Land Rover zit in de lift nu er opeens bakken met geld beschikbaar zijn van papa Tata. En ze weten maar al te goed dat de hippies het op slurpende 4×4’s hebben gemunt. Nu komen ze dus met wat ‘nieuws’ speciaal voor het thuispubliek in Londen, namelijk het Diesel ERAD Hybrid onderstel. De Diesel ERAD Hybrid is dan weer een onderdeel van hun e_Terrain Technologies waarvan we eerder de LRX Concept hebben gezien.
De meeste boomknuffelaars zullen nu wel het hoofd knikken omdat ze hybrid horen, maar toch is het wel interessant. Land Rover combineert op deze manier hun diesel motor met een elektrisch aangedreven achteras (oftewel Electric Rear Axle Drive). Land Rover vindt dat ERAD de grondvesten laat trillen met 20 tot 30% minder CO2 uitstoot, wat op zich best netjes is. Maar diesel-hybride motoren zijn niet echt nieuwswaardig meer. Wij vinden de elektrische achteras veel leuker, zeker als je weet dat een elektrische motor zijn maximum aan stuwkracht al bij 0 rpm’s haalt, dat kan nooit verkeerd zijn bij de heuvelproef.
De Engelse overheid is nog wel zo vriendelijk geweest om er miljoenen in te pompen bij Land Rover, zodat een klein bedrijfje de show kan stelen met een compleet elektrische Range Rover. We willen dan ook voorstellen dat Land Rover even met hun landgenoten om de tafel gaan zitten om er gewoon echt werk van te maken. Misschien dat een nieuwe naam voor het model ook van toepassing is, wat dacht u van Freelectric?
TBK zegt
Allemaal leuk natuurlijk, maar over wat voor elektrisch motortje spreken we? In termen van vermogen bedoel ik dan.
Was de SUV-verkoop trouwens niet gigantisch gekelderd? Herinner me zo’n bericht ff geleden…
jopie zegt
@TBK je verwart een Land Rover toch niet met een SUV?
Kabeljauw zegt
Bron: Autointernationaal
–edit: dat betekend dat het dus een andere bron is–
Net als Hummer en SsangYong is Land Rover erg kwetsbaar nu de voorkeur van de autoconsument richting zuinige en schone auto’s verschuift. Het Britse merk wil de schade (voor het milieu, maar vooral voor zichzelf) beperkt houden door fors te investeren in brandstofbesparende technologie die in bestaande modellen kan worden ingebouwd. Zo zal een start/stop systeem volgend jaar standaard worden, maar voor de middellange termijn werkt Land Rover aan een dieselhybride. Een dergelijk prototype, ERAD genaamd, zal op de London Motorshow te zien zijn.
.
‘ERAD’ staat voor Electric Rear Axle Drive en deze techniek wordt gecombineerd met andere brandstofbesparende systemen zoals ‘CISG’ (Crank Integrated Starter Generator, oftewel start/stop techniek ) en lithium/ion accu’s. Deze batterijen van de jongste generatie zijn zowel licht als krachtig. Het doel van Land Rover is om een hybride auto te ontwikkelen die enerzijds kan rijden zonder dat de verbrandingsmotor aan staat (oftewel: zonder dat er CO2 of andere gassen uitgestoten worden) en die anderzijds nog steeds ongekende terreincapaciteiten biedt. In het laatste geval is de verbrandingsmotor ook actief; een Haldex koppeling kan het koppel van beide motoren dan over alle vier de wielen verdelen. Anders dan Honda en Toyota heeft Land Rover voor zijn hybride niet voor een CVT gekozen als transmissie, maar voor een versnellingsbak met dubbele koppeling.
.
De ‘ERAD’ is op de achteras gemonteerd, maar kan via de Haldex koppeling zijn vermogen dus ook naar de voorwielen sturen. De elektromotor is 34 pk sterk (48 pk in piekmomenten) en biedt een koppel van 200 Nm. In de stad, wanneer uitstoot niet gewenst is, drijft de unit alleen de achterwielen aan. De dieselmotor kan op zijn beurt losgekoppeld worden van de achterwielen en al zijn vermogen naar de voorwielen sturen, bijvoorbeeld als op de snelweg wordt gereden of als tractieverlies wegens het rijden op een droog, verhard wegdek geen issue is. Vierwielaandrijving is natuurlijk ook mogelijk, waarbij het bekende Terrain Response met 5 programma’s (Eco, Dynamic, Gras/Kiezels/Sneeuw, Modder/Sporen, Zand) voor extra rijgemak zorgt.
