De nieuwe super-Mercedes wordt misschien helemaal geen Mercedes. De SLC, die de SLR McLaren als topmodel zal vervangen, schijnt de eerste auto van het merk te zijn die de AMG-letters als merknaam zal mogen dragen. Dit wellicht in een poging om de nieuwe gullwing net zoveel interessant te doen lijken als de SLR McLaren.
Al trekken de specs sowieso wel de aandacht. Eerder schreven we dat de 6,2-liter V8 van de SLC minstens 550 pk zou hebben, en dat klopt: het worden er 579. Het koppel bedraagt 785 Nm. Niet zo mind-blowing als de 1000 begrensde Newtonmeters van de biturbo V12 Mercs, maar bedenk wel dat de SLC een stuk kleiner en lichter wordt dan andere auto’s van het merk; hij zou rond de 1650 kg in de weegschaal moeten brengen.
Hij zal tevens een stuk goedkoper zijn: er wordt gesproken over een basisprijs van €150.000 (ex belastingen), mede doordat de auto minder ingewikkeld zal zijn en minder dure onderdelen zal gebruiken. Zo moet de koolstofvezel monocoque van de SLR plaatsmaken voor een aluminium spaceframe.
De nieuwe supercar met codenaam C197 zal waarschijnlijk in de herfst van 2009 als concept verschijnen, waarna op de autoshow van Genève in 2010 het productiemodel zal debuteren. Een roadsterversie met stoffen dak, codenaam R197, volgt in 2011. (bron: car magazine)
kevin zegt
Mèt dual clutch transmission trouwens…
tibor zegt
minder snel(pk gewichtverhoudingen),minder mooi,duurder en zwaarder dan een lambo lp-560 en corvette zr1. juist ja,…… doe mij dan toch maar zoon lambo of corvettje
M Freak zegt
Pff, wat een dikzak!
Incognito zegt
Is tegen 2011 het SLR ontwerp niet een beetje passé? Of is dat het nu al?!
Audiofreak zegt
mooi dat die AMG gaat heten en niet Mercedes, hopen voor eventuele spyshots
Mercedes zegt
Dan wordt die ongeveer zo snel als de Slr Mclaren. Dat vind ik wel mooi voor die veel lagere prijs. Maar de gulwing-deuren lijken er echt niet mooi uit te zien.
Ik hoop dat ze bij het uiteindelijke model mooi uitgewerkt zijn. Als ik eerlijk moet zijn, vind ik de hele auto er niet mooi uitzien, misschien goed dat het AMG als merknaam zal gebruiken.
opa plas piemel zegt
ik meen te weten dat mercedes in de jaren 70 ook al zoiets probeerde…typenaam weet ik niet meer….wel zag die auto er beter uit dan dit gebakje.
rikkon zegt
SLC als in Sport Leicht Coupe, met 1650 kg?
JH zegt
wie zegt minder mooi dan een lambo of corvette? de slc wordt een van de mooiste mercs van de laatste jaren…
Mercedes zegt
@tiber
In vergelijking met de auto’s die jij hebt opgesomd krijg je wel een auto die qualitatief beter en exclusiever is ;)
The Godfather zegt
@ JH
Het is niet omdat de SLC de mooiste Mercedes zal zijn, dat die dan ook mooier is dan een Lambo of Corvette.
FerryvD zegt
@ opa plas piemel:
http://www.lotusespritturbo.com/Concept_Car_Mercedes_C111_Thum.jpg bedoel je deze? de c111?
C30CDIAMG zegt
@incognito,
De Mclaren is er pas sinds 2004, hoe snel wil je het model weg hebben?
VonStroke zegt
+1600kg? Toch wel weer erg zwaar. Merknaam AMG zou overbodig zijn, iedereen zou toch over de “Mercedes …” spreken. AMG is niet sterk genoeg als merknaam op zich.
JH zegt
geloof me, zelfs niet mercedes fans zullen dit een mooie auto gaan vinden…
Bartje zegt
De specs zijn niet super, maar zouden ze nu eens niet de richting opgaan die Niss
Bartje zegt
sorry van de vorige!
De specs zijn niet super tov de AMG 65 modellen, maar zouden ze nu niet de richting opgaan die Nissan met de GTR is opgegaan en veel energie steken in innovatieve electronica? Of gaat dit weer de zoveelste leuke, doch niet innovatieve sportwagen zijn die verschijnt?
