Er is in de politiek jaren lang oeverloos over geluld, maar in 2012 wordt kilometerheffing voor de automobilisten dan echt een feit (voor vrachtwagens al in 2011). Ruim acht miljoen personenauto’s en één miljoen vrachtwagens zullen worden voorzien zijn van een kastje, dat precies bijhoudt hoeveel kilometers er gereden zijn. Het kastje stuurt de gegevens per satelliet naar de overheid. Haal het niet in je hoofd om het signaal van het kastje te verstoren, want dergelijke creatieve uitspattingen kunnen je duur komen te staan. In een wetsontwerp over de kilometerheffing staat dat automobilisten die proberen te frauderen met de heffing, een boete van maximaal 67.000 euro en een celstraf tot vier jaar riskeren.
Het wetsvoorstel is voor advies naar een aantal organisaties gestuurd en moet aan het eind van het jaar door het kabinet worden goedgekeurd. De straf is extreem hoog, maar dat moet ook wel vindt minister Eurlings van Verkeer. Het financiële belang voor de Staat is zo groot, dat in dit geval een gevangenisstraf op zijn plaats is.
Er komen vaste camera’s boven de snelweg, die controleren of auto’s zijn voorzien van een registratiekastje. Ook worden er mobiele camera’s ingezet en zal de politie extra controleren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. (via: rtlnieuws)
Frasker zegt
Hebben ze weer eens wat extra geldklopperij gevonden… creatief zijn die politici wel… dat geef ik toe…
CSL zegt
En he zit het met PRIVACY!!!
Dit kan helemaal niet.
Alwood zegt
jah hallow! sjeesus… Het kan natuurlijk niet zo zijn dat naast de verkrachters, pedofielen en dealers ook de kilometerheffingversleutelaars vrijuit gaan!
duh :| :o
Alwood zegt
@CSL
ik heb me bij het journaal daarstraks idd goed verslikt :? hoezo privvasie? best creapy zoals alles bekeken wordt met die km-heffing.
Antonius86 zegt
WTF… Die laatste alinea is gewoon eng om te lezen… Het word steeds erger en de controle over de mensen wordt ook groter…
CSL zegt
@Alwood
Ik wil echt niet dat die kut regering of wie dan ook weet waar en wanner ik ergens naar toe ga!!
Bxl zegt
vasy dergelijke praktijken gaan echt té ver, de volgende stap is dat dit kastje tevens je snelheid bijhoudt en dat je deze vervolgens jaarlijks dient in te geven, zodat ze je kunnen beboeten voor elke keer dat je te snel gereden hebt!
Ik vraag me idd af hoe het dan zit met privacy-wetgeving, maar ze zullen er ongetwijfeld een achterpoortje in vinden, allesinds, komt zo’n kast mijn auto binnen, schot ik het er direct terug uit!
laten we ervoor zorgen dat het niet zover komt
marcel zegt
Tenzij je natuurlijk net over de grens woont, of buitenlandse toerist bent. Dan hoef je niet zo’n kastje.
Nederland is de gekke Henkie van Europa. Als je op vakantie gaat kan je overal dokken (alpenlanden, Frankrijk,…). Hier doen we het andersom: we knijpen onze eigen automobilisten uit tot op het bot, zodat toeristen en buitenlandse chaufeurs gratis en voor niks kunnen doorjakkeren.
dekster zegt
Bij oldtimers kunnen ze dat nochthans moeilijk nagaan.
Kilometer teller is bevestigd aan de versnellingsbak met een kabeltje met daarin een “flexibele as”.
Gewoon losdraaien, boormachine erop zetten en draaien maar!
Tot zover deze les in frauderen met km’s, iets wat je nooit mag doen natuurlijk! ;)
dekster zegt
(endat kastje kan je volgens mij moeilijk(er) plaatsen in sommige oldtimers, dus misschien gaan ze dan afgaan op km’s)
w0o0dy zegt
Massaal het kastje verwijderen en er overheen rijden of het kastje laten zitten en de controle systemen omver trekken met een tractor en een dikke staalkabel….. (is iets wat ik natuurlijk noooooooooooit zou doen, maar als het op grote schaal gebeurt dan is het wel effectief ;) )
BaRa zegt
Je privacy is pas in gevaar als ze je lichamelijk overal volgen. In een auto een kastje bouwen dat kilometers telt doet helemaal niks met je privacy. Dergelijk systemen stellen namelijk niet vast wie er in een auto zit, of wanneer je op welke plek bent. De enige controle heeft te maken met het al dan niet aanwezig zijn of functioneren van het kastje. Eerst artikel lezen, dan een mening geven. Maar ja, voor te veel Nederlanders is het geven van een mening belangrijker dan de inhoud van die mening. Dat heet dan “assertief zijn”.
