Voor het eerst geeft seniorenclub ANWB een advies waar we iets mee kunnen: toeren maken! Het blijkt namelijk dat automobilisten die het nieuwe zuinige rijden in de bergen toepassen (met caravan uiteraard) massaal in de problemen komen. Talrijke Nederlanders met caravan zijn afgelopen weekeinde gestrand langs buitenlandse wegen doordat ze bergen wilden oprijden in de vijfde versnelling…
Typisch Nederlandsch. De ANWB waarschuwt dan ook dat het zuinige rijden, dat de overheid propageert, niet geschikt is voor auto’s met caravans. “We adviseren om de toeren er goed in te houden. Dat is veiliger en bovendien beter voor de auto’s”, zo zegt een woordvoerder van de ANWB (via telegraaf.nl).
slk zegt
Hoe dom kun je wezen.Je hoort het toch aan de motor en dat ie het niet trekt,dus schakel je een tandje of twee terug.Echt kansloos dit
Jerro zegt
Nounou, ook heel vervelend.. maar het is wel zo dat je bij een hoger toerental meer trekkracht hebt (tot op zekere hoogte) van de meeste gezinswagens (die meestal worden gebruikt als caravantrekker) bereikt de motor het hoogste koppel en heeft het de meeste pk’s tot beschikking op zo’n 4000 toeren.
Nederland Hater zegt
haha… ik zie het al helemaal voor me, zo’n mafkees die gewoon gas blijft geven in zn 5 terwijl de motor als een gek aan het bokken is…
Larrs zegt
Zo blijkt maar weer dat er genoeg mensen zijn die niet zelf kunnen beslissen, omdat iemand anders het beter denkt te weten.
Wat de overheid doet is de mensen dom houden, misschien bewust misschien onbewust.
lp 640 zegt
Een paar eurootjes proberen te besparen terwijl je hele motor naar de kl… gaat.
Humor
CRX zegt
Dus toch allemaal aan de automaat !!
Roadronner zegt
Een beetje caravanner wéét toch dat je hoger in de toeren moet zitten met zo’n zwaar geval achter de wagen… op vlakke wegen kun je wel makkelijk in z’n 5 rijden, maar bergop is het kwestie van flink toeren maken ja. Ik snap ook niet hoe een beetje normale bestuurder in de problemen zou kunnen komen hiermee. Ongelofelijk hoe dom, naief en achterlijk sommige mensen blijkbaar kunnen zijn. Als je niet weet hoe je in de bergen moet rijden, google dan even? Of vraag anderen hoe dat precies zit?
En als je dan echt helemaal zuinig wil rijden, dan hang je sowieso geen grote sleurhut achter je auto…
Gerrit zegt
@ CRX: LOL
Is toch logisch dat je niet met een caravan kan rijden zoals je dagelijks doet. Dezelfde motor moet ineens het dubbele gewicht trekken.
Hoorde al dat de ANWB dit weekend 32.000 meldingen had met autoproblemen, zal dit berichtje wel aanleiding toe zijn
H zegt
@ CRX
Met een automaat kun je dat ook tegenkomen. Daarvoor kon je vroeger de maximum versnelling selecteren en nu kun je sequentieel schakelen en kies je volledig zelf in welk verzet je rijdt als je geen koppige bak hebt tenminste die toch nog zelf eentje hoger schakeld omdat je teveel toeren maakt.
Kawouter zegt
Jammer dat ze bij het verstrekken van de rijbewijzen geen puntjes ‘gezond verstand’ en ‘minimaal technisch inzicht’ op de checklist hebben staan.
Jandepandaman zegt
Kan je nagaan hoe volgzaam ons volkje toch eigenlijk is- “Menschen Gaat Zuinig Rijden Ten Alle Tijden in den Hoogsten Verschnellingh met zoo Min Mooghelijk Toeren, Ook in den File…!” …En braaf doet iedereen dat dan, ook steil tegen de Alpen op klauterend met 2 ton bagage aan sleurhut, mudden aardappelen, pakken hagelslag, drop en bonzo hondenbrokken mee van huis plus de nintendo’s van de kids- in de 5e of 6e versnelling met 40 de berg op want zo hebben wij het thuis op ons vlakke landje geleerd! …Huh….? Vreemde geuren uit het vooronder, akelige gluiden, gestotter en gehik, rook! …Euhhhhh…. Hijdoetetnietmeer…! Heeeeeeeelp! Ja zó vreemd! Ze hadden het ons toch immers gezegd hoe we moesten rijden!
