We wisten al een tijdje dat Aston Martin en Mercedes gaan samenwerken, wellicht ook op het gebied van hybridemotoren. Volgens recente berichten zou de samenwerking echter nog veel verder kunnen gaan. Denk aan AMG’s 6.2-liter V8 in de Vantage modellen…
In de laatste editie van CAR magazine staat een artikel over “Project Aligator”, waarin oa geschreven wordt over:
• How Mercedes engines could power future Aston Martins
• AMG’s 6.2-litre V8 tipped for Vantage models
• Diesels and hybrids from Germany planned for Aston
• Whole platforms to be shared by top-end models
• Eight-speed Merc auto bound for British sports cars
• Why Maybach and Aston could co-operate on future models
Interessante materie, wat denken we hiervan?
FiXeR zegt
Klinkt spannend.
Maaarrrr, totaal niet Brits!
V-power zegt
Sja, de auto industrie is net een parenclub..iedereen doet het met elkaar ;-)
rotorhead zegt
• Why Maybach and Aston could co-operate on future models
Een nieuwe Lagonda! Dat zou briljant zijn.
niels zegt
Ziet er veelbelovend uit :D
SimonMc zegt
Het geluid zou zeker niet misstaan bij zo’n aston.
MATSS zegt
dan wel liefst met compressor
Klassiekerrally zegt
Van volbloed naar bastaard.
Bij sommige auto’s is dat acceptabel (DeTomaso, Bitter, Bizzarrini, Lotus etc.), maar een Aston Martin hoort naar mijn bescheiden mening toch een eigen motor te hebben. Geen ingekochte motor dus.
Het is een gevoelsding, dat geef ik toe, maar een Aston Martin koop je ook niet omdat de boodschappen er zo lekker in passen…
Tegenwoordig zal het voor het merk echter niet veel uitmaken. De ‘nieuwe rijken’ kopen ’t toch wel. Jammer dat het gevoel voor ‘heritage’ compleet verdwenen lijkt te zijn.
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
aston martin – mercedes.. nhee..
M Freak zegt
Dat geluid wat uit die Vantage’s komt, mag niet verloren gaan!
Zeker niet door zo’n AMG prulding.
Marks zegt
Grappig, er stond hier laatst ook een gerucht/verhaal dat AMG weer terugwil naar Kompressor-motoren, ipv de 63-motoren…
Diesel en hybride kan ik trouwens wel wat van voorstellen, voor de Rapide…
Citrofiel zegt
“Diesels and hybrids from Germany planned for Aston”
Wat? Een diesel in een Aston?! Dat die Duitsers het doen moeten zij weten, maar in een Aston… Anderszijds, met Jaguar is het ook gebeurd… :|
SuperSeven zegt
Half jaar geleden naar Lelystad geweest voor een testrit met de Aston V8 Vantage. Ik had al lang geleden een afspraak gemaakt met een vriend van me om eens met zijn Aston te gaan rijden maar dit was de eerste keer dat ik er eindelijk in kon rijden. Mijn vriendin (zelf Caterham rijdster) ging mee uit nieuwsgierigheid en was meteen smoor verliefd op het uiterlijk.
Maar goed de testrit. Ik had vrij lage verwachtingen. De auto ziet er goed uit maar is qua cijfertjes ongeveer hetzelfde als een BMW M Coupe (en gezien de doelgroep zou deze nog softer moeten zijn dan de BMW). Dus eigenlijk gingen we erheen om mijn vermoedens te bevestigen. Hierbij had ik de irrationele hoop had ik het bij het verkeerde eind zou hebben.
Nou de auto ziet er echt watertandend mooi uit, zeker van de buitenkant en alhoewel de binnenzijde niet mijn kleur was (grijs) zag het er zeker zeer fantastisch afgewerkt uit.