w0o0dy zegt
@BaRa: denk ff na wil je? Men registreert waar je rijdt (de controlepost) en wanneer (wel of geen spitstoeslag), daarnaast registreert men de km’s die gereden worden, maar je kunt fraude alleen blootleggen als je gps locatiepunten registreert….. anders zou je simpelweg af en toe onder een poort door kunnen rijden met het kastje aan en de rest van de tijd met het kastje uit….. je moet dus zorgen dat je alle km’s vastlegd (dus alle punten waar je rijdt) anders valt fraude niet aan te tonen….
Laurens zegt
Dus als ik als belg veel in Nederland rond rij maakt dit niets voor mij uit?
Omgekeerd, als een Nederlander op vakantie gaat buiten Nederland, moet hij dan ook voor die buitenlandse kilometers betalen?
rene zegt
pssssss, ik heb er nog eentje voor de mensen in Den haag
ademhaal belasting, iedereen die gebruik maakt van de buitenlucht in nederland moet er voor betalen. het kost namelijk geld om de lucht schoon te houden he.
Donstil zegt
hoe zit het nou precies met dat kaste
moet ik het in mijn auto gaan inbouwen zichtbaar voor een camera (dus SUPER lelijk in het zicht) of werkt het met straling dat het in de achterbak kan.
Larrs zegt
Krijg je ook een extra metertje in je auto die realtime laat zien hoeveel geld je uitgegeven hebt aan de regering? Niet meer per maand betalen, maar gewoon per direct wanneer je begint te rijden.
erwtje20 zegt
zo moeten ze proberen zo’n kastje bij mij er in te douwe krijgen ze die zo terug gesmeten door het ministerie zeg. Hallo autorijden is helemaal niet leuk meer… Ik zie die stomme Spee al op Weg Misbruiker allemaal domme opmerkingen maken… Bij hem ga ik de ruiten trouwens ook ff in gooien!!
Bimmer zegt
Serieus, hoe krijgt onze regering het toch iedere keer weer voor elkaar om de meest briljante ideeën er door te drukken.
Hoelang zal het duren tot een whizzkid het systeem gekraakt heeft, en heel Nederland rond tuft met een gemodificeerd kastje? Jaja, zevenenzestig duizend euro en vier jaar de bak in, het is schijnbaar nodig de bevolking angst in te boezemen van te voren, omdat het vertrouwen in dit plan niet al te hoog is. Ter vergelijking, op moord staat gemiddeld 6 jaar, en mag je dat geld mooi terug in je zak steken. Overigens schat ik het aantal mensen – dat het eerder genoemde bedrag zomaar even kan ophoesten – vrij laag in. Maar hé, had je maar niet moeten proberen de regering “terug” te naaien toch?
Brandstof zwaarder belasten schijnt geen oplossing te zijn, of moet ik schrijven “te weinig geld in het laatje te brengen”.
Kan mij ook moeilijk indenken dat dit kastje “gratis” door de regering verstrekt zal worden(on way or the other, uiteindelijk betalen we toch zelf…), en wat gaat de “gecertificeerde” garagist zich vragen voor de inbouw?
Ik hoop in ieder geval dat de regering dit plan beter doordacht heeft dan ikzelf, en mijn argumenten zo de tafel af worden geveegd.
Jimmie zegt
@dekster, oldtimers (>25 jaar) hebben vrijstelling. Zij hebben al hun hele ‘leven’ dure wegenbelasting betaald, die onze o zo mooi regering drastisch gaat verlagen. O nee dat was een leugen om dit systeem in te voeren.
George zegt
Denk erom jongens, big brother is watching you (Orwell, was het niet?). Vreselijk. Hier in Nederland zijn we altijd de eerste om de automobilist nog wat geld uit de zak te kloppen, maar het rookverbod in de horeca snel doordrukken ho maar. Daar wachten we het langst mee van allemaal.
En als je gaat knoeien met het geliefde kastje van mr Eurlings, dan kan je 4 jaar de bak indraaien, maar als een stelletje debielen ambulance personeel in elkaar mept, moet ik nog zien of die 4 jaar krijgen…Heel dapper die overheid hier.
snelste zegt
Mensen die werken moet je ook extra belasten, kun je die lamzakken tenminste betalen.
Mooi systeem in de wereld het meeste voor brandstof betalen (dat is km heffing) en dan nog een keer hetzelfde doen.
Betalen om stil te staan waar je al wegebelasting voor betaald.
