Voor diegenen die echt voor zo min mogelijk geld onderweg willen zijn, en er een constante tamme rijstijl op nahouden, heeft Volkswagen een toevoeging aan de Golf VI-reeks: de BlueMotion. Het is nu nog een studiemodel, maar de cijfers stellen de bewuste rijder niet teleur: 3,8 l/100 km, CO2-uitstoot 99 g/km, ketsjing! Het enige echte interessante dat is te melden is dat deze Golf een nieuwe 1.6 common-rail diesel onder de kap heeft.
Volkswagen heeft lang vastgehouden aan de 1.9 en 2.0 tdi-blokken, maar tegenwoordig moet ’t allemaal wat kleiner. Fiat ging ze al voor, en nu heeft VAG ook zelf een 1.6 in het assortiment. In de BlueMotion levert dit blok 105 pk en bereikt hij bij 2.000 toeren per minuut het maximumkoppel van 250 Nm.
De Golf BlueMotion sprint in 11,3 seconden van 0 naar 100 km/uur, de topsnelheid bedraagt 190 km/uur. De hoogste versnellingen zijn langer gemaakt, er zijn aerodynamische aanpassingen gemaakt, en onder de auto liggen banden met een lage rolweerstand, om net die laatste druppel brandstof er uit te persen.
Hypermilen maar!
Laus zegt
maar wanneer komt ie nou?
Jesper zegt
Nou vind ik die specs voor een ‘groene’ auto toch niet schandalig. Neem aan dat die velgen niet standaart zijn onder de Bluemotion? :P
INSIDEMAN zegt
laatste druppel benzine eruit persen???
dacht toch echt dat dit een diesel was!!
danny zegt
ik schat dat die ong 5l/100km zal verbruiken, wat heel aardig is
deze golf lijkt meer op een facelift dan een nieuw model
Puma driver zegt
“om net die laatste druppel benzine er uit te persen”
Diesel denk ik, als je er benzine in gooit kom je denk ik niet zo ver
Mtyn zegt
@insideman, juist daarom is hij zo zuinig. Benzine in een diesel; hij rijd gewoon niet :)
Bert zegt
Dikke velgen voor zo’n zuinigheidsbak.
Beck zegt
Dit is al veel beter dan die 2.0 TDI met 110 PK,
Vooral fiscaal gezien in België.
smoke zegt
lol@pumadriver
Zullen we er maar ‘brandstof’ van maken?
Ejay zegt
Nou hehe, eindelijk ziet VAG het licht. Common Rail ipv TDI werd een keer tijd. Misschien wordt het nog een keer wat met VAG.
Yuri zegt
Seat heeft toch ook al een tijdje de 1.4 TDI met 80 pk voor de Ibiza? Dit is toch zeker ook een vag product lijkt me zo?
Mairsil zegt
99g CO2… Was de 14%-grens voor diesel niet 95g per km? Da’s dus net jammer van VW, denk dat een groot deel van de penny-pinching doelgroep hem daarom zal laten staan.
GregBem zegt
de 15%-premie grens in Belgie ligt op 105gr :-)
Zou wel eens een pijnlijk product kunnen worden voor onze MINI Cooper D(iesel) dan…
Hoewel de MINI wel een heel klein beetje beter presteert… :p
0-100 9.9sec vs 11.3!
110pk vs 105
260Nm koppel vs 250
Heeft die VW een turbo? Toch wel een groot verschil in optrekken…
React zegt
Eindelijk 1.6 commonrail diesels, veel beter dan die 90pk en 105pk 1.9tdi’s.
Mark zegt
Ik heb gehoord dat dit gewoon de 1.6 jtd van Fiat is…
de sjonnies zegt
Valt tegen dit verbruik, met mijn Passat TDI draaide ik gemiddeld al tussen de 5.8 en de 6.3 liter en dan met zo’n billenknijper die lichter en kleiner is 3,8 liter op papier halen, iets wat in de praktijk op zo’n 4,5 liter zal neerkomen vind ik niet zo indrukwekkend als de oude pompverstuiver TDI’s van weleer !
Bart zegt
Valt mooi in de 20% bijtelling categorie, net 5gram teveel voor de 14% bijtelling. De eerste fabrikant die een diesel auto ter grote van een Golf met 95Co2 per km voor elkaar krijgt heeft een verkoop topper in handen.
ferrari599 zegt
wat een lelijk kreng is het toch die nieuwe golf
johnnyt-jet zegt
dat is nu eenmaal wat ”wij” willen, de meeste hebben nog buren.
Laurens zegt
Idem @Bart.
Ben echter bang dat zodra een Golf achtige in de regels voor het 14% bijtelling tarief valt, de overheid de regels zal gaan aanscherpen.
Alleen de Femkes/Wijnandjes van deze aarde mogen hybride achtig (extreem) belastingvoordeel blijven genieten…..
