Honda heeft met de Civic Hybrid een prima alternatief voor de Prius van concurrent Toyota, maar Honda wil meer. De Prius moet worden onttroond en de Honda Insight is het nieuwste wapen in de strijd.
Honda neemt de Insight volgende maand mee naar Parijs, maar heeft alvast een officiële foto vrijgegeven. Het is een vijfdeurs hatchback die onder de Civic Hybrid zal worden gepositioneerd. De Insight is op een nieuw platform gebouwd en wordt aangedreven door een verbrandingsmotor die wordt bijgestaan door een elektromotor op momenten dat extra vermogen nodig is. Denk aan optrekken, inhalen en versnellen. Honda is in staat gebleken om de kosten in de hand te houden en kan de Insight daardoor goedkoper aanbieden dan de Toyota Prius en de eigen Civic Hybrid. Meer detail wil Honda nog niet kwijt.
De auto zal volgend jaar op de markt komen en Honda mikt in eerste instantie op 200.000 exemplaren per jaar, waarvan ongeveer de helft bestemd is voor de Amerikaanse markt.
floryn zegt
wel weer die prius daklijn… Ok ik vind m nét iets mooier dan de prius
Citrofiel evil twin zegt
:shock: Prius KOPIE!
Kawouter zegt
Die carosserievorm (daklijn) wordt nu eenmaal opgelegd door onze natuurwetten. Als je een auto wil maken met zo laag mogelijke luchtweerstand, dan kom je vanzelf bij zoiets uit…
Athar zegt
Helaas dat weinig mensen weten dat dit een half hybride is, dwz de electromotor heeft een ondersteunende functie, whereas de prius een full hybrid is en alleen op electro kan rijden.
design is wel beter :)
LJ zegt
lijkt op prius inderdaad, maar is stukken beter inderdaad!
Simpson zegt
als er had gestaan dat dit een vernieuwde prius was had ik het ook geloofd.
DJD zegt
ziet er al beter uit dan de prius. Godzijdank.
Hemstra zegt
Dit wordt misschien een concurrent voor de huidige Prius maar ondertussen is Toyota al bijna klaar met de volgende. Met andere woorden; Honda loopt dus (nog steeds) een stapje achter op hun grote voorbeeld.
xied zegt
Als het heel erg gaat lijken op het plaatje, met uitzondering van de velgen. Is het best een mooie auto. Vraag me wel af hoe de achterkant er uit gaat zien, maar dit was nog wel het twijfelen waard. De Prius nog de Hybrid zijn afzichtelijk, nu komt er bij mij een nieuwe A3 :P
W!d zegt
@Hemstra, hoezo lopen ze achter de feiten aan? Is de techniek van de Toyota beter? vergelijkingsmateriaal van deze 2 nieuwe modellen?
Jammer dat hybrides zo lelijk moeten zijn..
Lustigson zegt
Tjonge… als ze die technologie nu eens in een normaal model zouden stoppen, zoals Lexus in de VS veel doet, zou ik best een hybride overwegen, maar de Prius en de Civic Hybrid zijn het wat dat betreft net niet.
Ejay zegt
Dit is dus de opvolger van de vorige generatie Insight; de hybrid die als eerste de Amerikaanse markt betrad en tevens eerste populaire hybrid in de States die verder ook een stuk zuiniger dan de Prius was. Dit is dus weer een technisch hoogstandje met waarschijnlijk de volgende generatie accu’s. Kortom Honda ligt weer mijlen voor op de concurentie.
vla zegt
Geloof me, als je hem op zoveel plaatsen zal tegenkomen als de Prius, en als iedere scumbag er ook zo vol van zal zijn terwijl iedere goed functionerende mens weet dat een 2 liter diesel vaak beter en zelfs krachtiger is.
Mairsil zegt
@Lustigson
Doen ze niet alleen in de VS hoor, Lexus verkoopt hier ook gewoon hybrides:
http://www.lexus.nl/hybrid/hybrid-range/index.aspx
Maar omdat ze niet ook een A- of B-label voor energieverbruik scoren, komen ze niet voor het hele 14% lease-verhaal in aanmerking.
