Volgens opgave van Toyota moet de Prius lekker zuinig zijn en het is een Toyota: degelijk dus. De ruimte binnenin is ook ok, dus de Prius zou een prima taxi moeten kunnen zijn. Alleen: houdt de batterij dat uit?
Een taxi bedrijf in Cairns, Australie heeft 32 Priussen die gemiddeld 200.000 km per jaar rijden. Volgens eigen zeggen zijn de kosten voor brandstof en onderhoud slechts de helft vergeleken met de reguliere auto’s uit hun vloot. Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet.
Interessanter is de staat van de batterij. Deze blijkt inderdaad te zijn vervangen, maar pas bij een kilometerstand van 500.000 km. De enige andere Prius in Australie waarvan de batterij is vervangen, kreeg deze bij 350.000 km. Dat zijn behoorlijke kilometrages, dus veel zorgen over de levensduur van het accupakket hoeven we ons blijkbaar niet te maken. Bij de importeur van Toyota waren geen gevallen bekend van accupakketen die vervangen zijn bij een Nederlandse Prius. (via caradvice)
Jorden zegt
wow wat een spannend nieuws!
DafMaf zegt
Even muggenziften: de juiste vertaling van ‘battery’ is in dit geval accu. Maar ik vind het indrukwekkend, 550.000 km. Ik wilde dat de accu van mijn notebook dat haalde.
Gotty zegt
@Jorden: Je kunt dit geen spannend nieuws vinden, maar er zijn een hoop zeikerds (ook hier op autoblog) die denken dat die accu niet lang mee gaat. Maar dit artikel beweert mooi even het tegendeel. En dit is een mooi artikel om critici mee om de oren te slaan.
Rutger zegt
Ik heb de afgelopen keer in Cairns ook een paar keer in een Prius taxi gezeten. De Prius heeft niet heel veel toegevoegde waarde tov europese auto’s. Ik heb zelden de auto electrisch horen rijden en het merendeel van de tijd rijden deze taxi’s tussen het centrum van Cairns en het vliegveld.
Ik denk dat het vergelijk gedaan is met de Ford Falcon of Holden Commodore. Dat zijn de meest gebruikte auto’s voor een taxi. Meestal voorzien van een 3.8 of 4.0 V6.
opa plas piemel zegt
mooi,…laat de olieboeren hun olie maar opzuipen tot ze er kotsmisselijk van worden en er tandplak van krijgen,….wij stappen over naar de accu”s….goed nieuws dit.
Henry zegt
@opa plas piemel: en waar komt de elektriciteit van denk je?
van de olieslupers e :o
geun zegt
leuk nieuws,
dit zijn wel indrukwekkende cijfers 200 000 km per jaar,
Hier thuis word ook al een ‘mooi’ aantal kilometers gereden per jaar circa 90 000. We hebben ook altijd toyota’s gehad, en nu een peugeot 4007, en ondanks het ietwat vreemde uiterlijk, een dijk van een wagen,
na 7 weken stond er al 12 000 op de teller..
Ook hier is de accu nog niet moeten vervangen worden :d
marruk zegt
@Gotty: precies, het is gewoon bewijsmateriaal dat een milieuvriendelijke ***Prius, het nog best lang vol houdt met z’n eigen accu.
Hoewel ik het verschil tussen 350- en 500.000 wel ERG groot vind…
marruk zegt
@geun: wat is dat nou weer voor opmerking. Ben je nou echt zo dom of maak je een grap die niet grappig is? Een accu die nog niet vervangen hoeft te worden.. Gek heh, in een 4007?
Jorden zegt
Een toyota prius is echt een opgeblazen luchtkasteel…
Het ding is NIET wonderbaarlijk zuinig. Een BMW 520i is net zo zuinig op de snel weg en dan wordt je niet voor bomenknuffelaar met geitenwollesokken aangezien.
geun zegt
@marruk, als je goed kijkt staat er een :d achter mijn zin. Vaak wordt dat een smiley, hier dus niet. Sja ieder zijn humor..
gegroet
Gotty zegt
Haha wat een gelul, dat ie zuinig is op de snelweg komt omdat daar de accu inderdaad niet tot zijn recht komt + dat de Prius van 2004 is en dat bmw-TJE waar jij het over hebt van 2007.
Maar in de stad en woonerven is ie dus WEL verdomd zuinig… Maar ja dat kan niemand jou nog aan je verstand brengen volgens mij.
Brian zegt
Hebben jullie het nieuws al gehoort?
