Het gamma van de Ford Kuga was een beetje beperkt: er was alleen een dieselmotor verkrijgbaar. Ford breidt de range nu uit met één hele benzinemotor.
Dat is nog steeds een beetje karig, maar gelukkig is het wel een heel fijn blok. In de Kuga is voortaan namelijk de 2.5T vijfcilinder te bestellen. De 2.5-liter Duratec Turbomotor is reeds leverbaar in de Mondeo, S-MAX en in de Focus ST. In de Kuga krijgt het blok iets minder vermogen; totaal is er 200 pk beschikbaar waarmee de Kuga 2.5T een top van 208 km/u haalt. Het koppel van 320 nm is beschikbaar tussen 1600 en 4000 tpm. Uiteraard heeft de Kuga 2.5T vierwielaandrijving en standaard is deze uitgerust met een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Optioneel kan de Kuga 2.5T worden uitgerust met een vijftraps automaat. De Ford Kuga 2.5T is er vanaf € 38.250,- met handbak en € 41.920,- met automaat.
Roland zegt
Goedkoop ivm X3/Q5/GLK…
Majinstar zegt
Blijft een leuke/mooie en betaalbare SUV voor de gemiddelde consument.
Pieter zegt
zucht… weer een valse jeep
Tommy zegt
@Roland: slechte vergelijking, X3/Q5/GLK zitten in de middenklasse en de Kuga in de compacte klasse en is kleiner. Je moet deze vergelijken met de Tiguan/CR-V/Qashqai/Antara/X1/Q3 etc. Leuk die Volvo moter er in trouwens!
MCW zegt
Tommy, de X3, Q5 en GLK zitten ook in die klasse hoor. De Tiquan deelt zelfs het platform met de Q5
markieanta zegt
Klopt MCW ;)
Midas zegt
Mooie bak en goeie zet om die motor er in te gooien. Nou nog die D5 van Volvo!
W!d zegt
@MCW toch zie ik de Antara, Tiguan, Qashqai en consorten als concurrentie
TomS zegt
Inderdaad de Antara, X-trail, Sorento en Santa Fee als concurrenten en niet de “premium” klasse zoals de XC60, GLK of Q5.
Wel een leuk kenteken trouwens op deze auto!
Nu nog een iets lichtere motor met bijv. 150 pk erin en je zult ze een stuk meer op de Nederlandse weg gaan zien.
MCW zegt
Dat zijn dan ook zijn concurrenten ;) Behalve de QQ, de X-trail zit in dezelfde prijsklasse. De CX-7 klinkt qua concept meer hetzelfde maar die is een halve klasse groter/duurder
MCW zegt
TomS, de XC60, GLK, Q5 en X3 zijn wel zeker concurrenten. Ze zitten allemaal in dezelfde klasse alleen zijn die andere SUV’s van normale merken en zojuist genoemde van luxemerken. Ook in de pers wordt een X3 ook wel eens tegen een concurrent vergeleken van een normaal merk. En zo ook auto’s als de Audi A3 met auto’s als de Golf, Astra e.d
mashell zegt
€40000 blijft nog steeds erg veel voor een opgehoogde C-max.
vla zegt
Hoe doen ze dat? De pk’s terugschroeven maar het koppel behouden?! Btw als alles (aandrijflijn etc.) het koppel aankan, waarom de pk’s dan niet?
danny zegt
stukken mooier dan een Tiguan, wat een lelijk eendje is dat
vergelijkbaar met een Qashquai
Tommy zegt
SUV segment:
fullsize: X5/Touareg/Q7/XC90/Cayenne
midsize: X3/Q5/XC60/GLK/
compact: X1/Q3/BLK/Tiguan/Kuga/Antara/CR-V
Ook qua groote is de Kuga kleiner dan een X3 of Q5
Tommy zegt
Wacht ik zal het anders proberen uit te leggen voor de koppige mensen.
De Kuga staat op het platforom van de Focus, de Focus is een zit in de “Compacte middenklasse”. De Tiguan bijvoorbeeld staat op het platform van de Golf, ook een compacte middenklasser.
De X3 staat op het platform van de 3-serie, dat is een “Middenklasser”, een segment hoger. De Q5 op die van de A4 en de GLK op die van de C-Klasse, eveneens middenklassers.
Nu komt het: De X1 komt op basis van de 1-serie, een compacte middenklasser net als de Focus en Golf… en de Q3 op die van de A3 ook een compacte middenklasse.
Zo zie je dat er wel degelijk verschil in zit, sla de maatvoering er maar op na.
rider zegt
wat gaat hij kosten? mogelijker opvolger voor mijn C-max.
Een betere ontwerper zegt
Sorry hoor maar ik vind dit dus echt geen auto uit de zelfde klasse als GLK en dergelijke. Ik ben het met Tommy eens.
mashell zegt
“de 3-serie, dat is een “Middenklasser”
BMW probeert je dat wijs te maken, maar de 3 serie is echt een compacte middenklasser. BMW 3 serie touring: lengte 4,52 m. VW Golf Variant 4,56 m.
Maar klassen indelen op basis van afmetingen is wat ouderwets aan het worden nu bijvoorbeeld de Mondeo al een enorm slagschip is en de Skoda Superb op afmetingen kan concureren met een Mercedes S-klasse. Dus klassen kun je tegenwoordig beter op prijs indelen. Dan krijg je in het C-segment (Golf segment) een “premium” subklasse met daarin de S-serie, de A4, de C klasse. In het D-segement (Passat segment) zijn de E-serie, de A6 en de 5 serie de premium buitenbeentjes.
Luc Jagers zegt
Al die laatste nieuwe modelen van Ford lijken allemaal op nen Volvo. Allee Ford is puur de design elementen aan het uitmelken voor ze het merk Volvo doorverkopen aan een chinees merk.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/16/gelekt-volvo-xc60
Tommy zegt
@mashell: Een Golf Variant mag dan wel groter zijn dan een 3-serie, maar hij zit toch een klasse lager. Dan kun je hoog of laag springen, het is nu eenmaal zo ingedeelt. In het D-segment zit inderdaad de Passat, maar de A6, 5-serie en E-Klasse die jij noemt zitten in het E-segment, weer een stapje hoger. De Mondeo en Superb zijn bijna even groot maar vallen toch in het D-segment van de 3-serie, A4 en C-Klasse.
Qua afmeting klopt er niets meer van, maar die auto’s zijn bij hun introductie zo ingedeelt maar zijn verschillend in grote geëvalueerd.