Het hoge woord is er uit. Lotus’ nieuwste model, dat tot voor kort onder de ontwikkelnaam ‘Project Eagle‘ door het leven ging, heet officieel Evora. Hoewel ik bij die naam meteen aan het ebola-virus moet denken, is het meer waarschijnlijk dat hij naar de gelijknamige Portugese plaats is vernoemd.
In december wordt gestart met de productie van de Evora, en in 2009 moeten er volgens CEO Mike Kimberly ongeveer 1.500 exemplaren van de band rollen.
In 2010 wordt, dankzij de introductie van het model in de V.S., een afzet van 3000 stuks verwacht, waarna de productie tot zo’n 2000 Evora’s per jaar wordt teruggebracht.
De Evora is de eerste nieuwe Lotus in 13 jaar, een verademing na alle ‘special editions’ die Lotus de laatste jaren de wereld in heeft gepompt.
Met een gewicht van 1350 kg is de Lotus naast al zijn sub-1000 kg zusjes een zwaargewicht te noemen, maar deze auto valt dan ook in een heel andere categorie. Hij wordt aangedreven door een in het midden geplaatste 3,5 liter V6 (zoals alle Lotus-motoren van Toyota afkomstig) die 280 pk levert, en heeft heel wat meer luxe aan boord dan de Exige of Elise.
De Evora is een 2+2, maar gezien de compacte afmetingen zal het zelfs nog lastig zijn om achterin nog twee kleine mensjes te herbergen.
Het duurt nog een tijdje voordat we deze auto kunnen zien rijden, maar we zijn benieuwd!
Met dank aan iedereen voor de tips!
Vinny_93 zegt
Ok, chille bak voor een Lotus. Hoop wel op betere prestaties dan de andere Lotussen.
DafMaf zegt
Laten we hopen dat hij naar Evora is vernoemd (Unesco Werelderfgoedlijst) en niet naar de handelsmaatschappij van het Kruidvat.
ExigeS zegt
Nais
MATSS zegt
aan de voorkant is hij mooi ma de achterkant moet nog wennen
Grumnorch zegt
Eagle klonk beter…..
Beem bim bop zegt
Power will come from a Toyota 3.5-liter V-6 with variable valve timing tuned to produce 276 horsepower, and Lotus says the car clears the 0-to-60-mph sprint in less than five seconds and tops out around 160 mph.
Inside there are way more toys than in the Exige and Elise: air conditioning, leather seating, a tire-pressure monitoring system, a backup camera, cool blue LED lighting, and a remote garage-door opener. The Eagle will be offered either as a true two-seater or with a 2+2 seating arrangement, although Lotus warns the rear seats are only suitable for children, and we suspect only those with very short legs.
As a further concession to practicality, the Eagle even has a rear-mounted trunk that’s supposed to fit a set of golf clubs. Because it’s mounted behind the engine, the trunk is cooled to stop engine heat from melting cargo—but we wouldn’t go so far as to put ice cream back there. Lotus rounds out the features list with anti-lock brakes and traction and stability control.
Beem bim bop zegt
tis dus heel iets anders dan de elise die likely voorlopig gewoon in productie blijft
Ca.dil zegt
Valt deze dan in een andere klasse dan de Europa? Lijkt mij dat de Europa en Evora eigenlijk vrijwel gelijk zijn, lijkt me zonde van ontwikkelingsgeld.
Js zegt
Mooi… hangt er nog een prijskaartje aan ?
Lul de behanger zegt
Opzich wel een mooie naam. Jammer dat de styling steeds minder agressief word van lotus
august zegt
Zonde van het ontwikkelingsgeld ja, domoren. Tss.
Alex zegt
Ik vond Eagle een betere naam ..
R18A1 zegt
Het is een Lotus, dus hij is ongetwijfeld erg hardcore, maar ik knap toch echt af op het design dat wat mij betreft een erg hoog trackday gehalte heeft.
Zou een mooi special coachbuilding project kunnen opleveren.
Ca.dil zegt
@ august..
He wat?
Hij is toch vrijwel hetzelfde als de Europa? Dan hebben ze deze toch voor niks ontwikkeld lijkt me?
Waar blijft die nieuwe esprit eigenijk?
VonStroke zegt
De naam is ok, over het uiterlijk ben ik minder te spreken.
Majinstar zegt
@t VonStroke: Juist andersom.
Mairsil zegt
@Vinny
Ja, nou, die huidige lotussen zijn wel erg muf. Ik bedoel, er gaan zoveel auto’s onder de 100.000 euro nieuw in 4.3 sec naar de 100 km/u…
Oh nee, dat doet alleen de Exige S, verder niemand. En dan te bedenken dat ze helemaal niet op straight-line speed gemaakt zijn, maar op bochtenwerk.
