Slecht nieuws voor de seniorenclub. Ze waren hun monopolie op pechhulp al kwijt met de komst van Route Mobiel en SOS Pechhulp International, maar nu is er een tweede serieuze concurrent opgestaan: de belangenbehartiger van de autoindustrie BOVAG begint zijn eigen pechdienst.
Bovag presenteert zich als het goedkope alternatief voor Route Mobiel en de ANWB, met een tarief van €49,95 per jaar. Met behulp van een vergelijkingstabelletje legt het uit waarom de automobilist voor de Bovag moet kiezen.
Minpuntje hierin is dat mensen die hun auto niet door een Bovag-garage laten onderhouden een toeslag van 30 euro mogen ophoesten. Veel extra’s lijkt de dienst niet te bieden (waar Route mobiel bijvoorbeeld met een dikke Lambo rijdt), dus de bedoeling is waarschijnlijk om puur op de prijs te concurreren.
Voor pech in het buitenland leunt de Bovag op Mondial Assistance, een hulpverlener die wereldwijd opereert.
Het voordeel van de organisatie is dat het al een zeer uitgebreid dealernetwerk heeft opgebouwd. Deze bedrijven worden een servicepunt voor de gestrande automobilist.
Het lijkt er op dat de ANWB, ondanks het mooie nieuwe logo, voor haar ledental moet vrezen. De consument vaart er wel bij, want extra concurrentie betekent meestal gunstigere prijzen voor de consument.
Met reclameborden als de onderstaande hoopt de Bovag klanten van de bestaande hulpdiensten af te snoepen:
Check de Bovag-pechsite hier.
UPDATE – De Bovag schijnt het voorbeeld van de ANWB overgenomen te hebben, en een nieuw logo te hebben. Mij was het niet eens opgevallen, want een grote verandering is het niet. Toch spreekt de Bovag-voorzitter Jan Ploeg van:
het inruilen van een oud, ‘DDR-achtig’ logo voor een frisser en eigentijdser exemplaar, dat symbool moet staan voor het nieuwe Bovag. Onderdeel van de nieuwe strategie is de ‘claim op het mobiliteitsdomein’.
Oud (links) versus nieuw (rechts). Wow Mike, it’s amazing! (via autokompas)
BOVAG komt met eigen PechhulpBOVAG introduceert de BOVAG Pechhulp. Het fijnmazige netwerk van ruim zesduizend BOVAG-autobedrijven staat daarbij garant voor vakkundige hulp bij pech onderweg of in de eigen woonplaats. De zeer scherpe all-in prijs, mét Europa-dekking en vervangend vervoer, bedraagt € 49,95 per jaar.
BOVAG stapt in de markt voor pechhulp. En da’s eigenlijk niet meer dan logisch. Het netwerk van dik zesduizend BOVAG-autobedrijven ligt er immers al. En wat is nu prettiger dan bij panne door je eigen vertrouwde BOVAG-bedrijf of door een van zijn ruim zesduizend BOVAG-collega’s deskundig weer op weg geholpen te worden?
Het concept is simpel: strandt een bestuurder, dan wordt het eigen autobedrijf ingeschakeld. Is dat bedrijf niet in de gelegenheid pechhulp te verlenen, bijvoorbeeld omdat het pechgeval zich aan de andere kant van het land voordoet, dan wordt een BOVAG-collega in de buurt ingeschakeld, waarbij transport naar de eigen garage mogelijk is. Daarnaast kan worden teruggevallen op het professionele netwerk van Mondial Assistance.
De pechhulp is de afgelopen jaren ontwikkeld, beproefd en verfijnd door de BOVAG-autobedrijven. Ruim 40.000 tevreden BOVAG-klanten maken er al gebruik van. De ervaringen, van zowel bedrijven als automobilisten zijn zeer positief. Klanten blijken de pechpas zeer op prijs te stellen en te zien als een logisch uitvloeisel van de service van het vertrouwde autobedrijf. De Pechservice wordt nu gekoppeld aan de BOVAG-naam en vanaf 8 september gaat BOVAG via een grote mediacampagne in onder meer dagbladen, op de radio en online de BOVAG Pechhulp onder de aandacht brengen van de automobilist.
