Een Audi S3 is leuk speelgoed. Het standaard vermogen van 265 pk en 350 Nm koppel laat zich dankzij de vierwielaandrijving prima richting het asfalt dirigeren. Een sprintje naar 100 km/u hoeft niet langer dan 5,7 seconden te duren. Mocht je dat allemaal te lafjes vinden, dan had MTM al een upgrade naar 330 pk op de plank liggen. Voor de echte uitslovers gaat men nu nog een stapje verder…
De motor werd niet gekieteld, maar kreeg zowat een kieteldood om uit te komen op 380 pk! Het koppel nam toe tot 460 Nm. Op z’n dikke 19 inch sloffen lanceert het kleine atoombommetje je in minder dan 5 seconden naar de 100 km/u. Aangezien het wel een prettige gedachte is dat je al dat geweld ook weer een beetje fatsoenlijk tot stilstand kunt brengen, werden de remmen vervangen door exemplaren van Brembo. Op verzoek wordt het dak, de voor- en achter diffuser en de spiegels in een uniek kleurtje gespoten. (bron: mtm)
Jochem zegt
hmm best leuk
alleen de s3 clubsport sticker mag weg, dan in het matzwart, pure porno :P
BVO zegt
kan de bak het nog aan ??
de A3 vind ik de mooiste hatchback die er momenteel is en dan met dit kit(je) is helemaal de (atoom)bom
nu nog rs4 velgen (sorrie ik vind deze minder)
wat is zijn top , is de begrenzer eraf?
P.S. idee voor de tuners: V8 4.2 liter
Jesper zegt
I (L) MTM
ik heb hier een knalgele 3drs S3 MTM in de straat staan, van rond 2002 afgaande op t model… weet iemand hoeveel peekaa’s die zal hebben?
Richard Brunsveld zegt
Vet dik alleen vind ik dat een S3 dikker uitmoet zien met bijvoorbeel een dubbele uitlaat dus dan bedoel ik links en recht want nu is het precies hetzelfde als bij een 3.2 of een 2.0 TFSI.
Richard Brunsveld zegt
Lol, zit net even op MTM site te kijken, iets buiten mijn wijk staat een RS4 B7 Met uitlaatsysteem van MTM die 530 Pk levert :P.
Echt toevallig.
Nico zegt
op youtube.com staat rs4 mtm met 530pk onder de 4 secondes is die op de 100 echt een bruut ding en deze s3 vind ik echt perfect is niet veel slecht en kwa motor vermogen echt super
Brian zegt
En dit gaat kosten?
Wel lachen, het vermogen van een V8 dat nu uit een 4 cilinder wordt geperst =D
niels zegt
@ Jesper
ik geloof dat ze toen tot een kleine 300pk tunede… maar hang me er niet aan op :P misschien zit ik wel helemaal fout. Ik denk niet dat je dat kenteken op kan vragen via de rdw, daarvoor zou je het eens moeten proberen.
Wat een bommetje is dit, zoveel vermogen in zo’n “licht” karretje… maar wordt die hele motor niet een beetje te veel opgeblazen, nu snap ik wel dat er vanuit audi een behoordlijke veiligheidscoëfficient op het vermogen zit en dus wat geknepen wordt, maar is dit nog een beetje te doen, zoveel vermogen uit zo’n blok?
Groetjes :)
Jesper zegt
@ Niels: dat ik daar niet aan gedacht heb, ik haal m gewoon eve door OBS heen :D
robert zegt
onder de 5 seconden? Lekker voorzichtige schatting. Ik zou zeggen rond de 4,5 sec, omdat een simpele 911 dat ook doet, met minder vermogen.
niels zegt
@Jesper
Misschien een domme vraag. :P
Maar wat is OBS? :oops:
RobertJ zegt
openbare basis school natuurlijk
RobertJ zegt
Damn, internet doet raar. OBS zal wel Occasion Beheer Systeem zijn in deze context.
niels zegt
haha, oké, bedankt ;)
Ricosuave zegt
Ben echt benieuwd hoe dit rijdt :P
MTM weet er wel raad mee :D ziet er erg nice uit!!
M Freak zegt
Als die sticker werd verwijderd, en de achterlichten donkerder werden gemaakt, en dan in het matgrijs zou ik ‘em willen!
Jesper zegt
niet egt, met OBS haal ik een auto hoor het RDW en zie ik geleek de NAP stand en alles wat er ooit aan die auto geregistreerd is. ook de laatste keuringsgegevens, vermogen, wanneer ie op kenteken is gekomen, of ie ooit schade heeft gehad en hoeveel, en ga zo maar door…
waar de afkorting OBS voor staat weet ik zo 1-2-3- ff niet :P
niels zegt
Handig :D
Winky zegt
Ben ik echt de enige die kromme tenen van het “woord” “egt” krijg? Jesper foei, terug naar de OBS jij.
Annie zegt
@Richard Brunsveld
http://www.youtube.com/watch?v=FBkX8GS5FoY
Bedoel je die?