“Waarschijnlijk in 2010 olietekort, en de prijs van een vat olie richting de 200 dollar”
Echt bizar…
Maarja, de Prius rijdt nog best wel zuinig ;)
Iedereen vind em bizarlelijk, hij is ook niet echt mooi, maar ik heb em in et zwart zien staan met zwarte velgen eronder, en dan is et echt geen belabberd ding hoor!
Jan Groothuijse zegt
Goede accu of niet, het idee van meerdere motoren en energie reserve mee sleuren onder het mom van energie besparingen, is fout. Marketing propaganda over geen emissies, is foutief, aangezien die gewoon op een andere plaats en tijd plaats vinden. Marketing propaganda over hoe schoon deze wagen is, is op zijn minst apart te noemen als je het productie proces bekijkt.
Het is wel frustrerend hoeveel hippies hierin geloven, waaronder ook onze o zo wijze regering.
Zie ook hoe de boom en gras erin gefotoshopped zijn op plaatje 8 van ‘Afbeeldingen Prius:’, prachtig gewoon.
MxM zegt
Een accu/batterij/whatever vervangen bij 500.000 KM…??? Laten we ons niet blindstaren op de kilometers, maar na hoeveel jaar deze vervangen is… (2 a 3 jaar in dit geval ?)
Het zou dus kunnen betekenen dat de accu(s) een jaar of 3 meegaan… en als je in 3 jaar 500.000 KM rijdt, tja…, dan kun je dat mooi als verkooppraatje gaan gebruiken
speedlimit zegt
@ Jorden
Jij bent ’n typisch gevalletje van “de klok horen luiden…”
Als je wat klakkeloos overneemt doe ’t dan wel goed…de vergelijking was met ’n 520d en niet 520i zoals jij schrijft ;)
Pim zegt
@Redactie
“Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet. ”
De site doet ’t met plaatjes van Camry’s, gekke busjes en iets dat op een Taurus Wagon lijkt. Australie is een soort extensie van de Noord-Amerikaanse markt als het op auto’s aankomt; dus dat zullen 2.4/3.5’s zijn (resp. 21/31 mpg). Soit – daar is uw vergelijk!
Overigens heb ik nooit zo goed begrepen waarom de Camry Hybrid hier niet te vinden valt. Best een heel prettige auto, slagje sexier (‘hum) dan de Prius – doet u mij die maar.
Pim zegt
@ mezelf: die wordt er dus mooi uitgefilterd.
Aldus: http://www.blackandwhitetaxis.com.au
Van je diettem!
geun zegt
@Jan Groothuijse
Als je zo redeneert kun je beter thuisblijven. Want dan zelfs is tevoet gaan vervuilend, want ja productie van schoenen zal ongetwijfeld ook voor een aanzienlijke vervuiling zorgen. Alles wat geproduceerd wordt, brengt vervuiling met zich mee.
Waarom wordt dit initiatief van toyota toch zo fel afgebroken???
Zoepie zegt
Omdat we met zijn allen toch vasthouden aan onze eigen merken, en eigenlijk zouden we wat meer onze eigen spullen moeten kopen!
dekster zegt
Kilometertellenfraude is de wereld nog niet uit…
Timmie zegt
De vergelijking was inderdaad met een 520d… Een 520i is bijlange na zo zuinig niet… En dan zwijg ik nog over de 320d…
En trouwens, hangt de levensduur van de batterij niet af van de omgeving warin je rijdt? (veel snelwegtrajecten of, tegenovergesteld, stadstaxi)
BaRa zegt
@ Geun: een smiley zal misschien iets makkelijker lukken als volgt: :p i.p.v :d
lincoln zegt
serieus knap gedaan ..
man ziet er ook uit of ie nog nooit een ongeluk heeft veroorzaakt ..
leuk als mensen hun meuk goed onderhouden ..
Rob USA zegt
Oftewel hij heeft dus al 550.000 km voor lul gereden in dat krappe niet om aan te ziene hok zonder geluid!! Dan liever in Caprice Classic (wagon) of een Lincoln Towncar das pas 550.000 km genieten!! :)
JOb zegt
eerlijk is eerlijk, als dit kloppende waardes zijn is het niet verkeerd. Maar desalniettemin, die accu’s moeten ooit ergens worden geparkeerd als die auto z’n laatst adem uitblaast… lekker nu goedkoop en co2 lage uitstoot, en over 15 jaar hebben we alleen maar gifbelten. Wat wil je liever?
GS450h zegt
Inmiddels blijkt maar weer dat 95% van de reacties wordt geschreven door mensen die nog steeds niet weten wat hybride is en hoe het functioneert…!
Inmiddels ruim 100.000km. STORINGSVRIJ gereden met en genoten van de Lexus GS450h.(inmiddels mijn 2e)
342Pk, de (tussen)accelleratie van een porsche en met hoge snelheden en een stevige rijstijl een gemiddeld verbruik van 9,4L./100Km.