BOVAG biedt de Pechhulp aan voor een scherpe prijs. De BOVAG Pechhulp kost € 49,95, voor een compleet pakket. In heel Europa, maar ook in de eigen woonplaats is pechhulp gegarandeerd, inclusief vervangend vervoer. De Pechhulp hangt aan het kenteken van een auto en voorwaarde voor deelname is dat de auto bij een BOVAG-bedrijf in onderhoud is.
BOVAG werkt inzake de Pechhulp nauw samen met Mondial Assistance. Dit gerenommeerde bedrijf neemt onder meer de verwerking van de pechmeldingen voor zijn rekening. Mondial schakelt zoveel mogelijk de BOVAG-bedrijven in. Waar dat onverhoopt niet mogelijk is, wordt het pechgeval door een erkende berger geholpen of naar het dichtbijzijnde BOVAG-bedrijf gebracht. Ook in het buitenland neemt Mondial Assistance de afhandeling voor zijn rekening.
Maarten G zegt
Seniorenclub of niet, ik blijf lekker bij de ANWB :-)
Wize zegt
-edit: thanks!-
DafMaf zegt
Mijn buurman was vorige week naar Duitsland geweest. Hij reed mee met iemand. Radiateur ging lek. De service die Route Mobiel bood was beneden de maat. Ik blijf lekker bij de ANWB.
W!d zegt
de BOVAG mobiliteitspas bestaat al veel langer..
Het verschil met de ANWB was toen vooral, de mobiliteitspas is autogebonden (maakt niet uit wie er in rijdt) de ANWB is persoonsgebonden.
Als je in je 1tje in meerdere auto’s rijdt is de ANWB dus handig, hebben je vrouw en jij maar 1 auto, kies dan voor BOVAG
Huin zegt
@ Wize: Dat wou ik net zeggen… staat ook gewoon in het verklarende tekstje… dus een onhandig typ-foutje.
colouragga zegt
@W!d: als je veel auto’s leent, of in auto’s van vrienden rijd of wat dan ook dan is zo een persoongebonden ANWB pas ook wel handig ;)
Jeroen zegt
Ik ben lid geweest van Route Mobiel, het enige wat ze doen is afslepen i.p.v. repareren zodat je verder kunt. Geef mij maar ANWB.
Potver7 zegt
Tegenover die lage prijs staat natuurlijk wel dat Bovag-bedrijven (als het goed is tenminste!) alleen officiele onderdelen monteren.
De ANWB is er vooral op gericht om je weer onderweg te helpen, indien nodig op een ‘houtje-touwtje-manier’, zodat je later bij je eigen garage de boel kan laten repareren. Dan kun je natuurlijk ook bij een onafhankelijk bedrijf langs gaan, die een gebruikt (of gereviseerd) onderdeel kan monteren – in veel gevallen kan dat zonder problemen.
Mensen met oude auto’s en een smalle beurs zijn dus waarschijnlijk helemaal niet zo goedkoop uit bij de Bovag.
Bender zegt
Opmerking over de vergelijkende tabel: Ik weet niet of het standaard is of dat ik geluk heb gehad maar ik heb al 2 keer meegemaakt dat de ANWB mijn auto moest afslepen en dat ze deze netjes bij een garage die ik opgaf hebben geparkeerd. Zelfs een ruim 50km van mijn huis. (goedkope specialist). In de tabel staat dat dat niet mogelijk is.
jopie zegt
In dit soort discussies komt altijd weer de mythe terug dat ANWB ter plaatse repareert en dat Route Mobiel altijd afsleept.
Dat is niet juist. Beiden proberen te repareren, en als dat niet lukt slepen ze je weg. Misschien dat de ANWB er iets beter in is, maar juist bij moderne auto’s komen electronische mankementen die niet langs de weg op te lossen zijn. De tijd van kleine onderdeeltjes vervangen en noodreparaties is grotendeels voorbij.
