Wanneer je geïnteresseerd was in de topmodellen van de Volkswagen Touareg, dan moest je je heil zoeken in het buitenland, want op de prijslijst van de Nederlandse importeur vond je ze niet. Daar komt men nu op terug, want de Touareg W12 en R50 zijn per direct ook gewoon in Nederland te bestellen.
De Touareg W12 was hier al een poosje te koop, maar verdween na de laatste facelift. De vraag is echter voldoende groot gebleken om het model weer onze kan op te halen en als we dan toch bezig zijn, mag de R50 ook mee.
Voor de twee modellen moet je wel even wat geld overboeken van je spaarrekening, want de W12 rij je vanaf 131.500 euro en de R50 kost 134.990 euro. Wat krijg je daarvoor? In de twaalfcilinder 450 pk, 600 Nm, acceleratie 5,9 seconden en een begrensde top van 250 km/u. In de R50 met z’n V10 TDI 350 pk, 850 Nm, acceleratie 6,7 seconden en een top van 231 km/u.
Je kunt de W12 en de R50 dus per direct bestellen. De overige Touareg modellen zijn in prijs verlaagd, wat op kan lopen tot 7.000 euro.
M Freak zegt
Die 3000 euro verschil maakt dan toch even niks uit, je hebt zowieso iets wat zuipt, trekt als weet ik niet wat en iets groots.
Ferdinand zegt
Eens even kijken hoeveel ik op mijn bankrekening heb staan.
Richard Brunsveld zegt
De R50 staat al vet lang in de prijslijst, sterker hier in Heerlen is een Autobedrijf die een Witte R50 hadden waar ik net nog voor ben gaan vragen maar die was vorige week verkocht.
Prachtige wagen trouwens!
CSL zegt
Doe maar liever een GL 420CDi dan maar ipv een R50 of een ML 420 Cdi, allebei goedkoper en veel mooier.
190d zegt
zalige wagens, wel heel duur
Ismus zegt
Nederlanse= Nederlandse
tom zegt
…onze kan op te halen.
Sjoerd G. zegt
Das goed nieuws! De touareg is gewoon een bakbeest!
ohja even een vraagje..
Kan iemand mij vertellen waarom de meeste auto’s op 250 km/h begresnd zijn??
Jesper zegt
Ja, daar sta je dan met je Cayenne S :D
*belt zijn baas voor een voorschot voor komende 20 jaar*
Dennis zegt
@Sjoerd G.: Dat is een Gentleman’s Agreement die de Duitse autobouwers met de Duitse overheid hebben. Als de autobouwers de auto’s blijven begrenzen op 250 km/u, zal de Duitse overheid de onbeperkte maximum snelheid niet aan banden leggen. Zowel de autobouwers, als de overheid houden zich niet altijd en overal aan die afspraak, want op veel plekken in Duitsland is de maximum snelheid beperkt en verschillende Duitse auto’s rijden harder dan 250 km/u.
Jesper zegt
@ Sjoerd G: dat heeft met de banden, remmen e.d. te maken denk ik, en ook met de vaardigheid van de bestuurder. Bij sommige auto’s is het zo dat als je de begrenser laat verwijderen, daar een rijcurcus aan verbonden zit…
Guan zegt
@Sjoerd G; meester deal van de wijze heren in de top van de Duitse auto industrie om de burger te beschermen tegen zijn eigen onbekwaamheid om nog harder te rijden.
Jesper zegt
@ Dennis: bedankt, weet ik dat ook gelijk :D
Lijkt me overigens sterk dat Porsche geen auto’s voor +250km/u mag bouwen :D
Jordey zegt
Die 7000 euro kan je weer besparen op benzine.
Timmie zegt
Een ML/GL420 CDI is niet te vergelijken met de R50. Wel met de normale V10 TDI. Het verbaast me dat de vraag zo groot blijkt te zijn. Of het moest zijn dat de Touareg het einde van zijn productiecyclus nadert (wat die -7.000€ zou kunnen verklaren)
Fout zegt
@Sjoerd G. en Jesper
Noú, dat jullie niet eerder opgevallen was dat héél wat auto’s ’toevallig’ als maximumsnelheid 250Km/h hadden…
Timmie zegt
@ Dennis
Volgens mij is dat een herenakkoord onder de Duitsers EN de Britten
Ben Dover zegt
Blijkbaar heeft Volkswagen nog niet zo’n last van zn gemiddelde CO2 uitstoot van het productprogramma. Als autoliefhebber vind ik dit natuurlijk wel een mooie zaak. De W12 en V10 TDI zijn fantastische motoren welke natuurlijk ook prima bij een auto als de Touareg passen. Als je dan tcoh geld hebt….Bovendien heeft de Touareg in vergelijking met een Pheaton niet zo’n last van het “En nu geen VW meer op de neus voor dat geld” syndroom.
Misschien moeten ze de kosten voor beide motoren nog even snel terugverdienen voordat dit soort motoren helemaal uitsterven in het belang van het milieu, of zouden ze onder de 120 gram blijven ;-))
Emmanuel zegt
@Dennis
Heeft niet enkel met het herenakkoord te maken, probleem is ook dat, als je auto officieel 250+ kan, de banden aangepast moeten zijn. En een band voor 320km/u kost meer dan het dubbele dan één voor 250. Ook andere onderdelen moeten dan aan allerlei strengere normen voldoen.