Bob zegt
George Orwell’s fantasie wordt langzamerhand realiteit .. gelukkig betaald Bob 50 dollar per jaar voor zijn voertuig :)
Betalen jullie maar lekker verder daar .. dan ga ik nog ff genieten hier van mijn bos.
9000cse zegt
Kunnen we het erover eens worden, dat iemand, die 50.000 km per jaar rijdt, meer gebruik maakt van onze wegen, dan iemand, die 5.000 km rijdt?
Kunnen we het er dan ook over eens worden, dat het niet erg fair is om beiden evenveel wegenbelasting te laten betalen?
Dan zijn we het erover eens, dat iedereen moet betalen voor wat hij/zij gebruikt.
En dat is nou net de bedoeling van rekeningrijden. Apparaten, die registreren hoeveel kilometers je gebruik maakt van onze wegen. Niet méér, maar ook niet minder. En dan betaal je in plaats van wegenbelasting belasting per gereden kilometer. Wat een drama, hè?
Al dat gel*l hierboven over privacy, George Orwell en wat dies meer zij, is niet meer dan het afblazen van frustratie over weet ik veel. Maar het geeft in ieder geval aan hoe weinig verstand er in dit land is. Gal spugen zonder ook maar een poging te wagen om een constructieve oplossing/bijdrage te leveren.
donzobar zegt
@Bara, te lezen in de consultatieversie wet Kilometer prijs 23 juli 2008 uitgegeven door de staat, paragraaf 4.2 art. 4.4. :
De houder van het voertuig draagt er zorg voor dat het motorrijtuig is uitgerust met een voorziening van een door Onze Minister goedgekeurd type die:
(aantal eisen overgeslagen)
-het aantal, de tijd en de plaats van de kilometers in NL registreert
volgende regel :
-met behulp van de geregistreerde gegevens, de voor de kilometerprijs van belang zijnde gegevens produceert die geen tijd en plaats van geregistreerde kilometers bevatten.
Dus tijd en plaats worden wel degelijk geregistreert maar niet verstuurd naar de uitlezer. Als het dan wel geregistreert is is het technisch natuurlijk niet moeilijk om dat ook uit die ‘voorziening’ te halen.
Dus naar mijn mening niet goed.
Bob zegt
@9000SE … daarom ben ik al weer enige tijd vertrokken uit ‘dat land’.
lincoln zegt
o,ja .. het systeem is er nog niet en en de straffen zijn al wel verzonnen ..
wat een eng en naargeestig volk zijn ambtenaren toch ook ..
en wat zou nederland toch efficient zijn zonder die viezerikken ..
lincoln zegt
@9000cse ..
denk je nu werkelijk dat de overheid zoveel wil investeren voor een “eerlijk” wegen -belasting systeem ??
denk je werkelijk dat hun het iets kan rotten van wie de centjes komen ??
dit is toch gewoon de zoveelste controle maatregel ..
onder het mom van “als je nix te verbergen hebt is er ook nix aan de hand” ..
ambtenaren hebben altijd een geheime agenda en liegen altijd .. ALTIJD ..
en zeker als ze nu al (door corruptie) een krakkemikkig systeem in de maag is geschoven dat makkelijk te kraken is ..
een strafmaatregel invoeren voor dat er nog maar 1 scanner geplaatst is ??
is toch wel heeeeel discutabel ..
Eric zegt
@9000cse:
Mensen die veel rijden betalen al meer per kilometen ;) dat heet accijns+BTW op brandstof…
Hoe zit het eigenlijk met dat K*Tkastje als je het buitenland inrijd? Heeft ie dat door…
AutoInformatief zegt
Voor een moord krijg je hier als je het goed speelt een jaartje of twee cel.
Om te proberen om aan het einde van de maand toch nog een boterham te kunnen kopen voor je gezin krijg je gelijk 4 jaar en bijna € 70.000,- boete!
Sorry hoor maar dit vind ik allemaal nogal een beetje scheef.
vincent996 zegt
@ rene
het verbaasd mij dat ze dit nog niet hebben gedaan. :s
Ik vindt die hele kilometerheffing maar niks. Ik ben wel een voorstander van je betaalt wat je rijdt, maar het feit dat dit dubbel of trippel op is boven de rest van de belastingen…
Wij worden uitgemolken. Ben blij dat ik NL ‘er ben die in belgie woont. Phew, kreeg het bijna warm :P
latino zegt
Grappig, je word hoger gestraft voor het ontduiken van deze heffing dan voor vele geweldsmisdrijven….. Of zou je er ook met 200 uur dienstverlening afkomen? ;)
BaRa zegt
@Woody: op geen enkel moment in het artikel wordt er over GPS gesproken. Satelliet wel, maar niet GPS. Er staat letterlijk: “Het kastje stuurt de gegevens per satelliet naar de overheid”. Met GPS kan je geen gegevens van een ontvanger naar een satelliet sturen. Een GPS-systeem is passief: je krijgt een signaal van de satelliet, en het GPS-toestel gaat er mee aan de slag. Gegevens doorsturen naar een satelliet is een volledig andere technologie. Denk dus inderdaad even na: er zijn echt wel andere manieren (en meer betaalbare) om te ontdekken of zo’n kastje wordt uitgeschakeld dan GPS.
