Er was al even bekend dat Honda met een milieuvriendelijk tweezits-concept zou komen, dat de naam Open Study Model (OSM) draagt. Na de schetsen is er nu meer bekend geworden.
Als doel van het project was gesteld ‘iets schoons en dynamisch’ te maken, wellicht om het toch nog wat oubollige imago van eco-auto’s te ontduiken.
Het zit er dik in dat de OSM de opvolger van de S2000 inluidt, die dan eindelijk met pensioen kan. De OSM deelt het podium in Londen met de CR-Z en de FCX Clarity.
Aan de buitenkant zien we ronde vormen, en proberen de designers Peugeot naar de kroon te steken in de wedstrijd: ‘wie trekt zijn lampen het verst door’.
Binnenin zien we (zoals dat hoort op concept cars) een futuristisch display en een in blauw leer uitgevoerd interieur.
Volgens Honda zijn er nu nog geen plannen voor een productieversie, maar dat kan natuurlijk van het ene op het andere moment veranderen.
Two-seat design study unveiled at British International Motor Show
Honda’s low-emission sportscar study model has been revealed at the British International Motor Show, at ExCel, London.
The lightweight roadster design study displays one of Honda’s core engineering principles – to design stylish and exciting cars that are also environmentally responsible.
Named the OSM (for Open Study Model), the two-seater joins the confirmed-for-production CR-Z sports hybrid and FCX Clarity hydrogen fuel cell car on the Honda stand at the show.
“We’re trying to show that low emission cars can be attractive,” says Andreas Sittel, Project Leader for OSM. “There is no reason why a car that’s more environmentally friendly can’t look great too – and be sporty and fun to drive.”
The concept for the project was ‘Clean and Dynamic’ – and this direction was followed for both the exterior and interior design, ensuring a joined-up, consistent ‘language’ between the two. One example of this can be seen at the rear of the car, where the body actually extends into the cabin between the seats.
The exterior design is a balance of smooth, rounded curves and sharp lines to provide definition in key areas. The headlights are cleverly integrated into the front end, stretching from the nose to the top of the wheel arches to look more like a part of the original body.
Inside, this uninterrupted, fluid approach is continued, with long sweeping curves extending from both door panels to form a frame for the instrument display. The concept for the dashboard was to avoid creating the traditional block of ‘heavy’ colour and material in front of the driver; in keeping with the clean and lightweight theme. For that reason, the dash is broken into sections, with the most important instruments in direct line-of-sight of the driver.
Key information is displayed in a rounded, enclosed central binnacle, with levels and figures in bright blue on a black background. This matches the trim inside the car, with the seats and door furniture trimmed in a new, gloss-effect blue leather, accompanied by white leather sections, in line with the exterior body colour, a one-off paint called Mystic Pearl.
The driver’s main controls and functions are distributed in an intuitive layout, close at hand on a panel that curves downwards to the right of the driver. A centrally-mounted semi-sequential gear-shift points towards a fun-to-drive transmission, along with paddle shifts either side of the steering wheel. Integrated into the gearshifter itself is a red ignition ‘start’ button, which reinforces the sporty direction of the car.
The Honda OSM was designed by Honda’s R&D facility in Offenbach, Germany. It’s the latest example of the young talent being developed within Honda’s design studios in Europe – following the Honda Small Hybrid Sports Concept (Geneva 2007) and the Accord Tourer Concept (Frankfurt 2007).
At present, the Honda OSM is a design study model, and there are no plans for it to enter production.
Frank deH zegt
Niet alleen de lampen. In grote lijnen een Peugeot 308 cc, maar dan zonder klapdak.
Sjaak zegt
Doet mij eerder denken aan een Lotus Elan
Pancake zegt
Idd veel weg van een peugeot 308cc.. Jammer genoeg..
TBK zegt
Oeeh, dat interieur is heerlijk. Alles lekker naar de bestuurder gericht, mooi.