(rit naar Italië met constant snelheden boven 160Km/u gaf een verbruik van 8,3L./100Km.
Dit i.c.m. een verlaagd tarief houdersschapsbelasting, minimale onderhoudskosten en een zeer hoog serviceniveau, houdt mij als bovengemiddelde autoliefhebber uit de buurt van welke BMW of Mercedes dan ook!
Bas zegt
…”Overigens heb ik nooit zo goed begrepen waarom de Camry Hybrid hier niet te vinden valt.”…
@Pim
Ja…dat zou ik nou ook wel s willen weten…en niet alleen over de Camry maar ook de hybride modellen van bijvb. Ford.
Waarom worden ze hier niet verkocht?
lincoln zegt
@geun .. vond het op zich een slechte grap .. tot dat iemand erin trapte ..
Emmanuel zegt
@mxm
Toyota geeft 8 jaar of 200.000km garantie op de batterij. Dus laat die maar gerust na 3 jaar kapot gaan, who gives a f*ck… Krijg je gratis een nieuwe.
geun zegt
@ lincoln, inderdaad
Gotty zegt
@ JOb Dat Toyota een efficiënte manier uitvindt om die dingen te recyclen, en reken maar dat ze dat lukt!
Pim zegt
@Bas
Klopt, Ford doet ook een aardige duit in het zakje. Ik heb geen idee hoe de techniek in de Escape Hybrid in elkaar steekt en zich verhoudt tov de Japanners, maar zeker is dat het een behoorlijk appetijtelijk karretje is – en niet de enige in de line up (edge/fusion (Amerikaans model) zijn er dacht ik ook als hybride modellen).
w0o0dy zegt
Ik kwam bij de dealer een autoweek tegen… (ach ja zit in de leesmap hè) en dar stond een nederlandse prius van de eerste generatie die ook al 236.000 had gereden… en die auto is dus zeker 4 jaar maar gezien de kilometerstand eerder een jaar of 6/7 oud…. Niet normaal hoe laag de onderhoudskosten van die auto waren…. het aantal problemen was dan ook een stuk minder dan het lijstje dat ik van mijn Lease peugeot had kunnen opstellen na 1,5 jaar….
Daarnaast wist de man te melden dat hij gemiddeld welliswaar de cijfertjes in de folder niet kon halen, maar hij haalde wel met een normale rijstijl een gemiddelde van 1 op 18,* en da’s toch echt wel netjes…. 1 op 22 was wel haalbaar, maar dan moest je echt wel je best doen om zuinig te rijden.
Conclusie? De spookverhalen zijn bullshit, die dingen zijn prima Toyota’s…. of je er dan één moet willen is een ander verhaal, maar da’s smaak. Toyota’s Prius is no hoax.
Sjoerd zegt
Heel erg grappig.. Ik ben nu in Cairns en zie deze auto’s al een tijdje rondrijden!! Erg slim inderdaad, dacht ook al dat dat de reden zou zijn dat alle taxi’s hier priusjes zijn!!!
Oi! zegt
pakketen -> pakketten
Trekhaakduppie zegt
Ben wel benieuwd naar wanneer de accu is vervangen (qua accustatus). Wanneer is de accu “kapot”? als hij echt niet meer wil laden of als de capaciteit nog maar 10% oid is?
erik2907 zegt
# Emmanuel schrijft,
30 July 2008 om 22:19
@mxm
Toyota geeft 8 jaar of 200.000km garantie op de batterij. Dus laat die maar gerust na 3 jaar kapot gaan, who gives a f*ck… Krijg je gratis een nieuwe.
——————————————————————————————————
Zo werkt dat dus niet. Als je na 2 jaar over de 200.000km bent is je gewoon garantie voorbij. Het is namelijk 8 jaar garantie OF 200.000 km. Een andere optie is dat je na 8 jaar pas 150.000 km hebt gereden, maar dan is ook op het moment dat het 9e jaar start je garantie voorbij.
Daarnaast kennen alle auto dealers een coulance regeling. Of te wel, als een auto nog niet zijn kilometers heeft gemaakt (200.000) en het aantal jaren zijn voorbij EN het is een fabricage fout of iets dat normaal nooit stuk gaat, dan willen ze met de klant het vak op een akkoord gooien, bijvoorbeeld de een het onderdeel betalen, de ander de loonkosten.
Vraag erna als je garantie voorbij is want elke auto dealer / fabrikant wil graag zijn klanten behouden en niet op een of ander forum voorkomen……!
TomS zegt
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in deze techniek.