Klassiekerrally zegt
Dat nieuwe Bovag logo lijkt wel wat op ’t Quicktime logo. En ik maar klikken… Geen filmpje! ;)
De ANWB mag dan vooral pechhulp bieden aan rollatorbestuurders en brommobielcoureurs, maar het zou wel mijn keuze zijn…
Beeks zegt
ANWB qua service nog steeds de beste. Afgelopen zomer in Frankrijk koppakking eruit: even bellen, keurig geholpen en binnen een paar uur zat ik in een vervangende auto en kon mijn vakantie verder. Mijn eigen auto is keurig teruggebracht naar NL. Jaren geleden heb ik in NL ook een pechgeval gehad, direct gemaakt door de wegenwacht, niet afslepen, ik kon meteen verder, zonder extra kosten. Kortom: Elke waar naar z’n prijs, voor die paar tientjes blijf ik lekker bij de ANWB. Ze zijn het gewoon waard, vandaar dat alle nieuwe aanbieders aanvallen op prijs. Dit is het enige waarop ze zich positief van de wegenwacht kunnen onderscheiden. In mijn ogen is dat niet genoeg (iets met dubbeltje en eerste rang).
Bender zegt
@ jopie: Misschien in de wereld van de lease rijders wel. Ik rijd zelf (en ik denk met mij wel wat meer mensen) in een wat oudere auto. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de ANWB mij weer op weg heeft kunnen helpen.
Een nadeel: je mag maar 7 keer per jaar gebruik maken van de ANWB, daarna moet je betalen. Vorig jaar kreeg ik op 14-dec. een brief van de ANWB dat ik nog recht had op één keer gratis pech hulp :-) Nee, ik ben niet zo onhandig, ja ik heb 4 oude auto’s en daar gaat wel eens iets mis mee…
Mairsil zegt
Ik vind het wel een mooi symbolische verandering van het logo. Het oude ziet er uit alsof ze echt in de motor aan het sleutelen zijn, het nieuwe ziet er uit alsof ze alleen maar een band aan het vervangen zijn. Kennelijk is Bovag niet zo technisch meer?
Arnold_GT zegt
hmm nu ik net een 1988’er Jetta heb aangeschaft is een lidmaatschap bij de Bovag pechtdienst misschien zo gek nog niet :D
Dana zegt
Ik zit al vanaf 1996 bij de anwb en ben altijd keurig geholpen. Problemen worden snel en netjes opgelost. Voor mij dus geen reden om over te stappen.
Vorige week echter een auto gekocht bij een bovag garage en wat schept mijn verbazing: voor 6 maanden bovag garantie laten ze je 750 euro bijbetalen. Ik heb even contact opgenomen met de bovag en dit vinden zij geen probleem. “garage’s mogen adverteren met een prijs zonder garantie”.
Ik vind dit zelf toch wel erg makkelijk. Dan hang je wel zo’n schildje aan de muur maar dat wil dan niet zeggen dat je meteen een garantie hebt…..
Ik vind dat niet transparant. Ik begrijp dat dit mijn interpretatie is……
Voor mij dus een goede reden om ervaringen met alternatieve pechhulpen af te wachten…..
Esprit_de_Flandre zegt
Vind het logo toch nog niet echt zekzy. Maar ja…
Pieter zegt
Bovag garages die pechhulp gaan bieden?
belangenverstrengeling!
Anwb repareert zo goed als ze kunnen, zonder voor- of nadeel van de wijze waarop ze repareren.
Een Bovag garage die naar de snelweg komt om je auto te repareren zal er baat bij hebben om je naar zijn garage te halen en daar aan de slag te gaan.
Ik zou er niet zomaar op vertrouwen dat het advies van de reparatieman m/v ook in mijn belang is of niet. En dat heb ik bij de ANWB wel.
Een garagebedrijf dat alleen onderhoud doet en geen autohandel doet vertrouw ik ook eerder in een advies tot reparatie of vervanging dan wanneer er een parkeerveld vol nog te verkopen auto’s staat.
