Herinnert u zich de door Pininfarina onder handen genomen Ferrari Inter 212 van wijlen Prins Bernhard nog? Vandaag is deze klassieker onder de hamer gegaan. De opbrengst was een ietwat schamele 345.000 euro.
Voorafgaand aan de veiling, die plaatsvond tijdens het Concours d’Elegance op Paleis het Loo in Apeldoorn, werd de verkoopwaarde van de auto geschat op 4 tot 4,5 ton.
Noem me een filistijn, maar voor dat bedrag zou ik zonder blikken of blozen voor een 430 Scuderia of een Gallardo LP560-4 gaan. Gelukkig zijn er echter ook nog klassiekerliefhebbers die dit soort auto’s op waarde weten te schatten. (bron: nos.nl)
hupke zegt
Spijtig maar die van oranje’s hebben toch wel meer als geld genoeg dankzij de rayal dutch shell company
FFFBBB zegt
Omdat het een klassieke ferrari is vind ik m veel waar maar dat ie van bernhard is geweest maakt m wat mij betreft alleen maar minder waard..
RenesisHP zegt
Het is een prachtige auto….
Maar een nieuwe is toch wat aantrekkelijker. :D
lincoln zegt
en gelukkig zijn er dan nog voedselbanken ..
wil die lui beslist niet bij mij aan tafel ..
ja ja ik weet het .. parasieten eten altijd mee .. maar ik hoef het niet te zien ..
zo beter ??
Richard Brunsveld zegt
Voor dat geld koop ik liever een Gallardo inderdaad.
BRAM zegt
De Ferrari Inter 212 is begin jaren 50 door Prins Bernhard gekocht, overigens tweedehands, maar van wie is niet bekend. In 1957 verkocht Bernhard de Ferrari weer waarna de auto 50 jaar in een privécollectie in Amerika verbleef. Vorig jaar kocht “een Nederlandse collectioneur” de auto en liet hem vandaag veilen. De familie Van Oranje-Nassau heeft met de opbrengst dus helemaal niets te maken.
JPM zegt
Er stonden overigens een paar veel mooiere Ferrari’s op het Loo vandaag. Ik zag een 275 GTB uit 1965 is geweldige conditie, een 250 gt lusso coupe en een 250 gt competizione. Fantastische auto’s!
JPM zegt
Owja heeft iedereen de Ferrari GG 50 gezien bij de Vredestein stand? Geweldig ding is dat. Verder stonden er nog 3 Alfa 8C’s, waaronder één witte.
ikkes zegt
ehhh bram bennie had als enigste een groene ferrari
dus ik denk dat hij hem gewoon via kroyman bij ferrari heeft besteld
BRAM zegt
@ ikkes
De donkerblauwe lak, heel toepasselijk Royal Blue genaamd, is origineel. Niks groene lak dus. En Kroymans is pas sinds 1972 Ferrari-dealer.
9ff GT9 zegt
´´Noem me een filistijn, maar voor dat bedrag zou ik zonder blikken of blozen voor een 430 Scuderia of een Gallardo LP560-4 gaan. Gelukkig zijn er echter ook nog klassiekerliefhebbers die dit soort auto’s op waarde weten te schatten.´´
Ja… gelukkig zijn er ook nog mensen die zo rijk zijn dat ze klassiekers erbij kopen omdat ze allang een Gallardo en een Scuderia hebben. Nogal irrelevant…
Solstice zegt
Vergeet niet: je koopt niet alleen een auto, maar ook een verhaal (hoewel dit sommigen niets zegt..). Een Gallardo verhoudt zich tot deze Ferrari als soep uit blik tot dineren bij De Librije.
ps. Vandaag weer erg genoten van al het moois in Bea’s achtertuin. :-)
Fortuna zegt
De geschiedenis van de wagen kan enkel voor een royalistische Nederlander wat extra geld waard zijn. Voorts was de wagen niet in super toestand, dus wat dat betreft is de opbrengst best nog meegevallen.
