Leuk toch om te zien hoe sommige merken langzaam maar zeker wegdrijven van waar ze voor staan. In dit geval hebben we het over een vijfdeurs 4×4 van meer dan vier meter lang, 1,83 m breed en 1,60 m hoog, van het merk Mini. Ooooja…
We moeten nog even wachten op de Mini SUV, maar de Duitsers maken ons alvast blij met deze Crossover Concept die op de Autosalon van Parijs zal staan. Ze hebben er een hoop typische geintjes in gestopt, zoals twee verschillende achterdeuren (een schuifdeur zonder B-stijl en een normale deur) en een zijwaarts openklappende achterklep. Er loopt een rail door het hele interieur waar accessoires zoals tafeltjes op bevestigd kunnen worden. En in het dashboard zit een soort aanraakgevoelige split-screen wereldbol met laserprojectie. Hiermee kan alle communicatie, navigatie en entertainment bediend worden.
De productieversie van de Mini SUV maakt in 2010 zijn opwachting en zal het ongetwijfeld goed gaan doen in de VS. Ik denk dat we ‘m hier een beetje te raar vinden, of dat we gewoon massaal aan de el-cheapo Kia Soul gaan.
De vierde dimensie: MINI Crossover Concept
Na de succesvolle MINI hatchback, Cabrio en Clubman is de Crossover Concept de vierde variant van MINI. De Crossover Concept is de eerste MINI die meer dan vier meter lang is, beschikt over vierwielaandrijving, vier portieren en vier aparte stoelen. Deze kenmerken, aangevuld met het unieke MINI-karakter, maken de Crossover Concept letterlijk tot de vierde dimensie van MINI.
De MINI Crossover Concept is met zijn vierwielaandrijving een allrounder die het MINI-gevoel uitbreidt met de mogelijkheden voor meer avontuur buiten de gebaande paden. Daarbij is de Crossover Concept groter dan de andere MINI’s. Hij is ruim vier meter lang, bij een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,60 meter. Zijn wielbasis bedraagt bijna 2,61 meter, waardoor de Crossover Concept nog stoerder op de weg staat. De MINI Crossover Concept biedt opmerkelijk veel ruimte en flexibiliteit aan de inzittenden.
Asymmetrische portieren
De MINI Crossover Concept valt op doordat niet zomaar vier portieren zijn gemonteerd, maar doordat is gekozen voor een asymmetrische opstelling. Aan de passagierskant zijn twee gewone portieren geplaatst, maar aan de kant van de bestuurder is het achterste portier een schuif-kanteldeur die langs de zijkant naar achteren schuift. Doordat de B-stijl is weggelaten, kan de zijkant aan bestuurderszijde geheel worden geopend voor een optimale toegang of voor het laden van grotere stukken bagage. Nog een opvallend detail: de ruiten zijn niet in frames gevat.
De achterdeur, eveneens met een sponningloze ruit die in de deur kan zakken, scharniert aan één zijde. Doordat de deur zeer wijd opent, geeft hij zeer goed toegang tot de bagageruimte. Die bagageruimte kan worden vergroot door de achterste stoelen om te klappen of in de vloer te laten zakken. De beide stoelen achter zijn hetzelfde als de stoelen voorin en zijn over 13 cm verschuifbaar. De keuze is dus beenruimte voor heel lange onderdanen of minder beenruimte en nóg meer bagageruimte.
De MINI Center Globe
MINI’s zijn bekend om onder meer hun centraal op het dashboard geplaatste grote meter, die de snelheid aangeeft en waarin tal van zaken zijn ondergebracht. In de Crossover Concept is dit ‘informatiecentrum’ driedimensionaal uitgevoerd, als een wereldbol: de MINI Center Globe. Hierbij wordt gebruik gemaakt van moderne laser-projectietechniek, wat het mogelijk maakt simultaan beelden in krachtige kleuren te presenteren. Deze nog nimmer in een auto getoonde techniek maakt het ook mogelijk de wereldbol optisch verticaal te splitsen, zodat berijder en passagier ieder hun eigen beeld hebben. Het hele systeem kan op velerlei manieren worden bediend: met een muis op het stuur, toetsen onder in de wereldbol, een toetsenbord voor de passagier of via het touch screen.