Pieter-Jan zegt
@Niels
De mechaniek kan wel tegen een stootje. MTM neemt de garantie van de fabriekant over, met een optie om ze te verlengen.
De voorganger van deze motor (1.8T) is een lieveling van de peekaa junkies. Het blok kan heel veel verdragen. +400pk zonder drama.
We zien nu pas grote cijfers met de 2.0T want eerst moest voor de directe injectie geheel nieuwe pompen en injectoren worden ontwikkeld. Dus een oordeel op betrouwbaarheid in de lange termijn is even afwachten, maar ik heb er vertrouwen in.
audirijder zegt
ziet er super uit….de a3 is inderdaad verreweg de mooiste hatchback die er is…audi is nice :-)
Mobi zegt
JD heeft op zijn site een 2.0T blok te koop staan met 412pk en biedt sets aan voor 500+ pk.
MTM heeft een zeer goede naam maar ook zeer goed marketing apparaat. :-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat me opvalt is dat ik deze A3 er weer zo hopeloos ouderwetsch vind uitzien…
Niet echt tijdloos design als je het mij vraagt!
Of ligt dat aan mij?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Brian:
Vergeet 1 ding niet: het vermogen van een V8 uit een kleine 4-cilindermotor peuren konden ze bij Saab al laaaaaang in de nineties!
Bijvoorbeeld: http://www.maptun.com
Een 900 Turbo uit ’94 met een upgradetje naar 430pk en 500nm!!
Beetje laat, en beetje traag dus, dit Audi’tje…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Dennis: zo uitsloverig is dit dus niet, als je het mij vraagt!
DennisGTT zegt
@Svenska
Vergeet japan niet die konden het ook al erg lng meer vermogen halen uit kleine blokkies
kijk de swift gti of charade 1.3 turbo.
Niet geheel in dezelfde vermogenklasse en autoklasse maar wel zijn tijd ver voorruit.
uit kleine inhoud veel halen.
Europeanen liggen verachter wat dat betreft
Pieter-Jan zegt
@Svenska
Oei, oei, met zo’n vergelijking moet je niet beginnen. In ’94 had de Audi RS2 standaart al 315pk. Een variant van de motor waarmee Audi in bijna alle soorten kampioenschappen de gouden beker kreeg. Het was een motorblok die origineel ontworpen was als een waterpomp. Onbreekbaar. Er rijden exemplaren rond met +1000pk. (youtube: “dahlback RSI” voor een demonstratie)
Ik had het in mijn vorige post al gezegd. Voor grote turbos heb je grote brandstofpompen en injectoren nodig. Voor de nieuwe generatie directe injectie motoren moesten de tuners opnieuw van nul beginnen, en zelf die onderdelen ontwikkelen. Vandaar dat deze MTM S3 wat achter loopt op een Saab uit ’94.
Mobi zegt
Jammer trouwens dat dit pré facelift foto s zijn
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Pieter-Jan:
Uiteraard, uiteraard, allemaal bekend. Ge-wel-dige auto die RS2!
Alleen waar ik me aan erger is dat ze het doen voorkomen dat dit zo bijzonder is, zo uitsloverig, zo enorrrrrm veel!
Maar ere wie ere toekomt: ‘downsizen’ oftewel ziekelijk veel vermogen peuren uit een klein Turbo-blok, is iets wat Saab natuurlijk heeft bedacht. Er rijden zoooooooveel gekke getunede Saabs Turbo rond.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/26/saab-9-3-x4r-met-800-pk#post-13554
802 pk en 775nm uit een 2 liter blokje!
Als je dat, of de RS2 vergelijkt met deze A3…
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
uiterlijk is gewoon niks speciaals aan vind ik( hoe retro)
onder de motorkap: geef die moteur maar!
Pieter-Jan zegt
@Svenska
Er zijn veel voorbeelden van kleine motoren met grote turbos uit dat tijdperk. Denk maar aan de Renault R5 Turbo, die zat al heel vroeg over de 100pk/l met een “standaard” wagen, als ik mij niet vergis.
En BMW kneep naar verluid 1400pk uit een 1.5l vierpot voor de kwalificatie ronden met hun F1 wagen. Met een motorblok gebaseerd op dat van de straatversie.
Ik vind 380pk in een twee liter hatchback toch nog indrukwekkend. Rekening houdend dat dit gemaakt is voor dagenlijks gebruiksgemak en betrouwbaarheid. De prijs van veel vermogen uit een kleine motor is meestal een korte powerband. Het is veel werk om een grote turbo in toeren te houden. Op het circuit kunnen ze versnellingen aanpassen, en constant op het gaspedaal staan. Voor de openbare weg heb je een geheel ander type motor nodig.
Je moet kijken naar de koppelcurve om te appreciëren wat tuners als MTM, APR, RUF, HGP,… doen. Het is op zich niet moeilijk om veel peekaas te maken. Kwestie van veel lucht en brandstof in de cilinders te krammen. Je kan dat in principe met elke viercilinder. Maar een krachtige kleine motor met tegelijk een breed bruikbaar toerental is een andere zaak.
jeroen zegt
@ winky
ja je bent een beetje een zeikerd..