Klassiekerrally zegt
Het was inderdaad prachtig vandaag… Ben net terug. Michiel ‘spotte’ ons nog, dus lekker even onder ’t genot van een bakkie koffie bijgekletst, verder genoten van de sprintjes en de fraaie coachbuilt automobielen. Foto- en videoverslag vanaf morgen op m’n site!
sebastianchubasco zegt
voorts zijn er naar mijn weten geen 212 inters in deze kleur. dus wel heel bijzonder, waar een echte verzamelaar meer voor zou willen betalen. als ik het geld zou hebben dan zou ik enorm kunnen genieten van het restaureren van deze beauty…
lincoln zegt
@Solstice .. dus je denk wel dat kindertjes in afrika zich kunnen vermaken met een Gallardo !!
Xander zegt
en ???
wie heeft hem uiteindelijk gekocht?
Dhr. F. Kroymans?
Donstil zegt
ik zag hem gister op tv.
conditie was geloof ik niet helemaal super. zag hier en daar wat roest.
Ja ik vroeg me ook al af of hij naar Kroymans ging.
of heeft hij een van de 4 andere modellen ?
classic red zegt
@Ikkes
De eerste Ferrariklant die een groene Ferrari kocht was een Brits industrieel. Hij heeft een uitgebreide briefwisseling moeten voeren met Enzo Ferrari om zijn zin te krijgen. Ferrari wilde er niet aan omdat groen de britse racekleur was. Het gaat dan om een Ferrari 500 superfast. De auto is nu in Nederlands bezit en de eigenaar heeft de brieven erbij. Toen de Brit eenmaal zijn zin had gekregen, is groen als kleurkeuze door Ferrari opgenomen. Dat groene Ferrari’s speciaal voor Bernie waren, is dus onzin.
De auto in kwestie.
(db) zegt
Bekijk een korte reportage uit het Journaal over deze wagen op nosjournaal.nl
Frank Hartman zegt
Van de 212 Inter zijn maar 5 exemplaren, begrijp ik uit de veilingcatalogus. Het is een oudere auto die naar jaren ’50 spec is geupgrade. Ook is het chassisnummer en bloknummer wegens onduidelijke redenen gewijzigd. Ik heb met mijn neus in de motorkap gehangen, maar dat zag er niet geweldig uit, ook het chroom en de lak zijn in behoorlijk slechte staat. Evengoed is het een bijzonder zeldzame auto.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Frank Hartman: Van de 212 Inter zijn er wel meer gebouwd, maar wat ze eigenlijk hadden moeten zeggen is dat er slechts vijf met DIT type design zijn gebouwd.
Chassisnummers ruilen was vroeger niet zo vreemd. De exacte reden is inderdaad niet bekend, maar men vermoed dat het een manier was om importbelastingen te ontduiken. Het originele chassisnummer van deze auto was 0269EU. Dat nummer dateert uit 1953. Het omnummeren was mogelijk al gedaan voordat Prins Bernhard de auto kocht.
Michiel_vd_Brink zegt
Opmerking in het filmpje van de NOS:
“Dus dit is eigenlijk de eerste gepimpte Ferrari van Nederland.”
Dat slaat dus echt nergens op. Sinds wanneer noem je een grondige technische check-up en aftersales update (een terugroepactie avant la lettre eigenlijk) pimpen?
vla zegt
Hoeveel heeft die Bugatti opgeleverd?
@ Michiel van den Brink
Ben ik een antichrist als ik zeg dat ik een 340 America, die er zeer goed op lijkt, zou nemen om met het overige geld een DB9 te kopen?
Michiel_vd_Brink zegt
@ classic red: de klant van die groene Superfast ging zelfs nog verder, maar dat zal jij ongetwijfeld wel weten. Hij wilde de auto geleverd krijgen zonder alle logo’s. Daar ging Enzo uiteraard niet mee akkoord.
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vlaeminck: Je mag toch helemaal lekker zelf weten wat je met je geld doet?