:twisted: …Vroegah! Toen reide we nog met een ahd volgelaaie Volkswagenbusje de Allepe in met vol toerental in de 2e versnelling 35 km/per uur en dan mochte wéh kindere met moedah de laatste hondaht meitah nah bauve hellepe dahwe en we kwame er auk…! Wat nah “Niew Réhde”… Rrrrotop…! ;-)
denny zegt
Tjsa, wat moet je hiermee. Gewoon iedereen in een bus proppen en in een polonaise naar de campings aan de costa brava… De energie die je bespaart kun je gebruiken om frikandelen de frituren of nummertjes van Tropical Danny en Guilermo te draaien. Veel minder CO2 uitstoot.
Johan zegt
Al die moeite om een beetje de uitstoot van CO2 te beperken. Jammergenoeg heeft dat toch geen zin, want als ik met mijn stijgerpijp door de alpen knal is die moeite toch al voor niets geweest >:)
slk zegt
Leuk gebracht JAn de pandaman.
skip zegt
lol, misschien moeten veel mensen zich dan eens een goede ’trekker’ aanschaffen? vroeger moesten we bij nurnberg in duitsland altijd stilstaan langs de weg, oververhit. met een scorpio 2.5 td 115 pk was dat. tegenwoordig rijden ze(want ik ga niet meer mee) er tegen 110-120 naar boven met de caravan, in zn 5e of 6e versnelling dat weet ik niet juist. maar 400 nm zou dan ook moeten volstaan om rustig een berg op te tuffen.
JanJansen zegt
Technisch intermezzo:
Sleurhut (meer massa en luchtweerstand) achter de auto –>
motor moet meer vermogen leveren bij dezelfde snelheid –>
motor heeft meer koeling nodig –>
minder toeren rijden betekend dat de waterpomp minder hard draait –> motor wordt te warm –>
auto theatraal rokend langs snelweg –>
man wordt boos op vrouw omdat die zo nodig 150kg aardappels, 50 kroketen en 50 frikandellen wilde meenemen –>
contributie ANWB gaat weer omhoog.
Zoepie zegt
Zou dit het einde zijn van de welbekende sleurhut op onze wegen?
johnnyt-jet zegt
en dan bergje af : de rem is er toch om te remmen…..
Sjors zegt
Ongelooflijk! Lekker niet zelf nadenken. Lekker zuinig willen doen.
Diezelfde mensen staan waarschijnlijk in Luzemburg een uur in de rij voor een paar euro voordeel op een hele vakantie………………..!?! Of je gek bent geworden.
Incognito zegt
Echt, ophoeren met caravan-rijders. Ik schaam me voor jullie.
Michael zegt
Daar moet je dan toch wel Nederlander voor zijn… :)
Br3chtje zegt
Alweer een bevestiging van de clichés :p
Tedje zegt
Mensen met een caravan sporen sowieso niet dus dat ze niet weten dat je niet in z’n 5 met een caravan tegen een berg op kunt rijden is niet echt verbazingwekkend :P
audi zegt
hehe dat zei ik 6 jaar geleden al toen we in italy waren al die oudjes die de brennerpas op willen rijden met caravan en 5de versnelling en wij in de 3de hoppa dan kom je tenminste boven
JamesBROWN zegt
Caravanners he… Zucht.
Heerlijk ook dat er mensen zijn die even gaan uitleggen waarom je meer toeren moet maken… AUTOblog, dus mensen weten dat hier wel, ok?
Solstice zegt
“We adviseren om de toeren er goed in te houden. Dat is veiliger en bovendien beter voor de auto’s”
Dat is nog eens een advies waar je iets aan hebt. ;-)
Birger zegt
@johnnyt-jet:
yep, als ze dan omhoog hebben leren rijden dan nog veilig beneden geraken, want stil vallen in het omhoog gaan is geen ramp, maar naar beneden gaan met brandende remmen is minder.
QUATTRO zegt
je moet zowieso al achterlijk zijn om met een caravan naar spanje te rijden
Mean Green zegt
Dat krijg je als je rijbewijs E ‘gratis’ bij je B-rijbewijs hebt gekregen. Gelukkig sterven deze mensen vanzelf uit ;-)
Gr,
Frank
Linkador zegt
Rijden met lage toeren in een vlak land is 1 ding. Rijden in de bergen een ander. Voor zo een idioten is een automaat de oplossing.
Geilebertje zegt
@ Geert, wat een meesterlijk filmpje, die geluiden en het commentaar zijn ook heel mooi!