BaRa zegt
@Donzobar: kan kloppen. Alleen staat die informatie niet in het artikel hierboven. De eerste reacties, daar was duidelijk niet over nagedacht. Fijn te zien dat jij dat wel hebt gedaan. Kunnen we tenminste meteen naar de kern van de zaak gaan. Op welke manier is die informatie tegen je te gebruiken? Op welke manier kan een overheid, zoals de Nederlandse, die informatie tegen je gebruiken behalve voor het innen van de correcte belasting? Een elektronische identiteitskaart bevat heel wat gegevens, maar als ik er in het gemeentehuis mezelf mee identificeer, dan ziet die persoon heel andere informatie dan de politie zou zien. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Nederlandse overheid deze verkeersbelastinggegevens op een andere manier zou hanteren dan om de belasting te innen. Als we van het idee vertrekken dat ze die informatie wél op andere manier willen gebruiken, dan moet je vanaf nu elke oom Agent op de hoek van de straat wantrouwen. Maar misschien doe je dat nu al ;) Ik heb Orwell ook wel gelezen, maar er is een groot verschil tussen dit soort idee en Big Brother. Voor onderdrukking heb je geen hoogtechnologisch belastingssysteem nodig, en omgekeerd leidt een hoogtechnologisch belastingssysteem niet automatisch tot onderdrukking.
Multicar zegt
Big brother is watching you.tegen die tijd maar emigreren
Bastiaan zegt
Ik denk dat er geen reden is om ongerust te zijn. Dit kastje zal zo lek zijn als elk ander stuk elektronica (OV-Kaart/iPhone/etc..). Binnen een paar maanden hebben een paar slimme jonge mensen dit ding gekraakt.
sebastianchubasco zegt
enige reden om celstaffen te geven is omdat de regering er al achter is dat het systeem makkelijk te kraken is…
w0o0dy zegt
@BaRa: De contructie die jij beschrijft kan niet werken en wel vanwege het volgende: als je er vanuit gaat dat iemand met het kastje gaat knoeien…. hoe kun je dan die fraude opsporen? Door regelmatig gegevens te controleren! Je moet regelmatig gegevens over locaties waar de auto is geweest hebben anders kun je niet bepalen of iemand met een “gekraakt kastje” veel km’s heeft gereden die het kastje en de poorten niet hebben vastgesteld. Controles bij de poorten zegt iets over de plaats en de tijd bij de spitszones, maar het systeem moet gaan rekenen over alle gereden kilometers….
Dat kan alleen als je regelmatig controleert waar auto’s rijden….. Dus wel Big Brother…. en probeer jij je dan maar eens te verdedigen in een rechtzaak als men jou op minder dan een minuut van de plaats delict kan plaatsen aan de hand van je kilometerheffingsinformatie…. succes en veel plezier in het gevang.
Jurry zegt
Haha zo vet :) Geweldig hoe ze dit er doorheen drukken. Echt respect :) Toch maar liberale partijen stemmen in het vervolg?
het moet niet gekker worden! zegt
We heben als burgers dus maar uit te gaan van de “eerlijkheid” van onze regering….
Onze privacy word op geen enkele manier gewaarborgd!
Dat mag toch helmaal niet???
Kan zoiets niet worden tegengehouden door het Europese hof of een andere internationale instelling die voor de burgerrechten op zou moeten komen???!!!
Benny1 zegt
“Gij zult niet stelen” (van de overheid, want dan hakken ze nog net niet je handen eraf…..)
Toen ik dit hoorde op RTL nieuws om half acht toen steeg mijn liefde voor het mooie holland weer naar ongekende hoogte. Jammer genoeg zullen we er het beste van moeten maken.
bart zegt
ok we gaan dus verhuizen…!!!
ZOEF zegt
Kwestie van je ernstig voor te bereiden op de grootste aftruggeling in de geschiedenis… ik zie de gevangenis al terug vol zitten met de armste mensen. Alle andere taksen blijven natuurlijk bestaan.
Dieven.
