Biobrandstof werd ooit door velen gezien als dé oplossing van olietekort. Het Europarlement had dan ook tot doel gesteld dat in 2020 10 procent van alle brandstoffen voor verkeer biobrandstof moet zijn. Op dat besluit komt men nu terug. Deskundigen zijn bang dat de grootschalige teelt van de gewassen die nodig zijn voor de productie van biobrandstof, leidt tot ontbossing in met name Azië en Brazilië. Dit leidt vervolgens weer tot hogere voedselprijzen en soms zelfs méér in plaats van minder CO2-uitstoot.
Het doel van 10% kwam de laatste tijd steeds meer onder vuur te liggen. De milieucommissie van het Europees Parlement zakte daarom al naar een percentage van tussen de 8 en de 10 procent, maar de industriecommissie gaat nu naar 6%. De EU-landen moeten formeel nog wel instemmen met de nieuwe norm van 6 procent.
Het percentage van 10 procent blijft voor de vorm nog wel overeind, maar 40% daarvan moet komen uit elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen of uit waterstof en zeker niet uit biobrandstoffen.
Leuk als je een paar jaar geleden flink belegd hebt in biobrandstof. (bron: fd)
f-autogek zegt
Dan maar waterstof vind ik. Het blijft een verbrandingsmotor, maar met schone uitstoot. Alleen moet de waterstof worden gemaakt. Misschien elektrolyse met een extra accu+dynamo in de auto?
toeter zegt
lol @ advertentie abn amro
trommelt zegt
Iemand Wall.E gezien?
Streven naar elektrische wagens om thuis op te laden met een zonnepaneeltje. En dus belastingen op zonnestralen.
euh… het mag een Tesla zijn.
W!d zegt
ABN Amro weet precies waar ze mee bezig is.. toch?
99% van alle auto’s rijdt op diesel of benzine. Het gemakkelijkst en het beste te implementeren is een brandstof te ontwikkelen waarop deze auto’s kunnen rijden. Dat is biobrandstof..
de brandstofcel en hybride technologie kunnen alleen in nieuwe auto’s, of met grote dure aanpassingen achteraf waarbij je veel concessies moet doen in ruimte gewicht, prestaties en misschien nog een aantal dingen. Het voordeel van electriciteit is dat het bij iedereen uit de muur getrokken kan worden en andere brandstoffen eerst nog verspreid moet worden over de tankstations. Dat is niks, duurt te lang en geldt maar een selectie aan auto’s..
Kortom, als jij weet hoe je gemakkelijk benzine of diesel kunt maken, zonder hiervoor bomen te kappen of in de grond te graven.. dan ben je een rijk man/vrouw
smokin zegt
Ik lees net op de voorpagina van de Telegraaf van vandaag dat 18 jaar geleden de lucht voor zo’n 100% uit Stikstof bestond.
“Zo is de hoeveelheid stikstof in de lucht sinds 1990 met een derde afgenomen”
Verder wordt stikstof in dat artikel een “vieze stof” genoemd, evenals ammoniak en zwavel.
Er is momenteel nog veel te veel onduidelijkheid over het effect van CO2 op het klimaar, het effect van de mens op de hoeveelheid CO2, en of de gigantische reeks acties die er nu tegen gestart worden überhaupt wel enig effect zal hebben.
Laatst dat debat met Al Gore gezien?
Nee, ik ook niet. Al Gore geeft alleen zijn standaardpresentatie, hij doet niet mee aan debatten.
autoblogger zegt
Biobrandstof en waterstof zijn complete bull, elektriciteit is het antwoord. Grootschalig, goedkoop en milieuvriendelijk.
midi zegt
Eens met autoblogger. De techniek is ook al ruimschoots aanwezig, zeker als er nog een belangrijke stap gemaakt wordt ten aanzien van het accupakket. Jammer van het traditionele motorgeluid maar met de acceleratie zit het wel snor!
Laurens zegt
Ach, nu broeikaseffect, daarvoor gat in ozon laag, toen zure regen, rapport van Rome, ga zo maar door. Als ik in de Greenpeace business zat, zou ik ook om de zoveel tijd een nieuwe ramp verzinnen om het aantal leden op peil te houden.
In de tijden van pest en cholera hadden we nog echte bedreigingen voor de mensheid. De Spaanse griep, waar blijf je.
Energie is er genoeg, en de verbrandingsmotor heeft nog heel wat leven in zich.
Screamer zegt
waterstof is ook dikke bull, want het kost meer energie om het te maken dan dat je eruit kan krijgen.
Elektriciteit is leuk, maar ik zou het fijn vinden als men eens gaat kijken wat het kost om een x hoeveelheid energie op te wekken, hoeveel je daarmee kan rijden, maar ook hoeveel EXTRA CO2 die energiecentrale dan uitstoot om voor jou die energie op te wekken.