Heyhuub zegt
@Gregben
Misschien in je op gekomen dat de Mini een stuk kleiner en lichter is dan de Golf?
Jochempie zegt
@ De Sjonnies: Ga er maar vanuit dat als je je best doet, je ook wel richting de 3l/100 km gaat. Deze Golf is volgens de specs al even zuinig en groen als de Polo Bluemotion trouwens. Goede zaak!
@ Jesper: Die velgen komen standaard onder de bluemotion. Die zijn namelijk erg dicht van ontwerp en daardoor zeer gestroomlijnd. Als ze die skippen bij de standaardbluemotion is het wel erg dom. Immers, die brandstofbesparing van de auto haal je er wel uit in een jaar of 5 als je het opweegt tegen de kosten van die velgen.
Tommy zegt
Jammer, die pompverstuivers zijn veel beter als het om zuinigheid gaat en zijn ook veel veller op het gaspedaal. Vooral dat geluid klinkt lekker rauw. Misschien dat deze dat ook wel doet, we zullen zien.
Trouwens Ejay common-rail ipv TDI slaat nergens op, TDI is gewoon de benaming van alle diesels binnen VAG, verdeelpomp, pompverstuiver en common-rail. Common-rail hebben ze trouwens al jaren op hun V6 en V8 moters.
prop zegt
jammer van die grammen CO2.. mn vuisten beginnen gelijk alweer te kriebelen als ik denk aan wouter bos
Nick zegt
@Ejay: Behalve de 1.9 TDI zijn alle TDI motoren al voorzien met common-rail type injectie.
Alleen laat de 1.9 TDI nou het populairste dieselblokje zijn.
Common-rail injectie is wel fragieler en minder betrouwbaarder dan de Pümpe/Düse (pompverstuiver) units.
Maar common-rail zorgt wel voor lagere emissiewaarden, helaas moet je het daarvoor wel met een krommere koppelkurve en een lager maximum koppel doen en een hogere specifiek brandstofverbruik.
classic red zegt
Tip voor wie goedkoop wil rijden: koop geen nieuwe auto.
johnnyt-jet zegt
voor een kromme koppelkurve moet je bij de pompverstuiver zijn. Veel onderin en daarna basta . Elke autojournalist vervloekt zo”n curve. Dat wil je gewoon niet.
opel-lunatic zegt
Sorry hoor maar ik vind de golf met elke generatie lelijker worden. Terwijl de astra steeds mooier wordt. Ze kunnen er beter iets geheel nieuws van maken want dit heeft niks meer met een golf I te maken.
mashell zegt
“Elke autojournalist vervloekt zo”n curve. Dat wil je gewoon niet.”
Maar gelukkig ben ik geen autojournalist. De meeste daarvan denken dat ze Jeremz Clarkson zijn en doen Powerrrr! Maar in het dagelijks gebruik is 4500 toeren prima, om 200 te rijden voor de rest mag het best wel wat minder.
IlCuoreSportivo zegt
ziet er triestig uit, foei foei, je moet toch echt een saai mens zijn om zoiets aan te schaffen.
johnnyt-jet zegt
mashell : ???????????
Timmie zegt
Nu dacht ik toch dat die 1.6 met zo’n 130 pk geleverd zou worden. Maar ja, t is maar een golf… En weer is er weer dat koppel van 250 Nm. Kan de versnellingsbak niet meer aan?
de sjonnies zegt
@ johnny-jet helemaal niet mee eens, de 130Pk TDI met zesharkbak van weleer in mijn Passat was en is een van de lekkerste ‘hang aan het gas’ combinaties die ik ooit heb gereden.
Een hoog koppel is vele malen lekkerder rijden dan toeren !
Beem bim bop zegt
@ timmie: hij heeft vast de beruchte seilzugschaltung. Door de krachten op de kabels raakt de boel ontregelt en draait de bak uiteindelijk vroegtijdig in de soep. Daarvoor helpt een een op 250nm afgetopt koppel niet. Alleen bij VAG kun je voor 300.000 km standaard het bakkie vervangen. Waarom velen VW betrouwbaarheid en kwaliteit toedichten is voor mij nog steeds een groot raadsel.
Flu zegt
Snap het niet…
Waarom maken ze niet een auto als deze die in de 14% regeling valt.
Even de peekaatjes terugschroeven en je zit er toch aan?
Verkoop er vervolgens via de dealert een chippie bij en klaar!!
Met de risico van chippen tov. kostenbesparing kun je menig wagenparkbeheerder wel overtuigen om voor een leasebedrijf te gaan die deze tuning aandurft. (incl. motorgarantie)
jzb zegt
@ de insiders…
Komt dit zuinige stukje techniek ook in de golf variant?
SjonnieKroket zegt
Als je een centendraaier bent koop je geen Golf. Dat koop je als je gewoon van je geld afwilt en er niks voor terug hoeft.