De inbreuk op de privacy is ontoelaatbaar trouwens, bij dit systeem.
1984 van George Orwell.
Er wonen nu al Russische mensen in onze landen (en ik ken zo iemand persoonlijk) die zeggen dat ze in de Sovjetunie meer vrijheid hadden dan wij nu. En dan gaat het alleen over nu.
James zegt
tjuh ik zie het probleem al niet meer…
kies gewoon voor knoeien met kastje in je auto, neem die 4,6 jaar in de bak, krijg een strafblad, kom niet meer aan de bak en huppa zo weer een paar honderd werkloze met uitzicht op een uitkering!
Gaat zo mooi in dit land ga zo door!
Bas zegt
houdt 1 hand gestrekt schuin omhoog en twee vingers onder de neus en zegt tegen JP en kornuiten keihard:
JAWOOL her oberschwansmaschierungsmeister!!!
Big brother is following us.
Bas zegt
Het is toch niet te filmen…als je JP omlegt krijg je onderhand nog minder straf dan te frauderen met het kastje.
Vind de verhoudingen wel zoek ergens.
James zegt
Hahaha, krijg je 4 x zo een boete, dan zit je dik 20 jaar en kan je ook nog eens een huis voor kopen… hahah hilarish, strax zitten alle gevangenissen vol en dan wat :P
Een betere ontwerper zegt
Ach ja, altijd moet de automobilist weer zorgen dat de koninklijke familie op vakantie kan met hun privevliegtuigen.
mercedesfan zegt
Goeie manier om de staatskas bij te spekken.
Jochempie zegt
Ik denk dat er mensen zijn die zich afvragen: je kunt het verbruik van je auto niet hacken dus waarom gooien ze de prijs van de peut niet verder omhoog, is toch hetzelfde? nou niet helemaal: de domme nederlandse bevolking wordt woest als de prijs weer omhoog gegooid word maar zodra er iets anders voor verzonnen word lijkt niemand het door te hebben! ik weiger een gps systeem in te bouwen dat niet alleen je locatie kan bepalen maar dus ook je snelheid bijhoudt! En wat voor boetes staan er op belastingontduiking? ik denk lagere boetes dan max 67000 eur + 4 jaar in de nor! whats the fucking diffirence?
Melvivio zegt
gelukkig zijn er al materiaalen ( soort stof ) dat alle inkomende en uitgaande signalen blokeren. ( hadden ze bij mythbusters, ze hielde een telefoon in dat kastje, en meteen was het ontvangst 0 ) zelfde met portofoons. Dus gewoon keer massa kabel los trekken van je auto, dagje wachten todat de batterij leeg is van dat kastje, dan het 4 / 5 keer inwikkelen met die folie, en klaar. kastje zal nooit meer gegevens versturen,
Ooh, was het ook maar echt zo makkelijk.
Jesper zegt
“Er komen vaste camera’s boven de snelweg, die controleren of auto’s zijn voorzien van een registratiekastje.”
Betekend dit dat het kastje zichtbaar moet zijn in de auto?! Daar pas ik voor! Als het niet zichtbaar hoeft te zijn, waarom dan camera’s ophangen en geen scanners? Wat voor mogelijkheden bied deze apparatuur nog meer aan de regering?
Het wachten op een scanner die je snelheid bijhoudt is indd niet meer dan een kwestie van tijd…
Nog banger ben ik voor wat de kosten per gereden kilometer, al dan niet gereden in de spits, gaan worden… Als dit voornemen er helemaal door is zul je zien dat van de vooraf afgesproken prijzen helemaal niets overblijft, die gaan 2x zo hard omhoog als de brandstof, die natuurlijk ook vrolijk mee blijft stijgen…
Als troost vervallen de wegenbelasting en de houderschapsbelasting gelukkig, toch? Toch?!? Mis! Want als blijkt dat we niet genoeg ons best doen voor het millieu, schiet de inmiddels bekende CO2-taks ook de lucht in!!
Slaat u maar weer de handen om de enkels allemaal…
Kevin zegt
Ik denk niet dat je je zo’n zorgen hoeft te maken ivm je privacy. Er zal in die wet heus wel iets geregeld staan dat de gegevens niet voor andere zaken mogen worden gebruikt Bijvoorbeeld achterhalen waar je een bepaalde dag bent geweest, ivm een misdrijf (en je kunt nog altijd terug vallen op de wet bescherming persoonsgegevens dan wel de privacywet). En daarbij…het lijkt me dat die gegevens gewoon worden opgeslagen in hele grote computers en dat er automatisch een uitdraai komt met een leuk € bedrag om te betalen, met andere woorden, mensen werkzaam bij de overheid zullen niet jouw gemaakte kilometers met specifieke route te zien krijgen.
