Nee, uiteraard is het geen echte cabrio, het is een targa. Na de eerste afbeeldingen hebben we nu officiële informatie over de Bugatti Veyron Grand Sport, plus een flinke stapel met high-res images.
De Veyron Grand Sport kan met het dak gesloten een topsnelheid van 407 km/u halen, zonder het transparante dakje is er maximaal 360 km/u mogelijk. Mocht het echter onverwacht gaan regenen, dan kan er gebruik gemaakt worden van een uitklapbaar dak dat in de bagageruimte is opgeborgen. Dit dakje kan op elk moment gebruikt worden als een soort paraplu, de topsnelheid is op dat moment echter maximaal 130 km/u.
Bugatti heeft niet alleen zitten spelen met het dak van de Veyron, er zijn ook diverse andere aanpassingen. Aan de buitenkant valt op dat de koplampen zijn aangepast, aan de binnenkant is er een nieuwe 2.7-inch monitor in de binnenspiegel gemonteerd (incl camera achter). En laten we het “Puccini” sound systeem met digital signal processor niet vergeten.
Enfin, je snapt dat dit een must-have is voor elke zichzelf respecterende inwoner van Monaco en omstreken. Nou, wat kost dat dan? De Veyron 16.4 Grand Sport gaat vanaf Maart 2009 in de verkoop, voor een prijs van 1,4 miljoen Euro (ex BTW / BPM). De oplage is gelimiteerd tot 150 units, de eerste 50 units zijn exclusief voor geregistreerde Bugatti klanten bestemd. De allereerste unit zal echter dit weekeinde al geveild worden op Pebble Beach, de opbrengsten gaan naar een goed doel.
Molsheim/Pebble Beach, August 16, 2008 – The world’s most significant celebration of the automobile takes place annually in Monterey, California. This year, it will see some of the most elegant, exclusive, and valuable vehicles ever produced in over 100 years of motoring, with Bugatti set to play a prominent role. On the evening prior to the Pebble Beach Concours d’Elegance, the highlight of the event, the marque renowned for impeccable automotive solutions, aesthetics and driving dynamics will unveil a second model to the world – the new Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport with a unique removable roof.
In response to customer demand, significant modifications have been made to the vehicle’s complex structure to make possible open-top driving, thereby adding a new dimension to this high-performance sports car. Incorporating a host of new and innovative safety and equipment features, it is the world’s fastest and most exciting roadster. It is immediately recognizable as a result of its slightly higher windscreen, stylized daytime running lights, and lightweight, transparent polycarbonate roof.
The main challenge in developing the new Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport with removable roof resulted from the unique structure of the fixed-roof Bugatti Veyron. An optimum combination of rigidity and lightweight engineering ensures the monocoque passenger cell of the original model is extremely strong while weighing an absolute minimum – it is a central element of the vehicle’s structure. As the roof is an integral part of this, removing it meant the load paths had to be completely redesigned to maintain the vehicle’s rigidity and crash safety, and to offer additional protection from side impacts and rolling.
As a result, the monocoque structure has been reinforced around the side skirts and the transmission tunnel. The B-pillars have been cross-stiffened using a carbon fibre support, and a central carbon plate has been positioned beneath the transmission tunnel to ensure the vehicle suffers from less torsional flexing than any other roadster.
The doors of the new Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport are made of carbon fibre, and house an integrated longitudinal beam.
In the event of an accident, this transfers the load from the A to the B-pillar, thereby dissipating impact energy. Furthermore, the two redesigned air intakes for the 16-cylinder mid-engine now feature 10-centimetre wide carbon-fibre elements to offer protection should the car roll.
Along with moisture-resistant, backstitched leather, a range of new equipment features has been added to the interior, including a reversing camera with 2.7-inch monitor in the rear-view-mirror, and the “Puccini” sound system with digital signal processor. When the roof is closed, the Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport can reach 407 km/h, while speeds of up to 360 km/h are possible with roof off. Should it rain, an innovative folding roof stored in the luggage compartment can be opened up like an umbrella at any time. When this folding roof is in place, the car can travel at up to 130 km/h. Assembled by hand at the company’s headquarters in Molsheim, Alsace, the Veyron 16.4 Grand Sport will be available from March 2009 at the price of 1.4 million euros (excluding tax). Just 150 examples will be made, with the first 50 of these going exclusively to registered Bugatti customers. The first vehicle is certain to be highly sought after, and Bugatti has taken the decision to donate this specific car to charity. It will be sold to the highest bidder at the Pebble Beach Auction presented by Gooding & Company.
190d zegt
hemels
robert zegt
130 kmh in je veyron? Ik wed er een afneembaar dak om dat niemand dat lukt.
M Freak zegt
Voel je je eindelijk open in een auto van 1,8 miljoen, 2 ton en een topsnelheid van 407 km/h.
smoke zegt
Wit staat hem goed! En ik denk dat ik er gisteren dan toch mooi naast zat.
Wat zou deze per maand in de lease doen?
