Autobedrijf HDMG (Herman Driessen Mobility Group) met twaalf garages in Zuidoost-Brabant is vandaag officieel failliet verklaard. Het bedrijf was de officiële dealer van de merken Chrysler, Citroën, Fiat, Hyundai, Jeep, Lancia, Mitsubishi, Nissan, en Peugeot. Het faillissement geldt voor 16 BV’s van HDMG, alleen HDMG Lease en het dealerschap van Harley-Davidson/Buell in Veghel vallen buiten het faillissement.
De toekomst van zo’n 250 mensen die gisteren nog gewoon aan het werk waren, is onzeker. Pogingen om het bedrijf te laten overnemen zijn mislukt, maar er zou nog wel belangstelling zijn om delen van het bedrijf over te nemen. Vanmiddag is er op het hoofdkantoor in Eindhoven een bijeenkomst voor het personeel.
HDMG kwam in de problemen doordat er minder auto’s verkocht werden. Diverse importeurs zagen de bui hangen en stuurden eerder deze week al trailers op pad om auto’s terug te halen. Woordvoerder Paul de Waal van de Bovag laat in een reactie weten dat het zelden voorkomt dat een bedrijf van het formaat van HDMG het loodje legt.
Natuurlijk gaan er altijd bedrijven failliet, dat is in geen enkele sector te voorkomen. Hoe HDMG uiteindelijk zo in de problemen heeft kunnen komen, kan ik niet zeggen. Daar heb ik niet genoeg zicht op. Feit is wel dat dit zelden gebeurt. De meeste autobedrijven hebben wel wat vlees op de botten en kunnen wel tegen een stootje.
In de Helmondse vestiging kwam gisteren een man vragen of zijn auto begin september nog wel geleverd zou worden, maar dat bleef onduidelijk. De man in kwestie had gelukkig nog niets aanbetaald. Tenzij zal blijken dat het faillissement het gevolg is van een duidelijk stukje mismanagement, bewijst dit maar weer dat de autobrache het momenteel erg zwaar heeft. (via: ed.nl)
Eric zegt
Jammer voor de gezinnen die zonder inkomen vallen. Hopelijk worden de bedrijven overgenomen.
Veel succes aan de medewerkers.
luc zegt
Zoveel merken, zoveel vestigingen en dan nog failliet gaan. Spijtig voor de werknemers.
JoepieDePoepie zegt
Natuurlijk is het jammer voor de mensen die hun baan kwijt raken, maar die vinden wel weer een nieuwe (iemand de werkloosheidscijfers gezien vandaag?) dus dat zal wel meevallen.
Ik voel eerder mee met mensen die wel hun nieuwe auto (deels) hebben betaald maar de auto nog niet hebben ontvangen. Die kunnen letterlijk fluiten naar hun centen!
Roel zegt
Als de overheid nou die klote bpm van die auto’s haalt was dit waarschijnlijk voorkomen!
RobertJ zegt
@Roel: die BPM is inderdaad klote, maar die is er altijd al geweest. Als de BPM opgeheven zou worden in deze tijd van recessie, zouden de autoverkopen natuurlijk wel een duw in de rug krijgen, maar het is niet de directe oorzaak van het faillissement.
Overigens moet je niet vergeten dat je inruil ook aardig naar de klote gaat als de BPM wegvalt.
@jdm zegt
want?
Jandepandaman zegt
Eventjes los nog van de medewerkers die nu hun baan kwijt zijn en met wie wij allen medeleven-
Ik zou wel nieuwsgierig zijn naar de omzetcijfers- Hoeveel auto’s had het bedrijf moeten verkopen om te kunnen voortbestaan en hoeveel zijn er verkocht nu ze failliet zijn gegaan?
Ofwel- Waar en hoe is het mis gegaan?
Jan C. zegt
Tsja iedereen wil nu weten waar het mis is gegaan. Komt vast boven water. Wellicht is het de terreur van de importeur (nu pas zie ik dat het rijmt), wellicht mismanagement, wellicht verkeerde houding naar de klant. Hoe dan ook, het kalf is verdronken.
danman zegt
Een groot stuk info ontbreek in dit stuk wat het verhaal in een iets andere context plaats: HDMG is sinds begin 2000 bezig geweest met alleen maar investeringen in panden en het opkopen van merkdealers om deze onderde HDMG vlag te laten opereren. Kleine zelfstandige merkdealers, van oa. Citroen hebben hun toko aan de heer Driessen verkocht. Deze groeistuip heeft veel liquide middelen gekost, en nu ze gehoopt hadden deze terug te gaan verdienen, vallen de auto verkopen tegen. Tja, daar heeft men niet bij stil gestaan.
