De Lotus Omega is een kleine legende. De opgepepte Opel met twinturbo zes-in-lijn (380 pk) reed in zijn tijd bijna iedereen zoek: 0-100 in 5,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 280 km/h, wat hem jarenlang de snelste fabriekssedan ter wereld maakte. Tussen 1990 en 1992 werd hij slechts 950 keer geproduceerd, maar bij Lotus zijn ze hem nooit vergeten. Net als die andere brave autootjes aan de speed, de Sunbeam Lotus (Chrysler/Talbot) en de Lotus Cortina (Ford). CEO Mike Kimberley heeft nu aangegeven weer een soortgelijke auto te willen bouwen.
Er is nog niet bekend welke burgerbak Lotus hier precies voor zou kiezen. Bij Autocar speculeren ze over de Insignia, met de makkelijk te tweaken 2.8 V6 turbo. Al zou dat breken met de traditie om alleen achterwielaangedreven auto’s op te voeren.
Even los van welke samenwerkingen wel of niet zouden kunnen: welke auto moet Lotus volgens jullie aanpakken?
Bonus: Tiff Needell speelt met de Lotus Omega (Carlton in Engeland):
En hier kun je nog even zien hoe bizar snel de Omega is:
f-autogek zegt
Subary legacy misschien. Een alfa 159 zou ook mooi zijn, maar daar komt toch een GTA van? Dat zou dubbel zijn. Een legacy vind ik best een mooie wagen die je net zoals de impreza vast ook heel vet kan maken.
babbaloerie zegt
Een Vauxhall VXR lijkt me het meest voor de hand liggend, ook al is die van zichzelf al heel snel.
190d zegt
VXR kan lotus wel gebruiken in de zin van snellere tijden gaan neerzetten
Wouter zegt
Hubba, hubba! Dit zijn pas mooie berichten! Insignia heeft vierwielaandrijving dus zo gek is dat niet. Bovendien kan Opel wel een PR-boost gebruiken.
Martincb zegt
dat onderste filmpje is echt prachtig. Die Omega lijkt wel een raket. Wat een acceleratie vanuit 120-130 kmph ^^
Eric zegt
Maar vader had in de jaren ’70 een Lotus Cortina. De wagen was van binnen met leer afgewerkt en haalde voor die tijd een snelle 190 km/h. Als kleine bengel vond ik dat reuze. Ook op de cilinderkop prijkte het Lotus logo en naam. Jammer genoeg was de auto tot op de draad versleten en heeft hij hem verkocht.
Model Lotus: Waarom geen Peugeot 607 Of Citroën C6. De cilinderkop van de Peugeot 206 GTI was ook van Lotus. Ze kunnen ook een Proton onder handen nemen zodat we een extra GTI op de markt krijgen die meerdere autobloggers kunnen betalen ipv. een dure sedan!
Specht zegt
Ik zou de Cadillac CTS wel is aangepakt willen zien door Lotus.
Achterwiel aandrijving, genoeg ruimte voor een groter motorblok volgens mij, en een uitdaging voor Lotus om er een fatsoenlijk sturende bak van te maken. :P
Eric zegt
Ze kunnen ook in eigen land blijven en de nieuwe Jaguar onder handen nemen. 2 turbo’s ipv de compressor.
Martin zegt
Volvo S80
lincoln zegt
geinspireerd door mijn voorgangers hoop ik .. Volvo of/en Jaguar ..
Klassiekerrally zegt
Mmm… Het moet een beetje een underdog zijn. Hij heeft bij voorkeur wel achterwielaandrijving nodig. Blijft er niet veel over he?
Hoewel: Lotus wist van de Elan ook een machtig fijne voorwielaandrijver te maken, dus dat zou de selectie weer wat verruimen.
Baztrd zegt
Vet! hm… welke auto hiervoor gebruiken… Ik weet het! Een nieuwe C5 :D omdat Frankrijk en Engeland elkaar zo leuk vinden :)
Poep zegt
Die trekt lekker weg idd.
Misschien de Dacia Logan, lijkt me best leuk met 400+ pk
Bramzel zegt
Insignia 4WD, en dan de FWD loskoppelen en de RWD versterken en er zo een achterwielaandrijver van maken ;)
RobertJ zegt
dat onderste filmpje :shock:
Klassiekerrally zegt
De Volvo C30 kan letterlijk en figuurlijk ook wel een boost gebruiken. Ombouwen naar RWD en gaan met die banaan! :)
Bouncing Bullet zegt
Mini? Cadillac?
Beem bim bop zegt
Opel Ignis lijkt mij wel lachen; turbootje er op en gaan. Zag laatst al een volbespoilerde, ik vind dat wel een statement.
