Een targadakje op je Countach LP400… is dat een handige feature? Of een verkrachting van een tijdloze klassieker?
Het “project” is afkomstig van Autodrome Collection Lamborghini, zij hebben deze Countach LP400 Spider “Mardikian” nieuw leven ingeblazen. De auto is vernoemd naar de Amerikaanse engineer en importeur van Europese exoten; Al Mardikian. Hij startte ooit dit provocerende project.
Mardikian inspired the first scenes of “Rain Man”, when Tom Cruise unsuccessfully tries to clear the US customs for a bunch of Lamborghini Countach and Ferrari… In addition, Mardikian created some of the the “Miami Vice” very special sports cars, that remain worldwide famous.
This LP400 Spider is mentioned and pictured in most books relating the History of Lamborghini, and all enthusiasts know this over-outrageous version of the iconic Countach LP400. It’s one of the very few open-top classic Lamborghini, all of which are extremely sought-after by collectors (Miura Roadster Bertone, Miura SVJ Spider, Touring 400GT spider).
This Countach LP400 #1120262 was delivered on June 14th, 1977. It belonged for many years to Rod Stewart, a well-known super car owner – he owned two Miuras. The car was ordered in RHD as indicated in the factory documents ; however, since Rod Stewart was based in the USA at the end of the seventies, the car was then put in LHD configuration.
First driven in Hollywood and surroundings, this car was re-imported into Europe (London) where it remained until 2002, with the English registration RMK 651 R (R stands for registrations made between August 1976 and July 1977). It remained very probably unused or scarcely driven during many years, before being purchased by the second and last owner, a man who launched a complete restoration of the engine 3000 km ago.
Deze Lamborghini Countach LP400 Spider Mardikian biedt het exclusieve genot om met open dank in een Countach te rijden, oftewel: dat 375 pk, 1065 kilo en 315 km/u! (via carzi.com)
audi-fan zegt
gelukkig is het een targadak want als het een spider was geweest zou het echt verneukeratief zijn; net zoiets als jay leno zonder haar
JANUS zegt
Godslastering !
Timmie zegt
Het verbaast me dat ie zo weinig weegt…
DJD zegt
@audi-fan: Je bedoelt zonder kin ;)
RenesisHP zegt
Dit is gewoon een echt gafe beangstigende wagen. Hij ziet er vrijwel hetzelfde uit als de gesloten versie. Alleen mis je het dakje.
Deze auto ziet er uit alsof hij je met huid en haar opvreet. Als hij uitgegeten is gebruikt hij je botjes als tandenstoker.
This car is evil. :evil: :twisted:
Remon zegt
Klassieker!
Ben wel benieuwd wat het met de algehele stijfheid van de carrosserie doet
met zoveel vermogen.
Mvg,
Remon
Guan zegt
@Remon, dat vind ik wel een goede vraag. Zie op de bron voor het artikel ook deze foto staan: http://www.carzi.com/wp-content/uploads/lamborghini_countach_lp400_targa_3-4_topless.jpg
zonder de balk tussen A en B stijl. Misschien is deze er later weer tussen gezet en moet deze de krachten opvangen?
Citrofiel zegt
Ik betwijfel of hij nog 315 km/h haalt… Eigenlijk is dit wel zonde van de auto, maar tegelijk is het ook een leuke toevoeging. Moeilijk…
Willy1 zegt
Als dit idd ten koste zou gaan van de prestaties vind ik het jammer, hoewel het helemaal niet lelijk is.
Tombnolz zegt
Heb er even een foto van een gewonen Countach bijgenomen en het enige zichtbare deel dat verwijderd is, is het 1 vierkante meter grote dakje… Mij stoort het dus niet echt, want het maakt de auto niet echt kapot… Heb al heel wat anders gezien met kevers bijvoorbeeld.
Maar zoals altijd, mij zou je ’t niet zien doen. Ik heb oprecht respect voor klassiekers en zou niet al te gauw de structuur gaan veranderen.
Remon zegt
@Guan
op die foto die jij in die link had staan zie je inderdaad dat er totaal geen verbinding meer is aan de bovenkant.
Er kan waarschijnlijk ook geen balk tussen aangezien de deuren naar boven scharnieren.
De enige verbinding tussen de voor en achterkant is dus nog het onderste gedeelte van het chassis en het onderstel.
Ik hoop dat ze het eea berekend hebben..
Mvg,
Remon
smokin zegt
Waanzinnige auto, op zich jammer dat hij nooit als Spider of Targa is uitgekomen.
Klassiekerrally zegt
@ Tombnolz: ‘Heb al heel wat anders gezien met kevers bijvoorbeeld’
Ja, dat is wel redelijk vergelijkbaar :D
@ Remon: ‘Er kan waarschijnlijk ook geen balk tussen aangezien de deuren naar boven scharnieren’
Nou, wat dacht je van ’t originele dak? Dat zou dan toch ook in de weg zitten?
Ik verwacht dat de structurele integriteit (dat heb ik altijd al eens willen zeggen!) niet echt aangetast is. Het buizenframe is sterk genoeg en dat dakje stelt niet zo veel voor.
Dit is een Countach met geschiedenis, maar doe mij er maar een met dakje…
En nou nog een speciaal voor JANUS:
pieter zegt
die auto wordt ontzettend heet van binnen en bovendien zie je geen barst om je heen. Nogal niet leuk dus. Met een open dakkie kun je in ieder geval weer ademhalen omdat de hitte weg kan. Bovendien lijkt het me nogal erg gaaf om de auto beter te kunnen horen. En die 300+ ? ach die rij je niet. Grappig dat ie van stewart was, met diens haar kon ie er niet in natuurlijk met het dak er op. hoe klein ie ook is, dat kapsel (en hakken) maken ‘m te lang.
Rick dos zegt
Gewoon met je tengels van dit stukje historie afblijven!
Waarom in Godsnaam het dak er van afhalen?
We willen niet je midlifecrisis combover zien!
lincoln zegt
Countach – 1/2 M2 polyesther = Countach Spyder .. nou en ..
Van-Leeuwen zegt
I Like it Looks interesting but maybe some Lambo fan Pures don´t like the custom idea :)
Een betere ontwerper zegt
Ziet er niet slecht uit, heb vele malen ergere custom jobs gezien op auto’s.
JANUS zegt
LOL @ Klassieker
Deze is voor jou ! :-D
pim zegt
315 km/u met “maar” 375 pk? netjes! Wordt wel een enkele reis voor degene die het uit gaat proberen waarschijnlijk.
Dat open dak is in ieder geval handig bij het inparkeren :p
rikkon zegt
Die 315 is de fabrieksspec. Lambo had er in die tijd een handje van om de topsnelheid ‘iets’ naar boven af te ronden.
Robin zegt
Ik heb hem vandaag in wetteren zien rijden denkik.
Is er niet wat aan de motor gesleuteld want hij klonk nogal muscle achtig.
Greetz Robin.