Niet dat het van mij moet, maar ik ben gewoon benieuwd hoe lang de duitsers het gaan slikken dat de Nürburgring in handen van een Japanner is ;)
RenJie zegt
“basisprijs van €150.000 (ex belastingen)”
Stel dat ik zo’n ding kon kopen, dan zou ik veel meer naar deze “AMG SLC” neigen, dan een SL/CL 63 AMG.. gaan de verkopen van die 2 modellen dan niet hard omlaag?
het woord topmodel is ook een beetje verkeerd imho.. qua prestaties misschien wel beter, maar de 65 AMG’s zijn toch veel “machtiger”, denk ik.
opa plas piemel zegt
@ferryvD,…die site is in de war…dus kan ik geen antwoord geven.
sacha zegt
Mercedes is redelijk in de war kwa branding als ze AMG als merknaam gaan voeren.
Maar goed, de toon was gezet met Maybach en de SLR McLaren dus het zou me niks verbazen…
tibor zegt
@ mercedes
een lambo is een audi en die staan nog beter bekent om hun afwerking en betrouwbaarheid dan mercedes beste vriend ;) en de corvette zr1 zal hier absoluut exclusiever zijn dan die mercedes gullwing :D en jouw argumenten zijn trouwen erg onbelangrijk bij het kiezen van een supercar, zeg er anders ook nog even bij dat die slc waarschijnlijk een beter verbruik heeft dan een corvette of lambo, ook zo belangrijk;)
FerryvD zegt
@ opa plas piemel:
http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GZEZ_nlNL241NL241&q=c111&um=1&sa=N&tab=wi
zo dan :)
T16 zegt
@ FerryvD
@ opa plas piemel
Probeer deze link eens:
http://www.lotusespritturbo.com/Mercedes_C111.htm
MFX zegt
Misschien wel een retro design zoals de kever en de mini maar dan met de mega techniek van AMG/ Mercedes.
lijkt mij best stoer, ik vindt de ouwe gullwing nog steeds wel wat hebben toch?
Alwood zegt
nou… als ze het op gewicht willen winnen met een RWD!!! moeten ze toch echt onder de 1500kg gaan zitten! puh :P gewoon slappe hap als ze dat niet kunnen.
Pordon zegt
@ Tibor, Audi betere afwerking dan Mercedes? Hahaha, mooi niet. Wij hebben altijd mercedes gereden en sinds 2 jaar een Audi A6 en de afwerking is echt veel minder dan die van Mercedes.
Ook hebben we met de Audi heel veel problemen gehad met de motor enz.
Deze SLC wordt gewoon een prachtig eerbetoon aan de Gullwing
Ferraritje zegt
Vind hem best mooi, en redelijk goedkoop voor de prestaties.
Nu hopen op minder gecamoufleerde spyshots!
@VonStroke: 1600kg is redelijk veel maar kijk eens naar de CL65 AMG, da’s ook geen lichtgewicht, hé? Trouwens, ik vind AMG een veel mooiere naam voor deze vette Gullwing-opvolger, Mercedes is zo passé! Als je zegt: ik rijd in een AMG krijg je meer beziens als je zegt: ik rij in een Mercedes…
Dat denk ik ervan hé;)
Mardec zegt
Pff audi vs mercedes zeikzakken. Je mag zowel een audi als een mercedes voor mijn deur zetten hoor..
En fijn om te zien dat de prijs van supercars (is dit wel een btw?!) eens serieus omlaag gaat ipv omhoog. :-)
opa plas piemel zegt
@ferryvD,@T16,…bedankt voor de foto”s,..dat is um.
Citrofiel zegt
Ik denk dat dit een heel leuke auto gaat worden. Met de SLR wilden ze even showen wat voor een belachelijke auto ze konden maken, nu gaat het echt om een auto bereikbaarder maken, zonder te veel techniek…
jampa zegt
@ Pordon, eh eh eh..”wij hebben altijd mercedes gereden en die was echt wel heel mooi afgewerkt hoor echt waar, die was echt suuuuuperrr mooi en toen ging ik met mijn kampketting in een auto zitten voor mensen met klasse,(dat is de audi ) en toen kwam ik er opeens achter..heeej deze auto is gewoon goed, deze auto ziet er niet meteen uit alsof ik al jaren op het kamp woon en steel en pooier ben.”