Pedro zegt
Heel jammer voor de mensen die er zo met bloed,zweet en tranen hebben gewerkt. Maar de schuld steken op de “autobranche” is volgens mij een verkeerde verwijzing. Mss is er toch iets meer aan de hand?
wj zegt
‘Hoe HDMG uiteindelijk zo in de problemen heeft kunnen komen, kan ik niet zeggen’
Als je als dealer auto’s verkoopt met minstens 11 procent korting dan graaf je je eigen graf. dus ze hebben het helemaal aan zichzelf te danken!
Alstublieft geen reacties hierop van dat dit onzin is want het klopt gewoon.
DeSoto zegt
De TOP zal wel weer genoeg overgehouden om er lekker dik van te kunnen blijven doen!
wj zegt
ik krijg net te horen dat ik moet oppassen wat ik schrijf op autoblog! ik zal er op letten;) degene weet zelf wel wie er bedoeld word!
Beem bim bop zegt
@Rick Dos en @Incognito: waar blijft jullie zout in deze wonde? Of wachten jullie eerst op een post van Tedje Sluymer voordat jullie er ongenadig hard op in hakken.
Kawouter zegt
De ‘verliezen’ op verkopen van kleine auto’s met dito marge werden altijd aangevuld met de vettere marges op duurdere modellen. Omdat -onder meer door fiscaal beleid- de tendens naar kleinere auto’s verschuift, komt de totale winstmarge onder druk te staan. Dat heeft hier vermoedelijk ook wel aan bijgedragen…
jopie zegt
De marges staan erg onder druk. O.a. door de importeurs die van hun dealers eisen dat er steeds mooiere panden komen op betere lokaties. De kosten van al die pracht en praal zijn voor de dealer. En het is maar de vraag of de consument er op zit te wachten.
JP zegt
Ja onze Chrysler dealer is nu ook gesloten. Wilde vorige week de nieuwe Chrysler 300C diesel bestellle met vernieuwd interieur en zo en dan met SRT pakket, maar goed dat we dat niet gedaan hebben. Een verkoper (gelukkig goede kennis) had ons al ingelicht dit niet te doen. En nu is duidelijk waarom :P
Het is zeer triest hoe het gegaan is. Maar ja niets aan te doen de autowereld zit nu gewoon in heeeeeel zwaar weer
RobertJ zegt
@JP, niet alleen de autowereld zit in zwaar weer :P
DeSoto zegt
Goed moment voor uitkijpertje Bos om nog ergens de één of andere belasting te verhogen!
Incognito zegt
@ Beem Bim Bop
Wel toepasselijk dit, zeker als je denkt dat ik nu verslagen ben? Of niets te zegen heb?
Ik ben volledig op de hoogte van het slechte bedrijfsbeleid hier. Driessen opereerde met een aantal totaal verschillende merken wat sowieso niet soepel loopt.
Driessen kocht heel slim twee kleine dealers op (Citroën & Peugot) wat hem vervolgens het recht verschafte om náást Nefkens (Peugot, grootste dealer in Eindhoven) in dezelfde vijver te gaan vissen.
Hetzelfde deden ze met Citroën.
De panden worden voornamelijk gehuurd tegen enorme bedragen. Tevens nooit-gebruikte panden.
HDMG focuste zich volledig op de bonus aan het einde van het jaar, het directe resultaat is dat de gebruikte voorraad zo groot werd dat er niet eens plek voor was.
Dus vriend, dit heeft niets met de importeur te maken ;) Gewoon een domme dealer ;) Ik wacht op je reactie.
Incognito zegt
Overigens;
Ik werk niet voor HDMG en heb er ook niet gewerkt ;)
Rick dos zegt
@Beem bim bop
Lik ‘m nog eens een keer. Wellicht dat je dan een aai over je bol krijgt van Ted.
Maar goed, uit je reactie valt te halen dat je de twee op zich zelfstaande onderwerpen/topics kan linken…
Laat mij maar eens in verbazing staan hoe je dat doet…
Incognito zegt
@ RD
Lees mijn reactie. You gonna love it.
Rick dos zegt
@Incognito
Ben mobiel dus het gaat wat trager… ;)
But again great minds do think alike.
Trouwens was er niet een bepaalde schrijver die een multi merkdealer zalig verklaarde?
Peer zegt
Een beetje discussie is leuk, maar elkaar publiekelijk veren in de reet gaan steken vind ik vies.
Lustigson zegt
Hoe het ook zij, dat zo’n fors bedrijf omvalt, is niet misselijk. Nog wel het triestst — mooi woord — voor de medewerkers die met ’n beetje pech op straat staan.
Tom zegt
Welke dealers vallen onder HDMG?
