Het designhuis Pininfarina balanceert al een poosje op de rand van de afgrond en heeft het hoofd nog maar net boven water kunnen houden. Vorig jaar stelden we namelijk exact dezelfde vraag: zal Pininfarina overleven? Nu het hoofd van het bedrijf, Andrea Pininfarina deze week op tragische wijze om het leven kwam, dringt deze vraag zich helaas opnieuw op.
Vrij recent slaagde Pininfarina erin om het met de schuldeisers tot een regeling te komen voor afbetaling van de schulden. Bij de aandeelhouders werd om een extra 100 miljoen euro gevraagd voor de ontwikkeling van toekomstige modellen, waaronder een elektrische auto. Aan ambitie ontbreekt het de Italianen niet.
Er zal nog een nieuwe CEO worden benoemd, maar zonder het overlijden van Andrea Pininfarina, waren het al roerige tijden en velen vragen zich dan opnieuw af of het nog wel goed gaat komen met het 78 jaar oude designhuis. Ik hoop oprecht dat ze het voor elkaar boksen, maar zou er mijn geld niet op durven inzetten. (via: just-auto)
Esprit_de_Flandre zegt
De aandelen zijn nochtans omhoog gegaan. Omdat het misschien zal verkocht worden, nu de leading man er tussen uit is. Alleen te hopen dat het niet aan een constructeur komt vast te hangen. Een designhuis al Pininfarina moet onafhankelijk van constructeur kunnen werken.
sebastian zegt
ik lees in de gerelateerde artikelen dat tata pininfarina wilde kopen.
Apache zegt
Als het zo’n vaart loopt, zal Pininfarina wellicht overgekocht worden door Tata, voor of na een faillissement.
Dennis zegt
@sebastian: Dat speelde al voor het overlijden van Andrea Pininfarina. Op het moment dat het met een bedrijf niet zo goed gaat, liggen kopers op de loer. Het bedrijf is dan immer een gunstige en relatief goedkope overnamekandidaat, mits het aan potentie niet ontbreekt.
lincoln zegt
armoe maakt vindingrijk .. dus niet om centjes gaan smeken ..
Roush kan toch ook geld maken .. dus gooi die hoogmoed van je af en maak gewoon limited editions van Fiat 500 , Lancia Y en nog wat van die dingen ..
ipv van fabrieksopdrachten en Ferrari en Maserati ..
sebastian zegt
inderdaad, mits de potentie niet wegvalt.
Rick dos zegt
Ik zal maar snel beginen met het vinden van een nieuwe duidelijke leider. Een leider waar men vertrouwen in heeft dan wel kan hebben. Zolang dat in het ongewisse blijft kan het wel eens snel afgelopen zijn met het bedrijf.
Bramzel zegt
Als Tata Pininfarina overneemt ben ik gerust gesteld. Die hebben namelijk met Jaguar en Land Rover laten zien dat ze heel veel respect hebben voor de roots van een merk.
lincoln zegt
@Bramzel .. wat weet jij wat wij nog niet weten ??
volgens mij heeft Tata nog geen aars met die merken gedaan ..
eric de noorman zegt
Het is mischien wel zo dat op dit moment het rendement “negatief” is van
waterstof, maar dit “onrendabele”proces kan dan toch nog veel goedkoper zijn dan de huidige brandstofprijzen.Deze hebben wij niet in de hand. water heeft ieder land op de wereld,en waterstof kan iedereen produceren. Dit zou
heel interressant zijn voor de wereld economie. Daarbij kun je je ook afvragen wat al die maatregelen kosten om de uitstoot te verminden. Ze hebben het zelfs al over bestrating die co2 omzet. KOSTEN ??.
Ik denk dat waterstof toch wel een goed alternatief is, dit moeten we dus niet overlaten aan de olie “jongens”want die zullen dit uitstellen, totdat ze een
systeem gevonden hebben wat uniek is,zodat de autoindustie,waarvan de
olie”jongens”aandellhouders zijn,alleen dit systeem gaan toepassen.
Zo, dit staat.
grt.
-edit: Zou jouw reactie niet bij dit bericht moeten staan?-
Jimmie zegt
Dit is Italiaanse erfgoed. De Italianen laten dat echt niet uit Italiaanse handen vallen en doen gewoon weer een financiele staatsinjectie zoals Bertone mocht dat echt nodig worden.
Bramzel zegt
@lincoln; in een Autovisie van enkele weken terug stond een uitgebreid artikel over de plannen van Tata met Jaguar en Land Rover, en op basis van dat artikel heb ik er goed vertrouwen in dat dat wel goed komt. Ik zal wel even kijken of ik die AV nog kan vinden, dan kan ik de belangrijkste puntjes wel even neerzetten.
Jimmie zegt
@lincoln, Pininfarina is geen auto tuner… zoals al die honderden bedrijfjes.
Lustigson zegt
Misschien iets voor de Fiat-groep? Of Ferrari, anders?
Citrofiel zegt
“nieuwe CEO worden benoemd, maar zonder het overlijden van Andreas Pininfarina, waren het al roerige tijden”
Andreas -> Andrea, en de tweede komma mag weg. “En” mag weg, en dan een nieuwe zin bij “velen vragen zich dan opnieuw”. Mss nog “ook” tussen “dan” en “opnieuw”. Poeh, ik lijk wel een leraar… Maar ik ben het niet, dus ik kan het fout hebben. ;)
Slager Korrel zegt
Lekker cru en ongepast om zo vlak na de dood van mijnheer Pininfarina een post met deze titel te plaatsen. Foei!
lincoln zegt
@Bramzel .. ben ook fanatiek AV lezer .. en over de voornemens heb ik ook gelezen .. vond ze nog al vrij standaard .. zou iedereen gezegt hebben ..
@Jimmy .. Pininfarina is gewoon een plaatwerker .. nix meer nix minder ..
tunen kunnen ze nog niet eens ..
de sjonnies zegt
Ik sluit me aan bij wat Jimmie zegt, als de Italianen Al Italia die zwaar failliet is in de lucht houden, waarom dit relatief goedkope designhuis niet?
Pininfarina is een icoon in de design wereld en de naam en het logo alleen al zijn miljoenen waard.
Verder zullen er qua ontwerpen nog wel wat pannetjes op het vuur staan.
Een re-organisatie, bedrijf stroomlijnen en verder gaan, de dood van Andrea, hoe triest ook, is een goede reden om tot een reorganisatie over te gaan.
lincoln zegt
@de sjonnies .. man .. de Italiaanse auto industrie bestaat louter nog omdat er subside na staatslening is afgegeven ..
dat behoort toch je eer te na te zijn .. als icoon zijnde ..
en van een logo kan je niet eten ook al is ie miljarden waard ..
als je als bedrijf een stap terug moet doen dan doe je dat ..
overheid zou wel een versoepeling van ontslagrecht kunnen afgeven ..
geld geven duidt op nix .. kan ook NIEMAND vrolijk van worden ..