Wanneer een autofabrikant een conceptcar presenteert, dan duidt het woordje “concept” erop dat het model nog niet af is. Helaas worden veel gedurfde concepten altijd weer afgezwakt tot brave modellen voor de massa.
Wat je niet zo vaak ziet gebeuren is dat een concept initieel als achterwielaandrijver met de motor achterin wordt voorgesteld, maar dat men uiteindelijk toch maar besluit om de motor voorin te hangen en er een voorwielaandrijver van te maken. Dergelijke basale besluiten worden meestal in een zeer vroeg ontwerpstadium genomen en wijzigen dan nog zelden.
Dat geldt niet voor de Volkswagen Up! die volgens de laatste planning eind 2010 zou moeten verschijnen en naar verwachting de naam Lupo zal krijgen. De motor moet namelijk naar voren verhuizen en daarmee is leuke idee van een compacte achterwielaandrijver ook meteen van de baan.
Het model loopt hiermee minstens vijf maanden vertraging op en zal niet eerder dan begin 2011 verschijnen. Daarmee worden concurrenten als de Toyota iQ en Fiat Topolino in de kaart gespeeld, want die hebben hun nieuwelingen eerder op de agenda staan.
Het is helaas niet anders, want volgens Volkswagen zijn de productiekosten bij een FWD architectuur met de motor van voren beduidend lager. Dit tot grote spijt van de ontwerpers die terug naar de tekentafel zijn gestuurd. (via: automotive news)
joop zegt
Dus het ontwerp is UP and AWAY!!!
wotevajjjj zegt
tja voorspelbaar tog ?
lijkt trouwens heel veel op een fiat 500 lang voor of ligt dat aan my ?
marruk zegt
Nouja, veel zal er niet aan het uiterlijk veranderen lijkt me?
Behalve dat het wat braver voor de massa wordt natuurlijk, dat klopt.
Maar een grotere vraag is: Welke volkswagen wordt er eigenlijk aangedreven door de achterwielen? De Scirocco niet, dat is onder de kap gewoon een Golf.
De enige die ik zou kunnen bedenken is de Phaeton, maar zelfs daarvan weet ik het niet zeker. Ik gok er echter wel op, maar zelfs al zou ik dat juist hebben,
dan nog is dat onderstel niet geschikt om HEEL KLEIN te worden voor een Lupo.
Dus het is nogal logisch dat ie FWD wordt. Anders zouden ze voor de Lupo, waar ze (waarschijnlijk) de minste winst op maken, een heel nieuw onderstel en versnellinsbak moeten maken. En de Golf is ook al amper winstgevend, dus dit vind ik niet zo’n verrassend nieuws. Leuk concept, maar je wist het van te voren al weer: Het wordt een braaf klein model voor de grijze massa.
GH zegt
Is ie meteen een stuk minder leuk
Dymf zegt
ik vind het wel een schattig wagentje, niet dat ik hm wil hebben want het is niet snel genoeg voor mij denk :-D
jan zegt
Begrijp niet waarom deze auto’s pas eind 2010 begin 2011 op de markt komen.
Er is veel vraag naar compacte, zuinige en toch luxe auto’s.
DRU zegt
Doodzonde. Want het is een fantastisch mooi karretje. Lame.
Dylan zegt
Achterkant is vreselijk, daar mag nog wat werk aan gebeuren.
wotevajjjj zegt
dit is tog normaal mensen ? wie koopt dit ? vrouwen en vrouwen kunnen niet rijden
dus moeten ze er al zkr geen achterwiel aandrijving insteken
db zegt
@Wotevajjj, ligt helemaal aan jou, ik zie er totaal geen 500 in :D
Dymf zegt
ik vind het eigelijk wel op een microwagentje (45km wagentje ) lijken kwa vorm
JanJansen zegt
@Wotevajjj, hup naar bed jij, het is al veel te laat. Morgen moet je weer Nederlands leren en anders lig je weer te slapen!
markieanta zegt
Wat leuk, een aygo(Dat ik het woord uit mijn toetsenbord kan krijgen), met andere voorkant. Ze zijn alleen vergeten de achterkant aan te passen…
Jandepandaman zegt
@Wotevajjj- Ik ben ben het met je eens hoor- Het lijkt inderdaad als 2 druppels water op een 500: Het heeft 4 wielen, het heeft ramen, het heeft een stuur, 3 deuren en een paar stoelen. En het heeft een glimmend huidje. Echt- Sprékend. …Tja, nou je het zegt net als Markieanta, het lijkt inderdaad ook net zo op een Aygo …of op een Cinquecento vanwege dat achterzijruitje… Verdomd als het niet waar is- het lijkt bijna wel een klein autootje! ;-)
Nick zegt
Hoezo zou een achterwiel aangedreven auto duurder zijn in productiekosten?
Het blijft een transaxle met een transverse motor, alleen de positie verandert.
Smarts en Tata Nano’s zijn toch ook geen dure auto’s qua productiekosten, of de Kever?
Zelfs de productiekosten van een 911 zijn relatief gezien niet duurder dan een voorwielaangedreven auto, meen ik.
Alleen omdat het gros voorwielaandrijvers (of te wel alle andere VAGjes) zijn kunnen ze kosten besparen door gebruik te maken van hun modulaire platformen.
Jan C. zegt
@Nick: Als je al kleine autos’ hebt, zoals VAG, hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden door een nieuw platform met achterwielaandrijving te maken. zou je zeggen…
Passatcc zegt
Gaat de VW Fox vervangen, wat een schitterende verbetering zou dat zijn