Overigens vind ik het volstrekt belachelijk dat dit ingevoerd wordt, als automobilist wordt je al flink ´genaaid´ door de overheid (denk aan de benzineprijs, autobelasting en bpm op nieuwe auto’s) en dan komt nu dit geintje om de hoek kijken. Afslachten die handel, per direct.
classic red zegt
@BaRa
Het systeem gaat wel degelijk met GPS werken. De prijs per kilometer hangt o.a. af van de plaats en het tijdstip. De plaats moet dus worden bepaald. En daar is nu juist de GPS voor nodig.
Simpson zegt
scanners en camera’s langs de weg, een satellietverbinding per auto! (7 miljoen toch?) software die alles voor ons uitrekent.
klinkt als een mooi project voor een club die nog niet eens een OV chipknip kan maken :-D
Wanneer mogen we weer stemmen? de partij die dit gaat tegenhouden heeft mijn stem.
enne, CS9000 we betalen belasting zodat we kunnen rijden, kom jij maar eens bij de KPN, zeggen dat je minder belt en dus ook minder vastrecht wilt betalen :-)
Nee, ik zie het al voor me: in Noordoost Nederland is minder gereden dit jaar, dus die wegen worden niet gerepareerd, eerst meer rijden. De wegen in de randstad leveren veel op, maar worden ook niet gerepareerd omdat de roodgerande boterbloem niet tegen lawaai kan.
kunnen we die 150 kneuzen niet 67 mille boete én 4 jaar gevangenis geven?
wegens verstoren van de openbare orde ofzo?
9000cse zegt
@ lincoln
Je reacties behoren tot diegene, die ik meestal met belangstelling lees. En je humor kan ik meestal wel waarderen. Maar soms heb ik er wel moeite mee om te bepalen of je nu humoristisch bent of sarcastisch.
Uit je reactie van 6 september 08.09 uur proef ik echter een bepaalde bitterheid ten aanzien van de overheid. Achterdocht zelfs.
Nu gaat het mij niet aan hoe dat zo gekomen is, maar ondanks zéér nare ervaringen in het verleden (maar niet zozeer van overheidswege) ben ik toch in deze boze grote mensenwereld (waren dat niet eens jouw woorden in een reactie aan mij?) niet verbitterd geraakt of pessimistisch geworden.
Ik verkeer nog steeds in de veronderstelling, dat de overheid zich de moeite getroost om de verkeersproblematiek (=files, bijv.) aan te willen pakken en er d.m.v. rekeningrijden voor te zorgen, dat hierdoor een betere spreiding van het verkeersaanbod in de spits gaat ontstaan.
Maar goed, het kan natuurlijk ook zo zijn, dat jij ze beter door hebt dan ik en ik me gewoon laat verkakeieren.
Pieter zegt
Stel dat er in heel nederland 2 auto’s rijden. De ene auto is dagelijks onderweg en de 2e auto enkel op donderdag. Als de totale kosten voor infrastructuur worden omgeslgen naar km-heffing betaalt de alle dagen rijder onevenredig veel meer dan de donderdagrijder. Immers ook voor de donderdagrijder moet ruimte op de weg zijn (aantal rijbanen, rotondes enz)
lincoln zegt
@9000CSE ..
dank voor je compliment ..
maar in mijn ogen is er maar 1 rechtvaardig systeem om “vervuiling” tegen te gaan en de afgelegde kilometer te verrekenen ..
en dat is brandstof-accijns ..
maar omdat dat al exorbitant hoog is in holland durven die schijters dat niet .. maak het van mijn part 3 euro de liter .. weet je meteen waar je aan toe bent .. (ik heb belastingvrije klassiekers die 1 op 4 doen dus ik heb denk ik wel recht van spreken) ..
schaf die zotte wegenbelasting af .. kap met die achterlijke bijtelling voor leasebakken (ik heb er geen) .. stop met subsidie voor priusrijders en investeer in infrastructuur ipv van een controle systeem ..
nu wordt er “kruip door/sluip door” allemaal rare regeltjes verzonnen die in mijn ogen niet rechtvaardig zijn .. en dat allemaal om de spilzucht van het kabinet te voeden en vriendjes aan het “werk” te houden ..
de overheid is geen lust maar een zware last .. een stagnerende factor in elke vorm van vooruitgang ..
ik heb professioneel nog wel eens met die lui van doen .. vandaar mijn minachting ..
James zegt
tjah, hmzz brengt me op een idee, aangezien er genoeg hackers zijn…..
een satellietverbinding per auto, hmzzz, aan het kastje mag je niet kloten….hmzzz en de satelliet dan?