Ik dacht dat accu’s niet zomaar in de afvalbak mogen en daar zal wel een reden voor zijn. ;)
En hosanna voor het feit dat deze auto zo zuinig is in de stad maar als je echt lekker groen bent dan stap je toch lekker op de fiets in de stad of pak je de bus, tram of metro in de stad.
Ik hoop maar dat de verwijderingsbijdrage reeds is betaald. Is toch lullig als je je auto naar de sloop brengt en je moet 3.000 euro bijbetalen om je auto kwijt te kunnen omdat ie zo milieuvervuilend blijkt te zijn.
mathijs zegt
én hoeveel mensen rijden zo belachelijk veel km’s per jaar?
de gemiddelde nederlander rijdt een 20/30.000km per jaar?
dan gaat de accu/ battery er na 4 jaar ook gewoon aan hoor,
dus dan is het wel erg slecht voor het milieu..
of gebruikt de prius nieuwe slimme accu’s dus niet lijden onder minimaal gebruik?
406_v6 zegt
En toch blijft de Prius een wanstaltelijk gedrocht, de Honda Civic daarentegen ziet er toch echt heel wat beter uit (alhoewel ’t ook een hybride blijft).
Koop voor t geld van een Prius liever een Corvette met een dik blok (ook als is die dan 2e hands…) :-)
DennieFR zegt
Who give’s a fuck dat het een Prius is,het betreffende taxibedrijf heeft met die auto’s de helft minder kosten,dus dat geld wat ze besparen is de winst..
En dat is waar je als bedrijf het toch voor doet,ik zou ook 20 Priussen laten komen,laat de ”concurrenten<- goed gespeld?” met E270’s maar lachen..
En wie weet waar die ouwe knar in z’n vrije tijd mee rijd ;)
marvind zegt
De vergelijking moet gedaan zijn met de ford falcon, ford fairmont, holden commodore en holden statesman. Daarentegen zijn er ook veel omgebouwde holdens en fords met een grote bult op de achterzijde, een soort verhoogde station uitvoering dus. Dit zal ook het brandstofverbruik flink doen toenemen.
Jan C. zegt
in het droge warme klimaat van Cairns geloof ik dat wel. En voor de rest “brandstoffen en onderhoud” zegt me niet zoveel. Is een beetje ongedefinieerd zeggen dat een Yoghurt gezonder is als de andere.
Gotty zegt
@ mathijs: De accu van die taxi-Prius werd vervangen na een halve ton, daarmee klopt jou berekening volgens mij niet: 30.000 km per jaar x 4 jaar is 120.000 km. En als we zeggen dat een accu gem. 425.000 km mee gaat ( (500.000 + 350.000) / 2 = 425.000 km) dan is dat best wel wat meer als 120.000 km.
Verder zal die accu dusdanig gerecycled kunnen worden dat het gebruik van de Prius en het slopen ervan Co2-neutraler ligt dan bij conventionele auto’s anders had Toyota in 1997 dat project heus niet opgestart.
Gotty zegt
En als je daarbij kijken naar een aantal feiten:
Als een auto stil staat gaat hij zuinig om met brandstof vanwege het gelijke toerental. Tijdens het accelereren gebruikt de motor relatief veel brandstof.
De Prius kan bij dat stationaire gelijke toerental extra bijladen, mocht dit nodig zijn, en tijdens het wegrijden tot ~ 40 km/pu elektrisch rijden zonder die extra emmisies van het accelereren.
Verder heeft de Prius nog een aantal gave onderdelen.
Als je de rem iets intrapt laadt je extra veel op omdat dan de startermotor ook een generator wordt, waarmee je de remschijven minder nodig hebt wanneer je de laatste paar meter echt moet remmen.
Als je na een eindje rijden de accu vol hebt kun je remmen op de motor, (zonder dat deze in bedrijf is) wat ook weer remschijven scheelt, als je de autobaan afkomt bijvoorbeeld.
Als je in de stad rijd en nadert een verkeerslicht met -50 km per uur dan is de motor vaak nog in bedrijf, maar door op de EV knop te drukken kun je alvast de motor uitschaken, want de motor verbruikt tijdens vaart minderen ook meer brandstof dan normaal (zonder het gaspedaal in te trappen.
Al deze feiten in het achterhoofd gehouden ben ik er van overtuigd dat de Prius een zeer zuinige auto is en een goede tussenstap naar de volgende generatie (waterstof; kernfusie of wat anders)
dekster zegt
@Gotty
“want de motor verbruikt tijdens vaart minderen ook meer brandstof dan normaal (zonder het gaspedaal in te trappen.”
Heb jij nog nooit van Injectie gehoord? Als je geen gas geeft, gaat er ook geen benzine naar de motor.