De MINI Center Globe is gekoppeld aan het start-stopsysteem van de motor. In plaats van een sleutel heeft de bestuurder een zogenoemde Keyball die in de daartoe bestemde opening boven in de Center Globe moet worden gestopt. De Keyball rolt vervolgens via het midden van de globe richting de bestuurder, waarna die erop kan drukken om de motor te starten. Nog een keer drukken stopt de motor, waarna de Keyball naar beneden rolt en kan worden verwijderd.
MINI Center Rail verbindt de passagiers vóór en achter
In plaats van een middenconsole, heeft de Crossover Concept een centrale rail (de MINI Center Rail) die bij het dashboard begint en helemaal doorloopt tot aan de achterdeur. Het is letterlijk de verbinding tussen de voor- en de achterstoelen. Houders voor communicatie- of audioapparatuur, bekerhouders, opbergvakjes en armsteunen worden met een speciaal systeem aan de rail bevestigd. Omdat deze elementen gemakkelijk van voor naar achter over de rail te verplaatsen zijn, hebben de voor- en achterpassagiers beter en gemakkelijker contact.
De MINI Crossover Concept biedt een vooruitblik op de nieuwe facetten van het merk, die dit innovatieve voertuigconcept mogelijk maakt. De MINI Crossover Concept is onderscheidend, biedt onmiskenbare fun en is bovendien bijzonder praktisch: MINI in de vierde dimensie.
Rijswijk, 10 september 2008
RobertJ zegt
Niet echt mijn ding(aka behoorlijk lelijk), maar het zal vast goed verkopen.
Fova' zegt
Toyota FJ Cruiser?
Emile_Benz zegt
hè gatver, wat ’n gedrocht!
WRCSP zegt
Ik weet niet helemaal wat ik hier nou van moet vinden. Ik vind de Clubman wel heel leuk, mede om de geweldige rij-eigenschappen. Maar iets zegt me dat deze niet zo hard door de bocht gaat willen. Toch ben ik benieuwd naar de rij-eigenschappen en het kostenplaatje van deze ”Mini”. Met al die ”geinige” dingen is het toch wel iets aparts.
L-Fred zegt
Mijn natte droom, combinatie van de MINI en een 4×4….., maar in mijn droom zag het er toch wat beter uit dan dit.
Robert zegt
Is er een ontwerper van ason Martin overgelopen? En mog deze vervolgens zich uitleven op de neus/koplampen?
R8 zegt
Doet een beetje aan de Infinity FX denken.
markieanta zegt
Hier is maar 1 woord voor, LELIJK.
Sinds BMW daar aan de macht is wordt het met de maand lelijker wat ze uitbrengen. Had dit merk op zijn laatste rustplaats laten liggen 20 jaar geleden, dan hadden we al deze gedrochtjes, minus de Works nu niet meer hoeven zien.
papa zegt
daar gaan je roots… jammer hooor
sebastianchubasco zegt
een soort reuze mini…
doe mij maar een mito gta met 260 plus pk….
SeanD zegt
Een mini….?? Nou dit is een lelijke achternichtje ofzo! Het lijkt wel één of andere aziatisch monster..
Tom zegt
Hij doet mij ook aan de Infinity FX denken…
Pixed zegt
… speechless*
(*in de negatieve zin)
Screamer zegt
men neme een oude Suzuki Vitara, je pakt daar het chassis van, je pakt een mini-carosserie (van VOOR 2000) en je plakt dat professioneel aan elkaar. en voila! een mini 4×4 zoals het hoort :P
dit is gewoon geen mini meer
Oom Agent zegt
Ik heb een Cooper S. Die is prachtig.
Dit is een lelijk gedrocht. Brrrr! En een magische zwarte bol op het dashboard?
Laue zegt
Ik heb liever een hyundai matrix met facelift…..
DAT zegt
Leuke combi: poepbruin met lijkgroen.
@papa. Inderdaad, wat heeft dit nog met Mini te maken.
In de tijden dat het slecht gaat met de SUV komt Mini met een SUV. Briljant.
Ik zou juist een kleinere, goedkopere 2 deurs Mini gaan bouwen. Een Smart maar dan anders.
mashell zegt
Mini zet een concept altijd een keer of wat op een show voordat er een productie versie komt. Dus er is nog tijd om het ontwerp te corrigeren, of het project te annuleren omdat niemand meer een SUV wil. Er is nog hoop.
Tinos zegt
Voorkant doet me denken aan een Tonka auto van vroeger! Jammer van die mito koplampen.
F430Rijder zegt
Doe maar niet..
