Op Pebble Beach ontbrak Lamborghini natuurlijk niet. In een interview met topman Stefan Winkelmann wordt een gerucht ontkend en een ander gerucht bevestigd. Volgens Winkelmann hoeven we niet te rekenen op een LP560-2, dus geen donuts in een achterwielaangedreven Gallardo LP560. Verder bevestigde de topman dat Lamborghini een serieuze toekomst heeft in de motorsport. Meer details hierover zullen over een aantal weken officieel bekend worden gemaakt.
De meest opmerkelijke zaken van het interview heb ik nu al verklapt, maar mocht je desondanks toch nog de behoefte hebben om zelf even naar de Engels-met-Italiaans-accent-sprekende-zonnebril te luisteren, check dan hieronder de video.
Klassiekerrally zegt
Terugkeer in de F1?
Doen ze tegenwoordig nog wat met powerboatracing?
Dennis zegt
@Klassiekerrally: “Motorsport”, zou dus ook karten kunnen zijn. Over een paar weken weten we het fijne ervan… Be patience my friend. ;)
M Freak zegt
Ga ik weer eens karten in Swalmen, blijken er allemaal kleine Lambo’s rond te tuffen! :P
japp zegt
zal wel nog meer gt2 en gt3 zijn..
waar tegenwoordig de gallardo gt2 en de murcielago gt-r nogsteeds in rijden.. denk dat dat gewoon ietsjest uitgebreid word.. en nieuwe modellen aanpassen voor racegebruik ;)
VonStroke zegt
Ik merk toch enige twijfeling op het moment dat ie zegt dat er geen RWD versie komt. Let’s hope so.
Klassiekerrally zegt
Een V12 powered kart… Scary! ;)
Met powerboats bedoelde ik natuurlijk de waanzinnige off shore boten:
RenesisHP zegt
@Klassiekerrally.
Nice and dangerous. :twisted:
robert zegt
volgens mij is de volkswagen-groep nog niet vertegenwoordigd in F1. Door Lamborghini in de F1 te plaatsen worden ook de modellen en merken die aan lamborghini gelinkt zijn opgewaardeerd. Lees RS6 en audi en zo verder.
Gregorius zegt
Leuk project, maar het gaat natuurlijk anders.
Volkswagen ontwikkeld een bak (of koopt Red Bull 2 over of zo) en die blijft Lamborghini heten (of VW) totdat ie goed is.
Als Porsche volgend jaar of over 2 jaar dan VW heeft overgenomen gaat dat ding Porsche heten.
(en als ze achteraan blijven rijden, wordt het een Seat :)).
MACH3 zegt
Dan gaan ze wel direct in de aanval met Ferrari!! Dat is niet zo tactisch denk ik!
Citrofiel zegt
Vreemd hoe snel het gaat, maar ik kan me al geen Lamborghini zonder vierwielaandrijving meer voorstellen. Het is een merkwaarde geworden, dus ik rouw niet om het niet verschijnen van een achterwielaandrijver.
En de motorsportterugkeer zal wel zijn in een of andere onbekende ver-van-mijn-bed klasse, waar in Nederland toch nauwelijks interesse voor is.
Salami zegt
Waarom zou VW Lambo in de F1 stoppen als ze Bentley en Bugatti hebben? Lambo heeft nooit wat fabrieksmatig in de motorsport gegaan.
Chuppa zegt
Heb je ooit zó’n coole CEO gezien? Ik niet.
japp zegt
@salami..
lamborghini heeft al eens een f1 wagen ontwikkeld en ermee gereden.. dit heeft helaas niet lang geduurt..
ook is er in de GT series gewoon een lamborghini fabrieksteam bij ;)
http://farm1.static.flickr.com/252/524818774_78e19971c5.jpg?v=0
http://farm3.static.flickr.com/2358/2249578454_4cc77a2883.jpg?v=0
en bij deze staat nog wat informatie ook ;) en dus ook dat ie heeft geraced en met wie dr in:
http://www.racingmodels.co.uk/centerlamborghini-291-f1-larini-us-gp-1991-143-4413-p.asp
japp zegt
eej.. waar is mn reactie gebleven? :O
sjaak zegt
”Waarom zou VW Lambo in de F1 stoppen als ze Bentley en Bugatti hebben? Lambo heeft nooit wat fabrieksmatig in de motorsport gegaan.”