De rit begon op de openbare weg met veel 30 en 50 km zones, maar al snel kwamen we buiten de bebouwde kom waar het gaspedaal volledig naar de vloer kon. De eerste indruk: de kracht van de motor is middelmatig. Waarschijnlijk rond de 5s naar de 100, iets wat niet echt speciaal is in deze tijd. Er is geen brute-schop-in-de-rug als de toeren oplopen en ik hoopte dat bovenin nog wat te beleven viel, iets wat de M5 zo spannend maakt als je em hard rijdt. Nee gewoon een laaaange haal naar de rode lijn, voldoende maar niet overweldigend, vergezeld van een geluid wat ijl en tegelijkertijd wat kunstmatig aandoet. Het voelt allemaal alsof het niet verbonden is met wat er onderhuids echt aan de hand is. Eigenlijk voelt de hele auto aan alsof je handelingen eerst in de rij staan om door een computer moeten worden goedgekeurd en die dan in zijn eigen tijd gaat bepalen of het allemaal wel OK is wat je wilt. Hetzelfde kan gezegd worden voor de wegligging. In de verte zag ik een snelle links-rechts combinatie. Het aanremmen is fantastisch maar hij schiet veel te snel in de ABS, waarna de Aston niet echt hard meer in de ankers gaat (een Mini Cooper S remt zeker harder). Maar het echte onplezierige was deze chicane. De Aston begon te waggelen als een Jodokus met een Breezer op en dan besluit de electronica er al snel wat aan te doen om alles onder controle te houden met als gevolg dat je zonder enig bandengepiep door de bocht gaat. Een ding was zeker; het was geen ingreep van mij. Later probeerde ik in een lange doordraaier de auto te sturen met de rechter voet zoals met de M5. Vergeet het maar, gewoon neutrale grip (met aardig wat overhellen), overgaand in onderstuur.
Mijn algehele impressie van de Aston was alsof je een heel duur horloge koopt wat alle uiterlijke kenmerken van een precisie mechanisme heeft, maar dat je erachter komt dat onder die mooie wijzerplaat het eigenlijk een elektronisch kwarts uurwerk is. Het ziet er erg mooi uit en is waarschijnlijk preciezer en betrouwbaarder dan een echte, maar dat is niet waarom ik hem zou willen hebben.
Voor de volgende uitspraak krijg ik vast veel commentaar, maar ik vind de nieuwe Clio 197 cup meer voldoening geven. Tuurlijk, hij is een paar sec langzamer naar de 100 maar voelt veel meer alsof je echt aan het rijden bent.
V-power zegt
@ klassiekerally
Is de V12 van Aston Martin ook niet 2 aan elkaar geplakte 6 cilinder motoren van Ford?
Dus een beetje bastaard zijn ze al..
Yellomello zegt
@ SuperSeven schrijft,
6 August 2008 om 23:28
Van mij krijg je geen commentaar, ik kan volledig inkomen op je punten, helaas heb ik nog nooit het verschil mogen ondervinden tussen een M5 en een AM. Time will tell….
Een betere ontwerper zegt
MercMartin DB.. AMG???
Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden.. ergens heb ik er niet zo’n goed idee over maar ja.
Citrofiel zegt
@ SuperSeven; Leuk geschreven, leuk dat je de tijd hebt genomen om een uit ervaring voortgekomen oordeel met ons te delen. Dat gebeurt helaas niet al te vaak op AB.
Danger zegt
Jammer, het specifieke geluid van deze aston v8 maakte ‘m zeer speciaal. Als daar zometeen hetzelfde geluid uit komt als een C63, E63 etc. zal deze auto veel van z’n charmes verliezen.
JH zegt
Een voordeel van de AMG V8 tov van de V12 is dat er een hoop minder gewicht voorin (minstens 100kg) komt dus betere wegligging met eigenlijk dezelfde pk’s. Ach en motoren in auto’s; als een Rolls met BMW-motoren rondrijdt kan een Aston ook wel met een AMG rondrijden en de 6.2 is niet de allerslechste motor geloof ik ;)
dekster zegt
They’ll fuck up aston martin.
Een Aston hoeft niet supersnel of milieuvriendelijk te zijn, een Aston is stijl en charme. En die charme bereik je door Geluid, Benzine en Looks.
En niet dat hybride gezeik, laat staan een diesel.
marruk zegt
platfrom-sharing op top-end models??
dus de CL staat straks op het zelfde platform als de DBS?