Andersom is het ook zo: een pure handelaar hoeft geen verborgen verbreken te verkopen om ze te repareren, eventueel wel om de prijs hoog te houden maar daar heb je garantieregelingen voor.
Pieter zegt
@Dana: je moet donders goed uitkijken met Bovag garantie. Het is zo’n enorm geschakeerd gezelschap dat zich onder de Bovag vlag mag voegen dat het risico groot is.
Bovag doet z’n best om ze in het gareel te houden en het is beter dan helemaal zonder overkoepelende club. Maar vergelijk het niet zomaar met een garage onder de vlag van een automerk.
Lees ook de garantievoorwaarden eens goed door. Je ziet o.a. dat er op de factuur gewoon met een simpele zin een streep door wat je hebt gelezen in de standaard voorwaarden gezet kan worden. En die factuur zie je pas bij het afleveren, niet bij het kopen. (voorbeeld: laag max. km aantal zetten op garantie)
Garantie is zowieso altijd erg lastig te realiseren. zeker op zaken als banden of verslijtdelen ook al is het duidelijk een gevolg van een fout bij aflevering (in mijn geval: wielen verkeerd uitgelijnd, banden scheef afgesleten maar net na de gesteld km grens en dus: niet thuis. beide wielen exact gelijk fout dus niks met normale slijtage te maken maar toch.)
overigens is de Bovag dan ook niet te bereiken voor hulp (kijk maar eens op hun website en tracht een klacht in te dienen of hulp te krijgen in een discussie met een lid)
arjontje zegt
Net ff dat vergelijk lijstje door gekeken.
en er staat dat je bij de anwb niet naar jou garage afgesleept kan worden.
ik dag het dus wel.
nog iets is jou auto ouder dan 10 jaar dan krijg je geen vervangende auto, bij de bovag. Dit slaat ook nergens op.
Blijf nog lekker bij de anwb voor minimaal een jaar. Heb nog jongeren korting.
en ben dus goedkoper uit.
Moet allen de kampioen missen, maar dat is niet erg.
sar zegt
Ach, het begint inmiddels wat sneue rafels te vertonen, dat eeuwige afgeven op ‘seniorenclub’ anwb van de betreffende autoblogheren. Feit blijft dat de aloude wegenwachters vaak alles uit de kast halen om je auto weer aan de praat te krijgen. Heb ze regelmatig moeten inschakelen, ook op vakantie, en was altijd weer blij verrast met door de expertise en klantvriendelijke behandeling. Ben overigens benieuwd waar die laatdunkende houding vandaan komt. Zelf ooit afgewezen voor de wegenwachtopleiding wellicht?
W!d zegt
@Pieter, je vergeet even dat bijna alle dealers ook aangesloten zijn bij BOVAG.. en fietsenwinkels, en tankstations.. alles zit onder het BOVAG label, dus je kunt nergens meer naar toe? veel geblaat weinig wol.
Garantie koop je, dat is het risico. Je hoeft de auto niet met garantie te kopen, maar dan loop je zelf het risico, en de risico drager mag daar natuurlijk geld voor vragen.
Het is natuurlijk gewoon goed voor de concurrentie, ook voor de ANWB die nu geen monopolie meer heeft
Evert zegt
De Bovag sleept je naar een Bovag garage. Een uurloon van rond de 70 euro en monteurs die niet altijd even goed zijn in het stellen van diagnose. Kassa! Vreemd dat je daarvoor ook nog 49,95 moet betalen. Dubbel kassa voor de Bovag!! Slim gedaan.
Er mogen van mij nog 100 pechhulpdiensten komen in Nederland. Het is de manier voor de ANWB om zich te blijven onderscheiden. Als beste.