Dat is niet waar. Ze hebben, ik geloof alfa, ook een tijdje van motoren voorzien in de F1. Maar als fabriek heeft Lambo idd weinig tot niks in de motorsport gedaan. Bentley en Bugatti ga je niet in de F1 zien, dat heeft geen zin. Bentley maakt vooral luxe cruisers en het heeft geen nut om hun in de F1 te stoppen. Bugatti is op het moment niet meer dan 1 auto dus dat heeft ook geen nut. Lambo zou kunnen, er komt waarschijnlijk in ieder geval wel 1 plek vrij nu Die gast van red bull niet meer met torro rosso veder wil (en dan is er natuurlijk ook altijd nog de plek van super aguri vrij), dus dat is het punt niet. Maar ik zie niet in waarom VAG Lambo in de F1 zou stoppen. Lambo heeft geen history in de F1 en als je dan toch veel geld uit gaat geven kan je bv beter Audi in de F1 stoppen want dat heeft dan tenminste nog effect op het imago. Voor lambo heeft dat geen nut. Plus dat audi natuurlijk wel history in de f1 heeft. Maaaar audi heeft altijd gezegd dat ze niet meer in de f1 gaan en dat ze liever bij de le mans wagens blijven. VW zou wel kunnen, honda, toyota en renault zitten met dezelfde soort wagens en die zitten ook in de f1. Maar of dat reeel is?
Ik ga er iig vanuit dat het niet al te veel voorstelt, zeker niet als het echt iets groots zou zijn want dan zou er waarschijnlijk ook hier en daar al wat VAG inbreng zijn geweest kwa verkapt commentaar enzo (daar hun uiteindelijk degeene zijn die lambo’s avontuurtjes betalen).
Salami zegt
Idd meer wishful thinking dan realiteit. Ik zat vooral te denken uit historisch perspectief. Bugatti en Bentley, en indirect Audi ook hebben geschiedenis in de motorsport, en Lambo heeft specifiek NIET in de motorsport gegaan (misschien ook als een van de vele dikke vingers naar Ferrari)…
f-autogek zegt
@sjaak:
Bentley en Bugatti ga je niet in de F1 zien, dat heeft geen zin. Bentley maakt vooral luxe cruisers en het heeft geen nut om hun in de F1 te stoppen.
En de Bentley speed 8 dan?
[img]http://www.mulsannescorner.com/Bentley-BC27.jpg[/img]
Klassiekerrally zegt
Bentley is een merk met geschiedenis in Le Mans racing. F1 is een totaal ander spelletje.
f-autogek zegt
@Klassiekerrally
Dat klopt, maar technisch is het dus wel mogelijk om met een raceauto te komen, en daar doelde ik op.
Gregorius zegt
@ f-autogek:
Dat was een 100%, die ze gebruikte als stunt. VAG in de Le Mans: Wat doen jullie daar? Nou, Bentley heeft daar nog wel eens een rondje gereden…
Gregorius zegt
@myself: Dat was een 100% AUDI. Bedoelde ik.
geelhoed zegt
Schrijven titels leren doe eens.
Lustigson zegt
Lamborghini heeft tussen 1989 en 1993 motoren geleverd aan verschillende Formule 1-teams, met 1 podiumplek en 20 punten als resultaat.
Een toekomst in Formule 1 zou interessant kunnen zijn, zeker omdat Scuderia Toro Rosso te koop is. Dit is een Italiaans team mét faciliteiten om zelf auto’s te bouwen (wat bijvoorbeeld bij Super Aguri niet het geval was). Bovendien is Red Bull, eigenaar van Toro Rosso, groot sponsor van VAG, met Audi in DTM, Skoda in rally, en Seat in toerwagens. Bovendien heeft Toro Rosso oud-coureur en ex-BMW F1-topman Gerhard Berger als mede-eigenaar.
Overigens wordt ’t voor Audi interessanter om vanaf 2012 of 2013 naar een kleine turbodiesel-Formule 1-motor te kijken. De kans is groot dat de regels dat tegen die tijd toestaan. Nu een (nieuwe) 2.4 liter V8 ontwikkelen is niet interessant, maar zo’n diesel mogelijk wel. Bovendien is dat ook ’n middel om ‘Vorspurg durch Technik’ ook via F1 meer over het voetlicht te brengen.
Floris zegt
Mwja, op zich leuk nieuws, echter is Lamborghini als sportwagenfabriek nooit geloofwaardig geweest op het gebied van autosport. En tot de komst van VAG als eigenaar was de basis van de auto’s ook niet goed genoeg (overgewicht en matige handling). Dus om nou Lamborghini nu als autosportmerk neer te zetten lijkt me wat vergezocht, dan zou Bentley en Bugatti (beiden wel met fatsoenlijke historie) ui dat perspectief logischer zijn.