De startmotor van het prototype is rechtstreeks tegen de krukas aangebouwd en draagt zodoende de afkorting ‘CISG’. Het systeem zorgt voor een extra zetje bij het wegrijden en biedt tijdens inhaalmanoeuvres een dosis extra koppel. De energie wordt deels ontleend aan de remmen, welke elektriciteit wordt opgeslagen in lithium/ion accu’s. Deze zijn met 32 kilo opvallend licht. Om energie te besparen is de stuurbekrachtiging van het elektro/hydraulische type, waarbij de bekrachtiging alleen actief is indien er daadwerkelijk gestuurd wordt.
.
Het is nog niet bekend wanneer de dieselhybride productierijp is, maar voor 2010 hoeven we deze aandrijfvariant niet te verwachten. De primeur is vermoedelijk voor de LRX, een luxueuzere en sportievere versie van de Freelander die dat jaar in productie zal gaan. Komend najaar zorgt Land Rover al voor een start/stop systeem voor de Freelander. In combinatie met een gewichtsreductie, een ander motormanagementsysteem en aerodynamische aanpassingen heeft Land Rover de CO2 uitstoot met 8,6 % weten te verlagen, van 194 gram tot 179 gram. In steden is de besparing nog groter. De start/stop techniek is in eerste instantie alleen leverbaar op de handgeschakelde uitvoering van de Freelander TD4. In een later stadium zal het systeem ook geschikt zijn voor de dieselversie met automaat en voor grotere motoren. Land Rover verwacht in de loop van komend jaar alle dieselmodellen met start/stop techniek te kunnen leveren
TBK zegt
@ jopie : tuurlijk wel, in mijn ogen zijn Land Rovers net zo SUV als de rest van de roedel.
landrover zegt
@ TBK
Je hebt het dus nog niet helemaal begrepen!
TBK zegt
@ landrover : leg me dan aub het verschil uit want ik zie het niet.
Groot, lomp, verbruikt veel, veel plaats. SUV dus.
Of wil je het over off-roadcapaciteiten hebben? Die vind ik nl. maar bijkomstig omdat er toch ver niemand echt gebruik van zal maken.
TBK zegt
De Defender wil ik overigens nog wel het voordeel van de twijfel gunnen :)
Timmie zegt
De land rover IS een SUV, einde discussie!
bob zegt
@Timmie … ga ff discusseren en uithuilen in het SUV topic aub.
disco3 zegt
Toch handig dat land Rover aan de Hybride gaat, maar volgens mij gaat ze dat geen extra klanten kosten. Omdat de mensen die een LR kopen toch niet echt op het milieu letten omdat ze toch weten dat zo’n auto veel verbruikt. Die mensen kopen gewoon die auto omdat het practisch is en omdat het een land rover is.
De hybride komt er eigenlijk alleen maar om aan de EU – norm te voldoen(denk ik):D
JanJansen zegt
hopelijk blijft deze < 3000kg met alle dubbele techniek aan boord.
blijkbaar willen mensen dit, want echt begrepen heb ik de hybride-marketing nog nooit.
Wapwap zegt
@ TBK
Wat denk je van de talloze boeren, hoveniers, bouwbedrijven, instanties die een dergelijke trekauto nodig hebben? Daarnaast dienen er genoeg mensen ‘off-the-road’ te gaan om wat voor reden dan ook.
Land Rover bouwt al meer dan 60 jaar terreinwagens.. noem eens een ander merk naast Jeep dat hetzelfde doet? De Range Rover was de eerste luxueuze terreinwagen die gebouwd is, tegenwoordig ook wel ‘SUV’ genoemd. En kijk wat voor merken er inmiddels gevolgd zijn… om lekker te scoren. Auto’s met terreineigenschappen van een Suzuki Alto (sorry Alto rijders).
Tegenwoordig krijgt elke groot uitgevallen auto de term ‘SUV’ aangemeten, maar deze onder dezelfde categorie scharen als Land Rover… nee. Land Rover staat hier ver boven.
Verder, goede zet van Land Rover.. ze moeten eigenlijk wel. Aan die milieuhype is geen ontkomen aan tegenwoordig.
C30CDIAMG zegt
In het artikel staat dat de electro motor al van 0 rpm volle kracht levert… Maar in een electro motor komen toch helemaal geen wentelingen in voor, oftewel rpm?
Of…? :)
C30CDIAMG zegt
@ BMW M335D TOURING,
Jij hebt je ook wel gesettled op alle computers he? Wat dacht je van RR V8?