Geert zegt
Een mooi filmpje om het bericht van de ANWB wat kracht bij te zetten:
http://www.youtube.com/watch?v=05ru1l2gN88&hl=en&fs=1&rel=0
Lustigson zegt
Dat filmpje is lachen. Een Renault 5 met ’n dubbelassige Tabbert…
Tombnolz zegt
@ Jandepandaman: big lol!
Inderdaad, sommige mensen zijn serieus aan’t overdrijven. Een vriend van me zijn vader rijdt een 206 1.4 hdi en schakelt nog voordat er iets van koppel voorhanden is. Zo verschrikkelijk vermoeiend en moeilijk om er geen opmerking over te maken. Zo’n karretjes moeten echt op z’n minst 2500 toeren draaien alvorens je kan schakelen. Je voelt de auto schokken en kermen… Leuk leventje…
M-lover zegt
als je iets wil trekken , koop dan een diesel, met je zuinig 1.4 benzinetje zal je de berg niet op geraken :p
DennisM6 zegt
Ik ging een keer met een opa van m`n vriend, en hij zelf dus, naar luxemburg in een volkswagen golf, zo`n auwetje…. Die moet minimaal 5000 toeren draaien, en vol gas zitten wie ie nog een beetje kunnen optrekken….
Kunnen ze gewoon niet alle caravans vebieden, of anders gewoon, als je weet dat het zuigt, een dikke hummert v8 derin leggen? dan heb je koppel! :P
Will zegt
Heb nog altijd het vermoeden dat door het toepassen van die nieuwe-rijden-propaganda mijn dubbelmassavliegwiel, koppeling, hulpcilinder en startmoter naar de mallemoeren zijn gegaan.
Die paar Euro’s besparing wegen niet op tegen de torenhoge reparatiekosten dus ik trek weer als vanouds lekker door met m’n TdCI’tje.
Eigenlijk zou ik een declaratie moeten indienen bij de freakin’ leipo in Den Haag die het Nieuwe Rijden heeft verzonnen…
Alex zegt
De ANWB geeft maar HALVE advies! BergAFwaarts is nog belangrijker dan bergop. Een bekende regel is met de zelfde versnelling op en af. Afremmen op hoogste versnelling betekent stampen op rempedaal. Nooit gehoord over fading?
De beroeps chauffeurs, de truckers, die weten hoe zuinig te rijden icm. zware vracht. Laat zij eens aan het woord wat er mis is met ” het nieuwe rijden” en wat zoveel beter kan.
Fortuna zegt
Een apart rijbewijs voor het rijden met caravan en enkel ’s nachts laten rijden zou een hoop miserie oplossen!
ELB zegt
Hahaha wat zijn wij toch een dom volkje :P
Beem bim bop zegt
@Alex: dat doen ze zodat er nog wat stuk gaan. Dat is immers hun core business.
Iemand zich al eens afgevraagd waarom ik als ik een onzuinige auto koop extra belasting (BPM) moet betalen, terwijl je met een caravan BPM-vrij het verkeer mag ophouden en vrachten Co2 extra mag uitstoiten?
JanJansen zegt
Ik zeg, hoog tijd voor een spelletje caravan-gooien:
http://www.gamehal.nl/game/caravan-gooien/
Benjamin1 zegt
@tombnolz
Doet mn zus ook, zo verschrikkelijk vermoeiend, invoegen in zn 6, en dan met 1500 toeren blijven rijden, en dan zeuren dattie niet trekt :|
klaas jan zegt
allemaal mongolen!
een normaal mens voelt dat toch dat je wagen niet meer trekt!.
wel gunstig voor de garages want met het nieuwe rijden in de bergen stijgt de verkoop van koppelingsplaten extreem!
MrSelected zegt
Hahhahahahahahahahaha!
Hilarisch om mensen dat te zien doen, met MINIMAAL verstand snap je toch wel dat je met meer toeren meer vermogen hebt? En als je dan niet de berg op komt dat je even terug moet schakelen..
Het nieuwe rijden is ook zulke onzin.. welke aap gaat nou met 1200 rpm gasgeven in een benzineauto? Want dát gaan de hollanders natuurlijk weer doen.. Dat is nog slechter dan de toerenbegrenzer in rijden..
Emile_Benz zegt
Aan alle sleurhut-sleurders: Ga juist in de hoogste versnelling die berg op!
