The world is a changing. Met de huidige benzineprijzen krijgen we een enorme run op hybride voertuigen en ook de vraag naar LPG-ombouw stijgt. Er zijn dus steeds meer automobilisten die over willen stappen op autogas (lpg), dat een stuk goedkoper is. Er zijn echter enorme wachtlijsten…
Om je auto op LPG te laten rijden is een gasinstallatie nodig. Door de snel stijgende vraag naar LPG installaties moet je inmiddels wekenlang wachten om geholpen te worden. In Oost-Nederland schijnt het nog wat erger te zijn, daar worden de inbouwstations tevens bestormd door Duitsers die over willen stappen op LPG. Dit besprak Eén Vandaag gisteren op TV.
Robbert_W zegt
Eerste 2 jaar zijn leuk maar daarna gaat het vaak verkeerd met de motor. Hoge kosten en dus niet zo toppie als het in eerste instantie lijkt
Rob zegt
Robbert,
Dat is grote onzin, ik heb jaren (7 jaar, 200.000 km) op gas gereden en zonder problemen.
CRX zegt
Is LPG nou geschikter voor de ene auto dan voor de andere, of maakt dat in principe niet uit (uitgaande van moderne middenklassers…)
Citroen, Volvo maar ook Alfa zijn bijvoorbeeld redelijk veel te vinden, maar een BMW met gastank zie je heel weinig. Of let ik gewoon niet goed genoeg op?
benny b zegt
lpg kan inderdaad totaal probleemloos werken, maar niet met alle wagens.
Heb persoonlijk al 6 auto’s met lpg gehad zonder enig probleem,
maar mijn huidige raf 4 geeft alleen maar problemen.
Dus ik denk dat niet alle auto’s geschikt zijn voor lpg
BaRa zegt
Heeft niet zozeer met de auto, maar met de motor te maken. Als je een hoogperformante motor hebt die van zichzelf hogere temperaturen draait, dan kan LPG (of in dat geval meestal LPI) wel een probleem geven. Met LPG heb je blijkbaar hogere verbrandingstemperaturen, en dat kan bijvoorbeeld problemen geven met je kleppen. Maar het gebeurt dus niet bij alle motoren. En ook bij hoogperformante motoren kan je ’t oplossen, er moet alleen wat meer gedaan worden dan gewoon een gastank-en-pomp inbouwen.
Nederland Hater zegt
haha, ik rij heerlijk belastingvrij op LPG (enige auto) lachen man!
benny b zegt
aan bara
Ik heb de motor al laten aanpassen (andere kleppen of klepzittigen of zoiets en bijkomende smering) maar blijft toch problemen geven.
Zoef zegt
Eerste 2 jaar zijn leuk maar daarna gaat het vaak verkeerd met de motor.
Waar komen die indianenverhalen toch vandaan?
Van garagisten die ieder technisch mankement gemakshalve op de LPG steken zodat het imago van hun merk gevrijwaard blijft!
en dat kan bijvoorbeeld problemen geven met je kleppen.
AAAAH daar heb je het kleppenspook weer! Dat was waar totdat de loodvrije benzien verdwenen is. Alle wagens die met loodvrije benzine kunnen rijden (geeft schraal, nietsmerend, droog gas) kunnen ook met lpg rijden.
Goh wat zijn urban legends toch hardnekkig.
bradley zegt
hier x5 op LPG en al 4jaar probleemloos. Die installaties zijn tegenwoordig ook high tech, en kennen evolutie. Veel mensen willen dit blijkbaar niet inzien.
W!d zegt
@Zoef.. statistisch gezien hebben gas auto’s hogere RO kosten, hoe je het ook went of keert.
Het probleem is vaak, als je stil komt te staan, sta je lang stil. Als er een probleem is stuurt de dealer of ander autobedrijf je naar de gasboer, omdat ze er geen/minder kunde mee hebben.. de gasboer vind het niet zijn pakkie an en stuurt hem weer terug. Genoeg voorbeelden hier binnen het bedrijf.
Daarnaast is er maar een heel beperkt aantal auto’s welke leverbaar zijn en het is allemaal achteraf inbouw. (VW’s, Audi’s, Mercedessen en BMW’s zijn helemaal niet leverbaar op gas)
Bert zegt
TIP : als je auto wilt kopen om die dan op LPG te laten leggen, vraag dan eerst aan de installateur als die auto al dan niet problemen heeft met LPG. Sommige motoren verdragen LPG beter als anderen.
Een merk als Peugeot komt altijd terug in de merken die het beste op LPG gaan volgens de installateur. Ook Alfa Romeo gaat tegenwoordig heel goed samen met LPG.
Bert zegt
@ Bara en anderen
Je moet gewoon zorgen dat de LPG installateur altijd tijdig je kleppen bijregelt. Ik ga voor de zekerheid altijd véél vroeger voor de regeling, dan vermijdt je problemen. Zijn de kleppen weer bijgeregelt dan kun je weer een aantal 10.000 km’s verder rijden.
