De oplettende autoblog bezoeker wist begin dit jaar al dat BMW in mijn ogen het groenste premium merk is, maar nu heeft onafhankelijk onderzoek van Clean Green Cars dat ook nog eens bevestigd. Hoe hebben ze dat dan gemeten hoor ik je vragen? Wat ze gedaan hebben is alle auto’s die in het eerste half jaar verkocht zijn in de UK te koppelen aan de Co2-uitstoot die bij dat model hoort. Vervolgens kan je daar dan een gemiddelde van uitrekenen.
En dan blijkt dat de Co2-uitstoot van BMW in de eerste helft van dit jaar (in de UK) uitkomt op 161,64 g/km en dat is een verbetering van maar liefst 11,34% ten opzicht van vorig jaar. En het succes voor BMW is nog groter, want MINI is na Fiat (138,15 g/km) met 139,64 g/km het meest groene merk. En zo blijkt maar weer dat een slimme zet is geweest van BMW (en MINI) om het EfficientDynamics programma op alle modellen toe te passen. Concurrenten als Audi, Mercedes en Lexus kiezen voor aparte ‘zuinige’ modellen of hydride auto’s. Maar uiteindelijk gaat het toch om het gemiddelde verbruik van je verkopen.
De algemene top 5 van groene merken (tussen haakjes de verbetering tov 2007):
Fiat 138,15 g/km (2,24%)
MINI 139,64 g/km (9,44%)
Peugeot 141,35 g/km (4,69%)
Toyota 146,27 g/km (1,71%)
Citroen 146,27 g/km (1,36%)
De premium top 5 van groene merken (tussen haakjes de verbetering tov 2007):
BMW 161,64 g/km (11,34%)
Audi 177,36 g/km (5,78%)
Volvo 179,12 g/km (7,11%)
Mercedes 192,85 g/km (4,13%)
Lexus 194,85 g/km (2,16%)
En zo blijkt maar weer dat het ‘groene’ hybride imago van Lexus in de praktijk niet echt voor een hele lage Co2-uitstoot zorgt.
Wil je het allemaal zelf een nakijken en uitpluizen? Dan kan je HIER & HIER alles vinden wat je hartje begeert. (via: just-auto.com)
De Nou zegt
jullie vragen echt om hé :p
-edit: waarom?-
Jimmie zegt
Foutje in jullie artikel. Op nummer 4 bij Premium hoort Alfa Romeo te staan.
Citrofiel evil twin zegt
Amai das echt erg! Mini staat er tussen omdat het PSA motoren gebruikt! :x
RX-7/6 Owner zegt
de merken bij de nonpremium verkopen grotesdeels ok alleen maar kleine auto dan kan je zoeits verwachten met uitzondering van toyota dan.
en ik vindt zowiezo over het algemeen dat er weinig japanrs tussen staan ik dacht juist dat die juist het schoonst waren.
Frasker zegt
Audi is toch niet premium? :)
vla zegt
Die premium mop hangt ondertussen mijn keel uit. Serieus. Hou daarmee op. Alstublieft.
robbie zegt
@de vlaeminck, het gaat niet om de ‘premium’ mop, het gaat om de harde cijfers. Dat zie jij toch ook wel?
classic red zegt
Premium merken zijn een beetje gay.
w0o0dy zegt
@robbie: die opmerking over de hybrides van Lexus is natuurlijk nogal dubieus…. de hybride versies doen het wel erg goed… alleen de niet hybrides worden kennelijk beter verkocht. Daarnaast hebben ze bij Lexus geen “underpowered” uitvoeringen met “koffiemolens” onder de kap…. De kleinste motor bij Lexus is de 2,2 liter diesel…. en verder is het 2,5 liter, 3 liter en 4,6 en 5 liter.
Wat ik goed vind is de consequente toepassing van de technieken bij BMW, dat hebben ze slim bekeken en het getuigt wel van lef.
Citrofiel evil twin zegt
Echt smerig van het “premiummerk” BMW die PSA motoren gebruikt in de Mini,1-reeks,3-reeks,… en zij gaan met alle eer lopen.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/07/brrr-bmw-gaat-peugeot-motoren-gebruiken
Voor Volvo is het ook niet moeilijk, de motors die zij aanbieden werden samen ontwikkeld met PSA.
