Minister Cramer (VROM) heeft weer eens wat belangrijke zaken uitgezocht, met als gevolg dat ze op negen locaties langs de snelweg het Nederlands landschap wil veiligstellen. Deze negen typisch Nederlandse stukken landschap moeten namelijk worden beschermd ten behoeve van het uitzicht van de automobilist…
Deze “snelwegpanorama’s” zijn zeer waardevol, zo vindt het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM), en moeten dus langjarig worden beschermd. Op deze manier wil het ministerie voorkomen dat Nederland voor de snelwegrijders verborgen gaat achter een rommelig geheel van betonnen geluidsschermen, woningen en kantoorkolossen. Dat is te lezen in de conceptvisie “Zicht op Mooi Nederland”, een onderdeel van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening, zo schrijft de Volkskrant.
Het voorgaande doet me denken aan die prachtige regenboogroute langs de A12, ook zo’n mooi project voor de automobilist. Ons geld wordt dus weer nuttig besteed, tevens is dit veel belangrijker dan het oplossen van files. We mogen dus blij zijn dat er in het Groene Hart straks drie nationale snelwegpanorama’s komen: op de A12 tussen Bodegraven en Woerden, op de A4 tussen Den Haag en Leiden en op de A2 bij Abcoude en Vinkeveen. Tevens wordt er gekeken naar locaties langs de A7, A9, A28 en A29. Dan kunnen we straks met 10 km/u in de file genieten van het uitzicht, heerlijk toch?
d3n zegt
ja heel goed idee!!!
het zijn dan ook bijzonder mooie stukken gras op je uitzicht!
nog altijd beter als stukken beton rond je oren..
maar ff serieus, is dit niet gewoon in te plannen, in de bedoeling van geen gebouwen eromheen…
in plaats van dure bestedingen.
Pieter zegt
Wat een totale flauwekul zeg, leuk als je rustig om je heen kijkend naar je bestemming reist. Maar die tijd is in NL voorbij door het geweldige investeringsbeleid hier.
zoals inderdaad die stickertjes op de palen aan de A12. Had liever die palen zelf geverfd want die zien er niet uit. Maar nog veel liever zie ik voldoende asfalt en dan maar in een betonnen bak dan stilstaan en de grassprietjes tellen terwijl ik in de file sta.
Al die verlichting is ook minder nodig dan meer ruimte om het verkeer te laten stromen. Allemaal kostbare investeringen terwijl we toch al lampen op de auto hebben en dat werkt prima. Al jaren. Een hogere vangrail misschien tegen het verblinden door tegenliggers ok maar alles verlichten is onzin.
Jan C. zegt
Autoblogger, ik rij graag op een landschappelijk aantrekkelijke weg. Dat de regering dit ook inziet is niet zo verkeerd.
Wat zie jij als een oplossing voor het fileprobleem? Asfalt is maar een tijdelijke oplossing. Het grote probleem is dat vrijwel iedereen in het Westen woont (en werkt), maar juist niet in de buurt van waar men werkt. Als een voorbeeld, Amsterdam. Wat zie je daar als grote oplossing?
autoblogger zegt
@Jan C: de oplossing voor het fileprobleem is weer een andere discussie, waar we natuurlijk al vaker over hebben geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/tag/files
Jan C. zegt
@autoblogger: dat weet ik, maar het argument meer asfalt klopt helaas ook niet. Het probleem is niet de hoeveelheid asfalt, maar hoe het gebruikt wordt.
Edman zegt
Ik vind ’t altijd wel leuk als ik naar plantjes kan kijken in de berm, maar ik vind ’t ook leuk om bij Hessing naar binnen te gluren.
Het is mijns inziens beter dat zenhet geld zo besteden, dan dat zehet geld uit geven aan bijvoorbeeld probleembuurten…
Thibaut zegt
Vreemd. In de vakken landschapskunde die ik krijg, redeneren ze meestal omgekeerd: snelwegen zo min mogelijk het landschap laten verstoren. Niet zozeer voor het zicht van de automobilist dus.
Emerald Green Jag zegt
… En dan te bedenken dat deze onzin een paar ton gekost heeft.
Stickertjes op lantaarnpalen…. Deze minister moet de ogen uit het hoofd schamen.
Laurens zegt
Ik mag graag door een mooi landschap rijden en vind dit een (misschien zelfs het eerste) van Cramers betere ideeën. Alhoewel een sloggi bill(letterlijk)board ook hoog scoort.
Klassiekerrally zegt
Afgelopen zondag viel het me weer op: op de snelwegen vanaf Utrecht richting ’t westen zijn echt afgrijselijk om op te rijden.
Het enige dat je ziet zijn geluidswallen, zandwallen, kantoorgebouwen en autobedrijven. Niks polderlandschap, weg vergezichten. Het is echt niet meer om aan te zien.
Helaas komen ze daar -net als met talloze andere zaken- te laat achter en laat e.e.a. zich niet meer terugdraaien.
En wat betreft die stomme stickers op de lantaarnpalen: waar kan ik in hemelsnaam vinden wat ze betekenen?
Tabasco zegt
Mensenlief, wat wordt ik ziek van die Nederlandse Overheid. Weer een bewijs dat we te veel ambtenaren hebben!
Ook handig voor de economische ontwikkeling van ons land. Je nu met nieuwe regelgeving voor de komende jaren met ketens en klemmen vastleggen zodat je straks als het nodig is niet meer kan bouwen of op zijn gunstigsts met grote vertragingen.