…des te eerder valt die motor uit en donder je met sleurhut naar beneden; einde sleurhut; lekker sleurhutloos verkeersbeeld…kan er niet op wachten :twisted: :wink:
opa plas piemel zegt
we staan nu net stil bij een pomp ergens in de midlands [gb],..m”n vrouw en 2 kinderen staan hier te zeiken op de parkeerplaats…gatver,moet ik vannacht ook nog mee die sleurhut in,…ga even een borrel nemen in het restaurant.
*gaat nu alleen*
JanJansen zegt
@ klaas jan
Wat heeft dat met koppelingsplaten te maken? Ik ga er vanuit dat je niet met je voet op de koppeling rijd waardoor deze slipt.
Dit een probleem van oververhitting doordat de motor meer moet presteren maar dat de waterpomp onvoldoende snel draait bij de lage toerentallen.
arjontje zegt
Lage toeren rijden is helemaal nooit goed.
Je motor moet dan harder werken. Het gevolg hier van is dus meer brandstof verbruik.
Mijn auto rijd zuiniger tussen 2200 en 2700 toeren. (benzine)
dan onder de 2000 toeren.
Dus die regel van minder toeren minder verbruik klopt dus niet.
En inderdaad mensen die berg op willen rijden in een zo hoog mogelijke versnelling zijn gewoon dom!!!
AC zegt
Het Nieuwe Rijden geeft het advies om de toeren ZO LAAG MOGELIJK te houden door eerder op te schakelen. Het maximale koppel (=trekkracht) in het juiste toerengebied gebruiken is de boodschap (ook van de ANWB trouwens). Het is een kwestie van leren om niet te laag én niet te hoog in de toeren te rijden en waar mogelijk je kansen om te laten “rollen in de versnelling”, met verstand te gebruiken. Met extra belading zul je dus heel goed moeten opletten, dat je trekkracht houdt op een zo gunstig mogelijk toerental. Zeker in berggebieden met de caravan. Nog veel mensen rijden onnodig met een te hoog toerental. Zó laag in de toeren rijden, dat je ook daar niets meer kunt is dus het andere uiterste.
Wouter zegt
Ik hoop dat die mensen die eerst in 5de tegen 1500 toeren de berg opreden nu deze raad niet opnemen als: tegen 4500 toeren in 5de die berg op knallen…
donzobar zegt
Is wel zuinig, rijd eerst je motor naar de klote, dan verbruikt hij ook geen brandstof meer.
JanJansen zegt
@ arjontje
klok…klepel?
Eerst maar eens bestuderen hoe een Engine Management System is opgebouwd.
Kost je een uurtje, maar is leuk om te lezen en is het ANWB praatje geen zwarte magie meer (en is de werkelijkheid veel genuanceerder dan hier wordt beschreven, maar dat terzijde)
http://www.emeraldm3d.com/ems.htm
enjoy!
opa plas piemel zegt
we zitten nu richting de schotse grens maar het word bergachtig dus vlot het niet meer omdat ik een “advies” van de overheid heb aangenomen….snotver,het begint te roken en te stinken aan alle kanten,..als dit niet goed gaat word het een fiasco….had ik maar naar mezelf geluisterd.
Tomsns zegt
@Alex:
Trucks zijn gemaakt om te trekken en zo’n “sleurhut” :-) af te remmen. Kan je moeilijk vergelijken met een auto. Maar daarom ook niet bullet-proof. Als je de motorrem niet gebruikt en niet terugschakelt kunnen de remmen er ook aan.
PERSOONLIJKE tips:
-zie je de helling komen, schakel direct lager (dus toeren maken) en zo verlies je minder snelheid door te schakelen OP de helling.
-bergaf? opnieuw in de toeren, afwerken met korte remstoten. Beter 10 korte van 2seconden dan 1 van 20seconden. Bij trucks is dit blauwe zone vd toerenteller, boven groen en onder de rode zone. De ideale positie voor op de motor te remmen.
-toeren maken? hou temperatuur in de gaten! Ken je wagen! Zolang je de rode zone mijdt ben je ok. Even rood is nu ook geen ramp. Relax, de motor zal het niet begeven. Afhankelijk wat deze gewoon is natuurlijk :-S
-stoppen nadat auto/truck zwaar gewerkt heeft, motor koelen. Hoe? Nog even laten draaien. Uit handboek DAF :-) Hier laat je de circulatie nog even werken, en koel je de turbo(s) af.