Maar natuurlijk moet je ook oppassen welke LPG installatie je erin steekt. Ik zeg u : probeer GEEN geld uit te sparen op een LPG installatie !!! Je moet echt research doen, want als je er rommel inlegt heb je wat minder geld uitgegeven aan de installatie zelf, maar kom je achteraf echt vééél duurder uit !
Bij mijn Peugeot had ik geluk, ik had gevonden dat Peugeot vroeger zelf bij de aankoop van nieuwe auto’s een LPG installatie aanbood, ik gevonden waar ze die installatie plaatsen, want LPG installatie van een automerk zelf is ook perfect gemaakt voor die auto, is echt getest geweest met die auto,…. dus dan ben je gewoon zeker dat je geen problemen hebt !
Dus het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer : véél RESEARCH doen !!!
Peter zegt
Opel rijdt ook uitstekend op LPG G3
Tomtoyo zegt
De nieuwe LPG-installaties hebben sequentiële kopsmering, dit zou een hoop problemen besparen achteraf.
CustomCruiserMan zegt
Ik ben er ook over aan het denken om m’n bak op LPG te zetten.
Want de prijzen van benzine en m’n verbruik beginnen toch zwaar door te wegen.
hairry zegt
Een 10 tal jaar geleden heeft een notabene nederlander (AGS in belgie) mijn auto op gas gezet.Hij beloofde een PROBLEEMLOZE werking. Man, man, de eerste jaren problemen met backfire (zeker 6 klappers gehad), slechte afstelling, NOOIT maar dan ook NOOIT zonder problemen door de keuring geraakt met afkeuring op de uitlaatgassen. Er zijn ook andere verhalen zoals deze.
mike zegt
ik zag onderlaatst een fiat bravo op gas van 13 jaar oud en met 315 000 km op de teller dus het kan ook best goed gaan
nico zegt
Mijne BMW ligt ook al 7 jaar op LPG en waarvan +-200000op GAS
de wagen heeft nu +-277000 KM
dus echt goed niets van probleme, linkt nog allemaal goed
maar dit komt omdat bmw met VANOS zit Regelbare kleppen techniek
Bmw 320i cabrio
van Bj95
Audi is vré slecht voor LPG en Mercedes ook
Frank zegt
Rijd inmiddels 12 jaar op LPG begonnen in een Fiat Croma 2.0ie, daarna VW passat 1.8 GL, daarna opnieuw Fiat Croma 2.0ie, daarna Nissan Primera, daarna Lancia Lybra (2x) en Saab 9-3.
Met ALLE auto’s ongeveer 180.000 tot 200.000 km. gereden en allemaal probleemloos. Alle auto’s ook 99% van de tijd op gas gereden.
Ik heb altijd hard gelachen om de dieselrijders vooral ook omdat ik al deze auto’s zakelijk heb gereden en een diesel ALTID een hogere aanschafprijs heeft en dus ook een hogere bijtelling.
Kortom ik kan het iedereen adviseren.
9000cse zegt
Mijn toppert is een Volvo 740 GL geweest. Bouwjaar 1986. Verkocht bij km-stand 563.000. Verbruik (LPG) lag rond 1 op 8,5. Olieverbruik 0,5 liter op 5000 km. Om de 30.000 km afwisselend een grote of een kleine beurt. Reed bijna uitsluitend lange afstanden: Hamburg, Berlijn, Munchen. Favoriete snelheid, waar mogelijk en toegestaan: +/- 150 kmh. Ik denk er nog erg graag aan terug en weet nog, dat ik het best wel naar heb gevonden om afscheid van hem te nemen.
Zoepie zegt
Ik heb wel van een collega vernomen dat met de TFSI motoren van volkswagen het momenteel nog niet gaat.
BaRa zegt
@Bert: zou kunnen zijn dat het een urban legend is. Maar ja, waar rook is.. :-)
Weet iemand trouwens of je een Saab 9-3 Biopower ook aan de LPI kan leggen? Voor de niet-kenners: die kan ook E-85 slikken.
Frank zegt
@BaRa, als de biopower een lage druk turbo is kan dit prima, als dit een auto is met een hoge druk turbo niet. Kortom de 1.8t wel, de 1.8T niet, de 2.0t wel, de 2.0T niet. verigens om de verwarring compleet te maken in Utrecht zit weer wel een Saab specialist die gas in hog druk turbo’s weet te bouwen (ik weet niet wat dat met de garantie doet).
willem zegt
mensen die op lpg rijden moeten leren niet zo te racen,want als je normaal rijdt kan de motor een auto leven mee.
ik heb zelf auto’s gehad met 300.000 km. op de teller dan was de carberateur versleten,gas er in en reed er nog 200.000 km. mee,zonder problemen.
dus conclusie rechter voet beheersen!