Wat ik wil zeggen..omdat JIJ toevallig es een keertje een klein dingetje hebt gehad aan jullie audi, wil nog niet zeggen dat het hele merk niks is..jij bent kennelijk zo gehecht aan die oude taxi die jullie hadden dat je daar de gebreken niet van zag!
Mercedes zegt
@tibor
Als ik het over kwaliteit heb, heb ik het niet over de afwerking (waar bij mercedes zoiezo al niet over te klagen valt) maar dan heb ik het over de levensduur van alle onderdelen.
@RenJie
De SLC ligt niet in dezelfde klasse als de CL65 ;)
De CL is een snelle luxe-auto, de SLC is een sportauto (die onder de 4sec naar 100 gaat) en de CL65 is dan ook nog een stuk duurder dan de SLC.
De SL65 daarentegen is denk ik wel een rechtstreekse concurrent
en dan heb ik voorlopig liever de SL65, ik heb er overlaatst een witte in Leuven gezien.. prachtig!! :D
Ferraritje zegt
@Citrofiel
You’re right, man!
Those mother******* don’t know a **** about cars:D:D:D;)
Jarno zegt
@Jampa,
In feite kun je wel denigrerend over het taxi-imago praten, maar waarom kiezen zo ongeveer ALLE taxi bedrijven voor mercedes? Juist ja, vul zelf maar in…… omdat ze degelijk zijn, betrouwbaar en bewezen hebben veel kilometers te kunnen rijden. Als Audi zo goed zou zijn, waarom schakelt de taxi-branche dan niet over op Audi. Vul dus die conclusie zelf ook maar in…
Overigens rij ik zelf zeer veel kilometers en zie dus zeer veel auto’s langs komen. Tegenwoordig is juist Audi (+ volkswagen, specifiek de Golf) de echte kampsjaken bak.
Timmie zegt
1000 Nm zou niet verstandig ijn lijkt me… In dat geval zouden ze de (oude) vijftrapsautomaat moeten gebruiken. De zeventraps kan dat koppel blijkbaar niet aan…
Timmie zegt
Wat gaat het logo zijn als het geen mercedes is? O, en de naam Mercedes NIET gebruiken enkel en alleen uit marketingstandpunt… ’t is altijd hetzelfde!
Esprit_de_Flandre zegt
Ik weet niet of dat wel zo verstandig is, een Mercedes zonder ster…
@Jarno: Omdat de ster meer indruk maakt op klanten en een betere restwaarde heeft. Toyota en Honda zijn meer betrouwbaar en kwalitatiever dan Merc en Audi en toch zie je die maar weinig als taxi. Het is gewoon niet ‘premium’ genoeg voor de klanten, en als het model verandert moet het vervangen worden – en meestal nog vroeger. Een Toyota brengt dan niet meer zoveel op.
opa plas piemel zegt
ik ga een bruine mercedes kopen…met ster.
RenJie zegt
@Mercedes
dan denk ik eerder de SL63 en niet de 65. Je zegt zelf dat de CL65 duurder is.. dan lijkt mij dat de SL65 ook geen concurrent is..
Edman zegt
150k ex belastingen?
Doei Gallardo, R8 en F430? Ook nog gedag zeggen tegen SL63 AMG?
Citrofiel zegt
@ Ferraritje; Dat was niet de strekking van mijn reactie, maar ach, als jij er gelukkig van wordt… ;)
Een betere ontwerper zegt
@Timmie:
wat dacht je van het logo dat AMG op de motorplaatjes drukt:
http://www.theautochannel.com/news/2008/05/02/085885.3-lg.jpg
c'est moi zegt
Damn jampa:P ik dacht jij gaat weer ‘voorrechten’ bestrijden, maar dan ga je mercedes neer zetten als een pooier, kamper EN taxi bak…
Ik haat dit echt weetje, ik ben pas 15 maar ik heb al 2 keer in een s4 gereden en dat rijd super maar als je dan de nieuwe Amg versie van de C hebt rijd ook prima ( in de bijrijders stoel dan hé ). En ieder merk heeft zo zijn eigen klanten kring, haters, praters en lovers. Ik heb me kamer vol hangen met poosters van mercedes maar ik kan een audi of een bmw of een luxere vw net zoveel waarderen.
