Het zijn dit soort berichten die de ware autofreak doen opkijken en met een tevreden blik goedkeurend knikken. De altijd prikkelende Tata Nano zal naast de benzine-stenentrekker en luchtaandrijving ook met een tweecilinder diesel uitgerust worden. Bovendien komt het lustobject in Europa waarschijnlijk als Fiat op de markt. Hoezee!
De turbodieselmotor meet 800 cc en maakt gebruik van heuze commonrail-techniek. De pk’s zijn nog onbekend, maar gezien de royale 30 pk van de benzineversie mag je hier ook in ieder geval wel op getallen met twee cijfers rekenen. En het verbruik ligt ongetwijfeld achter de komma.
Alsof Fiat nog niet genoeg kleine autootjes heeft staan ze nu ook op en neer te springen om de Nano onder hun naam te verkopen in markten waar ze een grote naamsbekendheid hebben. Europa bijvoorbeeld. Fiat heeft al een joint-venture met Tata voor grijs-kentekenspul, dus de deal zou snel rond kunnen zijn. Laten we hopen dat Tata voor andere markten, zoals Amerika, niet iets soortgelijks met Jaguar regelt. (via indiatimes)
Mike17 zegt
De fiat 100 :-p?
Jesper zegt
Whooptidoo!! De terugkeer van het ware rugzakje, nu de 500 zo ongelovelijk uit zijn krachten is gegroeid :P
Ik weet niet waarom maar ik vind m op een kortgereden Prius lijken, op de zelfde manier als een Porsche op een platgeslagen Kever lijkt :LOL:
Espace zegt
Ik zou die Tata Nano nooit kopen. In wat voor vorm dan ook.
Tomsns zegt
Maak er een leuk design van en je hebt de spirit vd Fiat500 uit de vroegere jaren. Leuke wagen voor weinig geld. Mits leuk design natuurlijk…
skip zegt
@ espace, niemand zal ooit een tata nano kopen, daarom wordt hij hier ook als fiat uitgebracht :p
Tjerk zegt
Pffff, je moet wel je nek breken als je daarmee over een drempel gaat :?
Jandepandaman zegt
Ik overwoog net serieus om een oude originele 500 te kopen vanwege formaat en kleine motortje en zo. Als nou deze Nano inderdaad kleiner is dan die Nuovo 500 die zelfs langer is dan zo’n nieuwe Panda, dan ga ik miscchien wel door de bocht voor dit wagentje. Voor “groot” heb ik toch wel een grote motor staan. ;-)
Savipe zegt
@ jesper mss toevallig dat porsche bij de ontwikkeling van de kever betrokken was alleen gewijzigt is door ene A.Hitler?
Als die auto in een mooiere carroserie zat zouek hem wel kopen.
F. zegt
Fiat begon net weer een beetje positief imago te krijgen…en nu gaan we met dit gedrocht weer naar af…
Poep zegt
ben benieuwd of hij in de US jaguar gaat heten, het zou me ook niets verbazen als ze hem daar Range Rover noemen
Jesper zegt
@ Savipe: je hoeft mij de herkomst van Porsche niet uit te leggen maat, ik maakte maar een geintje ;)
Overigens heb je t niet helemaal bij t goede eind…
Hitler kwam met het idee om een auto voor het gewone volk uit te brengen, daaruit kwam de Kever voort. Ik ben de volledige naam van die man ff vergeten… Zijn zoon, Ferdinant Porsche (!) vond het toen een leuk idee om een sportauto op basis van de Kever te ontwikkelen. Dat werd de 356A. Allebij hadden ze dan ook een achterin geplaatste boxermotor.
Omdat bijde auto’s nooit veel van hun lijn zijn afgeweken -onder het motto ‘never change a winning team- lijken ze tot op de dag van vandaag als 2 druppels water op elkaar. En nu leven we nog lang en gelukkig ;)
Jesper zegt
@ F.: Ik denk dat deze auto het verrekte goed gaat doen als de koets ietje wordt aangepast en er een Fiat badge opkomt, hij valt dan mooi in de markt met de Toyota IQ en de VW Up! die eraan komen.
Hagar zegt
Het begin van het einde… in zulke doosjes gaan we dus rijden in 2012… tenminste, als je nog *mag* rijden…
august zegt
ja, bijde!
Bert zegt
Alle negativiteit hierboven ten spijt, als de Tata Nano dadelijk voor € 3500 daadwerkelijk te koop zal zijn……
Volgens mij is het een uitkomst voor veel mensen, die liever een nieuwe dan een gebruikte auto van 10 jaar oud en met 235.000 km op de teller hebben.
En zeker als tweede of derde auto.
Maarten zegt
Ik voorzie een leuke elandproef….
lincoln zegt
lijkt me een ideale auto ..
zoals de oude Panda en de 2CV ..
droog van a naar b .. wetende dat snobbisme voor arme mensen is ..
MrSelected zegt
Yes. Gelijk één kopen.
Kan de fiets ook de deur uit. :)
Nick zegt
Ik zou niet de technologie achter deze auto onderschatten.
De Caparo Vehicle Technologies groep, waar Gordon Murray de geestelijke vader van de McLaren F1 werkt, schijnt ook een vinger in de pap te hebben.
De 624 cc benzinemotor heeft het allerlaatste Bosch Motronic systeem, weliswaar een goedkopere variant en speciaal geprogrammeert voor een sequentieel multi-point (dat eigenlijk maar 1 injector heeft in deze motor), maar toch is het wel het nieuwste van het nieuwste.
Het blok is zelfs van aluminium!
Jesper zegt
Mijn opa en oma kochten onlangs nieuwe fietsen met hulpmotor voor bijna 3 ruggetje p.s. … als je bedenkt dat je voor t zelfde geld een nieuwe auto hebt zeg ik OK!!
marruk zegt
Ik wacht met smart op de dag dat EuroNCAP hem tegen de muur gooit…
En dan hoop ik gelijk dat de uitkomst zo is, dat ie niet mag worden verkocht.
Trouwens, heeft dat ding genoeg peekaa’s om over de drempels in dit land te komen??? Ik wil er niet achter rijden, heuvel op bijvoorbeeld…
DafMaf zegt
*heuze* moet zijn *heuse*.
ZOEF zegt
begrijp wel dat Fiat dit wil. dat haalt lekker de gemiddelde uitstoot van hun modellen naar beneden.
autoblogger zegt
Ik was altijd wel positief over Tata, maar samenwerken met Fiat is een slecht idee… Ga nooit in zee met Italianen.
johnnyt-jet zegt
even een mail naar BMW zou ik zeggen…
Rovvel zegt
@ marruk: waarom *hoop* je zoiets?
Jesper zegt
@ marruk: “met smart”… is dat een woordgrap? :P
mike zegt
hahahahaha, wat een oude llullenauto. een aangereden toyota prius.
lucky zegt
Ik kan bijna niet wachten tot ‘ie er is. Klein van formaat en prijs en hopelijk kwa veiligheid groot. En vierkant of driehoekig: als je er maar mee vooruit komt en ook nog droog blijft.