Marly zegt
Jeetje wat mooi..
Zelden zo onder de indruk van persfoto’s…
Henne zegt
Als het regent en je knalt aan 360, krijg je toch geen druppeltje binnen? :D
JosJ zegt
kwijl……meer kan ik gewoon niet uitbrengen…
RenesisHP zegt
Deze auto bewijst het weer. Cabrio´s zijn gay. ;)
Olleh zegt
Het maakt de VAG-groep kennelijk niet uit dat ze ook hier weer een dikke verlies op gaan draaien? Je kan mij niet wijs maken dat die “produktie- en ontwikkelingskosten” er al uit zijn…
En wij maar betalen voor onze “normale” auto’s..
Olleh zegt
@Robert: hij zal ongetwijfeld gelimiteerd zijn op die snelheid zodra het onboard systeem detecteert dat er een klein dakje gemonteerd is ;-).
Gewoon uit veiligheidsmaatregelen. Net zoals dat de Nissan GT-R gelimiteerd is als hij niet op het circuit rijdt.
Zafer zegt
Wow! die ziet er zeker gruwelijk uit, vraag me alleen af waarom alle bugatti klanten
er een krijgen, die hebben er toch al een? of is dat niet genoeg voor die oliesjeiken?? :P
Trouwens:
“Dit dakje kan po elk moment gebruikt worden als een soort paraplu,”
Volgens mij moet ‘po’, ‘op’ zijn ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Een Veyron kost 5 mio om te maken en ze verkopen het voor 1 mio. Waarom vragen ze niet het dubbele? Er zouden er dan nog genoeg verkocht worden hoor, maar het verlies zou wat kleiner zijn. Onvoorstelbaar dat VW dat kan dragen. En bon, het is een prestigeprojectje, maar zouden die Veyron-bezitters hierna nu ook allemaal Audi’s, VW’s en Skodas kopen? Ik denk het niet.
Beck zegt
Nice car!
Ik vind hem gesloten wel nog steeds mooier als open.
De voorlichten met leds aan de bovenkant lijken wel erg veel op die van de gefacelifte A3, wel beetje balen in een auto van 1,4 miljoen + BTW.
phoenix zegt
bij regel 7: “Dit dakje kan po elk moment gebruikt worden als een soort paraplu”
moet dan niet “‘op’ elk moment” zijn
corrado vr6 slc zegt
Maar nog niet zo gay als een Mx-5, toch mx5/rx8owner? ;)
Vinox zegt
Zeer slim dat opvouwbaar dakje!! Zo kan je toch met een gerust hart met je open veyron naar zee.
Pieter zegt
bere wagen, knappe uitvoering, zo moet het gewoon!
sansebastiano zegt
Gaaf die wielen zeg! De horseshoe radiator komt hier erg mooi in terug ;-)
lincoln zegt
sport ?? dus een stukje dak weghalen duidt op sport ??
aan de andere kant is sport een welvaarts vorm en totale onzin ..
wat weer een hoop duidelijk maakt ..
Depje zegt
Jammer van het lelijke autoblog logo op de foto’s…
kor zegt
Die koplampen zijn echt stoer.
Jos zegt
@mx5/rx8
grappig dat je dat zegt! een mx-5 is niet gay ofzo. :-)
Wat betreft de veyron echt knap.
C30CDIAMG zegt
@Zafer,
Nee, de bugatti klanten krijgen eerste keus om er één te bestellen. Dan hoeven de top klanten niet langer te wachten dan de ‘gewone’ klant
SW zegt
Wanneer komen ze met de stationwagon-versie?
Kan ie uitgerust worden met een sleephaak, zodat mijn caravan meekan?
Laurens zegt
Mooi weggewerkte haarstukjevangvoorzieningen, ze denken ook overal aan.
Beetje zoals de Porsche filosofie, ieder onderdeel op een auto moet tenminste twee functies vervullen.
Bruno zegt
Damn, geiler dan de coupe :| En gewoon dat hardtopje dakje klopt ook beter dan de echte veyron O,o Wil wel eens een fotootje van het parapluutje zien
Tommy zegt
“De allereerste unit zal echter dit weekeinde al geveild worden op Pebble Beach, de opbrengsten gaan naar een goed doel.”
Dat vindt ik dan wel weer mooi, niet alles draait om geld ook al maken ze dik verlies met deze auto. Maar alle 150 stuks zijn dus al uitverkocht of alleen de eerste 50?? Dat zou wel sneu zijn als ze allemaal uitverkocht zijn terwijl die nog niet eens in productie is. Moet je helemaal wachten tot er één op marktplaats komt te staan.
Hextrasher zegt
Zo dat ziet er echt geil uit in het wit .. en dan targa .. wow .. doetudiema
Useless zegt
Ik heb nog getwijfeld bij de Veyron. Knappe prestaties maar het zat nog niet snor omdat de auto imo niet echt een ziel had.
Bij deze is dat probleem van de baan. Wat een übergeile bak en zeker in wit met dat interieur. Me wanna, me wanna bad!