Hier voor koeling wagens nog enkele persoonlijke tips: motor af, motorkap en deuren open, contact aan en verwarming op max. Werkt in file ook, maar dan enkel ramen open aub :-)
-soepel draaien die motor, ga je in te lage toeren hakkelt die en verbruikt zeker meer, slijt ook harder op termijn. Daarom bij trucks groene zone in’t midden.
-LET OP MET MOTORREM op gladde of natte wegen, niet overdrijven, kan onstabiele omstandigheden veroorzaken.
-Weegt je sleurhut veel meer of je wagen bij bergaf, vaya con dios :-)
Ik beloof van niet te claxonneren als ik telkens opnieuw dezelfde van jullie opnieuw moet inhalen op de hellingen :-) Maar ENKEL op de hellingen hé! :-)
Tomsns zegt
@Alex:
o ja…zuinig rijden? duw hem zelf :-)
alex zegt
@Tomsns:
Goede info! Zo heb ik het nooit bekeken. Trucks zijn voor de beroep chauffeurs niets anders dan een professioneel gereedschap en doen op het juiste manier.
Als ik zo bekijk, is een minst “stressvolle” behandeling van welke voertuig dan ook het beste voor zowel de mechaniek en -alweer- het verbruik :)
Alleen jammer dat er geen groene zones zijn in luxewagens, maar ik houd het wel tussen 2000 en 4000 rpm (benzine) en berg op, altijd vanaf 3000.
opa plas piemel zegt
00.50,schotse grens,2008….mijn vrouw neemt nu plaats achter het stuur….gelukkig liep het goed af met de oververhitting,..nu word het weer penibel omdat vrouwlief zelfs op vlakke stukken die auto nog heet krijgt…en we krijgen nu straks zometeen de hooglanden….afijn,ik ga slapen terwijl mijn vrouw gaat rijden.
opa plas piemel zegt
dit zou hitchcock niet kunnen bedenken,…vrouwlief ziet een heuvel en gaat gelijk in z”n vijf,..dacht eerst dat de wekker afliep,..maar nee,er werd een moter aan gort gedraaid,….kun je weer naar een pomp lopen om een lading kleurstoffen en emulgatoren te gaan halen voor die 2 kleuters ….anders houden ze hun snater niet,…..word nog een nacht lang worstelen met dat zooitje ongeregeld plus dat we hier niet in een dichtbevolkt gebied staan maakt het er ook niet gemakkelijker op….oh wacht,…mijn vrouw heeft een idee….en als je hem nu in z”n één zet……ppfffffftt.
opa plas piemel zegt
3.17,schotland ,2008,..we gaan slapen in de sleurhut …morgen zien we wel verder als we de kinderen buiten gaan wekken…we staan op een B weg dus ze kunnen best wel buiten slapen.
Tomsns zegt
@Opa plas piemel:
Succes! :-) koelwater ok? hou die temperatuur wel in de gaten hé
Tomsns zegt
@Alex: God ja, na wat horrorverhalen en met +40ton achter je kont spreek je niet van professionaliteit maar pure “gezonde” vrees. Moet je je voorstellen dat je dan nog wordt afgesneden door jokers die nog net hun afrit moeten nemen … je schijt direct je broek vol, maar dit offtopic :-)
Bestaan er nog zowiezo nog groene zones bij eender welke wagen? :-)
JanJansen zegt
@ Tomsns
FYI een auto heeft geen motorrem en afremmen op de motor levert in de moderne diesels hele hoge belastingen (mn cylinderkop van Mercedes E is er berucht om), niet doen dus!
Tomsns zegt
@JanJansen:
1) het zijn persoonlijke tips! Take it or leave it.
2) remmen op motor vraagt van ELKE diesel veel. Gevoelige cilinderkop, mja, kwestie wat je wagen gewoon is natuurlijk. Ik kweek m’n wagen, dus regelmatig max snelheid tiental minuten op snelweg dus is heel gewoon van naar het maximum-toerental te gaan. Op termijn betere prestaties en bespaart je ook een trip naar de garage bij de jaarlijkse CO-keuring :-)
Dus die E van jou … zijn goede motors maar als je opeens heel veel van je motor verwacht kan het wel even schrikken zijn voor deze! Kweken die handel … opnieuw … persoonlijke tip.