Lekker is dat :S
markieanta zegt
Kunnen de investeerdertjes anders geen winst op hun productjes maken ofzo? Helpen ze mooi met zijn allen het merk AM naar zijn malle moer…
Golfke zegt
Wat mij betreft het beste van 2 werelden. A.M. kan er alleen maar beter op worden en M.B. heeft weer extra afzetmogelijkheden.
Poep zegt
Diep triest, krijg je een Aston met Ford knoppen en een merc-motor, dan zou ik als potentiele koper toch even verder shoppen.
F1-freak zegt
Alsjeblieft geen diesel! Laat diesel-supercars alsjeblieft aan die gasten van Audi over.
Jarno zegt
@Superseven, leuk geschreven, maar….
als je diverse autovakbladen ziet schrijven dat de Aston Martin toch een zeer goede wegligging, handling etc heeft die slecht fractioneel minder is dan de absolute top (afgezien van het uiterlijk) van zijn klasse, namelijk Porsche, dan vraag ik me af of je rijkwaliteiten van voldoende niveau zijn om dat te kunnen beoordelen.
lincoln zegt
goh .. en wat waren we blij toen Ford AM ging verkopen ..
Martin zegt
@superseven
Wanneer je in een aston rijdt neem je die dingen voor lief.
Vergelijk het met een beeldschone vrouw, die adembenemend mooi is.
en elke keer als je haar ziet dan wordt je weer smoorverliefd op haar.
Is zei perfect?? nee natuurlijk niet misschien kan ze niet koken of zingt zo zo vals als een kraai onder de douche.. nou en???? wat maken die dingen uit??
dat is mijn mening ;)
——
• Diesels and hybrids from Germany planned for Aston
:O hybrids OK maar diesels???
sjaak zegt
”Dat geluid wat uit die Vantage’s komt, mag niet verloren gaan!
Zeker niet door zo’n AMG prulding.”
Dat gaat het ook niet want astons hebben allemaal active exhaust dus het geluid wat eruit komt is toch al zo gemaakt en niet het geluid wat de motor echt maakt.
niels zegt
Dus, zelfs met een diesel een lekker geluid uit een Aston :P
zondagsrijder zegt
Wat een stomkoppen bij AM. Laat ze hun eigen techniek regelen. Die Duitsers hebben al genoeg merken van hun karakter beroofd.
CRX zegt
Op zich wel grappige letter combo. Wat de M-versies zijn voor BMW, kan Aston Martin dus gewoon G noemen… Briljante keuze !!
Racer X zegt
dat 6.2 literblok mag er meteen in, weg met die bejaarde Jaguar motor.
midi zegt
Ik begrijp de angst dat er nog minder identiteit van AM over blijft, maar laten we niet vergeten dat de huidige motoren ook nooit tot stand gekomen waren zonder hulp van Ford. Het echte AM is naar mijn mening jaren geleden al failliet gegaan.
bvking zegt
@ Racer X en andere, hij heet v8 vantage dus er zit nu ook en v8 in, iemand dacht dat het een mooie gewichtsbesparing zou zijn een v8 i.p.v. v12 xd. Het is geen jaguar motor maar een opgeboorde 4.2 van audi..
lincoln zegt
@midi .. jouw mening doet er weinig toe .. AM is altijd failliet geweest tot Ford om de hoek kwam kijken ..
VonStroke zegt
Ha, mijn foto :P
Majinstar zegt
Onbekende: Hey Aston hoe gaat het
Aston: Slurp wel goed.
Onbekende: Zullen een rondje rijden.
Aston: Slurp is goed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Aston Martin DB9 270 CDI????????
My God…
Waar gaat dat heen met de wereld!!
bramwillemse zegt
Mijn gevoel zegt: NEE!! NIET DOEN! Houdt die auto nou brits!
Ik heb ook het idee/ gevoel dat dit een slechte stap zou zijn voor het imago van Aston Martin, dat toch zo ongeveer het enige supersportwagenmerk is dat nog écht brits is!
@SuperSeven: lichtelijk off-topic ;) maar interessant om je ervaring met de V8 Vantage te lezen. cool!
San Sebastiano zegt
@klassiekerrally: de Aston Martin V12 zijn twee Ford Mondeo V6-en!
PIERRE zegt
welke moter zit er nu in aston martin?