Mocht ik in die prijsklasse kunnen kopen, dan was het order bij deze de deur uit.
Een betere ontwerper zegt
130 omdat je dan een stoffen dakkie heb? WTF. Dan liever een CLK63 of een 911.
CSL zegt
Ik miste de volgende gegevens:
De Grand Sport weegt 1.968 kilo; de dichte variant legt 1.888 kilo op de schaal
De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 2,7 seconden en de sprint van 0 naar 200 km/u kan 7,3 seconden. Vanuit stilstand naar 300 km/u gaat in 16,7 seconden. Alleen voor de sprint van 0 naar 100 km/u geeft Bugatti voor de normale Veyron 0,2 seconden minder op. De overige tijden zijn gelijk. Overigens lust de Veyron Grand Sport bij een stadscyclus 41,9 liter brandstof op 100 kilometer, op de buitenweg is dat 15,6 liter. Gemiddeld komt dat neer op een verbruik van 1:4,0; volgens fabriekopgave dan. De gemiddelde CO2-uitstoot is 596 gram per kilometer.
aure zegt
is het dak electrisch?
Citrofiel zegt
Met dakje dicht ziet hij er wat mij betreft mooier uit dan de coupé… :o
Davidov zegt
Prachtige persfoto’s inderdaad, en nou is het de snelste cabrio ter wereld :)
marruk zegt
2,35 miljoen ongeveer? Lekker zeg pfoee. Hij is wel mooi,
maar het is wel een boel geld :P
Eric zegt
Over smaak valt niet te twisten, zegt men. Maar ik durf het best aan: De Veyron – open of dicht – is een lelijk gedrocht.
Enige waardoor ‘ie toch verkoopt, is de exorbitant hoge prijs. Dat geeft ‘m voor veel potentiele kopers een uitzonderlijke status. Kopers zijn geen mensen die de mooiste auto kiezen, maar mensen die willen protsen met de duurste. Da’s een zeer handige marketing truc geweest van VW.
Wanneer deze auto in dezelfde prijsklasse zat als de concurrentie (zeg voor het gemak even onder de 500.000) dan liep de gehele “doelgroep” met een grote boog om dit gedrocht heen. (Zoals bijvoorbeeld gebeurt met Spyker.)
Solstice zegt
De snelste cabrio ter wereld, maar dan wel alleen als het dak erop zit… Juist, contradictio in terminis?
Hoe zit dat trouwens met de Koenigsegegegegeggegg? Mag die wel zonder dak top rijden? Als dat zo is lijkt me dat de snelste cabrio ter wereld, die gaat namelijk een stuk harder dan 360 km/h…
haris zegt
een mix van audi, jaguar, porche en een mislukte ZEEPKIST en dat in mekaar gestoken, maar gelukkig toch de juiste kleur erop!
haris zegt
p.s en als je eens tegoei naar de snuit kijkt is het juist een walvis die hapt naar een zwerm visjes !!!
WizZ zegt
Het is en blijft toch een Volkswagen,
Jammer
WizZ zegt
dus een duitser
Jan C. zegt
@wizz: en dus? lekker belangrijk!
haris zegt
deutschland uber alles :).. wutch out ….zie jurmens are comming
Nick zegt
Prachtige wagen jammer dat ongeveer 99,9% procent van de Nederlanders deze wagen niet kan betalen
Gerben zegt
@ Nick en rest
Er zijn in NL 160.000 miljonairs. Dus veel meer dan 0,01%. Alleen zullen nederlanders dit niet uitgeven aan een auto.
En op Sir Smokealot terug te komen. Deze auto komt na een snelle rekensom op een lease van ongeveer 30.000 euro per maand exclusief brandstof.
Verzekering valt trouwens mee. De verzekering kost maar 11000 euro per jaar.. volledig casco ( all-risk). Weet ik 100% zeker na navraag bij Delta Lloyd (enige die hem wil/kan verzekeren)
burhan zegt
heb ik aal
Jeff zegt
hoeveel ik koop er 2 man :P
C30CDIAMG zegt
@Gerben,
Leer jij eens rekenen,
er zijn 17mil mensen in Nederland, dat maakt 160.000 juist minder dan 0.01% dacht ik zo!
En over op basis van wat voor leasecontract, hoeveel jaar etc, kan zoveel verschil in zitten..
:)
Gino zegt
@RR_V8,
Gerben heeft geluik, wat betreft zijn rekensom.
Ik weet niet hoe jij gerekend hebt, maar bij mij kwam er toch echt 0,94% uit.
:)
Gino zegt
Hmm..
Geluik moet duidelijk gelijk zijn, sorry voor mijn foutje !
Ramon zegt
maar 0,94 is toch meer dan 0,01 dacht ik zo
AutoGeek zegt
@ Alle rekenaars:
0,0094117647058823529411764705882353
dát komt eruit als je 160.000 deelt door 17 miljoen. Nou blij?