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Ja, maar ik kan gewoon niet inzien wat de meerwaarde is van deze auto (behalve de zeldzaamheid en de roots), als je een andere Ferrari kan kopen die er haast sprekend op lijkt…
Michiel_vd_Brink zegt
Tsja, niet iedereen is even nuchter als jij, de vlaeminck. ;)
Auto’s zijn emotie en dat geldt natuurlijk vooral klassiekers. Het is dan ook niet gek dat handelaren en veilinghuizen extra emoties op proberen te roepen door middel van associaties met beroemdheden. Niks mis mee, vind ik.
Ik had toch wel een iets hogere verkoopprijs verwacht, zeker gezien de hoeveelheid publiciteit die deze auto vooraf had gekregen. Blijkbaar zijn Nederlanders toch iets te nuchter? Er had overigens maar 1 Oranje- en Ferrariliefhebber in de zaal hoeven te zitten om de prijs flink omhoog te stuwen.
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Hmm… Let me put it to you this way: zou jij hem gekocht hebben? ;) Ik alvast niet! :P Maar dat vooral omdat hij te log is, ik hou meer van spitse, vinnige, scherpe auto’s waar de snelheid van afdruipt, zoals een 250 GTE, of met dat geld zelfs de GT Lusso! Dit soort Ferrari’s zijn wat te kitch (ik zou moeten op mijn woorden letten, maar geen woord beschrijft het beter dan dit). Tuurlijk zijn ze onontbeerlijk in de ultieme autocollectie, maar ik zou eerder een frisse Ferrari uit dat tijdperk kopen.
Michiel_vd_Brink zegt
Nee, ik zou hem niet gekocht hebben, want ik vind het niet de mooiste Ferrari. Wel een hele interessante!
Smaken verschillen en daarom ga ik allereerst voor een Dino 246 GT en later neem ik er graag een Lusso bij. De 500 Superfast vind ik ook een beauty en die zou ik graag naast de Dino en de Lusso parkeren. Mocht ik de Superfast van Prins Bernhard aangeboden krijgen naast een exemplaar van een onbekend persoon, dan zou ik toch wel wat meer over hebben voor de koninklijke Superfast. Zo vaderlandslievend ben ik ook wel weer. ;) Hoeveel meer precies, zal afhangen van hoe diep mijn zakken dan zijn.
Mocht ik ooit voor de keuze komen te staan om de 250 GT Coupe Speciale aan te schaffen, dan kan ik kiezen uit een exemplaar van Prins Bernhard, maar ook eentje van de Belgische Prinses Lilian de Rety. Allebei beroemdheden van stand. Uiteraard ga ik dan voor die van Bernhard.
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Wist niet dat zelfs jij voor een exemplaar van een bekendheid zou gaan! Ik alvast niet, zelfs al was het de DBS van James. (heb toch liever de DB9 :P ) Waar gaat al dat geld dan naartoe? Ze zijn al rijk genoeg van onze belastingen! Ik wist trouwens ook niet dat jullie prinsen zo autolievend waren! Anyway: om maar even te vertellen: drie van de leukste klassiekers voor mij: Porsche 911 uit het prille begin (rally’s etc.), een Aston Martin DB2/4 en de Ferrari 250 GTE/GT Lusso/GT Berlinetta. (off the top of my head, er zijn nog tonnen klassiekers die ik verafgod (zoals 1 waarbij ik nu pas gekomen ben: een Duesenberg Model SJ – toen de Amerikanen nog goeie auto’s bouwden)
ikkes zegt
okee bram als jij het zegt
Teun487 zegt
De nederlandse collectuer die m hiervoor had was een lokale miljonair uit Druten, op zijn site ( http://www.autoartcollection.com/pagina/detail2.asp?merk=Ferrari&id2=47 ) staat ie er nog tussen. De man in kwestie heeft nog veel meer moois waar ie regelmatig mee voorbij komt tuffen door Druten, zowel klassiekers (deze komt regelmatig voorbij http://www.autoartcollection.com/pagina/detail.asp?id=54) als moderne kanonnen (SL65, SLR roadster en nog meer mooi spul).