Pieter-Jan zegt
Het is een publiek geheim dat Audis’ Le Mans escapades eigenlijk zijn begonnen als oefening voor F1. En een paar keer stonden ze zeer dicht bij de geboorte van een F1 team. Maar telkens werd er anders beslist.
(Toyota heeft ook die route gevolgd, om via Le Mans zich voor te bereiden op F1, en nog een paar andere teams als ik me niet vergis.)
De sponsering door Red Bull van andere VAG motorsport projecten, zoals gezegd, is ook “verdacht”.
Vraag mij niet waarop ze zitten te wachten.
Persoonlijk denk ik dat het nieuws is, opnieuw geen F1 debut, maar één van die club kampioenschappen waar iedereen met een identieke wagen rijdt. Zoals andere merken, in het bijzonder Maserati en Ferrari, dat ook doen. Dat heeft ooit bestaan voor de Diablo.
midi zegt
Lamborghini in motorsport, haha laat me niet lachen…. Lijkt me ook niet zo verstandig. Vanwege het huidige imago als ultieme playboy auto verwachten veel niet autosport kenners dat Lambo heel succesvol zal zijn. Wanneer de resultaten tegenvallen zal het alleen maar imagoschade opleveren. Lekker mee over de boulevards blijven rijden dus….
gg zegt
Gaat lamborghini mee doen in formula 1 ?
ivrh zegt
Die man heeft verstand van auto’s en kleding. K heb nog nooit ’n CEO gezien met zo’n pak!
august zegt
Dekselse Italiaantjes hè.. Ex-Fiat marketing manager Lapo Elkann is er nog zo één.
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt de competitie binnen VW niet wat te groot dan? Op gebied van motorsport bedoel ik. Audi, Bentley, straks Lambo, misschien nog Bugatti? Wie van deze gaat het F1-team vormen? Welk merk kan het meest van F1-reclame profiteren maw.
Jan C. zegt
Hoewel Lamborghini een Damon-Hill-in-Yamaha-op-Hungaroring-momentje had op het Franse Paul Ricard kon Lamborghini geen potten breken. Een echte Porsche F1-wagen kwam er niet, en hoewel als TAG-gebrandde motoren redelijk succesvol is Porsche ook niet echt een succes geweest in F1. Denk niet dat we VAG in F1 zien gaan.
jamesBROWN zegt
Citrofiel: Vreemd hoe snel het gaat, maar ik kan me al geen Lamborghini zonder vierwielaandrijving meer voorstellen. Het is een merkwaarde geworden, dus ik rouw niet om het niet verschijnen van een achterwielaandrijver.
Voor die uitspraak moet je je diep schamen. Het is lekker veilig en makkelijk in de hand te houden en zo, maar het ontbreken van achterwielaandrijving is toch het grootste gemis van de moderne Lamborghinis. Doe mij maar een Diablo.
Lustigson zegt
@ Jan C.
> … TAG-gebrandde motoren redelijk succesvol is Porsche ook niet echt een succes geweest in F1…
Redelijk succesvol?
McLaren-TAG reed 68 race en scoorde 7 poles, 18 snelste ronden en 25 overwinning, het WK in ’84 (Lauda), ’85 en ’86 (beide Prost) en de constructeurstitel in ’84 en ’85.
Porsche reed 32 races als constructeur (met eigen auto, dus) en scoorde een pole en en overwinning (1962).
Daar staat overigens wel het debacle met Footwork in 1991 tegenover…
tsjerno zegt
Waarschijnlijk geen F1. Je positioneren tegen rivaal Ferrari en race na race verliezen in het begin is niet het ideale manier om imago te geven aan je merk.
Audi heeft hetzelfde probleem tegenover Mercedes en BMW. Beter niet moeien als je al tegen 2 concurrenten moet groeien.
Jan C. zegt
@Lustigson: Zoiets heet een understatement. Carel Godin de Beaufort haalde 2 (als ik het wel heb) punten binnen voor Porsche als priverijder.
J. zegt
@Salami: Waarschijnlijk omdat Lamborghini een directe concurrent is van Ferrari, en Bentley/Bugatti toch net weer een wat andere markt aanboren.
Overigens zie ik het niet gebeuren dat het echt F1 wordt, ik denk dat ze zich meer op andere klassen gaan richten. De F1 zou voor Lamborghini alleen maar geslaagd zijn als ze Ferrari ook daadwerkelijk weten te verslaan, en dat is wel één van de moeilijkste opdrachten die je jezelf kunt geven.
Lustigson zegt
@ Jan C.
Dan heb ik (de toon van) je reactie misschien niet goed geïnterpreteerd… ;)