Mjah iedereen heeft zo zijn voorkeur, en doe mij maar (maakt niet uit, nieuwe of oude type) sl 500 of 65.
marruk zegt
even serieus kijkend naar de specs en naar wat mensen er mee doen:
Je kunt het vergelijken met een Range Rover, of ML..
die zijn met V8 diesels beschikbaar, maar of ze dat nodig hebben?
En er het terrein mee in gaan doen ze ook niet.
Dus waar zullen kopers voor gaan?
Voor een CL63/65, die je heel vaak ziet rijden (reletatief),
of voor een nieuw model in 2010 (CL dan al bijna 5 jaar oud)
met een retro-tikje? Ik zou het wel weten als ik tussen een CL63 of SLC moest kiezen.
Besides, de SLR als topmodel loopt uit m’n hoofd sinds 2003 of 2004 mee,
dus als de SLC in 2010 komt is de SLR al dik 6,5 jaar oud..
RenJie zegt
@Edman
“Doei Gallardo, R8 en F430?”
Ik dacht het niet! Stel dat ding komt nu uit: Ok, misschien de R8 = bye. Maar de Gallardo/F430 zijn anders.. ze hebben misschien minder pk’s, maar je koopt geen Gallardo of een F430, omdat ze superveel power hebben.
Het is net als de vergelijking tussen een SL(63)/65 en de F430/Gallardo. De AMG’s zijn duurder, hebben meer pk’s etc, maar het is en blijft een Mercedes.. en vaak zijn mensen die veel geld te besteden hebben nou juist op zoek naar exotische auto’s.
Enige voordeel wat deze SLC wellicht zou hebben, is zijn vermogen icm de prijs. Verder maakt hij geen schijn van kans op de F430/Gallardo.
RenJie zegt
2e alinea moet anders, want de SL 63 kost ong. evenveel als de Gallardo/F430.
Stel dat de SL63 580 pk zou hebben en 0-100 <4 sec zou doen. Dat alles bij elkaar voor 150.000 ex troep. Dan zouden er nog steeds mensen gaan voor de ruim 2 ton kostende F430/Gallardo, ook als de prestaties minder zijn. Dat komt omdat ze iets exotisch hebben de Mercedes niet. (IMHO)
Mercedes zegt
Klopt.
opa plas piemel zegt
@mercedes ,…er klopt iets niet.
Benny zegt
Van ver doet hij me een beetje denken aan Porsche’s 928…
@ Bartje. De ring is ondertussen al in handen van een Amerikaan ;)
Djivy zegt
It’s all politics man – ook al klinkt AMG bijlanger niet zo spicy als McLaren…
JH zegt
Om het allemaal nog verwarrender te maken wil McLaren weer “eigen” auto’s gaan bouwen en dat ze dat serieus nemen blijkt wel doordat ze Stephenson (o.a. ontwerper van de Maserati MC12) hebben aangenomen:
http://www.cardesignnews.com/site/designers/whos_where/display/store4/item129082/
Dus Mercedes AMG, AMG(?) en McLaren…
Rick dos zegt
Als ik BMW was, dan zou ik mezelf maar eens goed achter de oren krabben.
De concurrentie gaat je op deze manier inhalen.
Dit soort auto’s worden niet gebouwd om winst te maken maar voor imagebuilding. Met de M1 heeft BMW de M divisie op de kaart gezet. De M3 E30 heeft die image bevestigd maar nu begint het toch wel z’n glans te verliezen. Maar ook BMW als geheel begint z’n focus te verliezen als ze alleen maar met X modellen en van die vreemde PAS gevallen komen.
Ik hoop dat BMW wakker wordt. Want deze AMG kan weleens het tij doen keren…
angelo zegt
@rick dos
ben het helemaal met je eens bmw kwam wel met de MclarenF1 En de rolls royce phantom
antwoord van mercedes de SLR en de maybach52 en 67 en nu komt mercedes weer met een supercar dus bmw mag wel opschieten want en strax komt de nieuwe supra 500pk en de nieuwe nsx schijnt ook te komen