Kennelijk zijn budget-SUV’s en aanverwante auto’s erg in trek in Latijns-Amerika. Vlak na de Renault Sandero Stepway komt Fiat nu met een nieuwe versie van de Strada, een pick-up-achtig model.
De Strada is een mini-pickup, gebaseerd op de Palio, Fiats wereldauto. De grootste markt in Zuid-Amerika is en blijft Brazilië, en daar wordt deze wagen ook in elkaar geschroefd.
Omdat de omvang van de Strada vrij gering is, kan de Fiat toe met een vrij lichte motorisering: klanten hebben de keuze uit een Fire 1.4 Flex met 85 pk en een 1.8 Flex met 112. Deze blokken zijn tevens geschikt voor bio-ethanol. Dit had de Renault ook al, dus dan rijst hier de vraag of het gebruik van bio-ethanol in Brazilië al goed is ontwikkeld. Misschien kan een lezer die daar woont er iets over zeggen? (bron: italiaspeed)
Omar Pasha zegt
Achterkant past totaal niet bij de voorkant..
007 zegt
ik heb hier geloof ik eens een film (documentaire) over gezien
en ik denk inderdaad dat er in brazilië veel op bio-ethanol gereden wordt. ik geloof zelfs dat er heel veel velden zijn daar speciaal voor die bio-ethanol.
kan iemand dit bevestigen?
007 zegt
@ omar pasha
ik denk ni dat het hen zoveel uitmaakt hoe dit eruitziet. het is een werkvoertuig
Rutgertje zegt
Sir Smokealot, steek er nog 1 op. Waarom noem je deze auto’s meuk ? Je afvragen of het gebruik van bio ethanol in Brazilie goed ontwikkeld is geeft aan dat je niet erg op de hoogte bent. In Brazilie rijden zelfs Kevers op bio ethanol. Tsjonge ,dat mag hier stukkies schrijven…….
Aalt zegt
ja afgelopen week stond er in de autoweek een artikel over de bio-ethanol industrie in brazillie waarin stond dat ze vanaf de oliecrisis suikerriet als brandstof gebruiken en dat je bij de meeste tankstations ook bio-ethanol kan tanken naast de gespleten benzine en de normale benzine.
er zijn niet specifiek velden voor deze productie maar het meeste van de velden worden wel gebruikt om bio-ethanol te maken uit suikerriet
smoke zegt
@Rutgertje
Meuk heeft hier geen negatieve connotatie. En tsja, het spijt me zeer als ik niet helemaal op de hoogte ben van het reilen en zeilen van de Braziliaanse autoindustrie. Maar daar hebben we dus juist de comments voor, zodat iedereen, de bloggers incluis, wat bij kunnen leren.
Van de grote bio-brandstofproductie daar was ik wel op de hoogte, maar je kunt daar niet automatisch conclusies aan verbinden, hooguit vermoedens.
Maar goed: enlighten us!
Klassiekerrally zegt
Volgens mij rijden ze in Brazilië al tientallen jaren op bio-ethanol. Hele suikerrietvelden worden daarvoor aangeplant…
Toch handig wanneer je in een groot, dunbevolkt land woont waar je lekker veel oerwoud kan kappen ;)
Klassiekerrally zegt
Trouwens… Helemaal niks mis met deze auto. Pleur er een crossmotor of een jetski in, geef ‘m een paar leuke lichtmetalo’s en je bent ’t mannetje (M/V)!
Den Becker zegt
deze wagens zijn hier ook verkrijgbaar, (België) een kennis van me heeft er zo een in het grijs, wel een tof wagentje
Victor zegt
We zijn weer lekker op de hoogte. Allereerst gaat de Strada al vele jaren mee (en is gewoon in Nederland te verkrijgen: http://www.fiatprofessional.nl/cgi-bin/lcv.dll/LCV_HOLLAND/carconfig/carconfig.jsp?modelKey=0278). Dit lijkt gewoon een facelift te zijn.
Verder is Brazilië hét bio-ethanol land bij uitstek. E25 is daar verplicht en flex-fuel auto’s zijn daar een groot succes (auto’s met motoren die zowel op vrijwel pure ethanol als benzine rijden).
Citrofiel zegt
@ Sir Smokalot; Ik weet dat het overloperij is, maar in de Autoweek van deze week staat toevallig juist een artikel over het bio-ethanolgebruik in Brazilië, wat op gang kwam na de oliecrisis in de jaren ’70. 45% van de autobrandstoffen in Brazilië komt op het moment uit suikerriet. Inmiddels zijn 86% van de verkochte auto’s FlexFuel (voordat dat bestond waren veel auto’s speciaal voor ethanol gemaakt).