^0_0^
Goh breng me ineens op een idee…
donkeyKONG zegt
New World Order baby!
Here we go!
james zegt
De redacteur bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat er forse straffen staan op het knoeien met rekeningrijden. De suggestie die hier en daar gewekt wordt dat het eerlijker is om de brndstofaccijns te verhogen klinkt in eerste aanleg aanlokkelijk maar is moeilijk te praktiseren. Teveel mensen zouden niet meer in staat zijn auto te rijden. Dit zou een te grote wissel trekken op de economie. Er blijft derhalve niet veel anders over dan kilometerheffing. De privacy gevoeligheden liggen inderdaad zoals 9000 cse schrijft minder voor de hand dan sommige paranoïde reacties vermoeden. In een tijdgeest waar controle-mechanismen gewoon zijn moet men daar maar aan wennen.
giel zegt
waarom er waarschijnlijk geen kilometerheffing komt deel 1 als er k.h. komt via satelliet zijn er al aanbestedingen gedaan (duurt jaren) wie gaat die satellieten maken (duurt jaren) en dan die prijs voor het omhoog brengen van die satellieten. bij eventuele uitval of defecten een geweldige kostenpost voor onze regering reparatie lukt niet in enkele dagen tevens geen gegevens hoeveel kilometer er gereden wordt
giel zegt
waarom er waarschijnlijk geen kilometerheffing komt deel 2 mensen zullen inventief zijn en andere vervoersmiddelen kiezen trein , scooter , motor tevens zullen velen autogebruik combineren bijvoorbeeld door het ritje naar zijn familie en boodschappen op een dag te doen misschien wel 3 0f 4 combinaties velen zullen wel 3 keer nadenken voor ze de auto nemen immers als zuinige hollander kunnen we hier geld verdienen immers minder k.h. en minder brandstofgebruik lees geen inkomsten voor het rijk uit accijnzen/ btw onze regering is zich hiervan niet bewust let wel de accijnzen/btw zullen miljoenen euro bedragen de gemiddelde hollander zal zo inventief zijn dat onze regering ons nooit zal kunnen bijhouden en altijd achter de feiten zal aanlopen
Senor Ignis zegt
@ giel:
kom jij net onder die steen vandaan gekropen?
die satelieten bestaan al een tijdje en zijn inmiddels ook hoog boven ons.
verder is het gebruik van leestekens misschien iets voor je.
en als reactie op je claim omtrent alternatieve vervoersmiddelen het volgende: op sommige plaatsen komt 1 maal daags een klein buurtbusje dus het openbaar vervoer gaat niet werken.
stel dat dat busje om 8uur ’s morgens rijdt en jij moet er om half 12 zijn voor je werk dan werkt dat gewoon niet aangezien je ’s morgens ook nog moet werken in plaats van daar de halve dag gaat wachten.
zo een plaatsje kan ver weg liggen en als bijvoorbeeld een zakenman in een duur pak stap je niet zo snel op een brommertje. datzelfde geldt voor mensen die met hun gezin naar oma gaan.
oftewel: in sommige situaties heb je geen andere keuze dan met de auto te gaan.
Pino zegt
haha jullie nederlanders worden weer eens in lekker in de poep genaaid door jullie eigen regering en maar klagen op onze wegen :-)
Jochempie zegt
Wij hebben tenminste een regering :)
tommiejjj zegt
hmmm
ik vind de ideeen van giel wel wat hebben eigenlijk, alleen, stel ik dan wel voor dat onze lieve regering dan eerst eens zeer groot gaat investeren in het OV!!!
ik moet dagelijks van bergambacht naar woensdrecht, en dat is met het verdomde OV ruim 3 uur reizen, dat is heel mooi, alleen als je om half 8 moet beginnen sochtends, dan rijden er in ons mooie dorp sochtends vroeg rond 4 uur/half 5 echt geen bussen…
met de auto is het echter een kleine 50 minuten a een uurtje…
ik ben echt wel een voorstander van het OV, alleen, maak het dan ook mogelijk om er normaal mee te reizen, voorlopig krijgen ze mij en vele collega’s van mij echt niet uit de auto…
en dan wil onze lieve regering juist stimuleren om juist het OV te pakken (om onder andere files te vermijden) for sure…. doe dan eerst wat aan dat OV
en sjah, als dan straks dat *** kastje gaat komen, wat is dan het alternatief? zouden ze serieus echt binnen nu en 3 jaar ervoor kunnen zorgen dat ik met het OV ook een klein uurtje doe over dezelfde afstand?
hmmm, ik voel iets van heel veel keer gedupeerd…
Pino zegt
@ jochempie
liever geen regering EN geen BPM EN geen kilometerheffing
dan
WEL een regering en WEL BPM en WEL kilometerheffing
…
lijkt mij een eenvoudige keuze :-)
Jochempie zegt
Pino, jij moet nog veel leren :)
afleidingsmaneuvre zegt
Die hoge straffen zijn gewoon een afleidingsmaneuvre, wij maken ons hier druk over de hoge straffen, terwijl we gewoon dit hele nieuwe dictatoriale systeem moeten weren.