.Bobo
TBK zegt
Valt nog best mee, is toch meer in proportie dan een Prius vind ik. En een Honda zijnde zal het ook wel fijn rijden.
Honda zegt
“# floryn schrijft,
4 September 2008 om 16:25
wel weer die prius daklijn… Ok ik vind m nét iets mooier dan de prius
”
honda insight is gewoon een kruizing tussen honda stream en honda insight
http://static.autoblog.nl/images/wp/michiel/week1/Maya_Honda_Insight.jpg
bobobob zegt
@hemstra
Dit is de 4e generatie Honda Hybride…. weet niet uit me hoofd hoeveel Priussen er zijn geweest….
Fortuna zegt
Rebadged prius?
Cyclonic zegt
Waarom stoppen ze die techniek niet in de huidige civic :(
Waarom altijd in zon debiel ontwerp waar je nog niet dood in gevonden wilt worden.
ripjans zegt
Hij lijkt zo van de voorkant inderdaad een stuk beter, maar de lijn van de achterlampen laat het lijken, dat de achterlampen zum kotzen zijn. Speculatie echter natuurlijk, we zullen het zien!
DAT zegt
Is deze halve hybride nu even zuinig of gewoon goedkoper dan de echte Prius?
jacobus zegt
Beste mensen, als oud auto technicus vindt de reacties over het algemeen weinig inhoudelijk, zo iets als toeters en bellen niveau, maar dat komt natuurlijk omdat ik daar niet van houdt, en of mijn reacties inhoudelijk zijn dat geloof ik ook niet, ik kom niets tegen om op te reageren.
Ook vindt ik dat je moet staven wat je schrijft of zegt, en een reactie plaatsen om de reactie zelf heeft weinig waarde, zoals je leest kan ik mijn draai niet vinden op deze site, maar gelukkig zijn er vele die dit wel hebben, en kunnen de beheerders van deze site over het algemeen tevreden zijn.
de site carproblem is voor mij de uitgelezen site, desondanks veel genoegen voor diegenen die hier hun draai wel kunnen vinden.
met de beste groeten van jacobus
Melchior zegt
Zowaar een tweede hybridemodel in het huidige gamma van Honda. Zelfs een model onder de Civic. Waar blijft de concurrentie?
rotorhead zegt
Ben benieuwd of er nog een opvolger komt voor de originele Insight.
lincoln zegt
@Jakobus .. dus ?? mooi of lelijk ..
dat kon ik niet echt opmaken uit je schrijven ..
Savipe zegt
Vind deze wel een stuk mooier hoor.
Mr_R zegt
@Dennis: Je bent om te zóenen! Leuk om te horen, eh? Fijn dat je dit ding geen Prius-killer noemt, dat killer is zó passé.
En dan nu inhoudelijk: jammer dat ie zo op de Prius lijkt. Dan blijft ie een beetje hangen op het niveau van een kopie. Zal technisch gezien wel de meest zuinige vorm zijn, maar marketing-technisch niet echt lekker.
Hierzo zegt
Echt waar, Honda heeft nog nooits iets zelf kunnen bedenken..;)
Bruno zegt
Euhr, redelijk logisch da die op de Prius lijkt, die heeft namelijk een redelijk ideale aerodynamische vorm
Juppe zegt
Zelfde motor als de Civic Hybrid, maar door verdere ontwikkeling 50% goedkoper in productie. Deze Insight wordt ongeveer 10 cm langer en 2,5 cm breder dan de Jazz.
Oscar zegt
Als Honda nou gewoon van de huidige nomale civic nou een hybride maakt, dat lijkt mij de beste oplossing. Dat model is een radicaal design die over het algemeen wel goed verkoopt en ik denk dat dat veel europeanen over de streep zal trekken om een hybride te kopen omdat het huidige aanbod aan hybrides een nog al Japan-Amerikaans uiterlijk heeft en dat over het algemeen in Europa niet in de smaak valt
W!d zegt
@jacobus.. bedoel je problemcar.nl? een erg handige site, ook voor mij als autotechnicus. Echter dit is een blog waar (semi-) nieuwtjes worden geplaatst, waar iedereen op kan reageren.. meer ter ontspanning en om je hart te luchten
Screamer zegt
:X waarom moeten ze hun “prius-killer” nou ook daadwerkelijk op een prius laten lijken :?