Oftewel heeft de verkoper je veel wijsgemaakt ofwel ben jij zelf een verkoper.
Wat een tegenstelling is bij hybrides, is dat je baterijen opladen als je remt.
Terwijl remmen niet iets is wat je best vermijdt als je zuinig wil rijden.
dekster zegt
@Gotty
“Als een auto stil staat gaat hij zuinig om met brandstof vanwege het gelijke toerental. Tijdens het accelereren gebruikt de motor relatief veel brandstof.
De Prius kan bij dat stationaire gelijke toerental extra bijladen, mocht dit nodig zijn, en tijdens het wegrijden tot ~ 40 km/pu elektrisch rijden zonder die extra emmisies van het accelereren.”
Een stationair toerental heeft als enige reden de motor draaiende houden, dus de motor zal ook maar genoeg energie geven om zichzelf draaiende te houden. Als je daar nog zo’n prius systeem opsteekt, zal de motor extra energie moeten leveren om de baterijen op te laden.
Stephan Tast zegt
“Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet.”
Volgens taxibedrijf Black & White zijn dat de Toyota Camry (model pré 2007, sedan en wagon) en Toyota 10-persoons Hi-busjes.
Baz zegt
@gotty
anders schrijf je er een boek over…. (en een halve ton is trouwens maar 50.000)
On topic: tussen de 350.000 en de 500.000 km is heel netjes, maar wat zou het eigenlijk kosten als je de accu buiten de garantie moet vervangen?
opa plas piemel zegt
het is natuurlijk makkelijk om je daschbord los te schroeven en met enkele wijzigingen aan de boormachine….meer zeg ik niet.
Gotty zegt
@dekster: “Heb jij nog nooit van Injectie gehoord? Als je geen gas geeft, gaat er ook geen benzine naar de motor.”
Nouja, ik heb ook niet zoveel verstand van autotechniek. Maar als ik onder de 50 rijd met mijn Prius dan is de motor soms nog in bedrijf, en de boardcomputer geeft dan een hoger verbruik aan als wanneer ik 50 rijd. En als in dan op de EV knop druk wordt het opeens heel stil…
“Wat een tegenstelling is bij hybrides, is dat je baterijen opladen als je remt.
Terwijl remmen niet iets is wat je best vermijdt als je zuinig wil rijden.”
Kun je dat ook anders formuleren? Remmen is in ieder geval onvermijdelijk en als je daarmee kinetische energie is dat mooi meegenomen.
“Een stationair toerental heeft als enige reden de motor draaiende houden, dus de motor zal ook maar genoeg energie geven om zichzelf draaiende te houden. Als je daar nog zo’n prius systeem opsteekt, zal de motor extra energie moeten leveren om de baterijen op te laden.”
Dan nog zal dat heel zuinig gebeuren door het gelijke toerental, en je kunt je motor beter bij de verkeerslichten laten draaien en even later in een woonwijk elektrisch rijden als andersom. Ten zij de accu vol genoeg is, dan zal de motor bij de verkeerslichten ook niet in bedrijf zijn.
@Baz: Een boek schrijven mmmzz… Juist ja. Er zijn volgens mij mensen die geboren zijn op Autoblog. Zelf kijk ik vaak op Autoblog en zet af en toe een berichtje neer. En omdat ik toevallig graag de Prius mag verdedigen adviseer jij mij om er een boek over te schrijven???
Dat van die halve ton was wel dom van me. In dat geval bedoel ik uiteraard 5 ton. Dus ik zeg bedankt voor je opmerking.
rick zegt
Niemand die hier toyota weet te waarderen, of UBERHAUPT verstand van heeft, net als dat garantie gezeik. Ik werk zelf bij Toyota, en weet waarover ik praat. Garantie is 3 jaar, of 100.000 km. Lakgarantie 10 jaar. Kijken jullie eerst eens op google voordat je iets uitkramen.
en btw de motor van de prius draait niet bij stilstaan, dus stationair draaien is er ( zo goed als) niet bij. Behalve als de accu ( die grote achterin) leeg is. Er is namelijk ook nog een accu voorin, net als bij alle andere auto’s. Welke accu is vervangen staat er ook niet.
opa plas piemel schrijft:
het is natuurlijk makkelijk om je daschbord los te schroeven en met enkele wijzigingen aan de boormachine….meer zeg ik niet.
tegenwoordig doen we niet meer aan een tellerkabel, gaat allemaal elektronisch……….NOOB
rick zegt
volgens mij heeft zo goed als iedereen van autoblog.nl geen verstand van auto’s, of heeft nog nieteens een rijbewijs/auto, of rijd nog nieteens een brommertje/scooter.