W!d zegt
Bovag leden betalen contributie om lid te zijn.. Bovag krijgt geen geld als een autobedrijf zijn auto repareert. Bij de ANWB moet je ook gewoon de onderdelen betalen en doen ze vaak een snelle oplossing waarvoor ze toch naar de garage moeten. Snap dus niet waar je naar toe wilt evert
Jack Spaargaren Sassenburg zegt
Wij zijn een serieus bedrijf met 5 auto’s met behoorlijk wat kilometers. Wij hebben de overstap gemaakt een jaar geleden naar de Bovag Pechhulp. Tevreden tot onze eerste echte hulpverzoeken. 4,5 uur wachten op een wegsleepwagen. NDA = alleen wegsleepservice. Betalen voor een vervangende auto. Rekeningen achteraf van € 200. ANWB lijkt duurder maar is exponentieel goedkoper. Echt heel jammer. Bel ons niet, wij bellen u ook niet mentaliteit. “Wilt u vervelende verrassingen achteraf neem dan een cheapo NDA abonnement”. Met hartelijke groet, Jack Spaargaren Sassenburg
Opzeggen Bovag Pechhulp zegt
Stond vanavond met pech langs de snelweg A13 bij Rotterdam, onderweg naar Amsterdam mijn woonplaats (22.30). Werd na 30 min wachten direct weggesleept, ze nemen niet eens de moeite om te kijken of er uberhaupt iets gerepareerd kan worden, zodat je misschien toch nog naar huis kunt rijden. Is iets met m’n v-snaar.. Mijn auto is ouder dan 10 jaar, dus kan je fluiten naar vervangend vervoer, en wordt je zonder pardon gedropt op een station in de middle of nowhere (Wateringen), en moet je zelf maar zien hoe je thuis komt. Daar komt nog bij dat ik in Amsterdam woon, en altijd bij een Bovag-garage in mijn woonplaats mijn reperaties laat uitvoeren. Maar toch wordt mijn auto morgen dus in Berkel en Rodenijs afgeleverd bij een Bovag-garage, omdat dat dan de dichtsbijzijnde Bovag-garage is.. En dan mag je ook weer zelf vervoer regelen om daar dus je eigen auto op te halen gerepareerd of niet. Om een lang verhaal kort te maken, 1 keer BOVAG, NOOIT MEER! Doe mij de anwb maar, die slepen je overal naartoe, buiten of binnen je woonplaats, doen moeite om je auto aan de praat te krijgen, en je krijgt altijd 1 dag vervangend vervoer, ongeacht hoe oud je auto is! De groeten
J.M.A.Mangroe zegt
Bij deze wil ik mij bizondere ontevredenheid uiten betreft bovag pechhulp.In november 2009 werd door mij een ander auto gekocht.Door mij werd telefonisch te wijziging door gegeven aan de administrastie van bovag,die zou de wijzing direckt invoeren.
Wat schept mij de verbazing toen ik heden 28-05-10 een beroept deed op hulp,werd mij mee gedeeld dat ik die alleen tegen betaling van 179,=euro kon krijgen.Dit omdat de wijzing niet was ingevoerd.
Onder geen enkel ander voorwoorden kon ik geholpen worden. Ik heb zo veel spijt als haaren aan mijn hoofd dat ik pechthulp verzekering bij bovag heb genomen.Langs deze weg wil ik een ieder die overweegt een pechhulp verzekening bij bovag te nemen,slaap een paar nachten eroverheen en denk goed na. De service is bar slecht.
Helaas!!! ik heb geen goedwoord ervoor.
H.L. de Groot zegt
Op weg naar mijn vakantiebestemming in Frankrijk liet mijn BMW 120i (3 jaar oud)het langzaam maar zeker afweten. Bovag hulpdienst gebeld : voortreffelijke service! Taxi en huurauto voor mij geregeld. Omdat het defecte onderdeel- verstuiver-niet direct voorradig was , de pech zich op zaterdag voordeed en de Fransen 14 juli en masse vrij zijn duurde het een week voordat mijn auto gerepareerd werd. Elke dag werd ik door een medewerker van de Bovag op de hoogte gehouden van hun inspanningen en elke keer werd ik even vriendelijk en vakkundig te woord gestaan als ik zelf belde.
Van mij dus geen kwaad woord over deze service!