Als dat meer is dan een auto zelf veroorzaakt is het ook onzin natuurlijk.
daarnaast is wind/zonne-energie in NL dom, want je krijgt precies wind/zon op de momenten dan het elektriciteitsnet het niet nodig heeft
jopie zegt
Vergis je niet in de hoeveelheid elektriciteit die een auto op een dag zal verbruiken. Dat kan wel eens meer zijn dan je nodig hebt voor je huis. De infrastructuur is er niet op gebouwd om een dergelijke capaciteit naar ieder huis te brengen.
M.a.w. het zal niet zo eenvoudig zijn om elektrische auto’s thuis op te laden. Natuurlijk is er ’s nachts wat meer capaciteit beschikbaar op het net, maar dan nog. Gelukkig zal de overstap van benzine naar elektrische auto’s niet in één keer plaatsvinden.
Mardec zegt
Waterstofverbrandingsmotoren die waterstof gebruiken gemaakt via zonne energie. Dan heeft iedereen zijn goesting.
Een betere ontwerper zegt
Wie weten komen ze ietsie verder met algen dan met gewassen.. Daar waren ze tcoh ook nog mee bezig?
Snuf zegt
Het is belangrijk een onderscheid te maken naar type biobrandstof. De huidige, zgn eerste generatie, is niet de oplossing. De tweede generatie, bij voorkeur uit afval (hout, gras, pulp, etc.) gemaakt beloofd al een beter alternatief te zijn, hoewel de technologie nog in ontwikkeling is. Daarnaast is electrisch vervoer, waarbij de accu’s ook nog een sterke ontwikkleing doormaken, een zeer realistisch alternatief. Energie en CO2 berekeningen laten zien dat electrisch transport schoner en minder CO2 uitstoot oplevert dan de huidige brandstofmotoren, en dan over de gehele keten gerekend (“well to wheel”).
Jan C. zegt
Het verband tussen hongersnood en biobrandstof is kul. In Europa hebben we nog altijd overschotten die gedumpt worden in arme landen. Europa is er (mede-)verantwoordelijk voor dat er armoe is in Afrika. Zouden boeren hier zonder subsidies produceren legden ze het loodje. Afrikaanse boeren zouden daardoor A) een afzetmarkt thuis hebben en B) een afzetmarkt in Europa.
Biobrandstof is wellicht niet de oplossing, maar elektrisch rijden nog minder. Batterijen houden niet voldoende lading, elektriciteit moet gewonnen worden en dat is voor het grootste deel met vervuilende installaties. Dan is er nog het transport van van electriciteit dat niet efficient is. Bovendien zijn elektrische auto’s op dit moment nog niet veilig. De G-wiz die door de Britse regering geplugged wordt bijvoorbeeld is in een crash levensgevaarlijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik hoorde gisteren dat E.on een nieuwe energiecentrale bouwt in Rotterdam. De uitstoot van die centrale is gelijk aan 2.000.000 auto’s!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hiervan kunnen we 2 dingen leren:
– 10 of 6% Bio-brandstof in auto’s? LEKKER BELANGRIJK!
– Hybride-auto’s zijn ONZIN. Als er 2 miljoen plug inn hybrides komen, moet er een centrale bijgebouwd worden en helpt het niks…
jopie zegt
@Jan C: ga jij dat vertellen in Mexico waar de taco’s duurder geworden zijn omdat de mais verkocht wordt aan biobrandstofproducenten?
Over die absurde subsidie voor Europese boeren heb je helemaal gelijk. Afrika wordt door de westerse landen bewust arm gehouden.
BaRa zegt
Voor de Belgen (en de weinige Nederlanders die er aan kunnen geraken): er staat deze week een interessant interview in over voedsel met de nieuwe VN-rapporteur ter zake. Daarin wordt ook het onderwerp van de biobrandstoffen aangeraakt. En zoals steeds is het niet zwart-wit. Ja, je kan best geen biobrandstof maken op basis van mais (wat de USA wel doet, met vervelende gevolgen voor de prijs van mais en tacorellen in Mexico). En graan, daar waren de Zweden met hun bio-ethanol zelf al achter dat het niet de meest efficiënte grondstof is. Ook biodieselproductie kan nefaste gevolgen hebben voor het milieu (maar het hoeft niet). Maar: bio-ethanol op basis van suikerriet (momenteel uit Brazilië) heeft dan weer veel minder nadelen, en de man in kwestie zag er zelfs meer voordelen dan nadelen in. Dat is trouwens ook wat de Zweedse regering momenteel promoot: geïmporteerde bio-ethanol uit Brazilië. Je kan je dus afvragen of de EU dit soort van zaken niet zou moeten promoten.
Jan C. zegt
@jopie: Het punt is dat in de EU (gaat het in dit stukje over) overproductie is van vele agrarische producten, zoals melk. Ik zeg niet dat melk de oplossing is voor auto’s, maar wat ik zeg is dat we die overproductie of nuttiger kunnen inzetten of de subsidies afschaffen.