Reacties van bijna iedereen slaan nergens op. Zeker bij toyota onderwerpen niet.
w0o0dy zegt
@rick: lekker bescheiden typje ben je…. dat jij je vooral stoort aan wat lui die klepel en klok n iet uit elkaar kunnen houden dat is jouw probleem… er zijn wel degelijk een heleboel mensen regelmatig op autoblog die best wat van auto’s weten….
En aangezien jij kennelijk vindt dat je in een positie bent dat het legitiem is om op allerlei mensen neer te kijken zul je wel een zeer indrukwekkende cv en een nog indrukwekkender automobiel hebben….
Ik zou zeggen… vertel eens!
dekster zegt
@Gotty
Onder 50? Dat heeft er niks mee te maken.
Als je het gaspedaal indrukt bij een normale auto is er geen verbranding/benzinetoevoer. Van zodra je het gas indrukt is er opnieuwe verbranding/benzinetoevoer.
“Kun je dat ook anders formuleren? Remmen is in ieder geval onvermijdelijk en als je daarmee kinetische energie is dat mooi meegenomen.”
Bij elke energie omzetting gaat er energie verloren.
“Dan nog zal dat heel zuinig gebeuren door het gelijke toerental, en je kunt je motor beter bij de verkeerslichten laten draaien en even later in een woonwijk elektrisch rijden als andersom”
Gelijke toerental? Kan niet, als je motor juist genoeg energie produceert om zichzelf draaiende te houden zal hij zeker geen baterijen kunnen opladen.
Prius zuigt, geef het gewoon toe! :P
Gotty zegt
Haha, ok we hebben hier een meningsverschil, ik ben benieuwd of er mensen zijn die een manier denken te hebben om het aan dekster duidelijk te maken.:)
w0o0dy zegt
@Dekster: moderne auto’s gebruiken (vrijwel) geen brandstof bij gas loslaten, maar de Prius ook niet…. da’s dus gelijk. Voordeel voor de Prius (maar ook bij de eff.dynamics bmw’s bijv.) is dat de energie die de snelheid in zich heeft niet zoals bij normale auto’s verloren gaat… Misschien wordt niet alles opgevangen maar wel meer dan als je geen “regenerative braking” toepast.
Die “energie opwekkende remsystemen” zorger er verder voor dat je remmen minder slijten.
Stationair draaien doet de Prius eigenlijk nooit. Die schakelt simpelweg de motor uit en komt op gang door de electromotoren. Die zijn daarin ook nog eens efficiënter dan een verbrandingsmotor door het hoge koppel vanaf vrijwel 0 toeren.
Het hybride systeem van de Prius is niet perfect, maar wel een goede zaak. Door de hele auto speciaal te ontwerpen om zuinig met energie om te gaan en slim met de ruimte om te gaan heb je best een grote auto en toch loopt het ding zomaar 1 op 18…
De meeste auto’s met vergelijkbare maten en prestaties verbruiken op papier al meer dan 1,5 liter MEER brandstof dan een Prius… da’s toch best een verschil op jaarbasis… (300 liter ben je zo kwijt) En dan vergelijk ik praktijk gegevens van de Prius (1 op 18,5) met fabrieksopgaves…. in werkelijkheid zullen de normale benzine uitvoeringen nog minder zuinig zijn want auto’s verbruiken tot 50% meer brandstof op de eerste 7 km dan op de 7km erna. En laat de gemiddelde autorit met koude start nou net 7 km zijn….
Kobus zegt
Gisteren mijn dochter en haar vriend van Schiphol gehaald. Het verbruik over de rit van Heerenveen naar Schiphol en terug bedroeg met mijn Prius 1 op 20 exact.
Heenreis met 2 personen en terugreis 4 personen en 2 grote koffers.
Ik rij beslist niet als een ouwe lul maar heb mij wel redelijk aan de maximale snelheden gehouden. Op de snelweg de teller tussen de 120 en 130 km/h.
Het was erg warm en de airco stond vol aan.
Noem mij een benzineauto met dezelfde afmetingen waarmee je net zo comfortabel en zuinig mee kunt rijden als de Prius.
dekster zegt
@w0o0dy
Ik snap wel waar jullie allemaal naartoe willen, maar als je nu ziet wat Gotty allemaal verkondigt. Dan zie je dat veel mensen wel erg gehersenspoeld zijn.
Gotty zegt
Mwaw… Valt mee hoor, ik noem het eerder verantwoordelijkheidsgevoel voor deze homp klei waar we met z’n allen op leven. Ik denk namelijk dat Co2-uitstoot wel degelijk iets te maken heeft met opwarming van de aarde.