Wij zullen straks in onderhandeling gaan over verlaging, terwijl het er gewoon helemaal niet moet komen.
Op naar de totale controle! Zoals beschreven in “de Openbaring”. Onze regering heeft niets te zeggen, zijn gewoon marionetten. Het zijn de enorm rijken die alles bepalen, die niet in de quote 500 staan. (Zoals Fam Rockefeller, die de VN gewoon het VN gebouw cadeau hebben gegeven) Zij zijn het die bepalen waar wij naartoe gaan
giel zegt
waarom er waarschijnlijk geen kilometerheffing komt deel 3,veel mensen zullen het gevoel hebben dat ze afgeknepen gaan worden. want afschaffing bpm, laat ons niet lachen dat zit gewoon bij de beprijzing van de kilometerheffing . en als de kilometerheffing komt dan gaat hij ongebreideld omhoog jaar na jaar. tevens hebben de provincies aangekondigd mee te willen graaien, dus worden we 3 dubbel gepakt , plus wat er nog in het vat zit waar we niets vanaf weten en wat er ongetwijfeld aangaat komen. als minister eurlings iets zegt en hij krijgt tegengas of weerwoord dan wordt een en ander afgezwakt door hem , hij blijft draaien .uiteindelijk komt er zoveel verzet en tegenwerking dat men zal besluiten, lees(om geen gezichtsverlies te lijden),om een en ander af te zwakken en alleen de hoofdwegen te voorzien van tolpoorten , waar dan waarschijnlijk wel fors zal moeten worden betaald tijdens de spits , bovendien als men besluit om toch door te drukken we kunnen toch stemmen op die partij die geen kilometerheffing wil.
Apache zegt
George Orwell zag het al aankomen… (“1984”)
Pim Brussee zegt
De grote vraag is….. hoe zit het met de betrouwbaarheid van het systeem, en ….. hoe groot is de kans dat door technisch falen onterecht strafmaatregelen worden getroffen.
De techniek staat voor niets, maar zolang we met software te maken hebben is de kans op fouten groot. De eerste software dat probleemloos werkt moet nog uitgevonden worden.
Ook GPS systemen werken dan ook NIET storingsvrij, omdat overal software voor nodig is.
Hanse zegt
Als we dat kastje er nu allemaal samen uitslopen!!!!! Wat gaan ze doen, 9 miljoen mensen in de cel smijten???? Power to the people….
Jansen zegt
Ik weet niet wat de regering voorheeft met de kilometerheffing.
1)Accijns is toch al kilometerheffing waarbij zwaardere auto’s meer betalen dan lichte.
Dus waarom worden we 2x een poot uitgetrokken?
2)Files bestrijdt je hier ook niet mee omdat het al lang bekend is dat de files bestaan uit woon-/werkverkeer en iedereen die nu in de file staat, zal ook na invoering van de nieuwe Km-heffing geen andere keus hebben dan dagelijks in de file te gaan staan. Zulks wel tegen veel hogere kosten uiteraard!
En dat terwijl ik een briljante oplossing voor het fileprobleem heb bedacht waar nog niemand eerder aan gedacht heeft. Ik wil het op no cure, no pay basis overleggen met Verkeer en Waterstaat, maar helaas na 1 jaar nog steeds geen uitnodiging ontvangen.
Weet u waarom? Ik wel. Ze willen de files helemaal niet oplossen.
Misschien brengt de file geld op. Wat een K*tland is het soms.
Nja, zoek ’t lekker uit met z’n allen dan.
willem zegt
Stel iemand rijd 100 km dagelijks na zijn werk en er circuleren bedragen van kilomterheffing rond de 7 cent die betaald dagelijks 14 euro kilomterheffing en op maandbasis 280 euro en op jaarbasis 3360 euro kilomterheffing Ik heb het dan nog niet over de prive gereden kilomters uiteraard moeten die ook betaald worden
Wie zei ook al weer dat het systeem niet duurder werd Ik wilde net even gaan schelden maar goed ik heb het fatsoen om niet van liegen en bedriegen mijn werk te maken