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=629
JII1985 zegt
Niet zo heel gek, BMW is ook al de eerste die voldoet aan de EUR6 norm.
Ik vraag me echter af waar mercedes en audi blijven?
Bmw neemt straks nog het vlagje van Toyota over?
Eindelijk die afschuwlijke T-Prius (T-rex) in de minderheid! :P
Citrofiel evil twin zegt
RX-7/6 Owner ;
Je hebt gelijk ik dacht dat Daihatsu er ook zou tussen staan (met de Cuore in het bijzonder).
robbie zegt
@Citrofiel evil twin, de motoren die BMW samen met PSA heeft ontwikkeld worden alleen maar in MINI’s toegepast. De 1.6 die in de 1 Serie en 3 Serie gebruikt worden zijn door BMW zelf ontwikkeld. Check your facts zou ik zeggen!
Birger zegt
Een top 5 van premium merken maken kan helemaal niet. Er is maar één premium merk en dat is BMW…
William zegt
Waarom staat Lexus zo laag bij de premium merken denken jullie? Ze gebruiken namelijk héél weinig dieselmotoren in vergelijking met de rest van de premiummerken! En een dieselmotor stoot nu eenmaal een stuk minder CO2 uit per km, maar dan wel meer andere schadelijke stoffen!
Niet tegenstaande blijft BMW wel goed bezig op het groene vlak. Trouwens BMW was niet de eerste met de Euro 6 normen! Dit was Audi met de R8 V12 TDI (oké wel een concept maar die rijdt toch maar mooi rond).
vla zegt
@ robbie
Als je de verbetering bedoelt: ze stoten nog steeds aardig wat uit wat mij betreft. BMW is wel sterk als merk, dat geef ik toe; ze hebben auto’s die vanzelf rondrijden, adaptieve carroserieën en een hoogintelligente motorsturing en motorontwikkeling, maar de cijfers zijn nu ook weer niet zo overtuigend dat je er overal premium bij moet zetten. Het enige dat me echt verbaasd aan BMW is hun krachtige dieselmotoren. Maar dat maakt ze enkel zeer gekwalificeerd als autofabrikant, daarom moet je nog niet ‘premium’ gaan schrijven bij elke vernoeming van hun merk.
Tomsns zegt
@Nou & Edit:
Ja, deze topic zal weer opwaaien…
Tomsns zegt
@Edit:
het woord PREMIUM alleen al…sadisten :-)
bnc zegt
@de vlaeminck:
Het premium grapje is idd tot vervelends toe herhaald geworden maar in dit geval is het terecht gebruikt. Alle grapjes achterwege, in auto(pers)land wordt bmw/audi/mercedes/lexus nu eenmaal aanschouwd/aanvaard als premium merk terwijl toyota, ford, opel,… deze “eer” niet toekomt.
Nick zegt
@JII1985: Mercedes-Benz voldoet al aan de Euro 6 norm met de C220 BlueTec en Audi ook met de R8 V12 TDI.
Maar dit zijn conceptwagens.
Echter ze voldoen er weldegelijk aan, zelfs de enorme 6 liter V12, en het zijn rijdende concepten.
De R8 V12 TDI is afgelast, maar VAG heeft nu veel interessantere injectietechnologie voorhanden.
Dus het hele AdBlue-gedoe en droge regeneratieve oxidatiekatalysatoren zijn niet eens meer nodig, enkel een roetfilter en daarmee zou je nog veel beter scoren dan Euro 6 van 0,08 g/km² NOx en 0,17 g/km² HC+NOx.
Floris zegt
@ william: Omdat de auto’s met de minste uitstoot ook best grote auto’s zijn. Bijvoorbeeld BMW, daar is meer dan de helft van de verkochte auto’s een 1 of 3-serie. Daarvan verbruiken de meeste varianten al minder van dan de kleinst gemotoriseerde IS.
geelhoed zegt
BMW nept de verbruikscyclus, cijfers zeggen niets.
Zoek het werkelijke verbruik maar eens op spritmonitor.de op.