De prius is een walgelijk ontwerp! (en dat is niet alleen omdat ik de status van de prius over-hyped) vind. tis gewoon een lelijke auto, tis een hatchback maar op een lelijke manier.
Maak er nou een normale sedan van, of een stoere coupe. of wat dacht je van een ouderwetse hatchback, dus gewoon shuin aflopend (zoals de oude corollo 5d hatch, of de Nissan Sunny 5d hatch)
johnnyt-jet zegt
de reden is dat deze auto”s over de hele wereld ”mooi” gevonden moeten worden , vandaar deze ontwerpen.
Ejay zegt
@ Jacobus, hier dan wat ondersteuning van het feit dat de (oude) insight al beter was dan de Prius:
http://www.insightcentral.net/KB/compare/prius.html
Timmie zegt
Toeval, of een prius lookalike?
Robbin zegt
Wat loopt die motorkap hoog op zeg, bijna tot aan het dak lijkt het wel :S
Ei zegt
Tja, erg prius… Maar wel een geinige neus.
@ Athar: Helaas dat er mensen zijn die denken dat een auto half hybride kan zijn. Hybride wil simpelweg zeggen dat de auto wordt aangedreven door twee verschillende soorten motoren. Een auto is dus 100% hybride, of helemaal niet hybride. Een tussenweg is er niet.
Citrofiel zegt
Ja, hij lijkt op de Prius, maar dat is nu eenmaal de efficiëntste vorm. Ik vind hem wel iets mooier dan de Prius. Maar dat kan ook komen doordat ik de Prius zat ben, of vooral de hype er omheen. Al was hij lelijker dan de Prius, dan zou ik hem nog mooier vinden, snap je? :P
dekster zegt
Het ziet er mooier uit dan een prius, maar dat is nu ook weer niet zo verwonderlijk.
I still hate hybrids doh.
Atomic Wedgie zegt
Zit er nou verlichting rondom de gril of zie ik dat verkeerd?
dotternetta zegt
@Hemstra: :)
Roger zegt
@Ejay:
Die site geeft een vergelijk met de Prius Classic. Die auto is niet meer te koop. Tijd voor een update.
406_v6 zegt
Alweer zo’n muesli-car….bah, ’t moest verboden worden…
Autovisie deed tijdje terug test met Lexus 600h tegen Corvette, ritje A’dam-Assen over de afsluitdijk en wie won de rit (qua zuinigheid)? Juist de Corvette…. zegt genoeg over de zinloosheid van muesli-cars.
Benjamin1 zegt
en zeker weer met die uberkrachtige 1.3 liter benzine motor erin. Je moet door de CVT zeker ook eerst een kwartier wachten voordat je vooruit gaat, nou nee bedankt. Een betere optie is om bv een 1.4 turbomotor, met net iets meer power naast een hybride motor in te bouwen samen met een gewone 6bak (evt met langere eindoverbrenging). Dan zouden veel meer mensen hybride gaan rijden. Dat hele idee met een 1300 en CVT zoals in de civic rijdt gewoon niet….
DAT zegt
Extra plaatje op Autovandaag met nog wat andere modellen op de achtergrond (?):
http://www.autovandaag.nl/nieuws/foto.php?f=http://www.autovandaag.nl/upl/Insight_9042.jpg&t=newsitem&tid=2272
Jesper zegt
@ Benjamin: En dat is nou de reden dat ik ten alle tijden voor de Prius zou gaan! De zwaardere Honda moet terugvallen op een 1.3 als de elektromotor het niet meer kan. Toyota heeft een 1.5 in het vooronder liggen.