Laat mij bovendien maar lekker gehersenspoeld zijn, dan is over 50 jaar de hele wereld gehersenspoeld.
MHR zegt
en voor de getunede prius liefhebbers
erik2907 zegt
# Kobus schrijft,
31 July 2008 om 23:48
Gisteren mijn dochter en haar vriend van Schiphol gehaald. Het verbruik over de rit van Heerenveen naar Schiphol en terug bedroeg met mijn Prius 1 op 20 exact.
Heenreis met 2 personen en terugreis 4 personen en 2 grote koffers.
Ik rij beslist niet als een ouwe lul maar heb mij wel redelijk aan de maximale snelheden gehouden. Op de snelweg de teller tussen de 120 en 130 km/h.
Het was erg warm en de airco stond vol aan.
Noem mij een benzineauto met dezelfde afmetingen waarmee je net zo comfortabel en zuinig mee kunt rijden als de Prius.
—————————————————————————————————-
Wellis waar geen benzine maar een diesel is onze Opel Zafira 1.9 CDTi met 7 zitplaatsen en een eigen gewicht van 1513 kilo. Tja, en deze komt op de snelweg aan een verbruik van 1:20,2 op de route van Almere naar Venlo via de A27, A2 en A67 waarbij alle wettelijke maximale snelheden zijn aangehouden. En wat nog belangrijker is, de motor heeft pas 12.000 km gelopen en is nog niet helemaal “ingesleten” volgens de Opel dealer want na ongeveer 30.000 km komt hij pas goed op dreef in het minimale verbruik.
RF zegt
Diesel brandstof heeft per liter ongeveer een 10% hogere verbrandingswaarde.
Dat betekent ook 10% meer CO2 per liter.
Dus als je het rendement van een diesel met een benzine motor wilt vergelijken
moet je kijken naar Km/Kwh. (= Km per hoeveelheid energie)
Daarentegen heeft een diesel een hoger rendement en zal per Kwh verbrandings energie wat verder rijden.
Overigens heeft de Prius een benzinemotor met een verhoogd rendement door
de hogere compressieverhouding.
Diesel is nog steeds kunstmatig goedkoop (belasting).
Het produceren van diesel en benzine kost ongeveer evenveel.
Op termijn zullen brandstoffen wel gaan kosten naar verbrandingswaarde.
Verder vervuilen diesels (ook de moderne) nog steeds veel meer dan benzine motoren:
NOx ca 10x zoveel, roet en fijnstof wordt door benzinemotoren nauwelijks uitgestoten, door diesels nog steeds teveel.
Het doel van de Prius is: zo zuinig en schoon mogelijk en daar is Toyota zeer goed in geslaagd. De westerse autoindustrie loopt zeker 10 jaar achter, ze hebben alleen grote woorden maar nog niets concreets. Ze zitten nog steeds op de lijn van veel pk’s,
maar dat is straks toch over.
Vroegwakker zegt
Hybride is geweldig en rijdt heerlijk. Oh en rijdt nog zuinig ook. Toyota en Honda zijn goed bezig.
Vroegwakker zegt
RF schrijft,
3 August 2008 om 15:46 [Diesel brandstof heeft per liter ongeveer een 10% hogere verbrandingswaarde.]Beste RF, voor zover ik weet, gaat het om 14 %.
Erik2907 zegt
RF schrijft,
3 August 2008 om 15:46
—————————————————————————————————–
RF, het gaat niet zo zeer om zo zuinig mogelijk en verbrandingswaarde maar om mijn portemonnee. Het verbruik van de Zafira is ten opzicht van de Prius gelijkwaardig maar de benzine versus diesel prijs niet. Wellis waar is de houderschapsbelasting hoger, maar ja bij 40.000 km tot 45.000 km per jaar maakt dat niet uit. Ook heeft een diesel minder onderhoud nodig op de lange termijn (> 300.000km). En aangezien ik persoonlijk een nieuwe auto rijd van 0 km tot minimaal 300.000 km blijft diesel het goedkoopst in het totaal plaatje. Immers, als benzine zo veel voordeliger was als diesel zouden alle grote zeeschepen, vrachtauto`s en bussen ook op benzine rijden (afgezien van stadsbussen op aardgas).
Kortom, het mileu komt van zelf wel goed omdat door de miljoenen jaren heen de natuur zelf wel een grote schoonmaak houdt als ze de mensen zat zijn. Denk hierbij aan vulkaan uitbarstingen waardoor weer vruchtbare grond ontstaat of tsunami`s die hele steden weg veegt waardoor de natuur weer land terug wint en het verstedelijken op een grote, grove manier aanpakt. Neemt niet weg dat dit vaak gepaard gaat met vele menselijke slachtoffers wat natuurlijk te betreuren valt maar ook vele miljoenen dieren sterven hierbij van bacterie tot walvis. Immers we zijn toch ALLEN een met de natuur en als mens onderdeel hiervan…………………………………..?