Incognito zegt
Dit klopt natuurlijk niet, BMW heeft een aantal budget motoren in de ‘Premium’ modellen. Een 118d is absoluut niet premium. Wie pakt een rekenmachine erbij en vergelijkt BMW en Lexus op een eerlijke manier, wo0o0dy heb jij daar tijd voor?
Sorcerer zegt
Citrofiel evil twin: Mini staat vooral zo hoog omdat BMW ze met EfficientDynamics zo zuinig heeft gemaakt. Maar ga nu eens de prestaties van Mini’s met Peugeots vergelijken ;)
Wim zegt
@ Incognito
Sinds wanneer heeft Premium te maken met de grote van een wagen? Premium is een label die toegekent wordt aan een merk, niet aan een type voertuig.
Wat betreft het ganse MINI gebeuren met de zogezegde PSA-motoren is het zo dat de motor volledig is ontwikkeld door BMW en dat PSA ze enkel bouwt. Daar stopt het. PSA heeft niets met de ontwikkeling van de motor te maken. In ruil voor de bouw van de motoren heeft BMW hen de toestemming gegeven om dezelfde motor te gebruiken voor één van hun wagens.
Aangaande de verbruikscijfers is het zo dat die redelijk in de buurt liggen van wat de constructeur in hun brochures vermeld. Ik heb heel wat klanten die bij mij een BMW gekocht hebben voor die reden en er is nog geen enkele komen klagen over het verbruik. Ja, af en toe één die constant plankgas geeft en dan nog liefst met koude motor. Dan kom je inderdaad aan hoge verbruikscijfers. Maar als je “normaal” met de wagen rijdt zijn de cijfers zeker haalbaar.
TomS zegt
@geelhoed
Ik dacht eindelijk het ei van columbus te hebben maar mijn auto rijdt met mij ca 9,5 liter/100km (veel stadsverkeer) en bij spritmonitor rijdt deze auto ca 7,25 liter/100km. Dit lukt alleen als je alleen maar ritjes a 80km per uur maakt met deze auto. Helaas is deze website dus niet echt betrouwbaar. Een snelwegrit zit namelijk al boven het gemiddelde verbruik. ps de auto is een 2.4 volvo.
Ca.dil zegt
Er was laatst een test in de Autoweek, (normaal een pro-duits blad) waar ze de Mazda 6, Ford Mondeo en nog eentje alle drie beter vonden dan de BMW 3 serie, kwa kwaliteitsbeleving ook, dus wat nou premium?
Dat premium komt me zo langzamerhand de strot uit, het is slechts een marketingstunt en iedereen trapt erin, iedereen is nu bereid het dubbele te betalen voor een auto die premium word genoemd.
denny zegt
@ ca.dil
heeft vast te maken met prijs kwaliteit verhouding.
Tomsns zegt
@Incognito:
118d 120d 123d = zelfde 1995cc M47 motor :-S
118i 120i same thing
Dirk zegt
Voor eens en voor altijd: PREMIUM IS VOOR LOZERS DIE DAAR IN GELOVEN.
Robin zegt
@Ca Dil
wat ze bij autoweek beweren dat schrijf ik hier al weken op dit blog maar sommige fanatieke merkenfreaks zullen hun ogen nooit openen.
Jeroen vd S zegt
BMW is misschien wel zo goed met zijn CO2 uitstoot, maar er zijn veel meer schadelijke stoffen, waar bmw niets of weinig aan doet. Mercedes bijvoorbeeld probeert de uitstoot van al die stoffen (of iig meerdere ervan) terug te dringen, BMW alleen maar die van CO2. Daar krijgen ze wel veel meer eer voor, terwijl bijv. MB eigelijk meer aan het milieu doet.
Tomsns zegt
@Dirk:
Dirk, perfecte autos bestaan niet. Jij hebt geen geluk gehad met je 3 nieuwe BMW’s en je voelt je beter in je o-zoveel-betere-407 coupé, ik ben heel blij voor u, maar probeer nu BMW niet af te breken of anderen te overtuigen om geen te kopen. Er zijn er HEEL veel die er WEL tevreden over zijn, get over it … please
Beem bim bop zegt
Premium, daar kom je vanzelf achter na 300.000 km. En dan zijn het er maar 2 die voldoen…Rij je nog verder door dan blijft er uiteindelijk nog maar een echte premium over. In maart nog in zo’n taxi gezeten met 567.000 km op de teller. Nog lang niet versleten.