Het is dus gewoon een besparingsmaatregel ;)
Melchior zegt
wow, zowaar een gepimpte tractor. En nogwel met een begrensde snelheid van 250 KM/U.
jorden zegt
als je ook polo blue motion’s in je modellen gamma hebt hoef je je niet zo snel zorgen te maken over je gemiddelde co2 uitstoot
berbertje zegt
Hehehe :D werd tijd k zat der op te wachten de mooiste Touaregs ever made
TBK zegt
Een R50 is stoer, heb er een keer eentje gezien en hoewel SUV’s niet zo aan mij besteed zijn, was ik toch wel onder de indruk. Ziet er zowiezo een stuk beter uit dan een Cayenne, die Touareg.
Tommy zegt
Als je een Touareg koopt hoor je er wel zo’n blok in te hebben. Vooral die W12, eerste hedendaagse SUV met twaalfcilinder is een monster. Goed datie er weer is. De V10 TDI hoort bij de Touareg, maar als R50 heb je toch even 100 Nm extra voorhanden om je trailer oud ijzer te trekken. Technisch hoogstandje is het, net als de W12.
Volvo_440_turbo zegt
Tegenwoordig rij ik veel mee met de Touareg van een vriend. Ook al vind ik dat ding wat decadent en is het niet mijn stijl, hij rijdt wel zalig! Maar met dat 2.5TDI blok is ie wel wat tam naar mijn mening…
Ik zou wel eens met zo’n 5.0 TDI willen meerijden maar liefst niet op een circuit :p
NielsL zegt
Die R50 staat hier ook al een tijdje op de prijslijst en het is ook nog een kleine vw dealer ook nog!
NielsL zegt
Delfzijl trouwens!
Citrofiel zegt
Voor meer geld dus een zwakkere motor, maar wel een diesel, dus dat verdien je terug. En hij heeft een dikker uiterlijk! Maar ik zou gewoon… Nee, ik ga niet eens zeggen waar ik voor zou gaan, want een Touareg is wel een van mijn laatste keuzes wat auto’s betreft…
Appeltje zegt
Wat een onzin allemaal weer over die 250km/h…
het herenakkoord hield in dat de PK wedloop van 20jaar geleden niet te grote vormen aan nam… het is gewoon een oude afspraak.
Porsche heeft zich daar niet bij aangesloten omdat sportwagens bouwen hun core business was.
heeft niks met banden maken… een bandje in de maat 265/35/19 kost 275ex btw.
kan onder een 911 maar ook onder een andere wagen. En die 996 (911) gaat 287km/h top max, kleine maatjes banden hebben echt wel maximale snelheden en waardes.
Appeltje zegt
* echt = echter
DPiedro zegt
voor dat geld kan je dan ook wel een cayenne kopen, die heeft dan ten minste nog wat uitstraling!
Jesper zegt
Jij zou voor een C-crosser gaan :D
www.stijnvankooten.com zegt
Ik zou voor de R50 gaan als ik moest kiezen. Zo’n vette bak. Maar als ik ook bij andere merken mocht shoppen zou ik kiezen voor de G55 amg of voor de Cayenne Turbo S!
Marco zegt
Vreemd dat het dieseltje duurder is dan de benzine. Zal wel slurptaxverhaal zijn, want qua prestaties zijn de rollen omgedraaid.
phantom zegt
dat is echt iets voor de VAG om al hun auto’s in prijs te verlagen als de modellen op hun einde lopen.. of ligt dat aan mij?
9000cse zegt
@ Appeltje
Ik kan het niet met je eens zijn over “het herenakkoord dat inhield, dat de PK-wedloop van 20 jaar geleden niet te grote vormen aan zou nemen”.
Daarom hier een overzicht van Duitse (NIET-getunede!) auto’s uit 1988, die méér dan 250 km/h haalden:
– BMW Alpina B6 zonder kat. 261 pk, 250 km/h
– BMW Alpina B7, 301 pk, 262 km/h
– BMW Alpina B7 turbo kat. 320 pk, 265 km/h
– BMW Alpina B7 turbo coupé 330 pk, 267 km/h
– BMW Alpina B7 turbo kat. coupé 320 pk, 265 km/h
– BMW 750i en 750iL, 299 pk, 250 km/h
– Porsche 928 S4, 320 pk, 270 km/h
– Porsche 911 turbo, 301 pk, 260 km/h
– Porsche 959, 449 pk, 315 km/h!
Audi, Ford, Mercedes, Opel en Volkswagen hadden geen enkel model dat 250 km/h haalde. En de echte pk-race is feitelijk pas na 2000 op gang gekomen.
Het is wel zo, dat er sinds jaren een ongeschreven afspraak bestaat tussen (niet alleen) Duitse autofabrikanten om de max. snelheid op 250 km/h te beperken, (behalve Porsche dan) maar zonder afspraken met de overheid.
En vorig jaar leek deze afspraak even te gaan wankelen, maar het ziet er nu naar uit, dat men zich er toch wel aan wil houden gezien de ontwikkeling van de brandstofprijzen en de toekomstige milieueisen.