JP zegt
@ Tom:
Fiat
Chrysler
Citroen
Peugeot
Dodge
Jeep
Hyundai
Mitsubitshi
Nissan
Lancia
Harley davidson
HDMG Lease
JP zegt
check hdmg voor laatste nieuws en persberichten
Thomas zegt
Erg jammer! Ik was een heel tevreden klant bij de vestiging in Heeze (het voormalige Schilders). Sterkte voor alle medewerkers, en hopen op een doorstart!
Harrie zegt
Werd tijd ook , de oplichters…
-edit: Niet zomaar ongefundeerd zulke uitspraken doen a.u.b. Je mag het oplichters vinden, maar dan graag even toelichten.-
JP zegt
ed.nl staat personeel HDMG ontslagen
http://www.ed.nl/algemeen/edeconomie/3593271/Ontslag-personeel-HDMG.ece
SeanD zegt
“Tenzij zal blijken dat het faillissement het gevolg is van een duidelijk stukje mismanagement, bewijst dit maar weer dat de autobrache het momenteel erg zwaar heeft. ”
Nou als ik de reacties zo lees dan is dit een staaltje mismanagement van de bovenste plank. Zou het personeel aanraden het MT voor de rechter te slepen, ze zijn daar zoals het lijkt heel druk bezig geweest hun eigen zakken te vullen. En hebben bepaald niet gedacht aan alle monden die gevuld moesten worden. waardeloos ondernemersschap….
uch..
lincoln zegt
misschien was hun glazen bol wel op ..
en konden ze niet in de toekomst kijken ..
je moet altijd dingen nml altijd zeker weten .. dat noemt men ondernemerschap ..
Bart zegt
Ik heb enige ervaring met HDMG, in de regio hebben zijn veruit het mooiste pand onder de Peugeot dealers. Andere dealers in de regio hebben een veel minder, maar gewoon goed pand. De druk vanuit de importeur op het gebied van de showroom is dus niet altijd aanwezig.
Stevenpoal zegt
Ik ben zelf werkzaam in de autobranche (vooral de handel) en moet zeggen dat op een paar auto’s na die ik daar gekocht en verkocht heb, het overgrote deel echt te duur of de verkeerde uitvoering was. Het lijkt allemaal zo mooi een grote multimerk dealer maar hier is het resultaat. Wij zijn een klein groothandelsbedrijf (in auto’s) en voor ons wordt het er al niet makkelijker op, ondanks dat wij onze eigen prijzen bepalen. Ik wens alle medewerkers succes bij de doorstart of bij het vinden van een nieuwe baan!
De marges zijn tegenwoordig dermate klein dat men auto’s te duur inruilt en ze vervolgens probeert te verkopen in de zogenaamde “occasioncentra”. Maar het derft ook je liquiditeit. Zeker als de markt tegen zit, en dat alles voor de zak geld die de importeur je voorhoud als je je aantallen haalt.
Jammer is dat, dat autobranche wordt er niet leuker op.
Succes aan alle die het op dit moment moeilijk hebben in de autobranche!
Beem bim bop zegt
@incognito, RD: HAP!
Hoezoe tedje likken? Dat ik jullie gebazel totaal oninteressant vind wil niet zeggen dat ik het met Ted eens ben. Wel irriteer ik mij aan jullie totaal vooringenomen marnier van discussieren, dat doet Ted toch echt een stuk beter. Wat dat betreft verwijten jullie de pot de ketel.
Als ik dat al zou willen kan ik hier niet inhoudelijk op HDMG ingaan; mij totaal onbekend. In Eindhoven zou ik persoonlijk in tractors en landbouwmachines gaan, lijkt me meer markt voor daar.
Incognito zegt
Aww Beem Bip Bop,
Ik zou Ted mailen. Misschien wilt hij wel vriendjes met je zijn. Doe voortaan mee met een discussie, i.p.v. een zwakke Jack van Gelder te spelen aan de zijlijn. Je probeerde het hier even met een kinderachtige sneer. Jammer dat het op niets uitliep.
Ook goed dat je, zonder kennis van zaken (zie je tweede reactie) toch een oordeel velt in reactie 1. Goed joh, over de kwaliteit van discussie gesproken ;)
Autoverkoper zegt
Herman Driessen Mist Geld
frank zegt
heb nu een mitsubishi lancer 1 jaar oud
waar blijft de garantie van mijn auto ,die was voor 5 jaar
heb er nog 4jaar recht op……..??????
hoe zit dit nu .
Lowy Cremers zegt
Ben al jaren geleden slecht behandeld door driesen opel dealer te eindhoven lach me nu rot om die Herman dat is de ergste van allemaal een mooi prater boontje komt om zijn loontje
Lowy een benadeelde klant van Driesen