Laat me je uit eigen ervaring vertellen dat een CVT prima te rijden is en ook lekker optrekt hoor ;)
Mooier of lelijker dan de Prius vind ik hem niet, het zijn beide strijkijzers en beide niet mijn smaak, het is nu eenmaal de ideale lijn…
Dat Honda nog altijd achter de feiten aanloopt is niet te ontkennen. Hun Insight van weleer was vergelijkbaar met de klassieke Prius, maar Toyota heeft die techniek 10 jaar kunnen doorontwikkelen. Het feit dat Honda hun eigen Prius baseert op Toyota’s huidige (terwijl de nieuwe in de startblokken staat) zegt genoeg :)
Esprit_de_Flandre zegt
Vééééééééééééééééééééééééél beter dan de huidige oersaaie vierdeurs-Civic hybride. Nu nog een driedeurs en stationwagen en cabrio en coupé en SUV.
Jan C. zegt
Ik had ook het gevoel van herkenning bij de daklijn. Inspelen op een groen gevoel dat er niet is met deze auto’s…
jopie zegt
@Benjamin: de truc van een hybride is juist dat een kleine en zuinige motor samenwerkt met een electromotor, en zo voldoende kracht geeft.
Ik heb wel eens proefgereden in een Prius en ik vond dat ding behoorlijk snel optrekken.
Als jij denkt dat een 6-versnellings handbak beter is dan een CVT weet je blijkbaar niet hoe een CVT werkt. Je kan het vergelijken met een 100-versnellings handbak i.c.m. een chauffeur die extreem snel kan schakelen…
406_v6 zegt
@Benjamin,
Uit je reactie blijkt wel dat je géén flauw benul hebt HOE een hybride werkt en wat daarbij nodig is…. handbak i.c.m. hybride technologie = onmogelijk omdat de hybride techniek ingrijpt in het hele aandrijsysteem, dus óók de versnellingsbak (én een handbak is per definitie aleen met de hand te bedienen.)
Jesper zegt
@ 406_v6 : “(én een handbak is per definitie aleen met de hand te bedienen.)”
Daar ben je niet helemaal correct ;) Toyota, heeft een semi-automaat, genaamd MMT (multi-mode transmissie) en dat is een automaat, op basis van een gerobotiseerde 5 traps handbak. Dus het verbuik van die handbak, lage montage kosten, en toch automatisch geschakeld. ;)
406_v6 zegt
@jesper,
je schrijft het zelf al “een gerobotiseerde handbak” dus géén echte handmatige geschakelde bak met een koppling die wordt bedient door je linkervoet….. ;)
Handmatig volgens de Dikke van Dale = hand·ma·tig (bijvoeglijk naamwoord; handmatigheid); 1 met de hand
Alle zgn. “handmatig” te schakelen bakken zijn allemaal zonder uitzondering (semi-)automatische of gerobotiseerde versnellingsbakken, al dan niet voorzien van een tandwielwerk met een platenkoppeling, een vloeistofkoppeling (koppelomvormer) of een duwband (CVT), met andere woorden er is bij deze bakken een handmatige beïnvloeding van de versnellingskeuze mogelijk….
Juppe zegt
@406_v6,
handbak i.c.m. hybride technologie = onmogelijk omdat de hybride techniek ingrijpt in het hele aandrijsysteem
Das dus niet correct, kijk eens goed naar het interieur van de originele Honda Insight, waar je makkelijk 1:30 mee rijdt.
Een van de weinige in NL:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3388968
De Oerknal zegt
@ Jesper
“Dat Honda nog altijd achter de feiten aanloopt is niet te ontkennen. Hun Insight van weleer was vergelijkbaar met de klassieke Prius, maar Toyota heeft die techniek 10 jaar kunnen doorontwikkelen. Het feit dat Honda hun eigen Prius baseert op Toyota’s huidige (terwijl de nieuwe in de startblokken staat) zegt genoeg”
Crap.
Duidelijk natuurlijk dat Toyota daarentegen weer hun VVT-i techniek geleend hebben van Honda (net als BMW). Was wel typisch dat deze op de markt kwamen tegelijkertijd met het aflopen van het patent.
Juppe zegt
Hun Insight van weleer was vergelijkbaar met de klassieke Prius
Op welke manier vergelijkbaar? Compleet verschillende auto’s, compleet verschillende hybride-systemen. Raar argument.