Bouncing Bullet zegt
Nog een merk dat imagoboost nodig heeft: Saab 9-3 Turbo? is allwheeldrive
VantageR zegt
Ik vind die nieuwe Seat Exeo wel wat voor een Lotus.
Pier zegt
Jaguar XF :)
dekster zegt
Lada! ;)
bram zegt
maakt me niet zo gek veel uit welke auto het wordt. hij wordt zoiezo goed!
milan zegt
Misschien een Opel Signum? Grote Opel die nooit een succes is geworden en die in de nadagen van zijn “Carriere” wel een boost kan gebruiken…
Benny1 zegt
Insignia met een Corvette motor ;) ??
Alwood zegt
S80 vind ik een hele goeie suggestie… vooral omdat die standaard met V8 uit de fabriek kan komen rollen, die V8 is dan à la Noble heel erg ver op te voeren. Lotus lijkt me prima geschikt om dit klusje te klaren en wederom kunnen ze een van de snelste en best sturende sedans maken.
Een andere mooie optie zou zijn als ze een V70 vijfcilinder als basis pakken (met awd!) en het gat wat de V70R achterlaat opvullen met een machtig snelle station.
Beetje gewicht besparen, beetje opvoeren en rondetijden van de RS6 verbeteren maar ;)
imagebuilding bij volvo is altijd welkom! :D
MATSS zegt
een dacia logan zou wel leuk zijn
chrizzzie zegt
Kimberley heeft hiet hier over de sedan die zij aan het ontwikkellen zijn voor Tesla. Misschien dat zij hiervoor een snelle variant maken maar het lijkt mij sterk dat ze het over een andere auto hebben.
Mairsil zegt
Betaalbare rear-wheel drive sedan…
Lotus RX-8? De oude twin-turbo RX-7’s waren erg leuk, dat moet met een RX-8 ook kunnen.
Of een Lotus Cadillac CTS, da’s ook wel humor :)
Willem zegt
saab X
Citrofiel zegt
Leuk idee van Lotus. Van een underdog een imposante auto maken. Ik ben benieuwd wat ze nu doen!
Markus zegt
Woehaha, die eppo in zijn Volvo wordt goed zoekgereden. Jammerrrr joh!
Gave bak hoor, die Lotus Omega.
Dennis zegt
De nieuwe Citroen C5 natuurlijk!
betweter zegt
Hoogste tijd dat Lotus de M5 beamer maar eens onder houden gaat nemen, begint een beetje een trage ouwelullenkar te worden heden ten dage ;)
Riesjart zegt
Nou heb ik een jar of 5 geleden een paar Noren gesproken op een treffen in Duitsland.. en daar zat die kerel van het laatste filmpje ook bij.. maar die lotus was niet standaard meer;)
minicoop zegt
opel corsa opc of zo
co-driver zegt
Laat ons hopen dat het een betaalbare auto word , de satria neo lijkt mij een ideale bassis of waarom geen Abarth Grande Punto met achterwielaandrijving?
Tombnolz zegt
Ik stel de Saab 9-5 voor. Mega-ondergewaardeerde auto die zeer goed staat in ’t zwart en met mooie velgjes. Laat ze daar nog maar een extra turbootje opvijzen en gaaaaaaan. Oja, voorwielaandrijving… mmm… ombouwen dan maar!
Carmaster zegt
Dodge Avenger kan het wel gebruiken.
Wie?
Ja echt totaal geen succes dus…….
……een van de grond af door lotus gebouwde V8 erin schuiven en gáán maar!!!
Maar wat is de Avenger eigenlijk?
Voorwiel of achterwiel?
Robert zegt
De Insignia lijkt me een geschikte auto hiervoor.
Zou wel een erg vette bak worden!
Seat Exeo/Audi A4 zegt
Lijkt me geweldig om die Insignia als Lotus uitvoering te mogen aanschouwen… Vette bak!
Echter mogen ze van mij ook de Seat Exeo onder handen nemen!
Dat wordt echter sowieso al een bestseller, maar toch…
Ken zegt
Zeker weten de Insignia!!! Een opvolger voor de Lotus Omega zou super zijn, de Omega is nog steeds ongelooflijk exclusief en er mag dan ook best een waardige opvolger van komen!
Op de Engelse treffens kom ik de Omega (Carlton) nog jaarlijks tegen in redelijke aantallen en kan er niet genoeg van krijgen!!
kooter zegt
ze mogen mijne vectra gts eens onder handen pakken :p
GOD zegt
lol @ kooter
in je wiltste dromen
van mij mogen ze wel eens een corsa onder handen nemen
moeten ze er wel achterwiel aandrijving van maken.
en denk ook wel dat het een dodemans auto word maar goed ik wil het wel eens zien.