L-Fred zegt
Ik vond een linkje met een MINI, die net even iets meer een klasse uitstraling heeft en ook graag in het bos rondrijdt: http://www.motoringfile.com/pictures/castagna-clubmanwoody3.jpg
FFFBBB zegt
nou ik vind m best wat hebben..
Klassiekerrally zegt
Aargh! M’n netvlies! Het brandt! (waar is het :vomit: icoontje wanneer je het nodig hebt?)
Esprit_de_Flandre zegt
Belachelijk. Hoe ver gaan ze dit drijven? Maw, hoe groot gaan ze gaan met de Mini-badge? Ben er zeker van dat er nog een model komt ter grootte van een 3-reeks (en met zelfde techniek)
Snef zegt
Dit wordt mijn volgende!
Race_Kees zegt
@ Fova’ : So true! dit is een Toy FJ//Mini rape baby.
Please Mini stick to the original.
Jan C. zegt
kan het zijaanzicht nou niet aantrekkelijk noemen. Tsja BMW zegt het al ind e reclame “waar anderen ophouden gaan wij verder”
GregBem zegt
Het is nog maar een concept car e… Zoals de vorige die ook niet helemaal op de Clubman trok ;)
Trouwens, ik geloof nooit dat hij dan ook in 4zit uitkomt… was ook zo in de CC van de Clubman ;-) Die lelijke kleuren en rare designs komen nooit in de productiemodellen :)
Nog even geduld en er komt een mooie versie aan!
Dat hij gaat komen staat al vast hoor! ;-)
Citrofiel evil twin zegt
Het trekt op niks! Als Mini niet oplet gaan ze dezelfde toer op zoals Smart en kunnen ze na 10 jaar weer maar 1 model in het gamma hebben. Wat komt er hierna? Een Mini sedan?
f-autogek zegt
Uitmelkalarm!
Dit gaat echt te ver. Dit is net zoals dat er een fiat 500 station, suv, cabrio komt.
Markii zegt
Ik wacht alvast op de mini coupe.
TBK zegt
OMG, dit is echt te erg voor woorden…
Dan nog liever die Lada concept van een tijdje terug… Of een Dacia… Nee ok, geen Dacia.. ;)
floryn zegt
erg mooi harmonisch front eigenlijk. Ik ben nooit zo’n fan van dit soort auto’s, maar dit bevalt me wel.
Unknown zegt
Zou het grappig vinden als er mensen te vinden zijn die hier daadwerkelijk in willen rijden…
Sjoerd zegt
@ Citroen Evil twin
” Een Mini sedan?” je bedoelt met een kontje?
Die had je vroeger al:
http://www.mainlyminismontreal.com/images/photos/gallery/1463458.jpg
Riley Elf of Wolseley Hornet, dat waren dus luxe versies van de Austin Mini ;)
Dan zie ik overigens liever zoiets in BMW MINI style dan zo’n achterlijke SUF MINI… Wat een gedrocht zeg!
Citrofiel evil twin zegt
@Sjoerd;
K’ben blij dat er daar niet veel van ronrijden :) ;)
wg zegt
Hoe verneuk ik mijn merk zsm….
YK zegt
Ik ga lachen als ik er eentje over twee jaar op straat zie. Niet de auto zelf, maar de lutser die erin zit, die aan gezinsuitbreiding heeft gedaan, nog steeds trouw wilt zijn aan zijn merk, dus daarom z’n Cooper S heeft ingeruild voor dit gedrocht en denkt dat-ie nu stoer is met z’n “MINI” 4XNIKS :vomit: :lol:
kowalsk zegt
Stoere grille, de rest is ook lang niet slecht!
Patrick zegt
Hij is best leuk!!!
Cooper S zegt
Hij heeft een dikke kont. Op de tekeningen zag het er strakker en meaner uit. Zoals vaak zal ie in het echt een grotere indruk achterlaten. Dat groen doet het ook niet zo bij mij. De voorkant en de achterkant zijn wel geslaagd.
Tinos zegt
@ Citroen Evil twin: wat dacht je van een grijs kentekenversie met verhoogd dak, of een pick up? Of de Mini Plus: om ook de 50+ doelgroep te bereiken. Of de mini roadster: een mini cabrio waarin ook hetero mannen gezien kunnen worden (no offense niet-hetero’s)
Nee, het mini concept is nog lang niet uitgemolken.
tim zegt
ik vind hem lelijk!
pim zegt
mini coupe! ook een idee.