Een hybride Ferrari 599 GTB is volstrekt ondenkbaar en een vliegende Ferrari 599 GTB komt alleen voor in de fantasiewereld van een kind. Maar hoe zit het dan met een vliegende hybride Ferrari 599 GTB?
Ik hoor de melodie van Cypress Hill – Insane in the membrain al door je hoofd galmen, maar geloof het of niet, er wordt momenteel gewerkt aan een concept voor een vliegende hybride auto gebaseerd op de Ferrari 599 GTB. Dr. Paul Moller die we o.a. kennen van zijn vliegende schotel is er druk mee bezig.
Het is een levensdroom van Moller om ooit een praktisch bruikbaar land-luchtvoertuig te ontwikkelen. Zijn bedrijf Moller International werkt momenteel aan een nieuw project met de naam Autovolantor. Dit is een hybride aangedreven vliegende auto waarbij men zich heel duidelijk heeft laten inspireren door de Ferrari 599 GTB.
Het doel is om een comfortabele en esthetisch verantwoorde 2-zits auto te bouwen die verticaal kan opstijgen om aan de verkeersdrukte op de grond te kunnen ontsnappen. De hybride Autovalantor (hier afgebeeld als schaalmodel) moet straks op de grond minstens 240 km kunnen afleggen waarvan 64 km op uitsluitend elektriciteit. Door de lucht moet een afstand van 120 km haalbaar zijn. Daarnaast heeft Moller zich tot doel gesteld dat het voertuig ook gemakkelijk door amateurs te vliegen moet zijn, dus dat vereist geavanceerde techniek om ervoor te zorgen dat hij niet omslaat.
De hybride motor is vergelijkbaar met die van de Volt van General Motors en drijft een achttal propellers aan om het voertuig van de grond te krijgen. Dezelfde propellers laden de accu op wanneer de auto rijdt. Het verbruik ligt bij een trip van 360 km, waarvan 120 km door de lucht, op zo’n 15,4 liter per 100 km. Niet echt de verbruiksgetallen die we van een hybride gewend zijn, maar ja, vliegen is nu eenmaal een dorstige bezigheid. Een trip waarbij 16 km wordt gevlogen en 240 km wordt gereden, zorgt voor een verbruik van 10,6 liter per 100 km en dat scheelt al aanzienlijk.
Een prototype is er nog niet en het zal ook nog wel even duren voordat je op deze wijze subtiel uit de files kunt ontsnappen. Althans…
Jesper zegt
eh… mocht dat ding ooit uit komen, hoe wordt dat dan ins hemelsnaam legaal? Ik bedoel, als iedereen zomaar het luchtruim kan kiezen, wordt dat toch een chaos?! Daarboven heb je geen rij… *ahum* vliegstroken, stoplichten, etc :P
als ie ooit in de dealer komt te staan, kan je beter een normale auto blijven rijden, want als iedereen het luchtruim kiest zijn de files pleite :P
Arne zegt
Vliegbewijs?
Radiocommunicatie?
Alle dingen die omvat worden in een vliegeniersopleiding zouden toch ook moeten worden beheerst, anders wordt het echt een chaos….
406_v6 zegt
Doet me beetje denken aan de PAL-V van een tijdje terug…
http://www.pal-v.com/
Overigens staan er hier nog meer… http://www.gizmowatch.com/entry/top-ten-flying-cars/
Lijkt me ideaal; Auto gecombineerd met vliegtuig, file aangekondigd op je Tom-Tom? Spread your wings and fly !!
406_v6 zegt
@mezelf, let een beetje op als je tekst aan ’t tikken bent :oops:
San Sebastiano zegt
Iets voor de GTO van Michiel van den Brink wellicht? ;-)
Arne zegt
Al hebben ze bij de PAL-V ook nagedacht:
* Road certification: Motorcycle
* Car drivers license
* Flying License: Recreational Pilot License (RPL) or Private Pilot License (PPL).
Hoewel dat ook een rare combinatie is :P.
JanJansen zegt
Een prototype is er nog niet… en zal er ook nooit komen.
Zal binnenkort maar eens een rendering op internet zetten van wat ik eens heb zitten dromen op een regenachtige zondagmiddag. En dan zeg ik dat hij niet alleen kan vliegen maar ook koffie zetten, vrouwen versiert en goed is in origami. Oh ja en hij rijdt op bier, dwz met Grolsch heeft ie meer pk dan met Amstel Malt.
Bruno zegt
Ain’t gonna happen, is gewoon ook een belachelijk concept. Vind het ook altijd lachwekkend vanwaar ze die verbruikscijfers etc halen.
