Naast de opgepepte 500 en Grande Punto versies is Abarth voornemens om een echt sportautootje te gaan bouwen. Op zich is dat geen schokkend nieuws, maar wel verrassend is dat ze daarvoor gaan samenwerken met Lotus.
Hoewel… de Engelsen hebben eerder gepoogd andere fabrikanten van het Elise chassis gebruik te laten maken, maar voor de Pininfarina Enjoy werd nooit een partner gevonden die hem wilde bouwen. Nu schijnen Abarth CEO Luca de Meo en Lotus elkaar wel te hebben gevonden. In 2010 komt er een nieuwe Elise die iets breder en langer wordt dan de huidige versie. Een jaar later in 2011 zou de Abarth versie al op de weg te zien moeten zijn. Voor de aandrijving zouden Fiat’s nieuwe generatie van direct ingespoten viercilinders met turbo moeten zorgdragen. Naar verwachting krijgt de Abarth Roadster 240 pk en zal rond de 900 kg gaan wegen. Spektakel gegarandeerd dus.
Met dank aan klassiekerrally voor de tip!
JanJansen zegt
Ongelooflijk hoe ver Lotus zijn tijd vooruit was toen ze 10 jaar geleden het concept van de eerste Elise op de markt zetten.
Sindsdien hebben we de Opel Speedster en Tesla al langs zien komen en nu dus de Abarth.
Carrera R zegt
beter gewoon een elise niets rijdt beter
Klassiekerrally zegt
@ Carrera R: er zijn talloze auto’s die ‘beter’ rijden dan een Elise. ’t Is maar net wat je ‘beter’ vindt ;)
Er zijn weinig auto’s die een grotere grijns op je smoel toveren dan een Elise. En ik denk dat die Abarth die eigenschap wel gaat overnemen. Ze moeten ‘m alleen niet te soft maken. De naam Abarth is toch verbonden aan een stuk racegeschiedenis.
de sjonnies zegt
@klassiekerrally – Abarth en een auto te soft maken? Ze wisten zelfs die duffe Fiat 131 Mirafiori tot een begerenswaardig kanon om te toveren !:)
Klassiekerrally zegt
@ de sjonnies: ik ben er ook niet bang voor hoor, maar dacht even aan wat Opel met de Elise deed… ;)
Iceman zegt
Ice.
tt zegt
kan er niet aan doen, maar de bovenstaande tekeningen doen me beetje denken aan de conceptfotos/tekeningen van de “Audi R4” ( je weet wel , hij die niet komt/wel komt/niet komt/wel komt/….)
Pruts0r zegt
Ik vind het plaatje van Ice meer op een concept Peugeot lijken. Die neus is hebben ze ze van de 206 afgehaald…
Djivy zegt
Hmm – daar is Autoblog.com (dat recent met het management van Alfa en Abarth mocht dineren) het niet mee eens:
“However, despite previous confirmation from Abarth spokespersons, we were told that Abarth would remain a two-model (500 and Grande Punto) brand for the next few years at least “
Wouter zegt
En een artikel daarvoor op autoblog.com:
http://www.autoblog.com/2008/07/29/next-generation-lotus-elise-to-underpin-abarth-sports-car/
Ze weten het blijkbaar niet zo goed. En iedereen heeft blijkbaar met het management van Alfa mogen dineren en de geheimpjes mogen aanhoren, want dit zijn dezelfde verhalen die die al een tijdje circuleren.
Esprit_de_Flandre zegt
@Pruts0r: gelul. Lijkt er helemaal niet op.
Jimmie zegt
@Djivy, dit soort cruciale dingen worden echt niet bij een diner verteld. Sterker nog misschien is maar een deel van het management op de hoogte of is het pas een deal/gesprek van de laatste paar weken ;)
lincoln zegt
vind em wel grappig .. denk alleen niet dat je van de hedendaagse consumenten kan gaan verwachten een helm op te zetten in de auto ..
Aaargh zegt
@JanJansen: Je vergeet smart met zijn Roadster die ook veel te modern was voor het grote publiek. Ze zijn gestopt vanwege te weinig animo maar tweede hands nu erg gewild. Ook vanwege de prestaties i.c.m. het verbruik. Een benzine motor zo zuinig als een diesel…
Volgens nu.nl:
“De volgende generatie Lotus Elise moet de basis vormen voor een Abarth tweezitter. Fiat heeft groenlicht gegeven voor de ontwikkeling van auto en in 2011 moet de sportieve Abarth onthuld worden. De auto moet gaan lijken op de Smart Roadster.”
Aaargh zegt
@Pruts0r:
Ik zie eigenlijk heel duidelijk de lijnen van de nieuwe Grande Punto en de nieuwe Bravo. Peugeot zie ik er niet in…
Ben benieuwd hoe wagentje er straks uit komt te zien. Zal ik mijn Barchetta er dan maar op inruilen…?!
Fiat Rider zegt
Ik ben er benieuwd naar, want van twee modellen kan je niet leven. En daar- om is het een goeie aanvulling op de progamma.
Je kan hem zien als de opvolger van de Barchetta dat ze onder de naam van Abarht uitbrengen.