In Den Haag willen ze nog maar steeds niet begrijpen dat de Randstad wordt gewerkt en er geld moet worden verdiend! Snelle trajecten van a naar b en v.v. zijn daarbij essentieel. Het millieu is daarbij ook gebaat want minder uitstoot.
(zucht)
Als ik wil ontstressen doe ik dat wel op de camping bij Haaksbergen of Vlieland!
(weer een diepe zucht)
P.s. ja ja ook buiten de Randstad wordt keihard gewerkt en veel geld verdiend.
RoT___ zegt
De stickers op de lantaarnpalen langs de A12 zijn een grote verkwisting van het geld geweest. Ze moeten er voor zorgen dat mensen aan de kleur kunnen zien in wat voor een landschap men rijdt. Juist ja, dat zie ik ook wel als ik even om me heen kijk, daar zijn geen stickers voor nodig. De kleuren zouden aangeven hoe het landschap is, maar dan is het ook wel zo handig om te weten wat welke kleur betekend.
En nu krijgen we weer een leuk plannetje. Waar houdt het op? Het wordt hoog tijd dat de ambtenaren weer fatsoenlijk hun werk gaan doen in plaats van het telkens weer verzinnen van het ene na het andere vreemde plan.
Laat ze eerst al het geld wat ze nu weggooien besteden aan het verbeteren van de doorstroming op de wegen, dat is van een veel groter belang dan een paar stickers of nu kunnen genieten van het landschap. Wil je echt genieten van het uitzicht en door kunnen rijden tegelijk, dan zal je naar de noordelijke provincies moeten. Op alle andere plekken staat het toch al volgebouwd.
Bas zegt
…”Het wordt hoog tijd dat de ambtenaren weer fatsoenlijk hun werk gaan doen in plaats van het telkens weer verzinnen van het ene na het andere vreemde plan.
Laat ze eerst al het geld wat ze nu weggooien besteden aan het verbeteren van de doorstroming op de wegen, dat is van een veel groter belang”…
@RoT___
Helemaal mee eens. Maar…misschien vinden ze, daar in Den Haag, de slechte doorstroming wel heel belangrijk. Dat zal wel extra accijns aan brandstof opleveren ofzo. Of misschien denken ze ons zo WEL dom te kunnen houden…
Ach…je hebt gewoon gelijk en alsons Camieletje weigert een verantwoorde beslissing te nemen ipv het geld te verkwisten…dan stemmen we toch niet meer op die loser.
shrink zegt
De huidige panorama’s veiligstellen….dat moet dan toch betekenen dat je niets doet???
Om even een heerlijk rechtse opmerking te maken: in Den Haag weten ze nu zelfs geld uit te geven aan niets doen….. Dan nog liever stickers… :-)
dekster zegt
Toch raar dat ergens NIET aankomen geld kan kosten…
Citrofiel zegt
Ik vind wel dat er ruimte rond de wegen behouden moet blijven. Niet overal hoeven nieuwe kantoren te komen (terwijl er honderden leegstaan) en reclameborden. Maar hoeveel geld kan dat nou kosten? Je past het bestemmingsplan wat aan zodat het niet veranderd kan worden, en klaar.
wimbers zegt
schaf het fenomeen ‘a-locatie’ voor bedrijfsvestiging af en je hebt dit probleem toch opgelost…
Thibaut zegt
@Shrink & Dekster:
Ik lees echter nergens dat dit geld gaat kosten.
Maar i.v.m. al die plannen haal ik Prof. Dr. Allaert (gewoon hoogleraar Ruimtelijke Economie en Ruimtelijke Planning aan de Universiteit Gent) aan:
“Veelal blijft stedenbouw en ruimtelijke planning ‘haperen’ op het niveau van de uitvoering van de plannen en dit is bijzonder jammer omdat planning zonder uitvoering geen maatschappelijke doorwerking krijgt en feitelijk gecatalogeerd kan worden tot een (re)creatieve bezigheid.”
shrink zegt
@ Thibaut: “Ik lees echter nergens dat dit geld gaat kosten.”
Nou ja, de beleidscyclus op zich kost geld: probleemformulering, het maken van een strategie, een plan, een implementatieplan, dat alles weer laten evalueren door een onafhankelijke (lees commerciele) instantie.
Esprit_de_Flandre zegt
Hoe zit dat eigenlijk met die ‘regenboogroute’??
Wat is dat, gewoon stickerkes op lantaarnpalen? Waaw, ik verhuis naar NL!
marcel zegt
Hebben ze daar in Den Haag eindelijk eens een keer een beter plan, en dan beginnen we er hier weer over te zeiken. Zal wel Pavlov reactie zijn ofzo.
Hoog tijd dat er een halt toegeroepen wordt aan de uitbreiding van fantazieloze bedrijventereinen vol met fantazieloze schoenendozen. Zoveel ruimte hebben we hier niet, dat het maar volgepropt moet worden met deze rommel, terwijl er nog zoveel leeg staat.
En voor diegenen die zich zorgen maken over hoeveel dit kost. Hoeveel denk je dat het kost om over tien jaar de helft van al die tochtpanden op zichtlocaties weer af te breken, als we er achter zijn dat het er toch wat teveel waren en dat het toch niet het ideale beleggingsobject was???
Oom Agent zegt
Mag ik dan ook bekeuringen geven aan andere dingen die mijn uitzicht bederven? Zoals alle Priussen. Alle lelijke vrouwen. Alle Audi’s.