Ca.dil zegt
@ Denny,
Ik zei dus, lagere kwaliteit en hogere prijs… Dus wat nou premium?
@ Beem bim bop,
Sorry hoor, de gemiddelde Toyota of Volkswagen red ook wel 6 ton,
Ik heb meerdere malen Toyota’s gezien met 3, 4 of 5 ton op de teller, de Carina van mijn broer heeft al bijna 3 ton, nooit wat ernstigs mee gehad.
Van Volkswagen veronderstel ik dat die dat ook wel redden.
disco3 zegt
Waarom staat Daihatsu er niet bij?? Zij zeggen toch dat zij het groenste merk zijn?(in reclames op tv(proberen ze die coronels ook nog aan het werk te krijgen:P), krant en internet)
Vond dit nogal vreemd
Dirk zegt
@Tomsns
Ik heb helemaal niets tegen BMW integendeel maar ik haat het woord premium.
Auto’s van Mercedes of BMW zijn echt niet beter dan van een ander merk maar je betaald wel meer.
De reden waarom een banale Mercedes c of BMW 3 meer kost dan een concurent is dat je dure ontwikkelingskosten voor de grote modellen van het merk die in veel minder grote aantallen verkocht worden mee moet helpen betalen.
Als mijn budget het zou toelaten zou ik in een 6 serie van BMW rijden maar die is te duur voor mij.
Op dit blog is alleen wat uit Duitsland komt goed terwijl er zoveel goeie en mooie auto’s zijn die uit een ander land komen.
Mikey zegt
Mooi dat BMW nu het groenste “premium” merk is.
Als ze nu ’t befaamde logo maar niet “vergroeniseren”.
Overigens komt er ook heel goed spul uit Japan.
Lexus (Toyota dus) en Honda zijn ook al grote namen op hybride gebied.
De resterende merken uit het oosten zullen snel volgen willen ze meedoen
aan de grote “Eco / Co2” hype. Neemt niet dat Duitse engineers en contructeurs hun auto’s verdomd goed in elkaar zetten. BMW, Audi worden kwalitatief steeds beter, Mercedes probeert terug te komen op hun bouw kwaliteits niveau van de jaren 80/90. VW en Opel doen hun uiterste best om de grote “drie” bij te houden qua bouw kwaliteit.
Volvo (cq Ford) doet ook aardige duit in de zak op hybride gebied.
Van Fiat en PSA concern echter, heb ik (te) weinig hybride technologie vernomen.
Dus, zo zie je maar het is niet alles uit Duitsland wat de klok slaat op autoblog!
Eric zegt
Ik heb juist gelezen in de nieuwe uitgave van Auto-Motor Und sport, dat BMW geen model alla R8 of SL Black Edition zal uitbrengen. Ook de nieuwe M5 komt met een bi-turbo 4liter van de M3 in 2011. BMW trekt de kaart van “groene” merk en zal dit verder zetten.
Als je Mercedes ziet. Hoe kunnen ze hun uitstoot verminderen als ze een 6,2 liter in bijna alle klassen uitbrengen. Of een bi-turbo V12 in de S-reeks. Hun A en B-reeks verkoopt niet en de R-reeks is reeds stop gezet. Het wordt tijd dat ze daar wakker worden bij Merc!!!
CSL zegt
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG!!!
Tomsns zegt
@Dirk:
1) da’s allesinds al meer respect voor bmw, bedankt hiervoor.
2) vind persoonlijk dat er toch vele merken hier te pas komen, misschien opeens veel nieuws op duits vlak, who knows.
3) qua PREMIUM kan ik niet meer of het met je eens te zijn.
Wat is premium? Ik zou in geen 1000jaar durven zeggen dat een BMW beter is of een Audi of omgekeerd. Worden er nog slechte autos gemaakt?
Wat meer belangrijker is is dat je je goed voelt in je wagen, en ik ben zeker dat het bij jou zo ’t geval is in je 407 coupé.