4) gevoelige cilinderkop … cilinderkoppen zijn veel gevoeliger koud-rijden dan aan hoge toeren maken op bedrijfstemperatuur. Zie velen op m’n werk met hun diesels volgas gaan direct naar het starten …
3) Dat een auto geen motor-rem heeft weet ik wel :-) maar het principe blijft hetzelfde: toeren maken … opnieuw … take it or leave it :-S
gerrit meijer zegt
zelfs een automaat is niet alles.heb zelf een trajet v6 2.7 en een zware caravan maar deze auto wil steeds overschakelen als ik dat niet wil, of doe ik iets verkeerds.
afremmen op mijn motor wil ook niet dus m’n hoofd er maar goed bijhouden.
opa plas piemel zegt
ik zie sterretjes….bruine sterren….nu nog hopen dat een politie agent in bruin uniform mij pakt.
Anne zegt
moderne tijden zuinig rijden. behalve met de caravan etc etc , zo’n spotje moet toch ook makkelijk te maken zijn door die betuttelende overheid ?
pieter zegt
Iedereen heeft wel eens op een fiets met versnellingen gereden. Vraag jezelf eens af: Fiets je altijd in de hoogste versnelling een heuvel op? Zo nee, waarom doe je dat dan wel je auto aan? Gun je motor a.u.b. een paar toeren (en daarme het vermogen en de brandstof waarom hij vraagt) en bespaar een dure reparatie voor “versleten knieën”.
QuantumCat zegt
Ik vind dat hele [i]nieuwe rijden[/i] toch al… er wordt door middel van een bepaald type auto verteld hoe men wil dat de automobilisten gaan rijden. De auto, groot, bovenmodaal voor mensen die niet alleen maandelijks geld aan hun auto willen uitgeven, zal vast en zeker goed draaien bij 50km/hr in zijn 5e versnelling.
Wat men er niet bij verteld is wanneer je dat met een Opel Corsa Diesel uit 1997 probeert, dat
de motor toch erg veel moeite gaat krijgen met rijden. Sterker nog, 50 in z’n 4 is al een probleem, vanaf 60km/hr hoor en voel je dat de auto lekker in de 4e versnelling zit, daaronder…. Het is slecht voor de motor en je verbruik wordt er niet minder van. Probeer maar eens stapvoets in de hoogste versnelling van je fiets te rijden.
Hoge versnellingen zijn heilig, zo lijkt het wel, ook op de snelwegen moet ik in de 5e versnelling rijden, aldus de borden. Bij 80km zones “80 in z’n 5”. Dan moet de auto dat wel accepteren.
Mijn Cappuccino lijkt daar moeite mee te hebben. Het gaat wel, maar het autootje rijd pas het lekkerst in de 5de versnelling als je rond de 100km/hr zit. De 5 versnelling lijkt ook ECHT een versnelling te zijn. Het nu hiervan ontgaat mij daar de auto in de 3e al aan zijn begrenzing zit van 140 km/hr. Je zou dan ook een overdrive verwachten…
Anyways … het moraal is: ze vergeten erbij te vermelden dat auto’s een individueel karakter hebben, gebaseerd op het vermogen en koppel van de motor en de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Dit definieert dus hoe je met een auto kunt rijden. Waarbij de ene combinatie zich wel voor het nieuwe rijden leent en de andere combinatie niet.
Neem het voorbeeld van de Opel Corsa, vergelijk daarbij mijn Mazda 121 uit 1993, deze kan ik met 40km/hr al in de 4e versnelling zetten -mits de weg echt vlak is! Met 50km/hr komt het helemaal goed.
Het verbaast mij (dus) erg dat de mensen massaal overgestapt zijn op het nieuwe rijden en dit zelfs blindelings toepassen op het caravan rijden. Alsof al deze mensen nog nooit in de bergen meteen caravan geweest is …
Het nieuwe rijden komt er bij mij niet in! Ik luister naar de auto. Als de auto lekker rijdt in een hogere versnelling bij een lage snelheid, dan gaat ie in die versnelling. Dat heeft niets met milieu en verbruik te maken, maar met gemak en comfort! Neem het voorbeeld van de Opel Corsa Diesel 1997: bij 50 in z’n een lawaaige trillende diesel, of bij 60 in z’n 4 een liefjes snorrend autootje … daar heb ik wel een bekeuring voor over!
Markus zegt
Het nieuwe rijden… je blok naar de kolere helpen hadden ze het beter kunnen noemen. Je kunt mij niet wijsmaken dat alsmaar met zo laag mogelijke toeren rijden, ook zonder caravan, dat dat goed is voor je motorblok. Gewoon rijden en je verstand gebruiken, lijkt me veel beter plan.
Markus zegt
Hehe, beetje late reactie maar dat komt door de link die vandaag in een ander bericht staat over alweer een wereldontdekking van de ANWB… slimme jongetjes!