De buitenkant doet me wat minder, maar ie kan er zeker door. En dit ziet er toch echt wel beter uit dan een 308cc hoor, brilletje nodig ofzo? ;)
JD zegt
Als die dan toch ergens op moet lijken lijkt hij meer op een alfa romeo. (Weet het type even niet meer). Maar goed ik vind het een leuk uitzient bakkie. Laat maar komen.
Mike zegt
Dit is hoe een peugeot er uit zou moeten zien :)! Heel mooi!
DJD zegt
Ik ben ook in londen de London motorshow wordt gehouden. Zal ik gaan kijken?
STJ zegt
Hij kan meteen de S2000 opvolgen, en vergelijk hem AUB niet met iets lelijks zo als de 308cc.
GOD zegt
vet design, alleen het achterlicht vind ik een beetje apart zo op het eerste gezicht verder nette concept
roma zegt
lol, ik zie weinig honda.. behalve de binnekant dan.
JanJansen zegt
@ Sjaak
Ook ik moest direct denken aan een kruising tussen de Lotus Elan en de S2000.
Achterkant ziet eruit als de neus van een Civic, die is dan ook butt-ugly.
BoB zegt
WOOWWW supervetmooiding, regelrechte opvolger voor de S2000, vast 200pk+ en RWD.en die domme peugot kan er niet aan tippen, domme wijvenauto’s.
disco3 zegt
ziet er wel mooi uit
ZOEF zegt
Bedoelen jullie schoon of proper?
six-trey zegt
wow met echte kerst verlichting als voorlicht…
six-trey zegt
en het achterlicht doet mij hier aan denken :)
Rotary zegt
vind het meer lijken op een s2000 dan op een 308cc :P
Shrink zegt
Iets bekend over of de CR-Z in productie gaat als de hybride sportwagen van Honda?
kowalsk zegt
Raar ding, het enige mooie is de platte motorkap.
Michael Fontijn zegt
Ik zal hem niet snel vergelijken met een 308cc
Maar als iemand mij zou zeggen dat het een opvolger was voor de 306 cabrio en het embleem geen “H” was maar een “Leeuw” dan zou ik zeggen peugeot is weer op de goede weg… Maar helaas!!
Voor Honda een dikke stap in de goede richting, achterkant kon nog wel wat aandacht gebruiken.
Scuderia zegt
Leuke wagen zeg! Vooral de voorkant! Romeo Spyder heeft een vijand erbij!
Arnold_GT zegt
ik vind hem mooooi!
In feite een gemoderniseerde S2000, ik vind die strakke lijnen en smalle koplampen hem erg goed staan.
alleen lijkt de achterkant een totaal andere auto, deze zou veel strakker moeten zijn, niet zo rond als deze en die achterlicht units, bah!
_Junkreader_ zegt
zijdelings lijkt ie op de vorige Alfa spider
Senna zegt
ik denk erder dat hij de crx delsol gaat opvolgen (zoals de crz de crx)
ik vind hem prachtig dat ze hem maar in productie brengen.
Mikey zegt
Way to go Honda, looking good! That’s the spirit!
Kijk dit is nou een “premium” merk.
Een snelle , blitze bak (ala S2000) en nog schoon ook!
Wat wil een autoblog ganger nog meer!
Nu nog een goede opvolger voor de alom geliefde NSX!
Keep up the good work!
Stephan zegt
Milieuvriendelijk associeer ik nog niet direct met een jankende atmosferische motor wat natuurlijk het summum is in de S2000. Benieuwd hoe ze die sensatie gaan vertalen naar iets dat milieuvriendelijk is zonder in te leveren op de sensatie van de s2000..
in2honda.com zegt
Het lijkt erop dat Honda een aantal stylingelementen gaat toepassen op de nieuwe Civic die in 2010 uitkomt. Zo lijken de koplampen rechtstreeks van de OSM af te komen. Ook de achterlichtunits vertonen overeenkomsten. Meer over de nieuwe Civic: http://www.in2honda.com/index.php?id=271
damian zegt
geef mij maar een ouwe civic of een s2000