegt
@ bertjan: 100% mee eens.
@Rene: precies…milieu is een bijzaak.
Laurens zegt
@Rene:
mee eens qua milieu draai, slaat nergens op.
Vaak wordt een leaseauto toch al gekozen op basis van een budget inclusief brandstof, een “zuinigere” auto geeft de mogelijkheid een “grotere” te leasen.
Op dit moment vallen in realiteit alleen twee hybrides in het lage tarief. Deze auto’s krijgen ook nog BPM korting, lagere wegenbelasting etc..
Hoe het mogelijk is dat de overheid twee merken zo stimuleert, ik kan er met mijn verstand niet bij. Kan geen kosten/baten analyse zijn! Dan zou het afschaffen van de BPM verhoging (1749 Euro) voor een diesel een veel betere methode zijn.
Rene zegt
Die energieklasse van 14% is toch uberhaupt een lachertje. Dat is een zoethoudertje. De Prius bijv. wordt vaak als tweede leaseauto gereden in een gezin waar beide partners een leaseauto hebben. Als je dan kijkt hoe het er bij mij thuis voor staat: ik rij een leaseauto waarmee we ook privé rijden, mijn partner rijdt een leaseauto helemaal zakelijk en dan hebben we nog een privé auto want er moeten ook als ik niet thuis ben boodschappen worden gedaan. Is dat nou helemaal de bedoeling van de milieumaatregelen? Ideaal zou zijn als ik privé een Volvo 240 koop. Super belastend voor het milieu maar niet belastend voor de bankrekening. Tja, wat wil de overheid nou eigenlijk?
Simpson zegt
eigenlijk zouden alle priverijders aan de kant moeten, danwel niet mogen rijden in de spits.
Per slot van rekening betalen wij met onze leasekanonnen, degenen die een bijtelling hebben tenminste, meer aan belasting dan de priverijders.
dus, ’s ochtends voor 9 uur alleen leasebakken (met bijtelling) en vrachtwagens op de baan. Na 9 mogen de mensen die minder betalen :+
Rene zegt
Goed plan Simpson! ;-)
Witte zegt
@simpson: dat noemen ze rekeningrijden…daar heb je weer een gevoelig onderwerp te pakken…hihi…
Ik zit al achterover om te gaan genieten van de briljante ideeën, opmerkingen, wijsheden etc die onderwerp met zich mee zal brengen.
Om alvast een beetje olie op het vuur te gooien…” de gebruiker betaalt”… mooi dus toeristen ook..en wat zal het rustig worden in de spits…en natuurlijk alleen nog maar dure, asociale leasebakken onderweg..want ja..die hebben geld zat (de baas betaald toch?)
Ik kan niet wachten….
TomS zegt
De baas betaald helemaal niet. De baas geeft een gedeelte van jouw loon uit aan een auto. Ofwel een auto ipv salaris. Hoe zou jij het vinden als jij over de laatste 1000 euro van je bruto salaris ineens 75% belasting moet betalen ipv 52% wat het nu nog is.
Dat is namelijk wat er speelt. Je ruilt salaris in voor een auto en ineens worden de kosten dramatisch verhoogd. Maar een keuze heb je niet omdat je contract nog drie jaar loopt.
Rene zegt
He, TomS, die begrijpt wat ik bedoel. De leaseauto is gewoon loon wat niet aan de medewerker wordt betaald maar aan de leasemaatschappij.
Overigens betaalt de baas ook want die heeft een werkgeversdeel…
marruk zegt
Gek he dat niemand hybride gaat rijden.
Een Prius koop je gewoon niet, en een Lexus GS 450h is
meer dan het dubbele (of misschien 3 keer) van je Golf budget…