Het feit dat Honda hun eigen Prius baseert op Toyota’s huidige..
Zie boven.
….. VVT-i techniek ….
Zelfde idee als vtec, maar andere uitwerking om onder het patent uit te komen. Is ook lang niet zo betrouwbaar gebleken.
..BMW…
Nokkenasverstelling is weer heel iets anders.
Boeit ook allemaal niet…. als er maar wat nieuws uitgevonden wordt door de slimme koppen. Blijkbaar is daar wat druk door hoge olieprijzen etc voor nodig, maar dat is al zo sinds de jaren ’70. Jammer dat de EU zo makkelijk ombuigt voor de auto-lobby. Maar das weer een ander verhaal.
shrink zegt
Ik heb grote waardering voor Honda’s, maar waarom moet hij er nou weer net zo uitzien. Een tandje minder prius had hem goed gedaan.
Wat betreft die Aerodynamische vorm, dat maak je mij niet helemaal wijs.
Is die Prius aerodynamisch de best scorende auto op de markt? Volgens mij niet. Bovendien, gegeven een bepaalde basisvorm kan je nog steeds andere accenten leggen.
Heb zelf meer het gevoel dat het een marketing-ding is. Net als dat alle smartphones op de I-phone gaan lijken, wil Honda een hybride op een Prius laten lijken, zoiets.
stief zegt
De Honda Insight trekt helemaal niet op een Prius! Dit model lijkt als 2 druppels water op de huidige Civic… Ik denk dat mijn familie deze auto gaat aanschaffen, is er enige kans dat hij nog in 2008 op de markt komt?
harry zijlstra zegt
Kan de nieuwe generatie hybrides nou wel een vouwwagen trekken?
colonne zegt
deze zijn soft-hybrides, zelfs niet te vergelijken met de prius, deze kan ook allleen op elek. rijden tot ong. 50 km/u .(toyota prius)
de honda wordt steeds door een verbrandigsmotor aangedreven, bijgestaan door een electromotor.
Het echte werk moeten we verwachten van G.M. deze zijn met een serie-hybride bezig; deze auto zou steeds op elektriciteit rijden, wanneer de batterijcapaciteit daalt tot ong. 60/100 dan springt een kleine verbrandingsmotor aan op laag toerental om deze bij te laden.
deze laatste zal de voorganger worden voor de aandrijving op waterstof !
databekker zegt
Nu nog rijden in een Prius bestuurders die een hybride auto willen rijden. Straks kiezen er heel veel voor de voordeligere Insight, en kopen Toyota mensen die een hybride willen de Prius. Dat gaat procenten schelen Toyota!
Marc zegt
Terwijl de nieuwe Insight een bijna kopie is van de huidige (oude)Prius (met een iets beter lijn), heeft de nieuwe Prius 2009 weer een veel beter, dynamischer en mooier design dan de Honda Insight! Als je daar nog een keer de betere prestaties tegenover zet (1.8 motor ipv huidige 1.5 met 136 pk én een nog lager verbruik dan de huidige prius) plus een gelikt interieur met veel nieuwe snufjes, kan de Honda wel inpakken qua design en techniek. Pluspunt bij Honda is wel de lagere aanschafprijs, maar ja, kun je deze twee nog wel vergelijken?
Het radarsysteem van de nieuwe prius, dat aanrijdingen bij lagere snelheden kan vermijden, en waterafstotend glas, zonnepanelen die de airco aansturen, een projectie van de meest gebruikte dashbord instrumenten op de voorruit, en nog vele andere handige innovaties. Enige van de hier genoemde “snufjes” zijn dan wel pas standaard op de duurdere modellen (prijs duurste model Prius 34.000 euro) maar zijn toch voor velen bereikbaar geworden! OOK voor mij gelukkig! ;-)
Voor mij is de Insight géén vergelijkingsmateriaal met de Prius III!! Sorry, uiteraard mag een ieder daar anders over denken. De tijd zal het leren of Honda een geduchte hybride concurrent is voor Toyota.