Een EVO-X voor de Dakar? MRX09 is de nieuwe codenaam voor Mitsubishi’s laatste cross-country rally challenger. De afkorting staat voor Mitsubishi Rally ‘Cross Country'(X) en het jaar van competitie (2009).
De auto is gebaseerd op de body van een Lancer Sportback (in Japan bekend als Gallant Fortis) en moet volgend jaar meedoen met de Dakar race (die voor de verandering niet in Afrika, maar in Zuid Amerika zal plaatsvinden). Een dieselmotor zal waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor de aandrijving (marketing bla bla, diesel is cool).
Mitsubishi Motors Corporation has developed a new competition car, the Racing Lancer, whose mission will be to target victory on next year’s Dakar which breaks new ground in 2009 with a switch from Africa to South America. For Mitsubishi Motors, not only does the Dakar serve as a platform for the sales and marketing of the Pajero/Montero but it also provides a unique proving ground for powertrains and 4WD transmission systems. In light of the corporate decision to focus the firm’s cross-country rallying activities on the development of a new diesel engine, Mitsubishi Motors sees it as a natural step for the Lancer (known in Japan as Gallant Fortis), a commercially and globally important model powered by the diesel powerplant, to take over the competition baton from the Pajero/Montero and the Pajero/Montero Evolution. The technological expertise accumulated thanks to the firm’s cross-country rally program – which includes the Dakar – will be applied to its diesel engine development, including the new-generation clean diesel that will power the future production cars. Meanwhile, as was previously the case, the 4WD systems technology will also be carried over to the production versions after their configuration has been optimized as a function of their end-use.
Under its new corporate communication tagline ‘Drive@earth’, Mitsubishi Motors has a commitment to providing the joy of mobility for customers worldwide while at the same time taking a responsible stance on the environment. Team Repsol Mitsubishi Ralliart will also play an important role as an integral part of the automobile research and development program.
The Racing Lancer is a Super Production Cross-Country Rally car, which has been developed in compliance with the FIA’s Group T1 regulations (modified cross-country rally cars). It also complies with the new rules due to come into force in 2010. Needless to say, the new rally car has profited from the technical expertise and experience gained with the Pajero/Montero and the Pajero/Montero Evolution which secured 12 outright Dakar wins during its uninterrupted 25-year participation on the celebrated African event, a sequence which began with the fifth edition of the rally in 1983. The MRX09 features a new, multi-tubular steel frame which has benefited from advanced CAE analysis with a view to optimizing the layout and dimensioning of the tubing. The car will be powered by the 3.0-liter V6 turbocharged diesel engine which the company is currently developing on qualifying rounds of the 2008 Dakar Series and the 2008 FIA Cross-Country Rally World Cup. The carbon-fibre bodywork of the MRX09 is redolent of the Lancer Sportback, a new sporty hatchback due to be released on the European market this summer. The new car will be equipped with the same 4WD system, drive train, suspension and brakes following their modification in accordance with the new technical regulations and as a function of the characteristics of the diesel turbo powerplant.
hardcore hooligan1993 zegt
een evo x met wat groote bande er onder :S
JanJansen zegt
Niet alleen de body zal van een Lancer Sportback zijn afgeleid, maar ook het M6-boutje om de achterklep te monteren; hoe gaaf is dat?!
roma zegt
wow, ja orgineel design man!
Harrie zegt
denk dat het niet zozeer over het uiterlijk van deze auto zou moeten gaan……..
volgens mij doet mitsubishi er veel aan om de zoveelste “Dakar” rally te gaan winnen..
…ligt het trouwens aan mij of is Mitsubishi de laatste tijd weer opvallend veel in het nieuws…( reclame`s, recensies, nieuwtjes etc etc )
Jan C. zegt
ligt aan jou
Remco zegt
@ Harrie
Ligt niet aan jou.. ze hebben een tijdje op de achtergrond geleefd en een tijdje geleden hebben ze besloten wat meer de publiciteit op te zoeken via radio/tv enz. omdat ze gewoon goede producten hebben en een mooie lijn en zelfs ook mooie plannen. Al zit er hier en daar nog wel een gat tussen bepaalde modellen..
Wat het ontwerp van de Dakar challenger, ik vind m wel geslaagd eigenlijk.
Hij heeft in ieder geval trekken van het model Sportsback.. Ik ben benieuwd of deze wagen Mitsubishi naar de zoveelste overwinning op rij zal brengen..
KAREL zegt
zelf gemaakt amai dat zal veel werk geven!