RF zegt
Vroegwakker schrijft:
voor zover ik weet, gaat het om 14 %.
—–
Betekent dus dat het rendement in Km/Kwh voor de diesel zelfs nog iets minder is.
En dus dat als een diesel b.v. 1:18 verbruikt , je voor een goede vergelijking dit
eigenlijk 1: 18/1.14 = 1:15.7 is.
B.Groeneveld zegt
Zelf rijd ik (leaserijder; 45.000 km/jr) al ruim 3 jaar Prius en van alle wagens die ik heb gereden (incl BMW 316; Passat 1.9TDi; Laguna; etc) bevalt de Prius mij in alle opzichten het best. Binnenkort is mijn leasecontract afgelopen en mijn volgende auto wordt… idd weer een Prius!
Enige minpuntje dat ik kan bedenken is de beperkte kofferruimte, die door het gescheiden neerklapbaar zijn van de achterbank (kon niet in mijn BMW…) wel weer zeer royaal wordt.
Het is ook een van de weinige auto’s waarin achterin royaal drie volwassenen kunnen zitten zonder hun knieën te verdraaien (BMW3? Audi A4?).
Ik verbruik gemiddeld 5,5:100 (1:18), terwijl ik met alle andere benzineauto’s met moeite 1: 13 haalde. Scheelt toch zo’n 1000 liter benzine op jaarbasis. En tegenwoordig slechts 14% bijtelling is ook een leuk extraatje iedere maand!
rudy zegt
Een Prius is een TOYOTA = toptechnologie en topbetrouwbaar. Heb nu 90.000 km gereden gemiddeld 4.9 liter per 100 km. Geen enkel probleem mee. Klein wonder als je bekijkt dat deze wagen 100 % electronica is. Volgens TOYOTA zou batterij de levensduur van de auto meegaan. 8 jaar garantie of 160.000 km geeft je niet als je weet dat de batterij na 3 jaar de geest geeft. Je kan hem lelijk vinden maar dat is geen basis om een auto af te breken. Ik zou de mensen die hem afbreken aanraden om er een week mee rond te toeren vooral als je in stedelijk gebied of op platte land woont. Wedden dat je je huidige wagen hopelijk technisch achterhaald zult vinden ? Het is gewoon een uitstekende wagen die heel ontspannend rijdt en echt vriendelijk is voor milieu. Stel u voor dat in stedelijk gebied alle auto’s priussen zouden zijn dan kon je daar ademen zoals op het platte land. Als ik in Brussel in de file sta (stil want motor slaat af en tot 50 km per uur rijdt je electrisch) dan begrijp je de ouderwetsheid van de auto’s naast je. Welk ander automerk heeft een automaat die minder verbruikt als een handgeschakelde auto die afslaat aan het rode licht….enkel TOYOTA. Waarom kan een Mercedes B of BMW niet afslaan aan het rode licht in automaatversie ? Ik zal het u zeggen, het zal technisch niet zo makkelijk zijn maar TOYOTA heeft het systeem al 10 jaar in gebruik.
almar zegt
Er staat nog een leuke gebruikte zwarte prius te koop
op http://www.milano.nl voor 12950 euro
Herman zegt
Ik vind het nog wel grappig hoor over die accu’s en dan hoor je over die gif bulten en slecht voor milieu..
Wist je immers dat accu’s verplicht gerecycled moeten worden? en dat deze kosten in de batterij verwerkt zitten?
En wist je dat ze langerna niet meer zoveel vervuilen als de accu’s uit de jaren 80 waar jij met je hoofd zit???
Lood accu’s zijn vervangen door gel accu’s zijn beter en milieu vriendelijker.
En in Nimh en lithium accu’s zitten gewoon waardevolle metalen die je weer kunt herbruiken in nieuwe accu’s…
Maarja toyota had dit ook al verteld over de accu’s maar dat neem je niet in je op hea??
Ik vind kritiek op de toyota prius nog lelijker dan de prius zelf =)
Tis dat de auto voor mij te klein is. Ik ben in de showroom geweest en de stoel kan niet ver genoeg naar achteren voor mij.
Maar in het zwart is het nog best een kicke ding.
driftkicker zegt
Al dat gelul over hoe zuinig hij wel niet is. Het blijft een lelijk hondehok, al reed hij op water.
En over de levensduur van de accu’s. Het zijn identiek dezelfde cellen als die van laptops. En hoe lang gaan die mee? 500 keer opladen?