O ja, en ter aanvulling, Fiat is marktleider in Brazilië, met maar liefst 25,9% aandeel.
RenesisHP zegt
Dit is een absolute funbak op wielen als je hem gebruikt waar hij voor bedoeld is, raggen dus. :twisted:
Job zegt
Mooie subaru koplampen hehe
smoke zegt
@Citrofiel
Bedankt voor de tip! Dat lees ik over een paar maandjes bij mijn lokale snackbar/kapper wel even door :)
Deze auto is met name praktisch omdat je er wat comfortabeler mee over de slechte wegen gaat, en omdat je nog wat mensen achterin kunt gooien als passagier, denk ik.
@Victor
Ik wist wel dat we hier met de 4e generatie te maken hebben, naar dat hij hier in Nl ook verkrijgbaar is dan weer niet. Heb hem iig nog nooit zien rijden…
Floris zegt
Meuk heeft hier geen negatieve connotatie
Onzin. Anyway, in Brazilië zijn er ruim 30.000 bio ethanol tankstations. In Brazilië, waar men bio-ethanol gemaakt uit suikerriet, begon de regering na de oliecrisis in de jaren 70 het gebruik van bio-ethanol te subsidiëren. Dat heeft veel succes gehad, want een zeer groot deel van de auto’s in dit land rijdt op biobrandstof. In dit land waren ook in 1980 al automotoren beschikbaar die aangepast waren op het gebruik van ethanol als brandstof. Zonder aanpassing van de motor kan je zonder problemen al 5 tot 20% bijmengen in een benzinemotor. Wil je meer bijmengen dan moet de motor wel aangepast worden.
Citrofiel zegt
Deze auto is trouwens maar een update van de gewone Strada, toch? Beetje een Grande Punto-neus erop, en hij is weer bij de tijd!
@ Sir Smokalot; Graag gedaan. Ze hebben ook een filmpje gemaakt: http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=986 , maar weinig interessants, en ik heb net de belangrijke punten al verteld.
Guan zegt
De eigenlijke betekenis van Meuk is volgens van dale een hoop rotzooi, dus een negatieve connotatie is niet nodig om het negatief te maken. Maar goed de bedoeling was dus niet negatief, das duidelijk :-)
Ik zou daarnaast willen voorstellen om dit soort auto’s naar Zuid Afrikaans voorbeeld een bakkie te noemen. Mooi woord dat de lading dekt, tenslotte dekt ‘sportief’ (Suv) de lading waarschijnlijk ook niet.
Overigens rijden er op andere werelddelen ook ‘bakkies’ rond op basis van andere kleine auto’s, zoals Opel Corsa’s en Ford Fiesta’s. Info ter lering ende vermaeck.
Timmy zegt
Doet me een beetje denken aan die Australiers. Die rijden toch ook heel graag met van die bakjes e. Een pontiac gto waar ze dan een open bak van maken. Stond dat hier niet ergens op autoblog? Kan het zo direct precies niet vinden.
mashell zegt
Hulde aan Fiat. De Multipla was erg, de Doblo erger maar dit slaat alles. Fiat heeft nu Brons, Zilver en Goud op het olympische onderdeel: slecht auto design. De normaal gesproken sterke Japanse tegenstrevers als de Yaris Verso en Impreza WRX blijven met lege handen staan.
lincoln zegt
leuk en cheap karretje ..
volgens mij loopt heel zuid-amerika al 30 jaar op bio en alcohol aangelengde brouwsels ..
weet niet zeker ..
Riicharrd zegt
Toch een grappig wagentje! Ik was laatst op vakantie in Zuid-Afrika en daar reed dit model volgens mij al rond. En ook een pick-up versie van de Opel Corsa. Dat was nog eens een belevenis ;)
BART! zegt
Zijn dat nu de achterlichten van zo’n SSang-Yong ding???
slk zegt
Bij elkaar geraapt zooitje en het is een fiat.
Screamer zegt
Timmy bedoelt denk ik een Holden Ute/Pontiac G8 ST http://www.autoblog.com/2008/08/14/officially-official-pontiac-g8-st-it-is/
ding is toch veel stoerder dan zo’n lelijk fiat :P
en nog betaalbaar ook want het is een amerikaanse auto ;)
Peter Bos zegt
Over Bio Ethanol in Brazilië, lees de CAR van augustus. BioEth wordt daar al sinds jaar en dag gemaakt van suikerriet, een stukje efficienter dan wanneer van mais (zoals in de USA)
Gerrit Griffioen zegt
Weet iemand of deze uitvoering Strada in Nederland leverbaar is? En zou deze Strada ook op aardgas kunnen rijden? Lekker goedkoop en doen we ook nog iets aan de uitstoot van uitlaat gassen.