Ik hoop dat ook deze lotus ruim de beste prestaties in zijn prijsklasse neer zal zetten, net als de andere modellen doen.
chrizzzie zegt
Het plaatje wat hier bijstaan is toch een studiemodel van Lotus en nieuwe de Evora? Zover ik weet is die nog niet eens officieel gelanceert.
Mairsil zegt
@ mezelf
Okee, de Exige S en de Corvette C6…
Björn Borgmoer zegt
@ chrizzzie:
Nee, dit is het uiteindelijke model. De concept voor dit model heet “Concept M250”, zoek maar op.
stefan zegt
kom lotus oke nog met een opvolger in de style van de lotus-omega dat zo ik mooi vind dit is oke een vette wagen kijk uit na de opvolger van de esprit
autoblogger zegt
Meer images van de Evora in onze gallery:
http://www.autoblog.nl/singapore?gallery=Lotus/Evora
Carrera R zegt
jaja nice :)
deze moet ik hebben.. eens kijken. :)
SimonMc zegt
1350 kg?Foei lotus !
RenJie zegt
“De Evora is de eerste nieuwe Lotus in 13 jaar, een verademing na alle ’special editions’ die Lotus de laatste jaren de wereld in heeft gepompt.”
En de Europa dan? Of loop ik weer eens achter..
Js zegt
Ik denk niet dat deze in de weg zal zitten van de Europa… Het is meschien wel hetzelfde idee, maar nog een stapje verder. Ik denk dat het hier gaat om een Lotus die meer richting comfort en luxe grijpt dan vorige modellen. Vergeet niet, niet iedereen wilt in een hardcore Exige elke dag naar zijn werk. Dit biedt dus een comfortabel maar toch sportief manier om jezelf te vervoeren. Ik denk dat deze het erg goed zal gaan doen, vooral op de Amerikaanse markt.
smoke zegt
De Europa is al meer dan 40 jaar oud, en kreeg een paar jaar geleden een revival. Daarom wordt t letterlijk niet als een nieuw model gezien.
wotevajjjj zegt
“De Evora is de eerste nieuwe Lotus in 13 jaar,” lotus europa anyone???
trouwens dit “ding” lijkt van voor verdacht veel op het eerste model van de proto motors iets kan niet op naam komen
disco3 zegt
Waarom nou weer Evora, dat slaat toch nergens op. Die namen van Lotus vindt ik wel netjes, alleen dit klinkt gewoon KUD.
Maar het is volgens mij wel een heelijke bak, want dat kunnen ze bij Lotus wel!
Antonius86 zegt
Het interieur van de auto is gewoon helemaal perfect!
Niet te kaal, zoals de vorige modellen, maar ook weer niet te veel om toch het racy gevoel erin te houden. Alle knoppen ook richting de bestuurder, mooi hoor!!!
Klassiekerrally zegt
Wel lastig wanneer je jaren geleden hebt besloten alle type-aanduidingen met een ‘E’ te laten beginnen. Alle goed klinkende namen die niet direct met pornografie in verband gebracht worden zijn al zo’n beetje gebruikt. Vindt ‘Evora’ een beetje te braaf klinken…
Klassiekerrally zegt
Oeps… Vind ‘Evora’ een beetje te braaf klinken natuurlijk… :oops:
FordKa zegt
Ik begin hem steeds meer te waarderen, vooral op deze foto:
Interieur is ook prachtig, alleen dat achterbankje hadden ze er beter uit kunnen laten, want daar is simpelweg geen ruimte voor. EN dat achterruitje zie je volgens mij helemaal niks door :P
En de naam? Tja daar wennen we wel aan. Had ik bij de Veyron in het begin ook last van.
Revvji zegt
Ik vind em zeer geslaagd! Niks op aan te merken. En volgens mij is dat achterbankje net als bij Porsche: het ziet eruit als enkel voor noodgevallen, maar volgens Hammond is het perfect mogelijk om er de kinderen mee naar school te brengen.
Iemand een richtprijs? Dan kan ik alvast beginnen sparen ;)
Marcuss zegt
ik zie een spyker……
JH zegt
Toch leuk om te melden dat de exterieur designer een Belg is, Steven Crijns.
Overigens als je naar het package kijkt lijkt achterin hoogstens een P5 vrouw te passen…oftwel kleine kinderen: http://www.carbodydesign.com/archive/2008/07/23-lotus-evora/Lotus-Evora-Technical-Drawing-lg.jpg
Mark zegt
Een beetje van spyker, een beetje van koenigsegg en een beetje van lotus.
Interieur is overigens GEweldig