Ziehier een Renault/Dacia Sandero Stepway, om de vieze smaak van de Thalia/Symbol mee weg te spoelen.
Zo te zien doet Renault geen moeite om het de pers makkelijk te maken met een uniform merken- en namenbeleid. De Sandero is de oogappel van Top Gear’s James May, en wanneer deze SUV hier te koop zou zijn, zou hij Dacia heten.
Maar dat is hij niet, wij hebben (als gezegd) de Koleos al. In plaats daarvan vindt deze auto zijn weg naar Brazilië en Argentinië, waar de kwaliteit van de wegen het hebben van een SUV meer rechtvaardigt dan hier (SUV’s zijn daar niet zielig).
Voor de Stepway heeft de Zuid-Amerikaanse klant de keus uit één motorvariant: de 112 pk sterke 1.6 16V Hi-Flex, of de 112 pk sterke 1.6 16V Hi-Flex. Deze motor is wel lief voor het milieu, want hij is geschikt voor bio-ethanol. Voor Argentinië ligt er nog een diesel in de planning.
Om de degelijheid van de SUV te onderstrepen wordt in Brazilië een garantie van 3 jaar/100.000 km gegeven. Dat Renault er kennelijk niet helemaal op gerust is dat er ook echt offroad mee wordt gegaan, verraadt het bedrijf in het persbericht door de doelgroep aan te duiden als “sophisticated urban customers”.
RENAULT REVEALS SANDERO STEPWAY,
A NEW URBAN SPORT VEHICLE FOR MERCOSURRenault is enriching its vehicle line-up in Mercosur with Renault Sandero Stepway, launched from October in Brazil and then in Argentina. The newcomer’s assertive styling is targeted at sophisticated urban customers looking for a vehicle that sets them apart. Renault Sandero Stepway boasts the
same fundamental qualities of roominess and reliability as Renault Sandero, this last quality underscored by a three-year/100,000-km warranty in Brazil.
Manufactured at the Curitiba plant, Renault Sandero Stepway is the fifth of six models to be launched in Brazil as part of Renault Commitment 2009. Renault doubled its sales in Brazil between 2007 and 2008 with this strong product offensive. The brand now ranks among the top five best-selling manufacturers in the country.An all-new vehicle in the Renault Mercosur range
Renault programmed an Urban Sport variant of Renault Sandero right from the start of the design phase. Developed primarily for the needs of the Brazilian market, Renault Sandero Stepway targets sophisticated urban customers looking for a vehicle with assertive and distinctive styling. The forceful personality of Renault Sandero Stepway is reflected in raised ground clearance, roof bars with an integrated spoiler, exclusive bumpers and grille, and a chrome-finished exhaust pipe. The high-set driver’s position makes for a stress-free urban drive, while driving pleasure is fully delivered by the only
engine available on Sandero Stepway : the 112 hp 1.6 16V Hi-Flex, Renault’s most powerful bio-ethanol powerplant in Brazil.While Renault Sandero Stepway is a natural in the “urban jungle”, it also features all the fundamental qualities of Sandero, such as roominess and robustness. Renault Sandero Stepway has an immense cabin for the segment, seating five adults in complete comfort and boasting a 320-litre trunk. Build quality and robustness are underlined by a three-year/100,000-km warranty in Brazil. Renault Sandero Stepway is also set for launch in Argentina with a dCi engine.
[…]
jeroen zegt
waarom zijn die achterkanten van renault altijd zo lelijk
Le Feber zegt
@ Jeroen,
Scheelt dat het eigenlijk een Dacia is,
een lekker goedkoop model.
Timmie zegt
Ik vind deze een pak mooier dan de Koleos. Al zijn Renault en Dacia verbonden. De eerste wil precies zo weinig mogelijk met de tweede te maken hebben. Imago? Zo ja, klop dan eens op de kop van Ghosn, zodat hij weer weet dat de gemiddelde Renault qua kwaliteit en betrouwbaarheid onder het gemiddelde zit!
Timmeeeeeh zegt
Waarom komt dit gebakje niet naar nederland? Ziet er best ruig uit en als ik de prijzen van de normale sandero zo bekijk zou dit geval zon 15.500 euro moeten kosten en daar heb je dan een ruige bak voor.
floris zegt
@ jeroen
en waarom geld het zelfde voor de voorkant, rechter zijkant, linken zijkant en het dak??
Oxymoron zegt
@Le Feber: “eigenlijk een Dacia”? De Sandero komt uit Zuid-Amerika en is daar ook een Renault. Wordt in Europa alleen maar als Dacia verkocht omdat hij goedkoop moet zijn, oftewel omdat hij op voor onze begrippen verouderde techniek gebaseerd is. Heeft niets met de wel oorspronkelijk Roemeense Logan te maken, anders dan dat de Europese versie in de Roemeense fabriek gemaakt wordt.
Le Feber zegt
@Oxymoron,
Ik bedoelde ermee te zeggen dat dit dus ook een goedkoop model is en niks te maken heeft met het huidige modellen lijn dat renault nu heeft.
Thelis zegt
@Oxymoron,
De Sandero heeft niets met de Dacia Logan te maken?
Dacht het wel, 70% van de onderdelen komen overeen van de Logan en de Sandero.
pim zegt
heb eigenlijk niks tegen dacia. Maken goede prijs/kwaliteit auto’s en ze zien er beter uit dan de gemiddelde budget auto. Enige nadelen van zulke auto’s zijn het hoge verbruik en slechte verkoopwaarde. Zeker qua verbruik gezien kan een duurdere auto dan toch weer goedkoop worden. In argentinie is dat waarschijnlijk nog niet zo’n groot probleem :p
Fout zegt
“Dat Renault er kennelijk niet helemaal op gerust is dat er ook echt offroad mee word gegaan,”
wat dachten jullie van wordT ?
-edit: dat staat er toch? :) –
mashell zegt
En waarom gaat dit leuks aan onze neus voorbij? Toch een leuk alternatief voor een Megane en als je het succes van de Nissan SquashKay bekijkt dan moet ook deze als warme broodjes verkopen.
Citrofiel zegt
Leuk ding. Ik zie geen reden waarom ze die hier niet zouden brengen. Of zouden ze bang zijn dat dit het goedkope imago van Dacia onderuit zal halen?
Esprit_de_Flandre zegt
Dat is geen Koleos, dat is een Sandero op hoge poten.
mike zegt
best een goed ontwerp. alleen minder van die halfronde vouw in de portieren aan de zijkant. maarja, we zitten niet in amerika, toch. niet voor ons.
ben zegt
Wij hebben zojuist een Renault Stepway in Brazilië gekocht voor omgerekend € 20.851 voor een model met ABS, CD-MP3, 2 airbags en metal lak. De auto werd in Curitiba (Br) gemaakt en geldt daarom niet als geïmporteerd.
We zijn van plan om alleen benzine te gebruiken en geen ethanol omdat de prijs/prestatie beter is. Veel wegen zijn hier slecht zodat de hogere afstelling van schokbrekers schade kan voorkomen. Brazilië laat geen diesel motor toe voor personen auto’s. Wegenbelasting omgerekend € 420 en verzekering all-risks € 500 Benzine per liter € 1,15