Majinstar zegt
Voor degene die Pauw & Witteman gisteren hebben gezien. Meneer Huffman zal balen dat hij nu zwembaden verkoopt, anders was dit een goudmijntje voor hem geweest. :D
Arne zegt
@Bruno: Je hebt gelijk, “Een prototype is er nog niet..” Geen prototype = geen tests. Ik geloof er nog niet eens in dat dit ding ook maar ooit rendabel kan vliegen. Hoe willen ze dan berekenen hoe het verbruik uitvalt :? .
Statlert. zegt
sorry, maar met het plaatsen van die advertorial hebben jullie echt je ziel verkocht. Nu is het een Honda, over een half jaar een Opel, en over een jaar de Dacia Sandero.
Ik snap dat er geld in het laatje moet komen om de exorbitante salariseisen van Sir Smokalot op te kunnen hoesten, maar dit is echt too much…
DockVenom zegt
valt t niemand op dat t een speelgoed autotje is? – correct me if i’m wrong-
Red SGT. zegt
als je de rest van de reacties en de tekst leest dan kan je lezen dat er nog geen prototype is gebouwd…
TBK zegt
Statlert : met alle respect maar grow up man. Er moet brood op de plank komen, en voor een site zijn de middelen doorgaans vrij beperkt. Get used to it. En zo storend is het toch niet? Staat duidelijk in een geel kleurtje. Ik snap je probleem niet zo goed.
Ontopic : dat fotootje lijkt idd een schaalmodel te zijn. Totaal onhaalbaar idee als je het mij vraagt, maar goed, ik ben geen ingenieur. We shall see. In het verleden is echter wel gebleken dat dit soort projecten jongensdromen zijn, en waarschijnlijk zullen ze dat ook blijven.
Peer zegt
Waar zit de aandrijving voor tijdens het vliegen?
Buiten dat denk ik dat het morgen realiteit kan zijn, als we dan niet zijn opgeslokt door een door de CERN gecreëerd zwart gat natuurlijk.
Mardec zegt
Zoveel negatieve reacties, alsof dit niet kan.
Nog nooit gehoord van de moller skycar mensen? Daar is al bijna 10 jaar een werkend prototype van.
http://www.moller.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Moller_Skycar_M400
Ik weet dat het allemaal futuristisch klinkt, maar er waren hiervan ook al voorgangers hoor. Ik geloof dat top gear zelfs een presentatie van een van de skycars gegeven heeft.
Mairsil zegt
“Insane in the membrain”
Er.. wat is een membrain ?
Volgens mij heette het “Insane in the membrane”.
Jandepandaman zegt
@Mardec-
Ik volg Möller al ongeveer zolang ze bezig zijn met die vliegende voertuigen van ze. Ze staan in mijn Favo’s en ik bezoek hun site regelmatig.
Waar ik bij hen heel erg van afhaak, is dat het allemaal zo akelig lang duurt met de ontwikkeling van een daadwerkelijk voertuig. Goed, ze zijn zo ongeveer het verst van allemaal, maar wat ik dus niet snap, is dat áls die Skycar zou kunnen wat er van gezegd wordt, waarom dan …DARPA of MIT of het Pentagon of zo niet al lang een forse geldinjectie aan subsidies heeft gegeven- Een dergelijk werkend voertuig is meer dan goud waard voor politie, brandweer, ziekenvervoer en de militairen. Met genoeg ontwikkelingsgeld hadden ze dergelijke voertuigen al tenminste 5 jaar werkend en in productie kunnen hebben. Maar dat is niet het geval. …Waarom gebeurt dat dan niet…? Dat wil er bij mij niet in.
Peer zegt
@Mardec
Met alle nay-sayers hier, incluis mijzelf, komt de wereld geen stap verder, dat klopt, maar;
1) De moller skycar is niet bedoeld voor vervoer over land en kan dus eigenlijk geen auto genoemd worden en niet vergeleken worden met dit concept. Het is eigenlijk een vliegtuig dat alleen aan een touwtje gezweefd heeft, zie;
2) quote wikipedia: The only demonstrations approaching flight have been hover tests performed by a Skycar prototype that for insurance reasons was tethered to a crane. En vervolgens;
3) Hoe vliegt deze ‘Ferrari’ rechtuit?
roberto zegt
schaalmodel is meer een 612 Scagliettie dan een 599 GTB Fiorano
Swinkels zegt
roberto, wat doe je op een autoforum?
ga eens googlen!
Bruno zegt
Peer, hoe vliegt deze Ferrari vooruit, vraag ik me ook af. Of wilt ge zo’n gevaarte even naar voor tilten om vervolgens aan 3 kmh voorbij te scheuren. Als het al lukt. Recht naar boven moet lukken, met een brandstofzuipende (lmao @ 15 liter) machine die externe fans aandrijft (lmao @ mooit inverwerkte ventilatoren), maar vooruit gaan gaat zohard of failen of zo traag gaan da ge dood zij tege da ge die 120km hebt afgelegd.
henk zegt
arne heeft gelijk het wordt een echte chaos